Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:37

Ik vond t stukje over de lonen wel verontrustend..

En, eigenlijk houden we nu eigenlijk alleen nog rekening met ongevaccineerden, qua druk in de zorg?
(Wanneer dachten ze ookalweer dat iedereen die dat wilde, gevaccineerd kan zijn, nu toch wel zo’n beetje?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:53

pumpina schreef:
Weet iemand ook hoeveel daarvan gezond / kwetsbaar / overgewicht is? Zijn daar cijfers van? Zou insteken op preventie (Nederland massaal late afvallen :D ) zin hebben?

Dat heeft altijd zin, niet alleen voor corona :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:58

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:03

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:12

Ja, dat zijn de cijfers die ik al twee keer noemde. 74% niet of gedeeltelijk gevaccineerd, 15% gevaccineerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:17

Ja weet ik. Maar jij vraagt de bron.
Ik denk dat de bron niet zo specifiek is gezien mensen niet aan hoeven te geven of ze gevaccineerd zijn. En dat rondvraag in de ziekenhuizen het getal geeft. Zoals uitgelegd in dat artikel.
Daarom een wisselend getal en niet zo makkelijk 1 bron op te geven. Ja het LCPS maar die heeft het dus van de rondvragen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:42

Cer schreef:
Ik vond t stukje over de lonen wel verontrustend..

En, eigenlijk houden we nu eigenlijk alleen nog rekening met ongevaccineerden, qua druk in de zorg?
(Wanneer dachten ze ookalweer dat iedereen die dat wilde, gevaccineerd kan zijn, nu toch wel zo’n beetje?)

Iedereen die dit wil en mag (sommige willen wel maar mogen vanwege gezondheidsredenen niet gevaccineerd worden) kan inderdaad al lang gevaccineerd zijn. Zelfs de groep 12-17 kan ook volledig gevaccineerd zijn.

Ik dacht ook dat we daar op moesten wachten. Nu is het zo ver en gebeurd er nog niks. De horeca en evenementenbranche gaat inmiddels kapot en de mensen die dit zo graag willen mogen nog steeds niet naar een terras tot midden in de nacht, naar een evenement of lekker het café in. Ik vraag me af of carnaval volgend jaar door gaat.

Ik zie geen andere optie dan de boel losgooien. Laat ze dan maar vaccinatiepaspoorten invoeren. En ik ben benieuwd of deze maand idd het afstand houden komt te vervallen. We zien nu ook mooi wat voor een keerzijde al die hygiënische maatregelen hebben … de verwachting van een flinke griepgolf. Ik wil echt zo snel mogelijk terug naar normaal. En dan het echte oude normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:50

veerledec schreef:
Ja, dat zijn de cijfers die ik al twee keer noemde. 74% niet of gedeeltelijk gevaccineerd, 15% gevaccineerd.

Hugo de jonge deelt zowat wekelijks een grafiek met cijfers op zijn social verhalen daar staat dat percentage altijd in. En was nu inderdaad steeds rond de 90%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:59

Ik lees net dat er nu blijkbaar ook een categorie mensen is die geen bloed wil ontvangen van gevaccineerde mensen. Ziekenhuizen moeten hier dus ook nog over nadenken. Het is toch te gestoord voor woorden :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:59

pumpina schreef:
Weet iemand ook hoeveel daarvan gezond / kwetsbaar / overgewicht is? Zijn daar cijfers van? Zou insteken op preventie (Nederland massaal late afvallen :D ) zin hebben?

Sowieso heeft 50% de volwassen Nederlanders overgewicht:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen
In de leeftijdsgroep die een verhoogd risico heeft met Covid-19 in het ziekenhuis te komen is dat zelfs 60%. Het % mannen met overgewicht is hoger dan het % vrouwen. Ernstig overgewicht (obesitas) komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen.
Ofwel, als zo'n tweederde deel van de mannelijke Covid-patiënten in het ziekenhuis overgewicht heeft dan is dat geen risicofactor maar een afspiegeling van de samenleving.

Pas als het % patiënten met overgewicht met Covid in het ziekenhuis significant hoger is dan het gemiddelde van de leeftijdsgroep kan je zeggen dat het een risicofactor is.

Nee, geen volledig antwoord op je vraag. Ik denk dat die getallen ook niet openbaar zijn.
Maar ik wilde even een kanttekening plaatsen met betrekking tot het overgewicht.

Waarbij ik wel wil opmerken dat ik het % overgewicht verontrustend hoog vind. En het alleen al vanuit het oogpunt van andere daaruit voortvloeiende problemen preventie heel goed zou zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:02

Relaxed schreef:
Ik lees net dat er nu blijkbaar ook een categorie mensen is die geen bloed wil ontvangen van gevaccineerde mensen. Ziekenhuizen moeten hier dus ook nog over nadenken. Het is toch te gestoord voor woorden :')

Gewoon heel simpel, ivm privacy wetgeving weten we niet of het bloed van een gevaccineerde afkomt. (en ik denk dat het zo ook is)
takte it or leave it.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:05

Betreft overgewicht. ik zou een gat in de licht springen als dat met een of twee prikjes verholpen was...denk met mij vele.

Dus ja, die zijn er meer op de ic, maar overgewicht heeft bijna niemand voor de lol, vaak gaat er meer achter schuil.
Dat kan van emotie eten zijn, ziekte en medicijnen. Sowieso is aangetoond dat de ene persoon sneller aankomt dan de ander, ondanks evenveel eten en bewegen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:13

DuoPenotti schreef:
Betreft overgewicht. ik zou een gat in de licht springen als dat met een of twee prikjes verholpen was...denk met mij vele.

Dus ja, die zijn er meer op de ic, maar overgewicht heeft bijna niemand voor de lol, vaak gaat er meer achter schuil.
Dat kan van emotie eten zijn, ziekte en medicijnen. Sowieso is aangetoond dat de ene persoon sneller aankomt dan de ander, ondanks evenveel eten en bewegen.

Corona is ook niet verholpen met twee prikjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:14

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Corona is ook niet verholpen met twee prikjes

Wel te voorkomen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:18

Er zijn (uiteraard geen officiële) passen in omloop waar op staat dat iemand geen gevaccineerd bloed wil.. de artsen waarschuwen dat het gezien kan worden als “helemaal geen bloed” willen , wat levensbedreigend kan zijn… ik denk dan “laat t ze lekker uitzoeken”. Maar goed, dat is meer viruswaanzin..

Theo Maassen geeft binnenkort shows met een vol theater ipv 2/3e gevuld. Ben benieuwd hoe dat gaat. Als het zo is dat 90% in het ziekenhuis ongevaccineerd is, dan kan je toch wel een theater in met mensen die getest of gevaccineerd zijn?

Ik zou ook wel een prikje tegen overgewicht willen, dan zat ik nu niet alleen groenten en eiwitten te eten en 4x per week te sporten :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:33

Relaxed schreef:

Eeeeeh wat?
Dat wordt niet geregistreerd voor zover ik weet. Dus dan is de afweging: wel of geen bloed. Nou dan maar niet hè? Voor jou 10 anderen die wel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:38

Idd, maar zoals cer zegt, er zijn pasjes in omloop..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:39

Relaxed schreef:

Ja maar dan nog. Er staat op de zakken bloed niet of iemand wel of niet gevaccineerd is en waar tegen. Dus die passen hebben geen nut. Die staan bijna gelijk aan een Niet reanimeren pas dan. Dus Ik wil geen bloed pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:40

Suzanne F. schreef:
Relaxed schreef:

Ja maar dan nog. Er staat op de zakken bloed niet of iemand wel of niet gevaccineerd is en waar tegen. Dus die passen hebben geen nut. Die staan bijna gelijk aan een Niet reanimeren pas dan. Dus Ik wil geen bloed pas.

Dat weten wij idd, maar de wappies niet :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:42

Precies wat ik zeg dus, suzanne :j en Reaxed ook

Artsen maken zich er druk om, ik zou dat niet zo hebben (maar ik heb dan ook geen eed afgelegd :D )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:43

Nou dat lost naast Corona nog meer bevolkingsoverschot op dan. Ruimt goed op zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:49

Relaxed schreef:
Wel te voorkomen ;)

Je kan het nog steeds oplopen na twee prikjes en ook ben je dan besmettelijk.

Mínder. Dat is het sleutelwoord,
Minder ernstig ziek, minder vatbaar, minder besmettelijk.
En er is ook nog een % dat er dood aan gaat na vaccineren. Klein maar niet nul.

Vaccineren hélpt. Enten alleen is geen totaaloplossing.

Niet vaccineren helot óók trouwens.
Na een besmetting ben je nóg minder bevattelijk, nóg minder besmettelijk en nóg beter beschermd.

Uiteindelijk is dit laatste een deel van de totaaloplossing; vaccineren én natuurlijk verloop.
Dat bereiken we alleen door weer normaal te leven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:57

Cer schreef:
Precies wat ik zeg dus, suzanne :j en Reaxed ook

Artsen maken zich er druk om, ik zou dat niet zo hebben (maar ik heb dan ook geen eed afgelegd :D )

Die artsen moeten die discussie voeren met een patiënt, die hebben wel wat anders te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:00

De artsen geven aan dat het “pasje” gezien kan worden als “geen bloedtransfusie”, waardoor iemands leven in gevaar kan komen. Gezien artsen een eed hebben afgelegd om te genezen, maken ze zich zorgen dat mensen zichzelf in gevaar brengen..

Geen idee of ze een “discussie” aan gaan

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:06

Nou prima toch? Dan gaat het bloed naar iemand die wel dankbaar is. Geef ik mijn bloed tenminste aan iemand die er blij van wordt.