Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:58

Alsof een buschauffeur verantwoording verschuldigd is? Die reizigers zijn reizigers, niet zijn werkgever.

Maar goed, als je tegen een ander voertuig aan gereden wilt worden omdat de beste man niet even een broodje mag halen/eten dan vraag ik me af wie er een grotere aso is; de buschauffeur of de reiziger die daarom gaat piepen. Dan moet je zelf eens een dag achter het stuur kruipen van de buschauffeur. Denk dat er maar weinig zijn die het volhouden zonder even te kunnen eten/op te laden. Is nogal iets anders dan bijvoorbeeld broodjes en bananen scannen achter een kassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:12

Ik denk dat er gewoon eens flink ingegrepen moet worden bij het management in busmaatschappijen (en andere OV maatschappijen). Er wordt echt strak tegen de rijtijdenwet aan gewerkt waardoor een beetje vertraging eigenlijk al niet mogelijk is. En wettelijk bepaald moet ene buschauffeur zelfs gewoon stoppen als de rijtijdenwet in zicht komt. Ongeacht passagiers of niet.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... hauffeurs/

Ik ben overigens de laatste die mij druk maakt of het OV op tijd is of niet. Ik ben in een land geweest waar de trein ééns per week kwam. Als hij al kwam. En de bussen was ook altijd maar afwachten of ze kwamen en hoe ze kwamen. Sindsdien ren ik ook niet meer voor de trein. Er komt altijd een volgende. Ookal is het de volgende ochtend. :+ (dan bel ik wel een taxi, of taxi papa terwijl ik al jaren uit huis ben _O- of vanaf Utrecht ga ik nog wel lopen. Dan ben ik tegen de volgende trein wel thuis _O- )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-17 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:14

Jans; dat denk ik ook, er moet absoluut iets veranderen. Daarom vind ik het wel goed dat die buschauffeur gewoon is gestopt om dat broodje te halen; als je maar door blijft rijden geeft dat geen signaal af naar de hogere afdelingen; als je stopt (en dan dus maar een paar boze passagiers hebt) geeft dat wellicht een sterker signaal af.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:15

Anoniem schreef:
Alsof een buschauffeur verantwoording verschuldigd is? Die reizigers zijn reizigers, niet zijn werkgever.

Maar goed, als je tegen een ander voertuig aan gereden wilt worden omdat de beste man niet even een broodje mag halen/eten dan vraag ik me af wie er een grotere aso is; de buschauffeur of de reiziger die daarom gaat piepen. Dan moet je zelf eens een dag achter het stuur kruipen van de buschauffeur. Denk dat er maar weinig zijn die het volhouden zonder even te kunnen eten/op te laden. Is nogal iets anders dan bijvoorbeeld broodjes en bananen scannen achter een kassa.

Mocht ik zoiets flikken in de horeca dan lig ik er toch uit....
Als het zo erg is moeten zij ook meer klagen en ook reizigers er over informeren, desalniettemin vind ik die kletsmomentjes echt not done! Dat mag ik ook in de horeca niet. Dan heb ik echt een groot probleem.

En als je zo'n honger hebt kun je beter alle passagiers informeren, wij kunnen het toch ook niet ruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:15

Idd, beter dan op deze manier. Als buschauffeur zou ik zelf de passagiers nog aanmoedigen om een klacht in te dienen dan, want als er niemand effectief een klacht indient en alleen op online platforms klaagt komt het nog niet bij het bestuur terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:19

Eens hoor dat een chauffeur kan aangeven dat hij echt even pauze moet. Dat zorgt voor meer begrip ook. Maar schroom ook vooral niet om een klacht in te dienen (alleen dan niet met naam chauffeur erbij, maar in het algemeen over rijtijden) zodat het management er ook meer en meer hoogte van krijgt.

Ik vind wel dat er tussen een chauffeur (verantworodelijk voor levens in zijn bus / trein / tram / taxi) en andere banen (horeca, kantoor) een groot verschil zit. Ook vanuit de overheid gezien. Ik heb een chauffeur in de familie en als ik hem hoor, toiletten zijn er nauwelijks, pauzes zijn op één hand te tellen. Door vertraging (door ander verkeer dan jijzelf) moet je je pauze opgeven en zit je dus veel eerder aan je rijtijdenlimiet, waardoor je je dienst eigenlijk niet af mag maken. En als je pech hebt heb je een natte broek, want WC's. En je baas doet er niks aan. Niks nada noppes.

En ik ga hier op kantoor, zelfs al ben ik in gesprek, naar de wc als ik moet. "Sorry ik moet echt even naar het toilet. Zullen we even koffie pakken?" en ook hier hangen er deadlines aan vast. Mijn leven is één grote deadline :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-17 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:19

Lienek; gelukkig bestuur je in de horeca geen bus met mensen maar heb je drankjes op een dienblad of een bord eten. Heeft toch een minder grote impact dan een verkeersongeval.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:40

Ik zit momenteel met mijn been in een brace, waardoor ik deze niet kan buigen. Wil ik in de tram bij zo'n vierzitter gaan zitten, 3 plekken waren bezet door 3 ouderen en 1 (bij het raam vrij). Dus ik vraag of een van hun kan opschuiven naar het raam, zodat ik er bij kan zitten (met mijn been in het gangpad). Wilden ze gewoon niet! En maar klagen dat ze zelf last hebben van een been. Echt waar.. Hoe ouder hoe respectlozer lijkt wel. Dus ik nog proberen uit te leggen dat ik niet vraag of eentje wil staan, maar alleen opschuiven.

Begint er eentje van deze 3 toch bijdehand te doen.. Dus die maar even verteld dat er best normaal met anderen omgegaan kan worden en dat ik het niet tegen hem had.

Ben maar doorgelopen... Kon ze wel achter het behang plakken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:42

blackstar schreef:
Even vanaf de andere kant gezien. (Buschauffeur)

Even een ontspannen momentje de tussen alle hectiek van verkeer/tijdsnood/lastige passagiers die je uitschelden en daar hoort even gezellig doen met je collega bij. Soms heb je dat even nodig om weer op te laden.

Moet ik eens doen als docent zijnde, even 30 leerlingen laten wachten omdat ik even gezellig bij wil kletsen. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:43

Jans schreef:
Idd, beter dan op deze manier. Als buschauffeur zou ik zelf de passagiers nog aanmoedigen om een klacht in te dienen dan, want als er niemand effectief een klacht indient en alleen op online platforms klaagt komt het nog niet bij het bestuur terecht.

Ik denk nog steeds met enthousiasme terug aan een conducteur die precies dat deed (ging toen niet om rijtijden maar om te korte treinen.) "Meld dit alsjeblieft! Hoe duidelijker is dat dit een probleem is, hoe groter de kans op een oplossing. Heel erg excuses voor de overlast."

Dat is hoe ik het graag zie. Het is geen strijd tussen personeel en reiziger, het is een situatie waarin personeel EN reiziger gedupeerd worden als de organisatie niet goed is. Daar moeten we de organisatie op aanspreken, niet een individueel persoon.

(En als een individuele medewerker bot of ongepast is ofzo, ook dan is dat iets wat de werkgever beter op kan lossen. Meld het. Bij elk ov-bedrijf is een prima klachtenformulier in te vullen. En ook al gebeurt er niet altijd meteen iets mee... bij elkaar maakt het wel degelijk uit!)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:43

Een ambulanceverpleegkundige stopt toch ook niet met reanimeren omdat hij een broodje moet halen, omdat dit al de 4e rit achter elkaar is en hij honger heeft? Hij is ook verantwoordelijk voor levens. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:45

En het argument je werkt niet voor de reiziger maar voor je baas? :+ Pardon? Dus artsen mogen onfatsoenlijk doen tegen hun patiënten want die zijn toch niet de baas? :')

En het gebeurd zooo vaak dat ze wisselen van wacht (elke maandag en donderdagochtend wanneer ik die bus heb) en dan staan ze zo vaak te kletsen. Terwijl de bus al te laat is. :+

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:55

Purny, wat ik nu mis...was de buschauffeur nu uiteindelijk te laat op bestemming dan? Ze zijn nl ook weleens te vroeg en dan vallen daar weer mensen over...of ie dan stilstaat bij een halte of ff om een broodje te halen maakt dan ook niet uit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:02

Ik ben 1 keer met bus 84 gegaan. Nou durf ik dat nooit weer. Bus 314 had namelijk door de drukte in Groningen 5 minuten vertragen, waardoor ik op 4 minuten na mijn overstap zou missen. Bus 84 gaat maar eens per uur, dus ik heb heel vriendelijk aan de vrolijke buschauffeur van bus 314 gevraagd of ze even bus 84 kon laten staan. Dus een hoop gebel voor zowel mij als een andere passagier later en het was geregeld. Maar die chauffeur van bus 84 was me toch flink chagrijnig. Vooral omdat ik er 2 km verderop (had ondertussen alweer 2 minuten winst op die 4 vertraging) er weer uit moest. Tja dat stukje is met mijn voet geen doen om te lopen. Dan ben ik algauw een uur onderweg. Gelukkig fiets ik die afstand meestal gewoon, want ik durf het nu niet nog eens te gaan vragen. Dan moet mijn moeder mij maar halen als het nog een keer voorkomt. Ik lijk op het eerste oog gewoon iemand die goede voeten heeft en heus wel een eindje kan lopen, maar ik heb helaas een aantal jaren terug mijn voet tussen een ander zijn fiets spaken gestoken en het toen geen rust gegeven. Dus er is iets verkeerd weer aan elkaar gegroeid toen waardoor ik soms dus nog geeneens 2 km kan lopen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:48

Het zal altijd een welles nietes spelletje zijn tussen passagiers en chauffeurs.
Als passagier zijnde vind je altijd dat je benadeelt word en als chauffeur zijnde ben je je verplicht te houden aan bepaalde regels, maar ook zelf inzien wanneer genoeg even genoeg is. Soms kan je gewoon even niet meer en dan kan je beter later vertrekken en jezelf even 3 minuten opladen en weer met een fris hoofd verder gaan dan stug door blijven denderen en een ongeluk krijgen met misschien wel fatale gevolgen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:57

Ik begrijp dat ene kant.. maar vind andere kant erg makkelijk gezegd.. meerdere beroepen heb je enorme werkdruk en vaak zelfs nog meer verantwoordelijkheid, waarbij je niet ff kan afkoelen of weglopen.. het kan een keertje gebeuren, maar als je vaker dat nodig hebt (want gebeurd ik zie bij bepaalde chauffeurs zeker vaker), dan moet je dan achter oor krabben of je wel geschikt bent voor het beroep

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:00

Dat is dan de laksheid van een bepaalde chauffeur zo zijn niet alle chauffeurs. Ik erger me soms ook aan bepaalde collega's die erg laks zijn of wat dan ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:04

blackstar schreef:
Dat is dan de laksheid van een bepaalde chauffeur zo zijn niet alle chauffeurs. Ik erger me soms ook aan bepaalde collega's die erg laks zijn of wat dan ook.

Tuurlijk zijn het niet alle chauffeurs. Maar ik heb gevoel dat een deel echt alleen om zijn geld werkt, niet omdat ze leuk vinden of wat dan ook.. dus kantjes eraf lopen, onbeschoft zijn etc.. en dat heb je natuurlijk bij elk beroep.. maar bij het openbaar vervoer heb ik gevoel dat dat percentage hoger ligt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:34

Zullen we de discussie over het wel of niet een broodje halen bij deze afsluiten en weer verder gaan met onze ergernissen delen?

Ik zat laatst in de trein toen lagen er vier dronken jongens te slapen in de coupé. Ik heb me echt kapot gelachen toen de conductrice langs kwam, want die was toch chagrijnig (tegen de jongens) en ze konden hun ov kaarten maar niet vinden en elke keer weer hun voeten op de bank. Echt zo asociaal, maar het was zo grappig.. Enkel hun geur was echt om te huilen :r

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:53

Iew :=

Hier zat net de halve stiltecoupé te praten.. Ging er maar niks van zeggen, heeft toch weinig nut ik in m'n eentje versus de rest :') maar wel echt zó irritant. Als het nou knetterdruk is in de trein maakt het me echt niet zoveel uit maar het was echt super rustig, genoeg plek in de niet-stiltecoupé :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:53

Argh ja, dat is ook echt een van mijn grootste ergernissen. Vind het zelfs zo irritant dat ik liever in een gewone coupé zit waar af en toe gewoon iemand praat, daar heb ik minder last van :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:03

Lienek schreef:
Anoniem schreef:

Mocht ik zoiets flikken in de horeca dan lig ik er toch uit....
Als het zo erg is moeten zij ook meer klagen en ook reizigers er over informeren, desalniettemin vind ik die kletsmomentjes echt not done! Dat mag ik ook in de horeca niet. Dan heb ik echt een groot probleem.

En als je zo'n honger hebt kun je beter alle passagiers informeren, wij kunnen het toch ook niet ruiken?

Mag toch hopen dat jouw baas jou toch echt even een broodje laat eten als jij echt honger hebt en écht even wat moet eten.

Lijkt me namelijk niet dat een buschauffeur zomaar vol de lol even een broodje gaat halen en hier vaste prik van maakt..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:41

Ik vind het jammer dat er soms vergeten wordt dat dit een topic is waar jeje ERGENIS over het openbaar vervoer kwijt kan.
Of dat altijd even redelijk is of niet het is toch een topic waar je even flink je ergenis kwijt kan?
Of heb ik de titel verkeerd begrepen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:43

Nou bij dezen mijn ergenis:

Na een enorme poedersuiker 20 min in de trein moeten zitten in een coupe waar het stinkt naar stront en waar een baby de volledige rit heeft lopen krijsen. Nee niet huilen, gewoon krijsen. Ik kon niet naar een andere coupe want mijn fiets moest daar staan. En die kan niet op slot dus daar loop ik niet bij weg. Is namelijk niet eens mijn eigen fiets. :+

Ik had echt hele nare gedachten over hoe ik dat kind stil kon krijgen. ~~}> ~~}> ~~}>

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:05

Vandaag maakte ik toch wat raars mee... ik stond in de ontvangsthal van het station en keek richting de bussen, zie ik in 1x een bus finaal met de zijspiegel tegen een lantaarnpaal aanrijden. De deur van de bus was helemaal gebarsten, maar zat er nog wel in, de raampjes ernaast lagen er echter uit. Zie ik vervolgens de buschauffeur uitstappen en de bus van dr lantaarnpaal bevrijden. Leek me toch het minste om je op dat moment zorgen om te maken :+.

De bus werd overigens direct verwisseld.

Arme buschauffeur, die heeft vast een rotdag.