Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:23

prompter schreef:
Drogisterijspullen (merk ook) koop ik in Duitsland bij DM, nog goedkoper dan Action :D

Er staat inderdaad vaak Duits gelabelled product bij de Action :j

Die reiskosten betaal ik dan wel aan hun :D

prompter

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:25

Met reiskosten weet ik niet, maar ik ga regelmatig voor andere zaken die kant op. Soms moet ik voor mijn werk rond Nijmegen zijn, dan ben je zo de grens over, en over anderhalve week voor de Equitana. Dan sla ik weer voor een paar maanden in.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:35

Ah ja, dan is het handiger natuurlijk. Ik heb helaas nooit iets aan die kant van het land haha

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:50

Ik woon er tegenwoordig, we besparen echt honderden euro’s per maand op boodschappen, brandstof, verzorgingsproducten etc. :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:15

UO waar ik vannacht aan moest denken:

Kraamzorg wordt vergoedt uit het basispakket, wat ik ook heus deels begrijp, maar ik mag zelf wel 300 euro (ook als ik er een lenzen/brillen vergoeding voor heb) dokken voor een nieuwe bril omdat de sterkte achter uit is gegaan, waarin precies niks aan kan doen. En 300 euro klinkt misschien niet veel maar met een minimaal inkomen vanwege arbeidsongeschiktheid, is het dat wel en het gaat me ook vooral om het principe.

Kinderen zijn (over het algemeen) een keuze, dat mijn sterkte achteruit gaat niet.

Oftewel ik vind dat brillen en lenzen in het basispakket moet :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:23

Helemaal met je eens.
Of in ieder geval meer vergoed.

Ik kan met -7,5 en -8 en daarbij prisma echt niet zonder bril.
Maar heb wel heel mijn leven mogen dokken aan alles wat kind heet.
Maar hey dat is je toekomst zeggen ze dan...
En dan lees je nu elke dag kind steekt de ene dood, kind schiet de ander neer, kinderen slaan vrouw neer in trein enz enz... nou fijne toekomst.
Wat dat kost, maar die bril van mij is te duur...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:34

En je mag de kosten van bril niet eens meenemen bij belastingaangifte. Dus dubbel ruk. Er zijn veel meer dingen die ik nodig heb die of niet in basis zitten of veel te weinig vergoeding hebben, maar die kosten kan ik tenminste nog aftrekken. Bril mag ik van de verzekering 1 keer in de 3 jaar en dan 125 euro. Zelfs met mijn minimale sterkte en budget opticien en alles is dat te weinig... De opticien had een avtie waarbij ze de vergoeding verdubbelde maar dan moest ik alsnog zelf bijbetalen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:43

Ja en kinderen wil ik niet eens, geen vezel in mijn lijf die daarnaar verlangt :7 Het lijkt me voor iedereen een beter idee als ik niet aan kinderen begin, als eerste voor mezelf maar ik vind de wereld ook veel te fuc.ked up om daar een kind op te zetten.

Ik zou het een beter idee vinden als je meer keuze hebt in het samenstellen van je verzekering op basis van je eigen behoeftes.

Ik heb weleens gedacht aan sites zoals Charlie Temple enzo, want ik heb het 'recept' van mijn vorige meting nog (ook al is m'n sterkte inmiddels wel achteruit gegaan) maar bij de opticien heb ik voordat ik een mooie bril heb gevonden al 10x 'oh deze vind ik er wel leuk uit zien, even passen' en dan ziet het er niet uit. En dat virtuele passen wat ze volgens mij aanbieden vind ik denk ik niet zo betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 27-02-25 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:47

_Karlijn schreef:
Ja en kinderen wil ik niet eens, geen vezel in mijn lijf die daarnaar verlangt :7

Ik zou het een beter idee vinden als je meer keuze hebt in het samenstellen van je verzekering op basis van je eigen behoeftes.

Eens. Echter dat past niet bij het kapitalisme en het daarbij behorende economische model.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:55

Ja, iets van dat je een bepaald aantal punten krijgt dat je mag inzetten voor je eigen basispakket. En dan kun je andere keuzes maken dan bv je buren.

Of: kies 5 van deze 15 vakjes voor in je basispakket.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:03

Opvolgend op het verplicht betalen voor 'kindergerelateerde kosten' in de zorgverzekering.
Ik ben van mening dat je verzekering goedkoper moet worden als je kan aantonen gesteriliseerd te zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:05

Sowieso vind ik dat kinderen teveel gefaciliteerd en gestimuleerd worden. Hier dus ook alweer bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:22

fleurtjeuh schreef:
Opvolgend op het verplicht betalen voor 'kindergerelateerde kosten' in de zorgverzekering.
Ik ben van mening dat je verzekering goedkoper moet worden als je kan aantonen gesteriliseerd te zijn.

1)En niet rookt, niet drinkt, genetisch niet voorbelast bent voor chronische aandoeningen, genoeg sport, niet in een grote stad met smog woont, geen stressvol werk doet, geen gevaarlijke sport bedrijft…..
(Nee gaat hem niet worden)

2)Ik ben wel voor minder subsidie voor ouders maar kwa verzekeringen niet. Immers heeft het kind geen keus gehad. Die moet gewoon recht op zorghulp hebben. Je wilt een kind niet straffen op het gebied van gezondheid voor de domheid van de ouders.

3)Eigen risico is de domste uitvinding ooit, je bestraft altijd degene die al geen geld heeft.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:28

Mungbean schreef:
fleurtjeuh schreef:

1)En niet rookt, niet drinkt, genetisch niet voorbelast bent voor chronische aandoeningen, genoeg sport, niet in een grote stad met smog woont, geen stressvol werk doet, geen gevaarlijke sport bedrijft…..

2)Ik ben wel voor minder subsidie voor ouders maar kwa verzekeringen niet. Immers heeft het kind geen keus gehad. Die moet gewoon recht op zorghulp hebben.

3)Eigen risico is de domste uitvinding ooit, je bestraft altijd degene die al geen geld heeft.

Mwah, punt 1 ben ik het niet mee eens.
Roken, drinken, sporten etc is niet aan te tonen. En kan per dag weer anders zijn.
Sterilisatie wel, je hebt een operatie gehad ten slotte.

Ik vind dat ouders ook vaak te weinig nadenken over wat kinderen kosten.
Ja een kind heeft daarin geen keuze, ouders over het algemeen wel.
Zeker mensen met een bepaald inkomen kunnen prima hun eigen financiele boontjes doppen. Laat hun lekker zelf die kosten betalen en laat mensen met een lager inkomen wat vergoed krijgen.
Ipv iedereen alles maar te vergoeden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:30

Maar bedoel je dan dat je van het gelijkheidsbeginsel af wil? Voor alles?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:35

Mijn punt 1 was niet serieus :D
Hoe ga je dat concreet afwegen?
BMI is ook meetbaar, erfelijke voorbelasting van veel ziektes is ook meetbaar. Zou je zo‘n systeem echt willen.
Bevallingen zijn niet erg duur in verhouding tot een behandeling voor kanker.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-02-25 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:35

fleurtjeuh schreef:
Mungbean schreef:

2)Ik ben wel voor minder subsidie voor ouders maar kwa verzekeringen niet. Immers heeft het kind geen keus gehad. Die moet gewoon recht op zorghulp hebben.

Mwah, punt 1 ben ik het niet mee eens.
Roken, drinken, sporten etc is niet aan te tonen. En kan per dag weer anders zijn.
Sterilisatie wel, je hebt een operatie gehad ten slotte.

Ik vind dat ouders ook vaak te weinig nadenken over wat kinderen kosten.
Ja een kind heeft daarin geen keuze, ouders over het algemeen wel.
Zeker mensen met een bepaald inkomen kunnen prima hun eigen financiele boontjes doppen. Laat hun lekker zelf die kosten betalen en laat mensen met een lager inkomen wat vergoed krijgen.
Ipv iedereen alles maar te vergoeden.

Wat raar, voordelen voor verzekeringspremie baseren op een operatie die niet voor iedereen vanzelfsprekend of wenselijk is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:38

Sheran schreef:
Sowieso vind ik dat kinderen teveel gefaciliteerd en gestimuleerd worden. Hier dus ook alweer bij.

Eens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:40

Dat het voor kinderen vergoed wordt vind ik inderdaad goed. Maar dat het voor de ouders ook alles qua zwangerschap en kraamzorg enzovoorts, mwah.

Ik kies er niet voor om chronisch ziek te zijn, maar betaal me er wel scheel aan en moet zorg ontwijken waardoor ik zieker word, omdat het niet te betalen is en geen hulp voor is. Ik kies dus expres niet voor kinderen, omdat ik het geld niet heb(naast dat ik kind niet wil belasten met dezelfde dingen waar ik last van heb)

Want ook in het kader van armoede zijn er allerlei initiatieven voor gezinnen en ook wel ouderen. Maar voor mensen tussen de 25 en 55/65 ongeveer niet. Ja, ook hier vind ik het voor de kinderen goed, maar waarom de ouders van die kinderen wel en degene zonder kinderen niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:42

Daar sta ik inderdaad helemaal achter.
Kinderen hebben bescherming nodig, maar het produceren hoef je niet te stimuleren wat mij betreft.

Eigen risico moet gewoon afgeschaft worden, dat is gewoon weer belonen van mensen met geld en bestraffen van laag inkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:43

Tancreda4 schreef:
Sheran schreef:

Eens.

Ik ook. Kinderen is een keuze en fokpremies vind ik belachelijk. Kinderbijslag afschaffen, zorg in basispakket gelijk trekken aan volwassenen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:47

Ik vind het ook bizar hoeveel subsidie/toeslag/vergoeding er kindgerelateerd is idd :=

Oke, 5 dagen pw kinderopvang is duur. Maar misschien moet je, als je afhankelijk bent van 5 dagen per week opvang, je bedenken of je wel kinderen moet willen. :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:48

Nou het is voor de economie eigenlijk wel nodig dat alle ouders fulltime werken. Dat zou een hoop problemen oplossen.

In heel veel landen is het trouwens normaal dat beide ouders 5 dagen werken.

Ik heb niks met kinderen. Maar ik heb wel graag een goede economie.

Dus jeej voor gratis opvang. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:56

Of gewoon geen kinderen nemen en gaan werken. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:58

Sherivey schreef:
Of gewoon geen kinderen nemen en gaan werken. :+

Dan moeten we in de toekomst immigranten binnen halen om de banen gevuld te krijgen. Dat wil heel rechts Nederland ook niet. :+