Annet_Dottie schreef:Nieuwe huisarts waar ik vandaag voor het eerst contact mee moest opnemen om te vragen voor een doorverwijzing voor mammografie. Al met al 5 keer lopen bellen omdat ze niet naar me luisterden. Het staat zogenaamd niet in mijn dossier, kan niet zomaar pas vanaf mijn 40e, moet eerst genetisch onderzoek doen als ik dat wil (is helemaal niet ter sprake omdat mijn moeder daar al op getest is en het gen niet heeft hoef ik niet getest). Vervolgens ziekenhuis borst centrum moeten bellen, gelukkig wel een begripvolle dame aan de telefoon die uitlegde dat ongerustheid genoeg reden is om iemand door te verwijzen, zeker met onze achtergrond in de familie. Weer de huisarts bellen waar de assistente voor de 2e keer zegt ik ga overleggen bel morgen maar terug, om vervolgens 10 minuten later door de huisarts terug gebeld te worden met hele verhalen of ik wel de risico's weet en begrijp van mammografie en alles. Ja jeetje, natuurlijk. Hoe vaak ben ik al wel niet in het borst centrum geweest, dat weet ik wel. Na een opnieuw lang gesprek dan eindelijk doorverwezen en toen eindelijk een afspraak gemaakt met het borst centrum.
Één bonk stress, en voor ik fatsoenlijk aan m'n dag kon beginnen alweer helemaal kapot moe van de spanning die me dit opleverde. Bij mijn oude huisarts hoefde ik amper een zin te zeggen en ik was doorverwezen...
(Voor de duidelijkheid, (borst)kanker komt heel veel voor in de familie, mijn moeder heeft het in 2020 voor de 2e keer gekregen en ook mijn oma heeft het 2 keer gehad en zo kan ik nog even doorgaan. In 2020 ben ik de hele weg met mijn moeder mee geweest en heb ik gevraagd of er ook iets veranderde voor mij met controles. Dat zou niet, ik zou vanaf mijn 35e ook voor mammografie mogen maar doordat dit de 2e keer al was en ik genoeg verhalen van jonge mensen met diagnose kanker ken heb ik aangegeven dat ik ook graag onder controle wil komen te staan jaarlijks of eens in de 2 jaar. Dit mocht maar doordat ik die leeftijd nog niet heb waarop het normaal kan moet dit via de huisarts. Nooit dus geen probleem geweest tot vandaag. Voor mij is het een stukje geruststelling, net als mijn half jaarlijkse controle bij de reumatoloog..)
Sorry voor het lange verhaal..
Jeetje, frustrerend zo van t kastje naar de muur te worden gestuurd
.
Wel mooi dat het uiteindelijk gelukt is, maar dat zou toch makkelijker moeten kunnen...