[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:24

sanso schreef:
Prairy schreef:
Net ingevuld. Ik vind 5 dagen meer dan genoeg. Wil je meer, dan neem je maar vakantie op. Eigen keus om een kind te nemen, dan neem je ook maar voor eigen tijd/geld vakantie op.

https://hettestpanel.nl/embed/l6ckn9hns ... vb4ZR0xbgl

Dit gaat toch een strijd worden tussen ouders en niet ouders.

Nou ook voordat wij kinderen hadden gaf mijn man nieuwe vaders 2 weken vrij. Hij heeft liever dat ze die 2 weken er gewoon niet zijn en daarna op volle kracht aan het werk dan bij wijze van spreken 5 dagen vrij en daarna steeds op hun telefoon kijken of onverwachts toch verlof op moeten nemen omdat iets niet lekker zit.

En hij heeft een prima scorend team met de minste ziekmeldingen waar ouders en kindvrij elkaar ook vrije dagen gunnen.

Prairy

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:35

Het gunnen van vrije dagen gaat het me ook niet om, maar meer dat een werkgever dan dat óf zelf beslist om het te geven, óf dat de ouders dat dan (al dan niet verplicht) uit eigen zak betalen, i.p.v. de zak van de overheid.

Mijn collega is nu ook met zwangerschapsverlof en ik gun het haar van harte, maar ik vind dat men als ze de keuze voor kinderen maken, ook zelf mogen dokken voor een groot gedeelte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:38

Nee vind ik dus niet. Tot een bepaalde grens. Maar ik denk dat het van je bedrijfscultuur afhangt en wellicht ook je vakgebied.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:05

Eens met prairy, maar dat zal geen verrassing zijn.
Op de een of andere manier zie je vaak dat de keuze voor kinderen niet als eigen keuze wordt ervaren en dat 'men' ouders maar moet faciliteren met tijd, geld, etc.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:22

Ik ervaar dat anders.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:27

sanso schreef:
Prairy schreef:
Net ingevuld. Ik vind 5 dagen meer dan genoeg. Wil je meer, dan neem je maar vakantie op. Eigen keus om een kind te nemen, dan neem je ook maar voor eigen tijd/geld vakantie op.

https://hettestpanel.nl/embed/l6ckn9hns ... vb4ZR0xbgl

Dit gaat toch een strijd worden tussen ouders en niet ouders.

Precies, dat blijkt hier al.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:29

Het is toch geen strijd? :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:40

Je begrijpt wat ik met het woord strijd bedoel hoop ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:43

Ik vind een discussie niet echt een strijd. Maar goed, zie mijn eerdere bericht. Gelukkig is het niet altijd zwart-wit.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:46

Tot ze naar school gaan is het volgens mij sws poedersuiker met wie er voor zorgt en werken.

Ik denk ook dat het voor een moeder fijn is als ze helemaal uitgeput is van alles ze er niet alleen voor staat.
Of partner meer dagen moet krijgen laat ik in het midden, ik vind mezelf niet in de positie erover te oordelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:51

Brainfail schreef:
Tot ze naar school gaan is het volgens mij sws poedersuiker met wie er voor zorgt en werken.

Ik denk ook dat het voor een moeder fijn is als ze helemaal uitgeput is van alles ze er niet alleen voor staat.
Of partner meer dagen moet krijgen laat ik in het midden, ik vind mezelf niet in de positie erover te oordelen.

Bij ons is het simpel geregeld. Partner wil graag zijn post HBO doen en omhoog, ik heb die ambities niet zo.

Maar ik mis studeren en de uitdaging wel, ik hoef niet de rest van mijn leven thuis te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:52

lieveli schreef:
Ik vind een discussie niet echt een strijd. Maar goed, zie mijn eerdere bericht. Gelukkig is het niet altijd zwart-wit.

Ik wil met jou wel eens de strijd aan gaan, op zo'n balanceerbalk met van die maffe pakken aan met die uit de kluiten gewassen tamponsticks. :')
Afbeelding

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:53

Wil iemand dat even voor mij filmen? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:04

Dat is leven! Of in die ballonpakken voetballen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:08

lieveli schreef:
Dat is leven! Of in die ballonpakken voetballen <3

Ik krijg dan meteen het gevoel dat ik van alles ga breken :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:08

Ze zeggen dat je beter je ribben kunt breken dan kneuzen }>

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:35

Ik kom voor jullie juichen! *\%/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:42

Ik ben voor meer verlof, Nederland loopt echt achter in zwangerschaps-/bevallingsverlof ten opzichte van andere landen. 10 weken na een bevalling is echt niet veel (als je 6 weken voor die tijd al met verlof moet/gaat).
Maar ik vind niet dat de partner per definitie meer dagen moet krijgen. Ik denk meer aan een totaal van 26 weken die naar eigen inzicht verdeeld kan worden tussen de partners.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:53

En op eigen kosten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:55

Maar het zou wel eerlijk zijn daar dan bv dezelfde regels als bij een sabbatical voor aan te houden. En sabbaticals zijn zelden volledig doorbetaald. Meestal zit het rond de 40%. En dat zou ik geen gek idee vinden.
Zwangeren en/of hun partners recht op twee 'zwangerschapssabbaticals' van 26 weken, werknemers zonder kinderen recht op 2 gewone sabbaticals, tegen dezelfde tarieven. Wil je 1 kind, heb je nog een 'gewoon' sabbatical over, wil je meer kinderen gaat het op eigen kosten. Het je je gewone sabbaticals al opgebruikt en wil je later alsnog kinderen, pech gehad, eigen kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:01

Ik ben niet voor meer verlof. Eerder voor mensen zonder kinderen dan evenredig compenseren. Dan is er voor een werkgever ook veel minder excuus bij aanwervingen.

Jij wil kinderen, dan moet je zelf maar zorgen dat je het rond krijgt. Want die vakantie-ellende houdt niet op nadat ze 18 zijn geworden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:02

Het grote verschil, zit hem in het feit dat kinderen nodig zijn voor de toekomst. Wanneer niemand kinderen neemt, krijgen wij geen pensioen... Kinderen zijn nodig om de maatschappij draaiende te houden, of we dat nou leuk vinden of niet.

En daarbij is een doorbetaald zwangerschapsverlof niet gek.

En ja, ik vind ook dat de man een fatsoenlijk verlof moet krijgen als de baby is geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:07

En wat als ze nou eens dat geld voor dat dure verlof opzij zetten als extraatje voor ouderen hun pensioen? 3 maanden volledig loon waar ze beroep op kunnen doen als extraatje om bij te leggen als ze zorg nodig hebben of voor de rusthuis factuur. Er zijn er zat die daar ontzettend blij mee zouden zijn.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:10

Ik vind het een keuze; kind of kindvrij en aan keuzes hangen consequenties. Van mij mag het meer dagen zijn maar dan wel uit eigen zak.
Persoonlijk vind ik dat kinderen krijgen al te veel gesubsidieerd wordt door kindertoeslagen, gratis zorgverzekering tot 18, verlof ect.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:13

Ibbel, jouw idee vind ik zo gek nog niet.

Denk echter wel dat het een lastige discussie blijft, dat verlof. Ik zou bijv. van de kinderbijslag ook graag zien dat het anders ingezet wordt (sport/beweging, school).