Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 06:35

Het is toch geen christelijk feest van oorsprong? Dacht juist niet? Net zoals zo wat alle feestdagen overigens. Kerst is ook een overgenomen heidens feest.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:23

Picopico schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee hier in de buurt absoluut niet. Wordt gezien als iets duivels/satanistisch dus voor kerkelijke dorpjes absoluut not done.

Terwijl het nou juist een van oorsprong Christelijk feest is 8)7
(Halloween = "all hallow's eve" - de avond voor Allerheiligen dus :j )

Edit: het wordt hier volgens mij wel gevierd (niet groots). Ik woon hier nog niet zo lang, ben zelf opgegroeid met Sint Maarten :)

Volgens mij hebben de Christenen het toch weer overgenomen van de Paganistische viering Samhain, net als Pasen en andere vieringen? Of waren dat alleen de data en een aantal gebruiken (de kerstboom, schilderen van eieren, etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:09

poes schreef:
Het is toch geen christelijk feest van oorsprong? Dacht juist niet? Net zoals zo wat alle feestdagen overigens. Kerst is ook een overgenomen heidens feest.
Ach, een beetje hypocrisie is de Kerk niet vreemd. :))

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:18

Mkango schreef:
poes schreef:
Ach, een beetje hypocrisie is de Kerk niet vreemd. :))

:D :+

Sint Maarten heb je ook niet in elke christelijke buurt/stad. Want het is volgens mij voornamelijk katholiek. Ik kom uit een dorp met een redelijke biblebeltinslag, daar had je geen carnaval, geen Sint Maarten, Koninginnedag was ook niet veel soeps en bevrijdingsdag werd geloof ik gewoon overgeslagen. -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:20

Sint Maarten <3
Vond dat vroeger zo leuk!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:33

Ik vraag me af of het idd zo ver gaat komen dat de diesel niet meer te krijgen is en wat ik dan moet gaan doen omdat ik alleen een dieselauto heb :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:35

Yom schreef:
Ik vraag me af of het idd zo ver gaat komen dat de diesel niet meer te krijgen is en wat ik dan moet gaan doen omdat ik alleen een dieselauto heb :(
Als ik een kristallen bol had, kon ik je dat vertellen, maar ik vrees dat het gewoon afwachten wordt. ;) En ik denk dat het ook een storm in een glas water is, want niemand heeft er baat bij als er geen diesel meer verkrijgbaar is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:41

marley93 schreef:
Volgens mij hebben de Christenen het toch weer overgenomen van de Paganistische viering Samhain, net als Pasen en andere vieringen? Of waren dat alleen de data en een aantal gebruiken (de kerstboom, schilderen van eieren, etc)

Dat inderdaad. Het kerstverhaal en Pasen staan natuurlijk gewoon in de bijbel. Pasen komt van Pesach, de Joodse feestdag die de uittocht uit Egypte herdenkt. Er staat zelfs expliciet dat je Pasen moet vieren :j Alleen staan er geen data bij, die komen van Paganistische feesten evenals de verdere aankleding zoals de kerstboom en de paashaas. Die samenvoeging komt doordat het op deze manier makkelijker was om heidenen te bekeren tot het Christendom, ze konden immers hun oude feesten nog steeds vieren, maar dan met een Christelijk tintje :)

Heiligen zijn een katholiek fenomeen, Allerheiligen en Halloween dus ook. Vandaar dat dat niet op de Biblebelt wordt gevierd. Halloween komt van oorsprong uit Ierland dacht ik.

Overigens staan er in de bijbel twee verschillende kerstverhalen (net als twee scheppingsverhalen) en er staat er ook nog één in de Koran (daar wordt Jezus geboren onder een dadelpalm in de woestijn).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:52

Hoe wordt Pasen bij Allerheiligen getrokken >;)

Pasen is gekoppeld aan Pesach. Is nog een hele tijd tegelijkertijd geweest, maar na een keuze van de kerk is Pasen verplaatst naar de eerste zondag na Pesach, en Pesach wordt al heel lang door de Joodse kalender bepaald.

Halloween is oorspronkelijk Keltisch. De Kelten zaten niet alleen in Ierland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:54

Picopico schreef:
marley93 schreef:

Dat inderdaad. Het kerstverhaal en Pasen staan natuurlijk gewoon in de bijbel. Pasen komt van Pesach, de Joodse feestdag die de uittocht uit Egypte herdenkt. Er staat zelfs expliciet dat je Pasen moet vieren :j Alleen staan er geen data bij, die komen van Paganistische feesten evenals de verdere aankleding zoals de kerstboom en de paashaas. Die samenvoeging komt doordat het op deze manier makkelijker was om heidenen te bekeren tot het Christendom, ze konden immers hun oude feesten nog steeds vieren, maar dan met een Christelijk tintje :)

Heiligen zijn een katholiek fenomeen, Allerheiligen en Halloween dus ook. Vandaar dat dat niet op de Biblebelt wordt gevierd. Halloween komt van oorsprong uit Ierland dacht ik.

Overigens staan er in de bijbel twee verschillende kerstverhalen (net als twee scheppingsverhalen) en er staat er ook nog één in de Koran (daar wordt Jezus geboren onder een dadelpalm in de woestijn).
Er zat echt geen agenda achter het vieren van paganistische feesten door christenen. :+ Ten tijde van de opkomst van het christendom was het allemaal niet zo streng en strak als het werd in de vroegmoderne tijd. Veel (bekeerde) mensen hingen zowel een monotheïstische godsdienst als een polytheïstische godsdienst aan. Religie was gewoon deel van het dagelijks leven, deel van de cultuur. Het was niet iets waar je, zoals nu, voor kunt kiezen om in te geloven (religie verklaarde immers veel fenomen waar we nu wetenschap voor hebben) en daardoor was die scheiding tussen gelovigen en heidenen veel minder strikt. Dat is de reden dat veel christelijke feesten hun oorsprong vinden in paganistische feesten, niet de invented traditions waar het hedendaagse christendom bol van staat. :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:08

Kan je via de HA gewoon een ontlastingsonderzoek aanvragen?

Ik ben er al zo vaak geweest om van alles te onderzoeken omdat ik na anderhalf jaar nog steeds een borrelende maag heb en heel veel stress en angst. Dus van alles al laten onderzoeken en alle vitamines en schildklier etc geprikt. Maar nu kom ik het rijtje tegen van parasiet en heb veel van deze klachten. Weet niet of hier een middeltje is die goed werkt die je zomaar ergens kan krijgen en preventief kan slikken? Wil ook niet zomaar rommelen omdat Google dit zegt. En is niet zonder recept verkrijgbaar die kuurtjes.

En anders toch HA. Hij ziet me aankomen met een ontlastingsonderzoek :') Afspraak nummer 7.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:12

Ontwormings pilletjes kan je (zonder recept) bij de apotheek halen (volgens mij zelfs ook bij Kruidvat en Etos bv). Ontlastingsonderzoek kan je aanvragen bij de huisarts, wel even erbij zeggen als je iets vermoed (en wat je dan vermoed zodat ze daar specifiek op kunnen testen).

Maar kan het niet zijn dat je maagklacht komt door stress?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 05:17

Zijn ontwormingspillen ook tegen parasieten?

Ik kan er sowieso even een belletje aan wagen naar de HA maar vorige keer wilde hij me toch weer eerst graag zien.

Door de stress zou kunnen maar ben er nu alweer anderhalf jaar mee aan het werk en begin steeds meer te twijfelen of de stress komt door de klachten in plaats van andersom.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:37

Een worm is een parasiet, maar een parasiet is niet altijd een worm :P maar lijkt me niet dat ontworming ook tegen andere parasieten werkt.
Lastig hè, als je beetje vage klachten hebt waar niet zo 123 een oorzaak voor aan te wijzen is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:30

Zouden jullie een ongeopende pot NAF Super Flexpro nog durven gebruiken als ie eigenlijk in januari '22 over datum is gegaan? Het lijkt me toch dat poeder niet snel bederft?
Hij is ook altijd koel en donker bewaard, trouwens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:37

Mebendazol kan je inderdaad zo krijgen bij de drogist en apotheek. Als je vooral last hebt van een borrelende maag kan een onderzoek op helicobacter wellicht nuttig zijn, is dit al gedaan?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:00

Nee. Wel aan gedacht maar het zit meer in mijn darmen heb ik het idee en ook geen last van opboeren en brandend maagzuur of overgeven. Kan dat tegelijk worden onderzocht of moet dat door een scopie? :') Toch maar afspraak gemaakt voor morgen bij de HA.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:15

Jongens ik zit met een berekening waar ik niet uit kom :') wie moet wie een tikkie sturen en van hoeveel? Krijg echt error van zulke dingen :')

Boodschappen van 55 euro, betaald door C, krijgt geld terug van A.

1 online bestelling geplaatst.
C voor 60 euro
A voor 15 euro.
Tegoedbon van A twv 50 euro is gebruikt maar bestelling is afgerekend door C.
En daar gaat het dus mis, help? :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:17

A moest 15 betalen, maar heeft er 50 betaald. Die krijgt 50 - 15 terug van C: 35 euro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:22

Nyaleti schreef:
Jongens ik zit met een berekening waar ik niet uit kom :') wie moet wie een tikkie sturen en van hoeveel? Krijg echt error van zulke dingen :')

Boodschappen van 55 euro, betaald door C, krijgt geld terug van A.

1 online bestelling geplaatst.
C voor 60 euro
A voor 15 euro.
Tegoedbon van A twv 50 euro is gebruikt maar bestelling is afgerekend door C.
En daar gaat het dus mis, help? :+

Hoeveel heeft C nou afgerekend? 55 of 60 euro?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:38

Ah ja die boodschappen staan er eigenlijk los van. Maar 1 tikkie is makkelijker :')

C heeft een online bestelling betaald van totaal 75 euro.
60€ aan producten voor C
15€ aan producten voor A
50€ van een tegoedbon van A.
Dus C heeft nog 25 euro betaald na het gebruik van de tegoedbon.

Ja sorry ik krijg van zulke sommen echt een foggy brain.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:47

Dan moet C nog €35,- betalen aan A.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:04

Marocje schreef:
Dan moet C nog €35,- betalen aan A.

In principe wel ja, maar dan heeft A natuurlijk de tegoedbon verzilverd. Ik weet niet of daar afspraken over waren gemaakt?
Maar inderdaad, in principe moet C aan A nog 35 euro betalen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:25

Ik krijg echt een flashback van de verhaaltjessommen uit m'n gele rekenboek. paasei :=

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:26

Lang leve de wie betaalt wat app!