Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:13

Rijdend personeel moet soms ook voor zichzelf opkomen om het veilig te houden :j . En ja dan kunnen de reizigers daar een paar minuutjes de dupe van worden. Heel zuur maar dien vooral een klacht in zodat als die man er een gegronde reden voor had er ook bij zijn baas een signaal binnen komt dat bijvoorbeeld de dienst niet goed in elkaar zit.

Het rijdend personeel roept altijd dat de diensten veel te strak in elkaar zitten en ondertussen rennen ze zich dag in dag uit rot om toch maar op tijd te kunnen vertrekken omwille van de reiziger terwijl het feitelijke probleem door hogerhand wordt genegeerd laat staan opgelost.

Dus ja dan ben je er soms klaar mee en neem je de pauze of rust waar je recht op hebt. Machinisten mogen bijvoorbeeld maximaal 3 uur op een trein zitten en dan moet er 15min pauze zijn. Wij krijgen steeds meer diensten waar van die enorm lange slagen in zitten en dan precies 15min rust. Als je meerdere keren per week zo'n overvolle dienst hebt en je hebt vertraging dan hou ik me dus ook aan die 15min. Jammer maar dan gaat mijn volgende trein er maar een paar minuten later uit. Zolang het personeel de fiets-ups van de kantoorlui maar blijven oplossen door zich rot te rennen veranderd er niets............

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:21

Lienek schreef:
Inoterry schreef:
Als hij het had aangegeven bij de reizigers waren er waarschijnlijk net zo goed mensen kwaad geworden en loop je des te meer risico op een discussie. Bovendien word er, bij ons in elk geval, duidelijk gewaarschuwd om geen etenswaren aan te nemen van reizigers en het zeker niet op te eten. Er ooit eens een conducteur bijna overleden aan een overdosis nadat hij een bonbon had aangenomen van keurig uitziende, oudere mensen waar dus drugs in bleken te zitten.

Tja dan heeft hij pech toch?
Ik vind het niet kunnen dat je zonder overleg je bus stil zet en reizigers daardoor hun overstap missen.
Ik zou een klacht indienen!

Sjonge, wat kunnen mensen zich opwinden zeg. Ja, balen als je je aansluiting mist en later op je bestemming bent. Ga je dan dood? Vergaat de wereld? Volgens mij niet. oliebol happens.
Een beetje meer relaxinstelling zou Nederland goed doen m.i. :7

eclair98

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:22

Nou, als je een hele belangrijke afspraak hebt? Al meer vertraging hebt gehad waardoor je die dan mist?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:23

Hier heeft de bus standaard 5 minuten vertraging, vaak vertrekken ze al te laat bij het station en proberen ze die tijd weer in te halen door wat harder te rijden.
Ik zorg er gewoon voor dat mijn afspraken niet te nauw aansluiten op de aankomsttijden, is dit niet mogelijk dan meld ik het en probeer een bus eerder te pakken.
Mijn dierenarts plant mij bijvoorbeeld nogal eens in op .45, normaal is dat de aankomsttijd vd bus bij de halte recht voor de praktijk maar door de vertraging is dat .50, de dierenarts weet dat en weet dat als ik de tijd heb een bus eerder pak en anders een kwartiertje later ingepland moet worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:27

eclair98 schreef:
Nou, als je een hele belangrijke afspraak hebt? Al meer vertraging hebt gehad waardoor je die dan mist?

als het echt een onwijs super belangrijke afspraak is zou ik denken dat je wel genoeg buffertijd hebt ingebouwd dat je dit kan handelen.
En anders bel je dat je helaas vertraging hebt, en ga je nog steeds niet dood {:} beetje relax hoor, er zijn ergere dingen die je kan overkomen :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:15

Als mijn aansluiting om het kwartier zou rijden zou ik het geen probleem vinden. Maar aangezien hij op zondag om het half uur rijd en trouwens dat doet ie altijd al vind ik het niet kunnen. En de bus rijd ook al om wegens werkzaamheden.
Gelukkig had ik mijn aansluiting gehaald. Was dit niet het geval omdat meneer zo nodig een broodje moest halen had ik er wel melding van gemaakt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:16

verootjoo schreef:
eclair98 schreef:

als het echt een onwijs super belangrijke afspraak is zou ik denken dat je wel genoeg buffertijd hebt ingebouwd dat je dit kan handelen.
En anders bel je dat je helaas vertraging hebt, en ga je nog steeds niet dood {:} beetje relax hoor, er zijn ergere dingen die je kan overkomen :(:)

Ik heb vaak genoeg 2 uur bufertijd ingebouwd, en zelfs dan kwam ik nog te laat -O- En daarbij, afspraken in het ziekenhuis, dood ga ik inderdaad niet, maar beroerd voelen zit er dan wel in :(:)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:19

Bij een vriend van mij kwam hij de 2de keer te laat op school waardoor hij van het vak met 8 studiepunten gegooid werd en dus direct ook moest stoppen met de opleiding... Dus ja dat koste hem een jaar school en terug betaling!

Doordat de bus gewoon niet op kwam dagen en die ging maar 1 keer per uur.

Dus als het zo heftig is dan moeten ze daar tegen in gaan. Dit aangeven bij mensen in de bus dat hij daarom niet kan eten. Maar niks zeggen of gewoon 5 minuten kletsen dan baal ik zeker. In een restaurant mag je toch ook niet 5 minuten kletsen of een broodje gaan eten terwijl de warme gerechten koud worden...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:04

Ik ga nu vaak niet eens meer naar school of weg als ik een hele belangrijke afspraak heb. Als ik hem mis ben ik echt de sjaak.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:32

Wow big deal dat iemand een broodje koopt. Iemand er bij nagedacht dat die man misschien diabetes heeft? Liever een beetje vertraging dan dat ie een hypo krijgt.

Daarbij kan het best zijn dat het een lange stop is en je tijd zat hebt. Ik kom het regelmatig tegen dat bussen langere tijd bij een halte staa'n.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:35

Nou, als je bijv. diabetes hebt, vind ik het je eigen verantwoordelijkheid eten bij je te hebben.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:37

Yep, en dan is het nog steeds een mens die zijn/haar eten wel eens kan vergeten!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:38

Of misschien liep hij voor op schema en dacht ie dat hij wel even snel een broodje kon kopen? :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:39

Sorry, maar misschien werd er nu iemand anders ziek. Het feit blijft dat hij kon overleggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:40

Belangrijker is dat pauzes gewoon belangrijker zijn voor de veiligheid. Ook zonder diabetes. Als je al een tijd hebt moeten concentreren, dan heb je even ontspanning nodig. Daar zijn de rijtijdenregels voor... maar dus ook de pauzeregels.

Ik ben het dus helemaal eens met Gloa: meld vooral dat er een probleem was, zodat de leiding signalen krijgt dat de dienst niet goed loopt. Maar oordeel niet te snel over een machinist of conducteur of buschauffeur die pauze neemt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:42

O nee, dat zal best ook wel. Maar ik vind het raar vanuit de organisatie dat zij het *** regelen, dit wordt afgeschoven op de chauffeurs/machinisten, die het wel moeten afschuiven op de klanten, die ervoor betalen. Ik hoef dat niet te flikken, hoe klote mijn baas het ook regelt. Ik vlieg er dan uit.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:47

Marjoow schreef:
Wow big deal dat iemand een broodje koopt. Iemand er bij nagedacht dat die man misschien diabetes heeft? Liever een beetje vertraging dan dat ie een hypo krijgt.

Daarbij kan het best zijn dat het een lange stop is en je tijd zat hebt. Ik kom het regelmatig tegen dat bussen langere tijd bij een halte staa'n.

Tja ik heb 4 minuten overstap tijd als de machinist besluit om op woensdag na mijn les later te vertrekken moet ik een uur!! In de kou wachten op het station.
Ik ben long patiente en zeker snachts merk ik dat lang buiten staan niet fijn is voor mijn longen. dan heb ik nog eens kans op een longontsteking!
In principe kan ik het fietsen vanaf het station naar huis maar dit doe ik alleen straks met beter weer en niet in het donker omdat ik laatst dus ben achtervolgt door jongens op een scooter op een van de verlaten fietspaden in het bos in het donker. (Ik moet over de hei en bos)
Dus wat dat betreft ben ik erg afhankelijk van een goede aansluiting. Dus dan baal ik wel ja.
En als iemand echt een hypo heeft of iets in die richting hoor je mij echt niet klagen, maar hoevaak ik al buschauffeurs lekker zie kletsen met collega's dat gaat me echt te ver.
Overigens vind ik vertraging door omstandigheden al heel wat anders, dan baal ik ook natuurlijk maar dan snap ik ook de onmacht.
En geef het dan aan als chauffeur.. Tenminste dat zou ik doen dan weet men er van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:48

Ik denk dat dit een getouwtrek blijft.
- reizigers willen zonder problemen op de eindbestemming komen.
- medewerkers moeten soms kiezen tussen twee 'kwaden': urenlang zonder pauze moeten rijden, of even de rust pakken met de mogelijkheid dat een passagier de aansluiting mist.

Als ik reis heb ik ook niet altijd de beste aansluittijden.. En tsja, dan moet ik wel eens 1 of 2 uur eerder weg ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:38

Buschauffeurs die gezellig staan te praten ipv snel wisselen. Bus is toch al vertraagd joh. :+

En nee het was niet iets belangrijks...

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:56

Even vanaf de andere kant gezien. (Buschauffeur)

Even een ontspannen momentje de tussen alle hectiek van verkeer/tijdsnood/lastige passagiers die je uitschelden en daar hoort even gezellig doen met je collega bij. Soms heb je dat even nodig om weer op te laden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:04

Ik heb mij gisteren weer zo erg verbaasd... en gestrest.

feestje in middle of nowhere... wij moesten dan met bus naar station. Ik neem dan ook bewust nooit de laatste verbinding, wil daar niet stranden.

Staan we bij halte, valt de laatste bus uit.. uiteindelijk heeft mijn bus 20 min vertraging, waardoor hij op zelfde tijd vertrok als de laatste... het was zo achterlijk druk dat niet iedereen erin paste :oo .... ik begrijp dat niet, je weet dat 2 echt grote feesten daar zijn, zet dan extra bus in ofzo?? En hoe kan je in godsnaam 20 min vertraging hebben om 12 snachts?! Iedereen moest dus echt rennen voor de trein, want dat was onderhand de laatste trein, want onderweg werd vertraging alleen maar grote, door bij elke halte stil te gaan staan en vragen of iemand eruit moest |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:13

Cru gezegd is een feestje niet het probleem van de busmaatschappij. Er rijden bijvoorbeeld ook geen extra treinen als er een groot feest in de Ziggodome / ArenA / HMH is. Dan had het feest ezlf voor extra vervoer moeten zorgen. En gelukkig bestaat er dan altijd nog de taxi (ik ben sinds kort pro taxi als ik zelf niet kan rijden ook _O- wat een verademing na al die volle bussen / treinen en steeds maar staan met een instortend lijf)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:22

De prijzen zijn om te janken van zo'n taxi... anders zeker gedaan. Normaal zou het ook niet zo boeien dat er geen extra bus is, maar als dan ook de laatste uitvalt, en zo'n vertraging , vind ik wel kwalijke zaak... en wel extra personeel inzetten om te controleren of iedereen incheckt (wat ik begrijp maar tegelijk best cru vind als je met je wang tegen raam zelfs aangedrukt wordt), maakt het niet veiliger erop

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:31

Joaltijd schreef:
Ik denk dat dit een getouwtrek blijft.
- reizigers willen zonder problemen op de eindbestemming komen.
- medewerkers moeten soms kiezen tussen twee 'kwaden': urenlang zonder pauze moeten rijden, of even de rust pakken met de mogelijkheid dat een passagier de aansluiting mist.

Er is natuurlijk wel een manier om dit te veranderen: zet de dienstregeling op met wat meer buffers. Als dit vaak voorkomt is het een probleem van de organisatie, niet van de individuele medewerker.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:38

blackstar schreef:
Even vanaf de andere kant gezien. (Buschauffeur)

Even een ontspannen momentje de tussen alle hectiek van verkeer/tijdsnood/lastige passagiers die je uitschelden en daar hoort even gezellig doen met je collega bij. Soms heb je dat even nodig om weer op te laden.

Alsof er geen andere banen zijn die hectisch zijn en waarbij je te maken krijgt met lastige klanten? Ik geloof zeker dat het werk als buschauffeur onderschat wordt, maar ik ga bij mijn hectische, stressvolle, vervelende bijbaan ook niet zo maar ff pauze nemen terwijl er bestellingen zijn die bezorgd moeten worden, klanten geholpen moeten worden, telefoons opgenomen moeten worden en andere mensen aangestuurd moeten worden. Ik zou het persoonlijk ook echt raar vinden als ik in een bus zou zitten en de buschauffeur stapt er zo maar uit om een broodje te halen. Als hij het communiceert, oke. Maar zonder vind ik persoonlijk niet kunnen. :n