Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:33

Scheelt dat ze misschien ook iets ouder is?

Hier kersenjam gemaakt. Niet heel veel geplukt, maar heb twee potten gevuld en dan mooi genoeg over in de pan om morgen om te toveren in taartvulling :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:46

Klopt slag kleiner, maar jaar ouder dan de rest. Ze zou totaal niet dominant zijn.

Wegens slecht weer bij aankomst eerst lekker in de schuur met wat eten en drinken.
Afbeelding

Heb haar daarna eerst ook gewoon een poos met bench in de ren gehad. Weet nu ook dat inderdaad achterste legnest een slaapnest (vies) is en de voorste is het legnest (schoon). De haan en 2 hennen lagen al gestapeld in de achterste, maar erbij zetten was geen succes (ben te eng). Uiteindelijk gewoon zo gelaten en zelf laten uitzoeken gevolg nieuw dame heeft zichzelf er maar erbij gestapeld. :')

Afbeelding
Stapelkippen (nog zonder de nieuwe dame). :')

De haan is bang voor haar (mietje). _O- _O- _O- _O-

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:04

Mijn kippen stapelen ook graag. Fijn dat ze haar plekje al heeft!

Mmm kersen. Zijn ze niet geschikt voor zo te eten of heb je er heel veel, idinn?

Help, mijn bak ontploft!
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:18

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:55

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:00

Onkruid had ik een week geleden nog geplukt al kan ik op sommige plekken opnieuw beginnen. Gelukkig voor de kippen ook veel vogelmuur wat dus snoepen voor hun is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:25

Baal kippenboer heeft geen sussex haan binnen gehad dus ruilen zit er nog voorlopig niet in (verwacht eigenlijk er helemaal niks van). Had wel geboden op een sussex haan, maar nog niks van gehoord.

Gratis ophalertje is echt de big boss in het hok over de 4 grote kippen. De haan is zelfs bang voor haar en als ze al naar hem kijk is hij weg (over schuilt achter de 2 andere grote dames). Wat mij wel opvalt is dat de wit/zwart Colombia (vermoedelijk jongste) meer mag van haar dan de rest en die 2 lopen dan ook geregeld samen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:31

Balen dat het nog niet wil lukken met het vinden van een Sussex haan Marcella...

Ik heb gister de eerste groente van dit jaar geweckt. Vorig jaar heb ik niks kunnen wecken dus we waren door de hele voorraad heen.
Afbeelding

Afbeelding

14 potjes waren het uiteindelijk :D Daarnaast nog een flinke bak in de koelkast voor de komende dagen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:33

Wortels wekken? Nooit gezien. Die kook je dan voor?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:45

lizy29 schreef:
Wortels wekken? Nooit gezien. Die kook je dan voor?

Ja 5 minuten en dan wecken in een lichte zoutoplossing

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:49

In welke verhouding is dat ongeveer, die zoutoplossing?

Ga dat ook eens proberen denk ik. Wil sowieso veel meer proberen te wecken. Heb een enorme hoeveelheid weckpotten gevonden in ons oude huis waarvan het gros nog prima is dus met een paar pakken nieuwe ringen moet ik een heel eind komen.

Hoe weck jij het?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:22

Vorig jaar heb ik via dit recept geweckt:
https://weckenonline.eu/recepten/wortelen-wecken/
Maar dan zonder ui. Maar omdat ik deze keer een filmpje voor youtube erover gemaakt heb, wilde ik mij even goed houden aan het receptenboek van Weck ivm voedselveiligheid.
https://www.braumarkt.com/diversen/boek ... G-EALw_wcB

Ik zal het filmpje hier linken als ik de dapperheid heb om deze online te zetten :D

Die zoutoplossing stond niet beschreven in het boek en kon op internet ook niks erover vinden. Dus heb gewoon wat zout in het water opgelost (zodat het licht zout smaakte maar niet heel overheersend). Vorig jaar heb ik het zonder zout geweckt en dat ging ook prima, maar geen idee of dat gevaar op kan leveren. Ik kook de groente altijd nog 10 minuten voor het eten, zo heb je geen risico op botulisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:18

Ik zou ook wel meer willen wecken. Zat te twijfelen om een weckpan te kopen. Lijkt me wel wat. Maar waar ga ik dat weer laten in de keuken..

Wortels! Die ben ik dit jaar helemaal vergeten in de tuin..

De kersen zijn dit jaar erg lekker om gewoon te eten! Maar zoveel eet ik er dan ook weer niet op. Dus dan is in de jam verwerken ideaal.

Dit is de boom in kwestie, merendeel voor de vogels. Er is best een hele hoge ladder. Maar die komt op 2/3 denk. En daar ga ik met m'n hoogtevrees denk niet meer van omlaag durven _O-
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:30

Dat is een flinke boom ja!

Wecken kan ook prima in een flinke pan met een thermometer erbij. Maar als je het meer gaat doen dan zou ik zeker wel een ketel aanschaffen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:30

Booompje ja. :+

Afbeelding
Afbeelding
Alleen nog vaseline en dan ben ik zo'n beetje compleet. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zitstok buiten aangepast, bovenkant deur aangepast en schuif op de deur aangepast en daardoor ook gelijk weer gaatje dicht gemaakt.

Afbeelding
4 Verschillende frambozen.
Afbeelding
2 Nieuwe aanwinsten uit de 50% hoek. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:24

Bij kennissen van ons is er deze nacht een slaap met lam gestolen. Sporen van een worsteling, dan 1 heel grote bloedplek (waarschijnlijk keel over) en daarna sleepsporen onder de draad door het bos tot aan een asfaltweg. Het andere lam hebben ze laten lopen :(

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:38

Meen je niet??? -:(-
Hoe gek moet je wel niet zijn om zo iets te doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:41

1 suffolk ooi (stamboekdier) en 1 van haar lammetjes. Het andere lam is blijven staan. Echt in en in triest. Hier moet je meer oppassen voor diefstal 2 maand voor het offerfeest en 1 maand erna dan voor een wolf :n Onze schapen staan daarvoor expres achteraan de weide en niet vooraan. Het is niet de eerste keer dat zo zaken hier gebeuren :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:56

wat erg :( .. daar helpt een wolven net niet tegen. verschrikkelijk.

je kippenvilla ziet er geweldig uit Marcella! kippenparadijsje.

Mijn eitjes gaan denk ik niet meer uitkomen. Kip broedt nu al 24 dagen en er zit geen beweging in. Geprobeerd om te schouwen, maar er was niets te zien. eitjes zullen dus toch niet bevrucht zijn vrees ik. Haantje (Seramo) is te klein voor de grote nhBlauwen. Teleurstelling voor de kinders, maar daar leren ze ook wel mee leven.
Zou het nog een optie zijn om een paar broedeieren die op uitkomen staan onder de kip te leggen? of zouden deze niet geaccepteerd worden?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 11:06

Je kippenhok ziet er steeds leuker uit Marcella!

Meen je DMH! Dat dat gebeurd ergens in een onderontwikkeld land waar voedsel schaars is kan ik mij voorstellen, maar gewoon in Belgie! Bizar zeg... Ik zou er echt goed naar van zijn denk ik... Gaan ze aangifte doen?

juval: Niks te zien bij het schouwen alsin de eitjes zijn leeg? Als de eitjes helemaal donker zijn dan zit er een kuiken in. Ik zou eerder jonge kuikens onder de hen schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:19

Ze hebben aangifte gedaan en de politie heeft laten weten het niet te onderzoeken bij gebrek aan bewijzen. Binnen anderhalve maand is het offerfeest en je kan jou klok er op gelijk zetten. Vorig jaar was er nog iemand die zelfs op de weide stond. Stopt een auto, springt een man uit van de achterbank. Hop omheining over en grabbelde zo een lam mee. Man is er nog achtergelopen maar helaas. Auto zonder nummerplaat. Hebben ze ook niets aan kunnen doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:23

wat een brutale acties DMH, verschrikkelijk zeg.

ei wat we gescand hebben was nogal doorzichtig, maar ik had er niet een heel goede lamp voor. Zal ik eens op mijn verlanglijstje zetten.
dus je denkt dat ik beter op zoek kan naar een stel eendagskuikens.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:48

Als de hen verder in goede conditie is zou ik er gewoon weer broedeieren onderleggen.

Jeetje dan schrik je je ook rot dmh.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:17

juval schreef:
wat een brutale acties DMH, verschrikkelijk zeg.

ei wat we gescand hebben was nogal doorzichtig, maar ik had er niet een heel goede lamp voor. Zal ik eens op mijn verlanglijstje zetten.
dus je denkt dat ik beter op zoek kan naar een stel eendagskuikens.

:j
Broedeieren kan ook wel weer maar ze heeft al wel 25 dagen gezeten.

Ik schouw eitjes gewoon met de zaklamp van mijn telefoon, gaat super :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:38

ik heb via marktplaats contact met iemand in de buurt die broedeieren heeft in de machine, die moeten nog een week.. misschien dat ik er daar een paar haal.