Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:40

Nee ik ben het met je eens maar in mijn omgeving zie ik wel die groep waar ik het over had groeien. Door een groep meer te beperken is dat voor die groep wel weer een aanleiding om meer risico’s te nemen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:45

Ik zou er geen moeite mee hebben
Mijn gezondheid en wat een ander doet maakt mij op dit moment niks uit.

Ach en waar moet je met dit weer naartoe.
Wandelen met de honden kan gewoon waar het rustig is
En dan maar rustig thuis veel blijven

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:49

Echwel schreef:
Ik zou er geen moeite mee hebben
Mijn gezondheid en wat een ander doet maakt mij op dit moment niks uit.

Ach en waar moet je met dit weer naartoe.
Wandelen met de honden kan gewoon waar het rustig is
En dan maar rustig thuis veel blijven

Dat jij en ik er niet zoveel moeite mee hebben betekend natuurlijk niet dat het voor anderen wel moeilijk is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:50

Dat snap ik maar als het om je gezondheid gaat denk ik dat we best flexibel zijn en ervoor gaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:52

Relaxed, lekker makkelijk kletsen
Mijn gezonde buurvrouw, moeder van 2 kindjes, altijd top fit.
Ze kan met moeite nu 2 halve daagjes werken. Kan amper van de auto naar de achterdeur lopen.
Terwijl ze eerst ruim 20 km naar haar werk fietste.

je kan wel zeggen de meeste komen er goed vanaf, maar we weten dat de meeste niet iedereen is, moeten we dan maar lekker gaan feesten als we jong zijn? want we zijn toch oh zo zielig dat we dat nu een half jaar niet hebben gekund?
Egoïstisch heet dat in mijn woordenboek.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:55

_Penotti schreef:
Ze kan met moeite nu 2 halve daagjes werken. Kan amper van de auto naar de achterdeur lopen.

je kan wel zeggen de meeste komen er goed vanaf, maar we weten dat de meeste niet iedereen is, moeten we dan maar lekker gaan feesten als we jong zijn? want we zijn toch oh zo zielig dat we dat nu een half jaar niet hebben gekund?

Dat is toch juist het punt...
Er wordt nauwelijks onderzoek naar gedaan.

Verder vind ik wel dat mensen het tijd moeten geven. Na mijn laatste longontsteking had ik 3 maanden nodig om weer enigszins in de buurt van m’n eerdere conditie te komen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:04

_Penotti schreef:

Nou rustig maar.. Ik begrijpt dat het jou meer raakt door je buurvrouw.. Maar even een voorbeeld, er zijn ook jonge mensen en topsporters die ineens dood neervallen door een hartstilstand. Dat hoort niet zo, maar het gebeurt.. Moeten we dan iedere topsporter en volwassene maar jaarlijks laten checken door een cardioloog? Nee toch.. Dat is gewoon de kansenberekening die wordt toegepast, kosten/baten.. Idem voor corona, jonge mensen krijgen het, maar bij hun verloopt het veel milder, de mensen die overlijden zijn veelal ouder en/of hebben onderliggende problemen. Maar wat er nu gebeurt is dat door de maatregelen die er zijn en die gaan komen wel iedereen wordt geraakt. Dus nu wordt ineens die kosten/baten berekening niet toegepast.. En dat snap ik, omdat het allemaal nieuw is en onzeker qua verloop en werking van het virus.

En ik heb het niet over feesten, maar over uitgestelde zorg en de hele economie.. Dus nee, ik ben juist alles behalve egoïstisch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:07

Kansberekening is OK zolang "het" (wat het dan ook mag zijn) niet dichtbij komt. Dan is het ineens niet een kans, maar een onderdeel van je leven. Dat hakt er in. Corona hakt er in bij mensen. Bij veel? Bij weinig? Tja, je zal maar het slachtoffer zijn, of een buurvrouw, dochter, zoon, moeder, noem maar op.
Of arts, verpleegkundige.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:08

Over mondkapjes gesproken...
Ik ben net terug van 10 dagen Duitsland waar we binnen overal verplicht mondkapjes moesten dragen. Ben er wel achter dit echt totaal nutteloos is! Meerderheid draagt hem verkeerd. Meestal onder de neus.
Zitten ook vaak slecht. Te wijd enz.. en hygienisch is het ook niet want hij word vaak onder de kin getrokken, afgezet en weer opgedaan met vieze handen.

Ik houd het er bij dat drukte vermijden, handen wassen, frisse buitenlucht door ventileren en afstand houden het enige is wat je enigzins kan helpen geen besmetting op te doen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:09

_Penotti schreef:
Citaat:
( er zijn mensen overleden die andere zorg nodig hadden omdat de IC vol lag met Corona patienten )

Is dat zo?
Daar staat mij niets van bij.

Gewone zorg is wel opgeschort, met ook ernstige gevolgen.

Ik bedoel precies wat jij zegt.

Gewone zorg opgeschort, met ernstige gevolgen ( hartinfarcten bv die niet herkend erden omdat de dokter dacht dat het misschien Corona was en ze zich eerst moesten laten testen, las ik ).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:13

Eleeke schreef:
Ik bedoel precies wat jij zegt.

Gewone zorg opgeschort, met ernstige gevolgen ( hartinfarcten bv die niet herkend erden omdat de dokter dacht dat het misschien Corona was en ze zich eerst moesten laten testen, las ik ).

Een goede vriend van me zat midden in het proces van nierdonatie door een van zijn zussen. Toen de lockdown kwam, waren de onderzoeken bezig bij de zussen, welke geschikt zou zijn. Nu, een dik half jaar verder, zijn ze net zo ver als half maart. Inmiddels is zijn nierfunctie schrikbarend slecht en moet hij aan de dialyse. Fijn allemaal.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 28-09-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:16

Relaxed schreef:
En ik las iets over kapsters die mondkapjes op moeten, lijkt me overigens een prima maatregel. Altijd beter dan alles weer voor zoveel weken dicht. Dan zou ik liever een hele dag met een mondkapje oplopen.

Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind, Gorden heeft positief getest, maar zit zonder klachten thuis (zie AD) Voor opnames werd hij steeds preventief getest en ineens was het positief, maar er wordt geschreven dat hij dus helemaal geen klachten heeft.

Dat komt toch wel vaker voor dat mensen geen of weinig klachten hebben?

Best risicovol dat hij op dit moment met 100-jarigen filmt trouwens, dus vandaar die tests.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:16

Ja klopt, dan zeggen we hetzelfde Eleeke.

relaxed, je kan er van alle hande andere dingen bij halen, dat doet niet eens ter zake.

Ja financieel geraakt worden is erg.
Maar lichamelijk EN financieel staat ook bijna nooit los van elkaar.
Daar ook aan gedacht?

En ja daar moet nog meer onderzoek naar gedaan worden, zoals van de week de neurologische klachten bewezen werden.
https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soor ... DtKUy9n7zA

Het is logisch dat we nog niet alle gevolgen kennen omdat het nieuw is.
Maar voor de jeugd die nu miept zo hard geraakt te zijn heb ik geen respect, niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:17

Iemand zei: maar 127 op de ic, wanneer dit doorzet zijn het er meer dan 1000 over drie weken, alleen op de ic !!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:22

Zolang nog niet helemaal precies duidelijk is hoe de verspreiding verloopt, wat precies de haarden zijn etc is het erg lastig om een vinger naar een groep te wijzen...
het is extra moeilijk omdat er groepen tegenover elkaar gezet lijken te worden.. "Het zijn de jongeren die feesten, het zijn de ouderen die gewoon hun ding blijven doen zonder afstand, het zijn de cafe's, het zijn de bruiloften, het is thuis, oh nee, het is in het park, of op het werk... "

Gommers heeft ook ergens aangegeven dat gerichtere maatregelen wellicht zouden kunnen werken, dus dan wel de kwetsbare groepen beschermen..
Ik hoorde net op de radio dat Duitsland het beter lijkt te doen, maar hoe kan dat dan, als bij hun mondkapjes veel meer verplicht zijn, maar het gebruik daar blijkbaar ook te wensen overlaat.. ? En hier willen "we" de mondkapjes niet omdat het niet zou werken.. maar daar (en het gaat daar goed) doen ze het wel... ? Hoe werkt dat dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:27

Ja vraag ik me ook af wznt ze hielden nu ook niet bepaald afstand. Ook waren er grote drukke demos geweest afgelopen tijd.

Verder wel goede maatregelen als degelijke spatschermen overal en veel hygiene op de sanitaire voorzieningen en de restaurants. Maar goed, dit was een paarden show op een grote locatie in the middle of knowhere. De tribunes waren ook deels afgezet en er mocht geen publiek van buitenaf. Shops waren ook buiten ipv normaal ze binnen staan..
Ik denk dat ze daar verder toch ,,punktliger,, zijn dan hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:29

_Penotti schreef:
Ja klopt, dan zeggen we hetzelfde Eleeke.

relaxed, je kan er van alle hande andere dingen bij halen, dat doet niet eens ter zake.

Ja financieel geraakt worden is erg.
Maar lichamelijk EN financieel staat ook bijna nooit los van elkaar.
Daar ook aan gedacht?

En ja daar moet nog meer onderzoek naar gedaan worden, zoals van de week de neurologische klachten bewezen werden.
https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soor ... DtKUy9n7zA

Het is logisch dat we nog niet alle gevolgen kennen omdat het nieuw is.
Maar voor de jeugd die nu miept zo hard geraakt te zijn heb ik geen respect, niet.

Dat doet zeker terzake, want het gaat erom dat je domweg niet alles kan voorkomen. En voor een hele kleine groep de hele economie zo enorm hard raken vind ik niet slim (en nogmaals, ik heb het niet over feestjes). Die problemen en de gevolgen daarvan zijn straks vele malen groter voor IEDEREEN.. Jij haalt het voorbeeld van je buurvrouw erbij, daarvan kan ik ook zeggen dat het niet terzake doet, want ik durf wel te zeggen dat zij verhoudingsgewijs een uitzondering is, net als jonge mensen die overlijden aan een hartstilstand een uitzondering is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:30

Cer schreef:
Zolang nog niet helemaal precies duidelijk is hoe de verspreiding verloopt, wat precies de haarden zijn etc is het erg lastig om een vinger naar een groep te wijzen...
het is extra moeilijk omdat er groepen tegenover elkaar gezet lijken te worden.. "Het zijn de jongeren die feesten, het zijn de ouderen die gewoon hun ding blijven doen zonder afstand, het zijn de cafe's, het zijn de bruiloften, het is thuis, oh nee, het is in het park, of op het werk... "

Gommers heeft ook ergens aangegeven dat gerichtere maatregelen wellicht zouden kunnen werken, dus dan wel de kwetsbare groepen beschermen..
Ik hoorde net op de radio dat Duitsland het beter lijkt te doen, maar hoe kan dat dan, als bij hun mondkapjes veel meer verplicht zijn, maar het gebruik daar blijkbaar ook te wensen overlaat.. ? En hier willen "we" de mondkapjes niet omdat het niet zou werken.. maar daar (en het gaat daar goed) doen ze het wel... ? Hoe werkt dat dan?

Duitsland doet ook veel meer aan het hele ventilatieverhaal, zij subsidiëren bedrijven om hun ventilatiesystemen aan te passen met juiste filters ed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:31

In absolute cijfers is Covid 19 niet heel groot. Maar hoe groot zou het zijn als we niet zouden doen en niets gedaan zouden hebben. Dat is niet te overzien, dan heb je het over miljoenen doden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:45

Relaxed schreef:
En ik las iets over kapsters die mondkapjes op moeten, lijkt me overigens een prima maatregel. Altijd beter dan alles weer voor zoveel weken dicht. Dan zou ik liever een hele dag met een mondkapje oplopen.

Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind, Gorden heeft positief getest, maar zit zonder klachten thuis (zie AD) Voor opnames werd hij steeds preventief getest en ineens was het positief, maar er wordt geschreven dat hij dus helemaal geen klachten heeft.

En wat vindt je precies bijzonder?
Ik ben in maart ook positief getest, zonder klachten.
Achteraf bleek ik 1 weekend geen smaak/reuk te hebben gehad maar dat was het ook wel.
Alleen in maart waren ze nog in de veronderstelling dat als je geen symptomen had je het niet kon verspreiden dus ik heb nooit thuis hoeven te zitten (behalve de 24uur in afwachting van de uitslag van de test).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:48

Monique wat een ellende weer in Spanje.
Ik ben nog 1 dag in chalkidiki. Erg getwijfeld om wel of niet te gaan. Maar het feit dat mijn longen het zo super doen in dit klimaat gaf de doorslag.
Ik zie erg op tegen de winter, ik snotter bijna de hele winter en is niet onder controle te krijgen.
Hier is bijna niemand. Veel is dicht, maar de natuur is prachtig en de mensen lief. De Grieken beschermen hun ouderen enorm. Kom je in een bergdorpje waar 1 iemand op straat is en die draagt dan een mondmasker.
Hoe het is in de grote steden weet ik niet, maar in dit (nu) rustige stuk, veel saamhorigheid en we gaan het samen doen. En de toeristen die er zijn proberen ze het naar de zin te maken.

Voor terug thuis hebben we een: hoe komen we de saaie winter door plan gemaakt.

Ik vind dit in het geheel zon lastige situatie.

Op drukke plekken en binnen wordt hier een mondmasker gedragen. Dat is best te doen. En mijn neus is een keer niet verbrand. Of het in de winter gaat werken weet ik niet.
Veel mensen met loopneus en dan steeds die maskers op en af en aanandere dingen komen.

Ik ben vooral blij dat ik de beslissingen niet hoef te maken. En ook als ik het er niet mee eens ben doe ik mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:50

Relaxed schreef:
Duitsland doet ook veel meer aan het hele ventilatieverhaal, zij subsidiëren bedrijven om hun ventilatiesystemen aan te passen met juiste filters ed.

Ja, daar wordt hier niet heel veel mee gedaan, behalve wijzen naar bouwbesluiten... Dat snap ik ook niet helemaal...

Citaat:
In absolute cijfers is Covid 19 niet heel groot. Maar hoe groot zou het zijn als we niet zouden doen en niets gedaan zouden hebben. Dat is niet te overzien, dan heb je het over miljoenen doden.

Zoals het een beetje in Amerika gaat denk? Waar het ook een lappendeken aan maatregelen is geloof ik..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:51

Mijn plan voor de winter: herstructureren van de bedrijven/het werk.
Grote schoonmaak.
Keuken opknappen.
Ik kom de winter wel door. :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:56

tje Monique wat een toestanden weer in Spanje.
Hier moeten we de caravan nog wegbrengen en het kattenpension heeft het paspoort van de kat nog (vergeten mee te geven en vergeten te vragen) dat zouden we beide morgen doen, maar dat gaan we vandaag maar regelen.
Ik hoor al weken rondzingen dat ouderen en mensen uit risicogroepen in lockdown moeten, dan zou die caravan maanden voor de deur van iemand blijven staan, daar wordt niemand blij van (en ik niet van de boetes, want het ding mag maar 48 uur aan de weg staan hier)

Een winterplan heb ik niet, ik ben net met pensioen, ik ga maar een winterslaap doen denk ik