Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:52

Maar zouden ze bij nummer 40.001 echt zeggen: Nee jij mag niet naar binnen ? :') Dit is het eerste jaar dat ze deze regel bedenken terwijl het voorgaande jaren altijd goed is gegaan. Ben benieuwd straks.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:41

Indy_Mouse_9 schreef:
Wel op contact houden is dan idd belangrijk (hoewel mssn minder relevant bij een oldtimer), aangezien bij moderne auto's anders het stuur in stuurslot kan springen. Da's ook niet lachen bij enige snelheid. :/

Vandaag even getest, maar de mijne gaat in de P op stuurslot en op contact gaat ie er idd af:) dus in geval van nood weet ik nu wat te doen:)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:10

Waarom is het eigenlijk gevaarlijk te zwemmen in het water van een zandafgraving?

Ik snap dat sommige afgravingen hoge steile oevers hebben die 'zomaar' kunnen instorten en het dan rottig is als je er onder zwemt. Maar als het alleen maar (erg) diep is?
Datzelfde trouwens voor de spaarwaterbekkens, dat schijnt ook met de diepte te maken te hebben, maar waarom is dat erg/gevaarlijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:24

Hier in midden-limburg hebben we grind-afgravingen, de maasplassen, waar gewoon gezwommen wordt. Ze graven hier ook zand af.
Ik denk dat er bij andere zandafgravingen gewoon te weinig toezicht is ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:29

eilleen333 schreef:
Wat is de beste optie met een automaat dan? Ik heb een keer gehad dat mijn gas bleef hangen (echt super in een automaat, die schakelde gewoon verder, dus ik vloog over de 70 weg, en moest echt alle zeilen bijzetten om genoeg te kunnen remmen, de weg te kunnen verlaten en de motor uit te zetten).
Inmiddels is dat gemaakt natuurlijk, maar als je behoorlijk snelheid hebt in een automaat, wat is dan wijsheid?

Ik zou de automaat dan gewoon in de neutraal zetten, remmen. En dan zo snel mogelijk de motor uitzetten, want een auto die heel veel toeren gaat draaien kan uiteindelijk ontploffen :=

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:32

Mijn ouders hebben een oude zandafgraving achter hun huis, dit is tegenwoordig ook een zwemvijver. Men zegt dat het super diep is en dat daarom het water in de onderliggende lagen heel erg koud is waardoor je snel en onverwachts kramp kunt krijgen en kunt verdrinken. Daarom kan het gevaarlijk zijn om in het diepste stuk te zwemmen. Ook zit hier in de buurt een zandafgraving waar nu nog zand gewonnen word. Ik heb ook wel eens gevraagd waarom we daar niet mochten zwemmen en in de oude zandafgraving wel. Ik heb me laten vertellen dat het bij recente zandafgravingen gevaarlijk is om te zwemmen omdat het zand kan 'verschuiven' richting de gaten waar eerder zand is weggezogen. Door zo'n verschuiving ontstaat een sterke stroming in het water waardoor je onder getrokken kunt worden en je dus kunt verdrinken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:07

Hoe kun je je dekjes nou goed schoon krijgen? Ik heb momenteel 2 dekjes die ik maar niet schoon krijg, er blijven iedere keer weer zweetresten op achter. Ik weet niet of jullie weten wat ik bedoel? Andere dekjes krijg ik prachtig mooi schoon (met een drupje dreft) maar deze 2 heb ik nou al 5 keer gewassen en ze komen er iedere keer weer vies uit. Azijn durf ik niet aan en bleek lijkt me logisch :Y)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:27

BlondCowgirl schreef:
Mijn ouders hebben een oude zandafgraving achter hun huis, dit is tegenwoordig ook een zwemvijver. Men zegt dat het super diep is en dat daarom het water in de onderliggende lagen heel erg koud is waardoor je snel en onverwachts kramp kunt krijgen en kunt verdrinken. Daarom kan het gevaarlijk zijn om in het diepste stuk te zwemmen. Ook zit hier in de buurt een zandafgraving waar nu nog zand gewonnen word. Ik heb ook wel eens gevraagd waarom we daar niet mochten zwemmen en in de oude zandafgraving wel. Ik heb me laten vertellen dat het bij recente zandafgravingen gevaarlijk is om te zwemmen omdat het zand kan 'verschuiven' richting de gaten waar eerder zand is weggezogen. Door zo'n verschuiving ontstaat een sterke stroming in het water waardoor je onder getrokken kunt worden en je dus kunt verdrinken.

Deze 2 heb ik ook al gehoord ja. Klinken beiden aannemelijk.

Wat betreft de opmerking over gebrek aan toezicht: zal soms ook het geval zijn. In de (niet legale)zwempekken/grindgaten die ik ken loop je ook nog zomaar het risico overvaren te worden door een ouweh**r op een waterscooter.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:42

Het ligt er inderdaad aan dat het te koud is door de diepte, en je dan kunt verdrinken

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:44

Ik dacht altijd dat je tijdens het zwemmen 'in een zandzuiger gezogen' kon worden :o
Maar ja, ik was 9 toen me dat verteld is en ik heb er nooit meer durven zwemmen :+

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:04

Waarom krijgen baby's de fles altijd (bijna) liggend? Voor volwassenen is het juist toch helemaal niet fijn om liggend te drinken? Mij lukt het alleen met de grootste moeite.

En als je iets doorknipt, bijvoorbeeld papier, knip je dan ook moleculen kapot? Want het kan toch nooit dat je precies langs iedere molecuul knipt als die een beetje kriskras verspreid liggen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:34

Mbt de babies: raar maar waar: babies hebben een ander slikreflex dan volwassenen.

Het zuig/slikreflex van babies dient na plm een jaar te ""verdwijnen"", om plaats te maken voor het 'volwassen' slikreflex. (Kind van net een jaar oud....)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:36

klopt hier boven. Baby's kunnen ademen en slikken tegelijk. En dan is liggen het beste.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:04

Aha kijk! Weer wat geleerd, danku.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:15

Free2 schreef:
En als je iets doorknipt, bijvoorbeeld papier, knip je dan ook moleculen kapot? Want het kan toch nooit dat je precies langs iedere molecuul knipt als die een beetje kriskras verspreid liggen?

Vast wel. En er blijven 'schaarmoleculen' achter op het papier.....samen met hout- of plasticmoleculen van de tafel.....en Free2 moleculen.....kortom, een grote bende moleculen! :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:57

Als een vlieg in een bus (bus vanwege grote hoeveelheid ruimte) vliegt, heeft die vlieg dan ook last van het remmen en optrekken, ofwel last van massatraagheid?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:28

Alleen als hij ergens op zit denk ik, of als er een raam openstaat. Anders is het volgens mij hetzelfde als wanneer hij in een huiskamer vliegt. (correct me if I'm wrong.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:15

Natuurlijk wel, gooi maar eens een bal in een bus omhoog terwijl hij net weg rijdt. :+

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:13

Steeph schreef:
Als een vlieg in een bus (bus vanwege grote hoeveelheid ruimte) vliegt, heeft die vlieg dan ook last van het remmen en optrekken, ofwel last van massatraagheid?

https://www.youtube.com/watch?v=y8mzDvpKzfY

Bij Smarter every day wordt dat met een heliumballon haarfijn uitgelegd!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:50

Dankjewel! Ik ga even kijken als ik thuis ben!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 23:04

Cowboy55 schreef:
BlondCowgirl schreef:

Deze 2 heb ik ook al gehoord ja. Klinken beiden aannemelijk.

Wat betreft de opmerking over gebrek aan toezicht: zal soms ook het geval zijn. In de (niet legale)zwempekken/grindgaten die ik ken loop je ook nog zomaar het risico overvaren te worden door een ouweh**r op een waterscooter.

mijn vriendin zei laatst inderdaad dat er door zand wat verschuift draaikolken kunnen ontstaan.

ik zelf dacht misschien ook als er zon laag zand van die bergen afdonderd in het water heb je ook een golf...

vroeger zwommen wij in een oude afgraving, daar mochten we niet in het diepe vanwege de kou was dat gevaarlijk om kramp te krijgen zei mijn familie dan.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:23

Nu het zo hard giet,komt mijn vraag die ik al heel lang wilde weten.

Waarom gaan Kikkers het water uit als het regent? ze gaan dan écht schuilen in de schuur,onder planten en als ze de kans krijgen ook hier binnen.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:36

Ik heb het even gegoogled omdat ik dat een interessante vraag vind. De meest in mijn ogen meest logische reden die naar voren kwam is de volgende: Kikkers lopen graag op het droge omdat daar verschillende soorten voedsel voor ze te vinden is, denk aan regenwormen en insecten. Een kikker droogt erg snel uit als hij in de zon zit, daarom gaan ze met name bij regen het water uit om voedsel te zoeken.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:22

Oke thnx! ik vond het altijd zo raar,in het water zijn ze altijd nat,en dan gaan ze bij regen schuilen hahaha. Het heeft dus met voedsel zoeken te maken.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:36

Misschien een domme vraag ofzo maar ik vraag me best wel af waarom je een begraafplaats niet mag betreden tussen zonsondergang en zonsopkomst?
Of is dat alleen hier zo :+