Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:33

Geniet er iig van

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:16

Hier toch weer twijfels...

Ons anwb reisverzekering vergoed gewoon...
Afbeelding

Coronagerelateerde dingen niet verzekerd. De rest wel.

En de zorgverzekering

Afbeelding

Toch weer andere informatie als die de fbto mij via whatsapp aangaf!
Best slecht eigenlijk!

Ik zie de kans op besmetting in kroatie minder groot dan hier in NL.

We zittn er 19 dagen.. Doen 1x per week boodschappen..
En zitten de hele dag op onze eigen boot...

Jemig... Twijfels allom..
Puur omdat we het echt niet eens zijn met de status geel....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:43

Ter info. Dit kreeg ik vanavond in mijn nieuwsoverzicht: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200731_94486329

Nieuwsblad.be schreef:
Na Vlaanderen kleuren nu heel België, Zeeland en Zuid-Holland oranje op Europese kaart

België, Zeeland en Zuid-Holland staan op de nieuwste kaart van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) voortaan oranje ingekleurd. Dat betekent dat de drempel van 20 coronagevallen per 100.000 inwoners op twee weken tijd er werd overschreden, zo blijkt vrijdag uit de informatie op de website van het ECDC.

Vorige week vrijdag werd Vlaanderen al oranje ingekleurd. Wallonië en Brussel bleven toen nog geel ingekleurd op de overzichtskaart, maar dat is nu dus gewijzigd. Het ergst is het evenwel gesteld in het land Luxemburg, dat donkerrood kleurt en waar er de voorbije twee weken 243,4 gevallen per 100.000 inwoners waren. Voor België waren dat er 35,8 per 100.000 inwoners.

Het merendeel van de Europese regio’s kleurt voorlopig nog steeds geel. Zweden blijft evenwel grotendeels oranje gekleurd, net als een aantal gebieden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Donkerrode gebieden zijn er ook in Roemenië en het noorden van Spanje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:58

En dat is dan vanuit belgie gezien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:15

Dit is vanuit het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) gezien, dus op Europees niveau.

Oranje betekent daar geen 'negatief reisadvies', maar 'een x aantal besmettingen per y inwoners'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 02:25

Dankjewel voor je uitleg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:26

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:24

Oeh dat is een hele handige link Karin, dankjewel!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:55

Alleen jammer dat bv Zwitserland er niet bij staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:40

Fitzroy schreef:
Alleen jammer dat bv Zwitserland er niet bij staat.

Dat is nou eenmaal geen EU :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:42

Geen EU maar ligt wel in Europa. Een complete lijst zou wel zo fijn zijn ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:13

Dan kijk je toch gewoon op de world live tracker?
Geen fancy kleurtjes maar alle info die je nodig hebt behalve wellicht de regio‘s maar dat vind in zulke kleine landen ook een beetje zinloos als ik heel eerlijk ben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:20

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:44

Ook typisch dat België verdeeld is in drie regio's (volgens mij zie ik naast Vlaanderen en Wallonië ook Brussel) maar in Nederland alle provincies als regio tellen. Maar goed, daar zal het ECDC wel een reden voor hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:50

Toch vind ik het nog steeds lastig, die gekleurde gebieden. Ik denk dat je meer moet kijken wát men gaat doen, dan wáár met het gaat doen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:55

Pandora2 schreef:
In Spanje zijn een paar regio's / steden op rood gegaan hoorde ik net.
Barcelona o.a.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ex ... ~aef0d3fc/

Edit; vanuit België dus.

Voor de Belgen zijn nu Zeeland, Zuid-Holland én Noord-Holland oranje.

...al wijkt dat weer af van het bericht dat heel NL al oranje was omdat niet álle Belgen meer zonder beperkingen naar NL konden.

Enniewee, de provinciegrens ligt nog geen 3 km van mijn huis en mijn paard staat in de provincie Utrecht. Goed om te weten dat ik daar iig met een gerust hart kan afspreken met mijn Vlaamse vrienden (van buiten de regio Antwerpen). :D

Ik snap dat je ergens een grens moet trekken (in dit geval vrij letterlijk), maar ik zie dan kluitjes virussen netjes terugrollen bij het bordje 'Welkom in de provincie Utrecht' waar ik elke dag langs rijd. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:59

LadyMadonna schreef:
Toch vind ik het nog steeds lastig, die gekleurde gebieden. Ik denk dat je meer moet kijken wát men gaat doen, dan wáár met het gaat doen

...en goed in je achterhoofd blijven houden dat oranje in het ene geval puur een indicatie is van 'een x aantal besmettingen op een y aantal inwoners in een bepaalde periode', dat het in andere gevallen 'een negatief reisadvies' betekent én dat ieder land verschillende kleurcodes toekent. Als NL een bepaald land 'op oranje zet', dan kan BE dat land nog steeds als geel zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:05

Ook dat... waarom niet gewoon een eenduidige richtlijn voor heel de eu?
Want ons oranje betekend idd iets anders dan bijv Spaans oranje

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:12

Ben wel een beetje bang met al die nieuwe besmettingen, niet heel bang om het zelf te krijgen, maar ik kijk er zo naar uit om een reis te boeken, het voelt voor mij nu echt niet oke om met het vliegtuig te gaan te bang dat je daar in quarantaine zou moeten of dat je opeens terug zou moeten of juist niet weg kan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:28

Karin schreef:
Enniewee, de provinciegrens ligt nog geen 3 km van mijn huis en mijn paard staat in de provincie Utrecht. Goed om te weten dat ik daar iig met een gerust hart kan afspreken met mijn Vlaamse vrienden (van buiten de regio Antwerpen). :D

Ik snap dat je ergens een grens moet trekken (in dit geval vrij letterlijk), maar ik zie dan kluitjes virussen netjes terugrollen bij het bordje 'Welkom in de provincie Utrecht' waar ik elke dag langs rijd. :')

Ik krijg er een beeld bij := :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:15

Ik blijf zeggen dat ze nooit de grenzen weer open hadden moet gooien, denk dat het dan niet weer zo opgelaaid was.
Nu haal je weer van alles binnen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:19

Het was niet weg in Nederland dus zelfs als je de grenzen dicht hebt laait het op als mensen zich niet aan de regels houden. Ik denk dat gedrag op dit moment het grootste probleem is en dat zie je zowel in Nederland als in het buitenland. Iemand die de grens over gaat en daar in een rustig huisje gaat zitten of op een camping met veel ruimte zal minder risico lopen om iets mee te nemen dan iemand die in Nederland probeert om feesten te vinden en constant om iedereen heen hangt en vervolgens in de supermarkt ook nog tien keer tegen andere mensen aan loopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:22

Katja schreef:
Iemand die de grens over gaat en daar in een rustig huisje gaat zitten of op een camping met veel ruimte zal minder risico lopen om iets mee te nemen dan iemand die in Nederland probeert om feesten te vinden en constant om iedereen heen hangt en vervolgens in de supermarkt ook nog tien keer tegen andere mensen aan loopt.

Mee eens!
Dit pakken wij ook als uitgangspunt in alles waar we over nadenken!
Oa dus de vakantie.

Ik denk dat je safer zit met zn 2e op vakantie zonder verdere contacten, dan in nederland op je werk, stal, privecontacten, enz enz.

Heeft iemand enig idee wanneer er weer overleg gaat plaatsvinden voor evt versoepeling/versterking van de richtlijnen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:23

Klopt inderdaad.
Het virus is nooit weggeweest ( hier in belgie hadden we net voor de versoepelingen nog steeds om en bij de 100 nieuwe besmettingen per dag B-) ) en laait nu weer op.
Dat in combinatie met al die mensen die van hot naar her gaan vliegen / rijden / fietsen...whatever :D
maakt dat ze er helemaal geen zicht meer op hebben binnen een paar weken vrees ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:24

Dat is waar maar hoeveel doen dat?
Het was toch redelijk onder controle volgens mij, qua daling van de coronagevallen.
Ik vraag me ook af waar de ouders zijn van die jongelui die op die ‘verboden’ feesten zijn tot midden in de nacht of in ieder geval of ze hersens hebben.
In ieder geval kan het feest voor mijn kleinzoon zijn 18e verjaardag niet doorgaan ;(