Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:24

besita schreef:
Needje schreef:
Sowieso zou het fijn zijn als mensen gewoon eens wat meer op zichzelf letten ipv op anderen.

Dat gaat nooit meer gebeuren
En daar helpt SM ook niet echt aan mee

Ik wordt daar meer verdrietig van dan van alle regels bij elkaar.

Vorige zomer begreep ik ook ineens waarom schuttingen zo populair zijn.
Wij hebben tot nu toe steeds in huizen gewoon zonder zichtafschijding in te tuin en dat bevalt me prima. Echter toen ik notabene mijn eigen ouders zo ongeveer een live verslag hoorde uitbrengen over onze buren en wat ze zo allemaal op een dag doen en hoeveel worstjes ze op de bbq hebben liggen dacht ik ook: OK, als jullie naast ons zouden wonen zou ik een 3 meter hoog object plaatsen.

Dat zijn dan enkel nog je buren. Met social media telt men inmiddels de worstjes in Zimbabwe.
Heel akelig.
Het is ook wachten tot het moment komt dat er bij werkeloze restauranthouders gezegt wordt: tja, dan had je maar een vak moeten leren. Dat moment is niet meer ver weg ben ik bang.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:25

Ik heb ook maximale hoogte aan schutting ja :')
(incl stroom)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:26

Shae schreef:
[
Dus ja, de buurt ziet ons dan lopen met koffers en kunnen denken 'jeetje wat aso', maar wij weten dat we ons ook al een paar weken zo goed en kwaad als kan opsluiten (al voor de lockdown was aangekondigd), vrienden alleen buiten zien (even wandelen in de natuur in plaats van binnen zitten) en elke dag zelftests doen. Iedereen in de aluminium buis moet een negatief testresultaat kunnen laten zien, iedereen moet daarna in zelfisolatie tot negatief testresultaat en als we terug gaan hebben we zelfs twee negatieve tests nodig.

Zo is het; het virus, de nieuwe varainten, dat komt niet met het vliegtuig zo snel de wereld over. Het zijn de.... euhm.... chinese vleermuizen! :+

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:30

Huertecilla schreef:
Zo is het; het virus, de nieuwe varainten, dat komt niet met het vliegtuig zo snel de wereld over. Het zijn de.... euhm.... chinese vleermuizen! :+

Vandaar testen, testen en testen. :)*

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:31

Huertecilla schreef:
Shae schreef:
[
Dus ja, de buurt ziet ons dan lopen met koffers en kunnen denken 'jeetje wat aso', maar wij weten dat we ons ook al een paar weken zo goed en kwaad als kan opsluiten (al voor de lockdown was aangekondigd), vrienden alleen buiten zien (even wandelen in de natuur in plaats van binnen zitten) en elke dag zelftests doen. Iedereen in de aluminium buis moet een negatief testresultaat kunnen laten zien, iedereen moet daarna in zelfisolatie tot negatief testresultaat en als we terug gaan hebben we zelfs twee negatieve tests nodig.

Of vogels? ;) Er zijn op verschillende eilandgroepen besmettingen gemeld die onmogelijk door mensen gebracht konden worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:35

Sizzle schreef:
Needje schreef:
Sowieso zou het fijn zijn als mensen gewoon eens wat meer op zichzelf letten ipv op anderen.

Ik wordt daar meer verdrietig van dan van alle regels bij elkaar.

Wij hebben tot nu toe steeds in huizen gewoon zonder zichtafschijding in te tuin en dat bevalt me prima. Echter toen ik notabene mijn eigen ouders zo ongeveer een live verslag hoorde uitbrengen over onze buren en wat ze zo allemaal op een dag doen en hoeveel worstjes ze op de bbq hebben liggen dacht ik ook: OK, als jullie naast ons zouden wonen zou ik een 3 meter hoog object plaatsen.

Dat zijn dan enkel nog je buren. Met social media telt men inmiddels de worstjes in Zimbabwe.
Heel akelig.
Het is ook wachten tot het moment komt dat er bij werkeloze restauranthouders gezegt wordt: tja, dan had je maar een vak moeten leren. Dat moment is niet meer ver weg ben ik bang.

Zowat iedereen pleurt wat ze doen , waar ze zijn en wat ze eten op insta
Net om gezien en gehoord te worden :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:39

Sizzle schreef:

Zo lang ze niet naar de gemeente stappen om mij te ´moderaten´ kan ik er niet mee zitten. Ik heb een wandelpad langs het huis en loop/ben wel/niet gekleed zoals/wanneer/hoe/met wie het MIJ uitkomt.
Waarom zou je voor het bord voor de kop van anderen zelf achter een schutting gaan?!

@Covid vanmorgen een extra kofferonde gedaan. Nérgens ook maar íemand conform de prikpas-controleregels. Zie ik hier ook niet gebeuren eerlijk gezegd. Hooguit voor de grotere diners. Áls die mogen doorgaan.

Denk dat ik voor woensdag een avond uit aan de kust plan; horeca steunen voor er overhoopt maar niet onverwacht weer van alles beperkt wordt en van kracht per donderdag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:40

Maar nog over het boosteren he, al zal deze niet helpen..wel helpen...je moet wel anders is je QR op gegeef moment toch niet meer geldig!?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:40

Shae schreef:
Huertecilla schreef:

Vandaar testen, testen en testen. :)*

Jaja, heel effectief _O- _O- _O- _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:42

Popstra schreef:
Maar nog over het boosteren he, al zal deze niet helpen..wel helpen...je moet wel anders is je QR op gegeef moment toch niet meer geldig!?

Sterker nog; die geldigheid kan met een pennestreek gereduceerd worden.
Als je geen sociaal isolement wil is er niets vrijwilligs aan, heb je geen keuze.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:46

996981 schreef:
Ik zeg toch; stof tot nadenken. Ik heb er nog geen oordeel over. Ik vind het vooral verrassend en verfrissend een ander geluid te horen.

En nee, het zijn niet de ongevaccineerden waardoor we nog in de oliebol zitten. Dat schrijft hij ook niet. Het zijn de ongevaccineerden in de risicogroepen, die bij ernstig ziek worden druk leggen op de zorg. Niet de ongevaccineerde in het algemeen.

Hij schuift regelmatig aan bij o.a. OP1.
Volgens mij, was hij er nog.afgelopen vrijdag of donderdag.
Voor mij is zijn mening daarom niet verrassend. :D

Probleem is dat de Covidpatienten die opgenomen worden op de IC in acute nood zijn en daar wordt daarom voorrang gegeven.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:46

Huertecilla schreef:
Jaja, heel effectief _O- _O- _O- _O-

Ja. Ik leg net uit dat we al een paar weken niet binnen afspreken met mensen buiten ons huishouden. We hebben ook geen werk waarbij we met anderen in contact komen. We doen elke dag een zelftest en we zijn gevaccineerd. We gaan niet uit eten, winkelen, bioscoop of weet ik veel wat maar in plaats daarvan buiten wandelen. Voordat we het vliegtuig in mogen moet iedereen recent negatief getest zijn en eenmaal daar mogen we pas uit isolatie na een negatieve PCR test. Daarnaast gaan we daar ook niet uit eten, shoppen ofzo. Als we terug gaan naar NL hebben we twee negatieve testresultaten nodig en daar weer quarantaine die we eerder mogen beëindigen indien negatief testresultaat (PCR).

Kan je me uitleggen wat we beter kunnen doen? :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:47

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Sterker nog; die geldigheid kan met een pennestreek gereduceerd worden.
Als je geen sociaal isolement wil is er niets vrijwilligs aan, heb je geen keuze.

Precies dit ja!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:54

Is een sociaal leven afhankelijk van je QR code dan? Niet 100% toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:59

Cer schreef:

Zo'n stel ken ik ook dat zo wat elke vrij uur uiteten is, elke lang weekend op vakantie.
Ook nooit dan samen zijn met familie, nee altijd buiten de deur.
En ja die hebben nu een enorm grote verandering.
Zelf denk ik dan wel eens, misschien eens tijd om te kijken waarom gewoon thuis of met familie niet voldoet aan het geluksgevoel.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-12-21 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:59

Ben ik de enige die zich stoort aan zulke artikelen?
https://www.nu.nl/coronavirus/6174077/s ... gezet.html

Het is zo weinig concreet.. “mocht het nodig zijn” “meerdere maanden” “groot verschil” “bescherming was laag, maar nam toe” etc.

Wanneer is het nodig? Wat zijn meerdere maanden? Hoe groot is het verschil in percentages? Hoeveel nam het toe?….

Hier kun je als lezer toch net niks mee? Is deze info, deze percentages niet bekend? Of wordt het niet gedeeld?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:04

Nou IK vind uit eten gaan en al die dingen wel leuk, en een toevoeging... maar goed, het bijkomend voordeel dat ik het virus wil remmen, althans, een bijdrage wil leveren, is dat ik dus een QR code heb. En vanwege een pas opgelopen besmetting, voorlopig geen booster nodig heb.. En veel van mijn vrienden hebben die QR code (vanwege vaccin en/of besmetting) ook, dus dat gaat best prima..

echter, een groot deel is ook ondernemer, met QR code en de hele shabang.. en die kunnen toch niet werken.. dus daar kunnen we straks geen leuke dingen meer mee doen, omdat ze failliet zijn of in het ergste geval er helemaal niet meer zijn.. en dat is wel zuur..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:06

Needje schreef:
In The Guardian meldt BioNTech dat ze waarschijnlijk maart het aangepaste vaccin hebben.

Ik heb er een klein beetje antwoord op gegeven sureido. Maar meer weet ik ook niet.

Rond maart hebben ze de aangepaste versie inderdaad, maar eer het op grote schaal geproduceerd is, verdeeld wordt over de wereld en uiteindelijk gebruikt kan worden, zal er zo'n 6 maand overgaan.
Dat is wat onze opperviroloog dus bedoelde. :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:21

Cer schreef:

Oh jee, de 100% weer?

Míj heeft covid19 een fundamentele verandering in mijn sociale leven opgeleverd maar dat is onder censuur zoals je heel goed weet.
Kwantificeer dat voor míj op minimaal 50%. Daar is geen vervanging voor.
De resterende 50% is de 100%

In meer algemene zin is een normaal actief sociaal/uitgaansleven inderdaad sterk afhankelijk van een QR code.
De vannacht van kracht geworden regels zijn op 90% van mijn aangepaste sociale leven van toepassing.
Alleen de geraniums controleren die niet.
Nee, geen 100% maar de overgrote hoofdmoot wel.
Ik ga voor kwaliteit van leven, niet voor 10% van wat tóch al een aangepast model is.

Geen geldige prikpas elimineert alles van koffie drinken verderop tot uitgaan. Alleen bij kennissen thuis blijft over en dat is ook aan allerlei angsten onderhevig.
Kortom; booster of geraniums.
Of die booster nu werkt of niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:27

Hier mogen kinderen vanaf 5 jaar nu ook gevaccineerd worden hebben de ministers van volksgezondheid beslist.
De campagne zal gelijktijdig met de boosters lopen. Kunnen de ouders hun kindertjes meteen meenemen ofzoiets ? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:29

Huertecilla schreef:
Oh jee, de 100% weer?
Míj heeft covid19 een fundamentele verandering in mijn sociale leven opgeleverd maar dat is onder censuur zoals je heel goed weet.

Stel je niet aan...
Jij kan iedereen die je wilt ontmoeten, nog steeds ontmoeten. (jij helemaal want je hebt nu een QR code dus je mag, volgens mij, nog overal heen.) Als je om zwaarwegende redenen je QR laat verlopen omdat je geen vaccins meer wil, dán mag je niet overal meer binnen waarschijnlijk (maar dat is heel erg koffiedik kijken.. ik heb geen WandaSkills dus ik zou het niet weten) maar dan kan je nog wel, als je dat wilt, op openbare plekken of bij jezelf thuis of bij anderen thuis nog steeds mensen ontvangen...

Citaat:
In meer algemene zin is een normaal actief sociaal/uitgaansleven inderdaad sterk afhankelijk van een QR code.

Kijk, dit is wel een verschil... een sociaal leven dus niet, een uitgaansleven zeker wel, en dat ben ik ook 100% (ach en wee, weer die 100%) met je eens, zoals je had kunnen lezen in een vorige post van mij.. maar ik zou gewoon selectief lezen, dan kan je op je kist springen :j

Citaat:
Geen geldige prikpas elimineert alles van koffie drinken verderop tot uitgaan. Alleen bij kennissen thuis blijft over en dat is ook aan allerlei angsten onderhevig.
Kortom; booster of geraniums.
Of die booster nu werkt of niet.

Precies wat ik dus ook schreef....
maar goed, je heb weer commentaar kunnen leveren :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:48

Haha, HC gebruiken de Spanjaarden de QR code ook voor het bed? Geintje moet kunnen toch.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:56

Cer schreef:
sureido schreef:
Hopelijk springt iemand hier op in want het wordt nu een beetje genegeerd.

Ja of mensen weten het gewoon niet?
Ik zou het niet weten in ieder geval.. als ik het zou willen weten, zou ik googlen... maar goed, dat kan je zelf ook? "genegeerd" is best wel een negatieve benadering ..

Was niet negatief bedoelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:58

Als ik op wedstrijd ga moet ik ook mijn QR tonen. Ook bij mijn vereniging. Dat is ook waar ik mijn kenissen weer zie want die wonen niet naast de deur dus ja toch wel een stukje sociaal leven voor mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:09

Cer schreef:
Huertecilla schreef:
Oh jee, de 100% weer?

Stel je niet aan...
Jij kan iedereen die je wilt ontmoeten, nog steeds ontmoeten.

Het ligt buiten jouw introverte belevingswereld dus bestaat het niet...

Één simpel, makkelijk te begrijpen voorbeeldje:
Je kan alleen naar een feest gaan als dat georganiseerd wordt.
Etcetera.

Gewoon zómaar kontakten leggen is letterlijk gemuilkorfd en door angsten beperkt.
Dat jíj dit wellicht niet deed en dus niet mist maakt nog niet dat ík dat niet mis, dat het míjn sociale leven niet volledig veranderd heeft.

Ik schreef dat maart/april ook en het is alleen maar erger geworden door de angst voor sociaal kontakt in onze steeds minder sámen- en steeds meer bubbelleving in steeds kleinere bubbels.

Ook wel met geldige QR uitgaan is het uitgaan een stuk minder sociaal door letterlijk meer afstand en dan daarbíj nog eens de figuurlijk door angstperceptie.
Kijk, als je alleen maar introvert en gereserveerd tot je eigen gezelschap leeft is dat geen beperking, wellicht zelfs prettig maar extrovert zijn is zowat een asociale zonde nu.
Als ik BC met vriendin uitging hadden we altijd aanspraak met andere ´vreemde´ mensen. Dat was leuk en interessant, sociaal. Dat is nu gewoon wég op uitzonderingen na.

Ander voorbeeld is een voor ons/mij heel leuke en interessante sociale activiteit; taaluitwisseling. Vrijwel elke dag van de week was er wel ergens hier in de buurt een groep die bij elkaar kwam om taalvaardigheden te oefenen. Ook commercieel georganseerd door taalscholen in Málaga en meestal op een prachtige locatie.
Wekelijks een avond op een dakterras van een hotel was een vaste prik. Heel stimulerend en léuk. Aleemaal heel andere mensen, andere nationaliteiten, andere culturen. Bijna altijd daarna de stad in met een paar.
Is én vrijwel dood én de spontaniteit is weg.

Jouw ´stel je niet aan´ is een voorbeeld van het gebrek aan begrip voor andere levensinvulling dan de jouwe.
De toenemende hardheid naar anderen is een helder, triest voorbeeld van het toenemende a-sociaal leven.