Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:25

Katja schreef:
Het was niet weg in Nederland dus zelfs als je de grenzen dicht hebt laait het op als mensen zich niet aan de regels houden. Ik denk dat gedrag op dit moment het grootste probleem is en dat zie je zowel in Nederland als in het buitenland. Iemand die de grens over gaat en daar in een rustig huisje gaat zitten of op een camping met veel ruimte zal minder risico lopen om iets mee te nemen dan iemand die in Nederland probeert om feesten te vinden en constant om iedereen heen hangt en vervolgens in de supermarkt ook nog tien keer tegen andere mensen aan loopt.

Dit denk ik ook. Wel denk ik dat de mensen die naar het buitenland gaan en zich daar kon niet netjes gedragen (oa. Feesten Griekse eilanden, Spanje) dat die wel een extra risico lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:27

België werkt alleen met groen, oranje en rood. Een code geel wordt niet gebruikt.

Versoepeling zit er nu echt niet in hoor, ik denk eerder verstrengen.
Ze hadden beter alles op rood gehouden, alleen noodzakelijke buitenlandse verplaatsing OF verplicht 14 dagen quarantaine voor wie op vakantie wou naar het buitenland. Allemaal gelijk en heel eenvoudig af te spreken. Eventueel met een test voor vertrek en bij terugkeer. Dan hadden ze gelijk in kaart kunnen brengen welke invloed ontspanningsreisjes hebben binnen deze pandemie en onder de huidige inlandse versoepeling.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:27

chanicha schreef:
Dat is waar maar hoeveel doen dat?
Het was toch redelijk onder controle volgens mij, qua daling van de coronagevallen.
Ik vraag me ook af waar de ouders zijn van die jongelui die op die ‘verboden’ feesten zijn tot midden in de nacht of in ieder geval of ze hersens hebben.
In ieder geval kan het feest voor mijn kleinzoon zijn 18e verjaardag niet doorgaan ;(

Meer dan zich misdragen en eerlijk veel ouders weten niet wat hun kind de hele dag doet.
Als die s avonds niet thuis is en hij zegt bij een vriend kan dat ook net zo goed bij een vriend op een feest zijn :D
Ik zie nog een foto’s van mijn klas voorbij komen waarvan ik denk dat de ouders daar niet van op de hoogte zijn. Ook dat is niks nieuws natuurlijk...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:29

lenaa_tje schreef:
Katja schreef:
Het was niet weg in Nederland dus zelfs als je de grenzen dicht hebt laait het op als mensen zich niet aan de regels houden. Ik denk dat gedrag op dit moment het grootste probleem is en dat zie je zowel in Nederland als in het buitenland. Iemand die de grens over gaat en daar in een rustig huisje gaat zitten of op een camping met veel ruimte zal minder risico lopen om iets mee te nemen dan iemand die in Nederland probeert om feesten te vinden en constant om iedereen heen hangt en vervolgens in de supermarkt ook nog tien keer tegen andere mensen aan loopt.

Dit denk ik ook. Wel denk ik dat de mensen die naar het buitenland gaan en zich daar kon niet netjes gedragen (oa. Feesten Griekse eilanden, Spanje) dat die wel een extra risico lopen.
Dat absoluut!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:30

Varekaj schreef:
België werkt alleen met groen, oranje en rood. Een code geel wordt niet gebruikt.

Versoepeling zit er nu echt niet in hoor, ik denk eerder verstrengen.
Ze hadden beter alles op rood gehouden, alleen noodzakelijke buitenlandse verplaatsing OF verplicht 14 dagen quarantaine voor wie op vakantie wou naar het buitenland. Allemaal gelijk en heel eenvoudig af te spreken. Eventueel met een test voor vertrek en bij terugkeer. Dan hadden ze gelijk in kaart kunnen brengen welke invloed ontspanningsreisjes hebben binnen deze pandemie en onder de huidige inlandse versoepeling.

Maar waarom zou ik me wel moeten laten testen als ik in een hutje op een berg in Frankrijk heb gezeten, en niet als il op het drukste uur naar de drukste supermarkt in de drukste stad ga?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:32

Klopt hoor Lenaa_tje, ik deed het zelf ook :j
Vind het sneu voor mijn dochter, was echt verdrietig.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 02-08-20 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:39

chanicha schreef:
Ik blijf zeggen dat ze nooit de grenzen weer open hadden moet gooien, denk dat het dan niet weer zo opgelaaid was.
Nu haal je weer van alles binnen!

Makkelijker gezegd dan gedaan. Dan was heel zuid-Europa failliet en dat gaat ook gigantisch in de papieren lopen.
Daar leven ze van het zomertoerisme...
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-08-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:40

LM: als jouw supermarkt in groen gebied ligt met weinig tot geen besmettingen kan je ervan uitgaan dat het goed aangepakt en nageleefd wordt. Dan kan je dat met een "vertrektest" aantonen en bij terugkeer uit rood gebied weten ze dan of het gebied groen kan blijven, of dat er toch beestjes stiekem zijn meegekomen.

Maar helemaal waterdicht gaat het nooit worden natuurlijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:41

Nou ik ga woensdag dus naar de bergcamping
Bewust rustige in niet toeristen gebied uitgezocht.

Afspraak dat we Geneve dus niet in gaan, spreken met nicht buiten af..

Zie niet waarom ik dan meer risico loop dan bier in het dorp met allemaal Nederlanders iveral vandaan..

Snap dat mensen af en toe uit hun sleur moeten, dus ik let op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:08

Dat snap ik ook echt wel maar op deze manier gaat het niet goed!
Jij denkt er nog over na maar heel veel mensen zijn niet zo verstandig echwel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:08

chanicha schreef:
Dat is waar maar hoeveel doen dat?
Het was toch redelijk onder controle volgens mij, qua daling van de coronagevallen.
Ik vraag me ook af waar de ouders zijn van die jongelui die op die ‘verboden’ feesten zijn tot midden in de nacht of in ieder geval of ze hersens hebben.
In ieder geval kan het feest voor mijn kleinzoon zijn 18e verjaardag niet doorgaan ;(

Er word nu ook veel meer getest he... dus het is logisch dat deze gevallen worden ontdekt.
En jammer voor je kleinzoon maar zo zijn er meer dingen die niet door kunnen gaan.

MarliesV

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:35

Er wordt al vanaf juni meer getest, dat argument is niet geheel zalig makend meer om de stijgende lijn te verklaren.

Wij zijn in Duitsland en merken dat hier vooral de 70+ers moeite hebben om zich aan de mondkapjesplicht te houden bij het betreden van oa terassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:40

chanicha schreef:
Dat snap ik ook echt wel maar op deze manier gaat het niet goed!
Jij denkt er nog over na maar heel veel mensen zijn niet zo verstandig echwel!

Mensen die niet zo verstandig zijn en niet nadenken doen dat ook niet als ze in Nederland blijven.
Dat zijn die mensen die zich toch lekker in die overvolle trein naar Zandvoort proppen en op een verjaardag de hele familie gaan zoenen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:49

Oeps foute topic, reactie weer verwijderd :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:53

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:55

Denk dat juist mensen opzoeken en gezelligheid, wat wel begrijpelijk is want we zijn sociale dieren, meer invloed hebben dan idd op vakantie gaan.
Tenzij je bewust naar die party-vakanties gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:57

Er stond zaterdag op de franse snelwegen net zo veel vakantie file als vorig jaar trouwens.

Reizen op zich, vooral in de auto, zie ik niet echt een probleem in. Het is het gedrag wat je vervolgens vertoont wat bepalend is. Met je eigen gezin in een roeibootje, wandelen etc zorgt heus niet voor toename. Stedentripjes en populaire cocktail bars is een ander verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:01

Toch zie je aan de rioolmetingen op Schiphol een fikse stijging van Corona deeltjes. Misschien nemen Nederlanders het niet mee terug maar nemen buitenlandse toeristen het wel mee. Het is wel frappant dat Amsterdam steeds meer besmettingen krijgt nu er veel meer toeristen komen .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:07

Vliegen vind ik een ander verhaal. Er was van de week een berekening dat gemiddeld per iedere 3e vlucht iemand besmet is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:11

Sizzle wat is het probleem in en rond Genève en Lausanne ? De belgische BuZa heeft die gebieden rood ingekleurd zag ik :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:15

Pandora2 schreef:
Sizzle wat is het probleem in en rond Genève en Lausanne ? De belgische BuZa heeft die gebieden rood ingekleurd zag ik :P

Er zijn daar ruim 300 mensen in quarantaine gezet en ruim 20 mensen positief getest na een disco bezoek, ik weet niet of dat er nog meer geworden zijn.
Geneve heeft nu (als eerste kanton) alle clubs weer gesloten (iets met kalf en put). Ik hoop dat andere kantons en vooral Zürich dat voorbeeld volgen want die disco‘s zijn gewoon virus incubatoren.

Dit zijn de cijfers voor kanton Geneve (rond 50 per dag):
https://c-nau-ch.cdn.ampproject.org/i/s ... cklung.jpg

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:21

Oeps..ja, dat is wel een flinke stijging.
Zo'n clubs en bars en andere toestanden is inderdaad een gedroomde plek voor virussen.

Maar wel duidelijke grafieken hebben jullie, dat dan weer wel :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:30

Wij hebben er spontaan wat dagen Duitsland/Oostenrijk (met name Oostenrijk) van gemaakt. Eigen vervoer en we kozen ervoor om in appartementen te overnachten. In Duitsland hebben we wel een keer een hotelovernachting gehad en toen zijn we uit eten geweest. Ging top! Buiten bij een tafeltje wachten met mondkapjes op, handen desinfecteren, gezondheid werd bevraagd en onze gegevens genoteerd, met mondkapje op naar plek op het terras (alles afgezet met linten, niet gezellig, wel handig), na het serveren van het eten mocht het mondkapje af, bij contact met serveerster weer mondkapje op en er werd keurig bijgehouden wanneer je de tafel verliet. Ze desinfecteerden de tafel en stoelen grondig. Echt keurig.

In Oostenrijk was het iets minder strak geregeld. Op een warme dag was het bijzonder druk op de ligweides. We waren verbaasd dat ze geen limiet hanteerden voor het aantal mensen op de ligweides (voor het zwembad zelf wel). Wij zijn toen met een waterfiets het meer op gegaan. In de gondels van de kabelbanen zijn de mondkapjes natuurlijk ook verplicht. We hadden slechts éénmaal twee andere mensen bij ons in de gondel die braaf op afstand stonden. Alle kleine gondels waren voor ons alleen. Tijdens wandelingen heb je helemaal geen last van drukte. Wilden we iets bekijken, dan deden we dat direct bij opening. Het is dan bijna uitgestorven. Je moet dan wel bereid zijn om erg vroeg je bed uit te gaan tijdens je vakantie. Het is maar net wat je er zelf van maakt. We zagen ook wel volle cafés zonder afstand (en natuurlijk zonder mondkapjes). We zagen jongeren in groepen zuipen en feest vieren. En op warme dagen kán je prima zwemmen, maar dan moet je wel creatief zijn en niet bij een mooi zwembad met toiletten, eetgelegenheden, etc. willen liggen. Duik dan ergens vanaf de kant een meertje in. Of huur een waterfiets. Veel fijner. :)

We hebben wel de keuze gemaakt om te gaan raften en voor de veiligheid mocht je daar juist geen mondkapje op. We zaten in theorie op de Oostenrijkse afstand van elkaar (minimaal 1 meter) met twee andere stellen. Je probeert dan zo dicht mogelijk op je partner te gaan zitten en de afstand zo groot mogelijk te houden, maar je bent wel aan het sporten en dus in beweging. Ik zal vast wel eens te dicht bij iemand gekomen zijn... Het voelde niet onveilig wat corona betreft, maar ik vraag me wel eens af of ik dan naïef ben. Zolang iedereen gezond is, heb je in de grootste mensenmassa's nog geen probleem, maar één ziek persoon verandert dat natuurlijk. We weten wel dat je in afgesloten ruimtes (binnen) veel sneller wordt besmet dan buiten. Er waren ook rafts die zeker 2x zo vol zaten. Die bestonden dan uit één familie, maar niet uit één huishouden, dus die logica kon ik niet geheel volgen. Zij zaten echt op elkaar gepropt.

Het is in de supermarkt vaak niet mogelijk om te allen tijde genoeg afstand te houden. Vooral de kleine buurtsupers zijn wat dat betreft niet handig. Leuk als je zelf wil koken, maar je bent dan eigenlijk nog dichter bij andere mensen dan wanneer je uit eten gaat bij een restaurant dat zich aan de regels houdt. Dat probleem heb ik thuis in de AH ook al... Wat dat betreft voelde het niet minder veilig in het buitenland.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:54

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:57