Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:19

Neroo schreef:
Pohhh hier kwam de hemel naar beneden. Onze tuinverlichting ( die aangaat als het donker wordt ) sprong midden op de dag aan. Ineens was het donker.

Dit was bij vrienden in Helmond. Deze kwam bij hun over het huis getrokken.
[ [url=m/GJxeUA.png]Afbeelding[/url] ]

Daar word je toch bang van?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:33

karuna schreef:
We zitten in de nattigheid bij arnhem en net onweer gehad en we kunnen geen kant op. Ruitenwisser rubber gescheurd en geen garage "kan" ons helpen. 5 garages lachen ons hard uit en willen geen ruitenwisser verkopen nu dus wachten op de wegenwacht. Zo klantonvriendelijk. Maar doorrijden kan ook niet metaal op een ruit is dan ook nog een ruit kapot

Balen!
Vaak heeft t niets met klantonvriendelijkheid te maken. Ruitenwissers van iedere auto zijn anders, en dat zijn dingen die de meeste garages niet zomaar op voorraad hebben liggen. Hopelijk schiet de Wegenwacht op!

En ontopic. Noordoost brabant heeft 10 druppels en wat gerommel gehad. Wat een supercell :')

Marieke1495

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:45

Hier in Sneek regent het nu echt heerlijk! Wat rommels in de verte :)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:46

Hier hebben we sinds 1u wisselend droog, hoosbuien (met enorm veel wind) en gewoon regen. Welgeteld 1 donderslag gehad.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:53

Texel is windstil, heel apart. Wel regen, heerlijke regen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:56

Siersma schreef:
Texel is windstil, heel apart. Wel regen, heerlijke regen!

Hier ook best wat regen en amper een zuchtje wind, zo mogen alle buien wel zijn!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:02

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:46

Hier regent het stevig maar rustig door. Je ziet de planten en de natuur gewoon opknappen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:46

Nu waait het hier wat en net heeft het eventjes geregend maar stelt echt niks voor. Dit was geen code oranje laat staan geel. Bedoel dan in deze hoek van Limburg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:51

fjordjes schreef:
Nu waait het hier wat en net heeft het eventjes geregend maar stelt echt niks voor. Dit was geen code oranje laat staan geel. Bedoel dan in deze hoek van Limburg.

Alsnog code oranje van toepassing hoor. Je weet nooit waar het precies gaat komen, kan een paar km schelen en dat het over Limburg kwam en is gegaan staat vast. Soms nog afwachteb of het idd aan blijft trekken en op blijft bouwen, of dat het uitdoofs. Maar als je pech hebt kan het echt link zijn, worden. En was het ook link. De eerste schade fotos en filmpjes van de ellende - in Limburg - komen wel al langs. Je hebt geluk :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:52

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:18

Zuidoost Friesland regent het nu al een paar uur fijn voor de natuur. Hopelijk morgen geen stofbak om in te rijden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:21

In Groningen regende het al een tijdje, nu weer onderweg naar huis, maar daar is het niet veel beter geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:39

Mijn ouders stuurden een filmpje van hoe ze de zadelkamer aan het leegscheppen zijn, die stond blank := Verder geen schade gelukkig, het heeft alleen even heeeel hard geregend bij ons in Midden-Limburg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:58

Peperr als ze zouden zeggen we hebben ze niet dan snap ik dat maar we kregen te horen we willen ze niet verkopen. 8)7 dat is niet echt klantvriendelijk.

Uiteindelijk is iemand zo aardig geweest om een set op te halen bij een bedrijf 5 km verderop en die te brengen. Die moest toch daar in de buurt kennelijk wat ophalen ook. Die had gelukkig een bosch set liggen die pastte. Anwb kunnen afzeggen daardoor. Maar toch flinke oponthoud. Nu droog gelukkig weer

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:52

In 1x het vat bijna helemaal vol met regenwater! Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:26

Code oranje was niet voor niets

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:31

_xManadisx_ schreef:
Ik zat net echt huilend in de auto, nog nooit zo bang geweest. Overal vlogen dikke takken, weg versperd, stond naast bomen en kon nergens heen. Enorme regen, zag helemaal niets.

Ik had het ook echt niet breed en ik ben niet snel bang. Reed op de snelweg en ik zag ook niets meer, kon amper een meter voor me kijken. Ben ook aan de kant gaan staan, maar volgens mij stond iedereen gewoon stil. Alarmlichten mistlampen alles wat knippert en veel licht geeft aangezet. Ik zag niets meer, ik hoorde niets meer en als kers op de taart sloeg de bliksem in op m’n auto en ik had geen bereik meer. Het zweet stond op m’n rug.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:38

Phoe wat een geweld en wat een verhalen! Hier in het Gooi viel het allemaal wel mee...

En een tornado, wel bijzonder hier in Nederland toch? Hoe moet ik dat zien? Is deze groot voor Nederlandse begrippen? Mag dit een tornado genoemd worden? En is dit dan onze eerste?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:54

MonteKarlo schreef:
_xManadisx_ schreef:
Ik zat net echt huilend in de auto, nog nooit zo bang geweest. Overal vlogen dikke takken, weg versperd, stond naast bomen en kon nergens heen. Enorme regen, zag helemaal niets.

Ik had het ook echt niet breed en ik ben niet snel bang. Reed op de snelweg en ik zag ook niets meer, kon amper een meter voor me kijken. Ben ook aan de kant gaan staan, maar volgens mij stond iedereen gewoon stil. Alarmlichten mistlampen alles wat knippert en veel licht geeft aangezet. Ik zag niets meer, ik hoorde niets meer en als kers op de taart sloeg de bliksem in op m’n auto en ik had geen bereik meer. Het zweet stond op m’n rug.

Oh wauw!
Wrong time wrong place zegmaar.
Gelukkig wel overleefd dus!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:36

Afbeelding

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 01:15

Ooooh, Matheno! <3 Die belijning is echt om van te smullen!

Mijn excuses trouwens voor het verwaarlozen van dit topic de afgelopen week. Er waren supergoede kansen en het was allemaal grote *stuiter stuiter* qua modus, maar ik had even niet de energie om dit topic op de hoogte te stellen. :o

Ik had op woensdagavond een concert in Amsterdam, dus toen ik meekreeg dat er in de nacht van woensdag op donderdag onweer boven het westen van Nederland zou komen had ik maar een hostel geboekt in Diemen-Zuid. Uiteindelijk uit stuitermodus geen oog dicht kunnen doen vanwege de voorpret (en de Engelse dame die zichzelf elke vijf minuten met een luide GGNHRHRHR wakker snurkte), maar het was zeker de moeite waard! Ik had de energie niet om de shelfcloud op te vangen die er bij hoorde, dus ik heb vanuit mijn bed ongeveer een 45 minuten kunnen genieten van de ontladingen die ik kon zien. Het was niet veel, maar ik was toe aan wat vitamine knipper.

Ik wist al dat een paar van mijn vrienden gingen stormchasen, maar ik had een luistertentamen tot 12:15. Uiteindelijk heb ik in een recordtempo dat tentamen gemaakt (het hielp dat ik al wist wie Helle Thorning Schmidt was, aangezien het eerste gedeelte een interview met haar was :D) en toen ben ik in recordtempo van Amsterdam naar Raalte gegaan met het OV. :+ De buienlijn met indrukwekkende woelige shelf ging als een razende over het zuiden en oosten van Nederland, waardoor we in een moeilijke positie kwamen. We konden er voor kiezen om de bui op te wachten in Twente, maar de echte puist ging vooral over de Achterhoek en Nijmegen en omgeving heen. Aangezien we toch graag dat gedeelte wilden oppakken, moesten we dus zo snel mogelijk oost. We wilden in de buurt van Tecklenburger Land de bui opvangen, maar uiteindelijk zijn we vier minuten voor het eindpunt gestopt op een iets minder goed uitzichtpunt omdat de bui toch écht te snel ging. Hierdoor glipte de kans op een mooi panoramashot door onze handen heen, maar konden we in ieder geval de bui nog zien voordat we er door opgegeten zouden worden. Je ziet op de foto wel heel duidelijk al het stof dat de bui doet opwaaien aan de linkerkant. Gezien de droogte van de afgelopen tijd, was dit met recht een stofzuiger te noemen.

Afbeelding

Deze bui hebben we uiteindelijk over ons heen laten komen aan de kant van de weg (buiten bereik van bomen en takken) en we hebben genoten van de wind en de paar stevige ontladingen om ons heen. Als we meer tijd hadden gehad had ik graag deze bui gepakt rondom de omgeving van Nijmegen, maar ik ben blij dat we hem uiteindelijk nog hadden gehaald.

Dan dag 2! De meeste hype was voor de vrijdag. Toen ook Estofex volgde met een level 3, werd het eigenlijk nóg groter. Toch werden we daar wat huiverig door, want meestal is een level 3 een ultieme jinx voor extreem weer. De target van onze 'weer chef' was Kassel, dus die omgeving reden we grofweg eerst heen. Eenmaal aangekomen op een parkeerplaats ter noordwesten van Kassel was de situatie als volgt. Er was één buienlijntje met een ingebouwde supercell ten noordwesten. Ten zuiden van die lijn stond een losstaande supercell. Daar ten zuidwesten van was een duo supercells. De buienlijn met embedded supercell is niet wenselijk om te chasen, omdat je met de hoeveelheid regen in deze buien eigenlijk geen zicht hebt op wat de bui doet. Toch was de supercell op de radar echt een knoepert. Je kon de haak erg duidelijk zien en ook op deze beelden zie je duidelijk waar er op dat moment wel een tornado móest zijn: https://twitter.com/mtrunz/status/1527670703704756224 (De rode en groene kleuren staan voor wind die zich van/naar de radar beweegt, een groot contrast tussen de twee kleuren duidt dus op een punt waarbij er rotatie is).

Helaas hadden we wel gelijk een kippenvelmoment, aangezien die rotatie zich dus pal boven Paderborn bevond. Hoewel we het als chasers natuurlijk super bijzonder vinden om radarbeelden te zien die je zelden hier ziet en daar best wel hyped over waren, geeft het tegelijkertijd een hele nare bijsmaak dat je het ziet gebeuren in dichtbevolkt gebied. Helaas heeft deze tornado gezorgd voor sowieso één dode en meer dan 40 gewonden.

De keuze voor de bui die wij kozen viel op de supercell ten zuiden van de buienlijn waarin de Paderborn tornado verstopt zat. Ongeveer gelijktijdig met de tornado van Paderborn, zette deze ook een tornado op de grond. 'Helaas' (ik ben voorzichtig in deze context, gezien de gevaarlijke situaties die zijn ontstaan vrijdag) bluste deze bui uit tegen de tijd dat wij hem eigenlijk wilde oppakken.

Uiteindelijk was onze laatste optie dus de zuidelijke supercellen die nog wat westelijker lagen. We zijn doorgereden naar de omgeving van Fulda (Wasserkuppe om precies te zijn) om daar deze op te vangen. Hier hadden we onwijs veel geluk qua timing. We hadden te maken met een heuse 'tail end charlie' situatie, waarbij de laatste bui in het rijtje vaak het beste kan maken van de situatie gezien de schone luchttoevoer aan de 'achterkant'. Hierdoor ontstond er een LP (low precipation/weinig neerslag) supercell zoals je ze niet enorm veel ziet in Europa. De meeste exemplaren hebben vaak toch wel een bak regen met zich mee. Ook hing deze bui eigenlijk vrijwel stil, terwijl van de andere rakkers de treksnelheid zo rond de 70-80 km/h lag.

Op de foto's zie je duidelijk de schuine updraft die kenmerkend is voor dit type. Op de tweede foto is hij zelfs zo schuin, dat de bui op het punt staat om zich van de updraft af te waaien en dood te gaan. Hierna ontstond er achter de bestaande updraft nog een tweede updraft die in eerste instantie veelbelovend leek, maar deze bui was niet surface based (ik weet niet hoe ik dit vertaal naar een Nederlands begrip) en werd daardoor een racer zonder de mooie structuur van zijn voorganger.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn broer was ook mee op zijn allereerste chase (de echte eerste keer tel ik maar niet mee :+) en hij had toch wat meer actie verwacht. Het heeft hem veel uitleg en 'oeeehh' en 'aaaah' van ons gekost om hem te doen realiseren dat het toch wel bijzonder was, maar ik denk dat hij liever meegaat met een nachtelijke MCS (regen en knipperdisco) qua actie. :D

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 05:13

Dank voor de leuke update, Hiraeth! :D

Spijtig van de schade van de tornado’s bij de betrokkenen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:57

Hier begint het weer te onweren. Voorlopig wel nog droog en windstil, maar de donder komt hoorbaar dichterbij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:14

Erg nat hier in Alblasserdam.