Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:23

Na oud en nieuw is hier ook weer de pret over want dan beginnen de hertentamens, dus ik laat me nog even in die waan! :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:59

Cowboy55 schreef:
sureido schreef:
Huh, waarom is dat een opmerking van de dag?

Keiharde waarheid gecombineerd met goed verhulde humor in een sausje van gecontroleerde arrogantie. Goed recept.

Iel.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:08

enzino schreef:
Niemand houd van fooi, behalve de mensen die het ontvangen (wat maar een paar % van de mensen is).
En zelfs die mensen zouden er gebaat bij zijn om gewoon meer loon te krijgen ipv afhankelijk zijn van wat mensen nog in hun zak hebben zitten.

Maak fooi geven maar sociaal ongeaccepteerd en stop er volledig mee.

Fooi geven is nog steeds vrijwillig, dus de stelling "niemand houdt van fooi op die paar % die het ontvangen na" is al bullshit :+

Vakbonden zouden moeten strijden voor hogere lonen, en dat gebeurt gewoon nauwelijks. De werkgevers zeggen vervolgens keihard; "Is geen geld voor".

Daarnaast krijg je in dienstverlenende beroepen dagelijks met de vreselijkste kant van mensen te maken die je echt als oud vuil behandelen omdat je een, in hun ogen, minder beroep uitoefent :r Dat basisloontje omhoog trekken gaat dat niet verzachten als de fooi volledig wegvalt...

Fooi pinnen is trouwens wel leuk enzo, maar veel werkgevers keren dat niet terug uit in de fooienpot voor de medewerkers zelf :x Voor het pinnen van eventuele fooi vraag ik altijd aan de medewerker of zij er iets van terugzien, zo niet dan geef ik het cash.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:12

sureido schreef:
Nee hoor MB, ik hoef niet dag in dag uit de leukste en grappigste proberen te zijn dus pak vooral je kansen! :)

En het is gewoon dikke onzin dat jij NOOIT in een restaurant bent geweest waar de service niet goed was, dat kan niet en bestaat niet. Dat je het niet opzoekt is een ander verhaal, maar daar kan ook een nieuwe kok/bediening werken of het allemaal even niet zo lekker lopen. Daar heb ik genoeg horeca ervaring voor.

Dus arrogantie ja, keiharde waarheid? Nee. :)

Neu, ik ben niet met mijn verkeerde been uit bed gestapt.

Hahahaha jij kent precies de restaurantervaring van iemand over het internet? Wow.
Ik geef ook eigenlijk altijd fooi (en als ik het niet doe is het omdat ik het vergeet). Ik vind de service namelijk al snel heel goed. En ook ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik slechte service heb gehad. Wel dat er probleempjes waren ofzo maar als dat netjes wordt opgelost klaag ik niet hoor. Weet zelf ook hoe vervelend dat is voor het personeel.

Overigens een tip: een bedrag naar boven afronden voor de fooi wordt in het buitenland als nogal gierig gezien, omdat het je waarschijnlijk dan meer om gemak gaat dan om het daadwerkelijk uitspreken van je waardering. Niet mijn woorden, eerder de ervaring van buitenlandse studenten hier trouwens. :j

Als de salarissen in de horeca omhoog gaan wordt uit eten gaan / een drankje gaan doen nog duurder, zit je met een lege zaak, schiet je ook niks mee op. Een fatsoenlijk loon klinkt leuk maar de bezoeker wil er helaas niet voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:27

Magrathea schreef:
Als de salarissen in de horeca omhoog gaan wordt uit eten gaan / een drankje gaan doen nog duurder, zit je met een lege zaak, schiet je ook niks mee op. Een fatsoenlijk loon klinkt leuk maar de bezoeker wil er helaas niet voor betalen.

De bezoeker wil niet meer betalen maar wel fooi geven?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 09:34

sureido schreef:
Nee hoor MB, ik hoef niet dag in dag uit de leukste en grappigste proberen te zijn dus pak vooral je kansen! :)

En het is gewoon dikke onzin dat jij NOOIT in een restaurant bent geweest waar de service niet goed was, dat kan niet en bestaat niet. Dat je het niet opzoekt is een ander verhaal, maar daar kan ook een nieuwe kok/bediening werken of het allemaal even niet zo lekker lopen. Daar heb ik genoeg horeca ervaring voor.

Ze zegt toch ook niet dat ze nog nooit ergens slechte service heeft gehad? Ze zegt dat dat ze in haar favoriete restaurant nog nooit slechte service gehad heeft.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:34

enzino schreef:
Magrathea schreef:

De bezoeker wil niet meer betalen maar wel fooi geven?

Fooi geven geeft een ‘goed’ gevoel, is nog altijd vrijwillig en serviceafhankelijk, en kost je waarschijnlijk minder dan een ophoging van de algehele kosten in een restaurant (wat waarschijnlijk eind van de rit ook voornamelijk in de zak van de baas beland en niet bij het personeel wat er het hardst voor moet lopen). Dus ja, ik snap het bestaan van fooi wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:53

Memories schreef:
Fooi geven geeft een ‘goed’ gevoel, is nog altijd vrijwillig en serviceafhankelijk, en kost je waarschijnlijk minder dan een ophoging van de algehele kosten in een restaurant (wat waarschijnlijk eind van de rit ook voornamelijk in de zak van de baas beland en niet bij het personeel wat er het hardst voor moet lopen). Dus ja, ik snap het bestaan van fooi wel :D

Waarom kost het minder dan een ophoging van de algehele kosten?
Is dat misschien omdat de fooi naar het bediend personeel gaat en de rest niets krijgt?
En dat daarom het bediend personeel een lager salaris krijgt?

Fooi geven is trouwens helemaal niet zo serviceafhankelijk, daar is onderzoek naar gedaan:
Citaat:
performance differences account for under 2% of the variation in tips

https://static.secure.website/wscfus/52 ... g_tips.pdf

Ook kan fooi geven leiden tot een lagere kwaliteit in restaurants omdat het personeel bezig is met het maximaliseren van haar fooi ipv haar taken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:59

Leuk en aardig hoor dat onderzoekje maar dat is in de USA, een land waar fooi geven "verplicht(!)" is en waarvan ik me dus afvraag hoe toepasbaar dat is op de situatie in NL.

En ja een ophoging van de algehele kosten zal waarschijnlijk flink worden doorberekend in de prijzen van gerechten en dranken waarvan ik verwacht dat ik er meer kwijt aan zal zijn over een hele avond heen dan wat ik anders aan fooi had gegeven.

Daarnaast nogmaals imo een heel belangrijk argument, het fijne gevoel wat het geeft om een extraatje toe te stoppen in de vorm van fooi vs. verplicht worden om meer te MOETEN betalen werkt gewoon niet zo lekker in onze hersens :D
Laatst bijgewerkt door Memories op 17-12-19 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:02

Als ik fooi geef wil ik dat de rest van het restaurant daar ook wat aan heeft. En niet alleen de bediening. Ik bedoel als het eten extreem lekker is, maar de bediening mweh.. Dan loop je toch ook niet de keuken in om de kok een 10tje toe te stoppen.

En inderdaad is het eigenlijk best een beetje gekke gewoonte. En ja daar doe ik gewoon aan mee, je wil toch geen kniepert lijken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:27

Als je vaak uit eten gaat, heb je vaker een slechte ervaring.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:30

NatasjavE schreef:
Als ik fooi geef wil ik dat de rest van het restaurant daar ook wat aan heeft. En niet alleen de bediening. Ik bedoel als het eten extreem lekker is, maar de bediening mweh.. Dan loop je toch ook niet de keuken in om de kok een 10tje toe te stoppen.

Alle zaken waar ik heb gewerkt was het beleid dat de fooi in een grote pot ging waar ook de kok, de schoonmakers en de eigenaar een deel van krijgen, naar rato het aantal uren (behalve de eigenaar anders wordt het wel erg scheef). Je zorgt tenslotte samen voor de hele ervaring, van vriendelijke bediening tot lekker eten en een schoon toilet :j

Denk dat het trouwens wel meevalt, als we allemaal per direct stoppen met fooi geven en het horecaloon omhoog trekken (waarnaar eigenlijk? Ik heb oprecht geen idee wat een deftig uurloon is := ) zal je dat inderdaad in de prijzen terugzien mar dat leidt er dan eerder toe dat mensen minder bestellen. Of een gerecht nu 19,50 of 20,50 kost, of je drankje 3,10 ipv 2,90, maakt psychologisch nogal een verschil.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:32

Pipodipo schreef:

Als je minder negatief in het leven staat, heb je minder vaak een slechte ervaring.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:33

Pipodipo schreef:

Wel nee, ik ga heel vaak uit eten, soms meerdere keren in de week. Je moet 1) een beetje handig kunnen kiezen welke restaurants je moet gaan eten (vieze toeristententen moet je altijd vermijden), en 2) zelf een beetje een vrolijke levensinstelling hebben. De keren dat ik echt een slechte ervaring in een restaurant heb gehad zijn op 1 hand te tellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:34

Magrathea schreef:
NatasjavE schreef:

Alle zaken waar ik heb gewerkt was het beleid dat de fooi in een grote pot ging waar ook de kok, de schoonmakers en de eigenaar een deel van krijgen, naar rato het aantal uren (behalve de eigenaar anders wordt het wel erg scheef). Je zorgt tenslotte samen voor de hele ervaring, van vriendelijke bediening tot lekker eten en een schoon toilet :j

Exact, daar ga ik ook van uit. En daarom kan je het toch ook direct pinnen?

19,50 of 20,50 maakt mij niet zo veel uit. 19,50 of 26,50 ook overigens niet.

Als ik overal gewoon 10 tot 20 euro meer moet betalen en geen fooi vind ik het allemaal prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:36

Wat ik bedoel is dat het duurder klinkt, snap je :)* gelukkig maakt jou het niet uit maar dat geldt niet voor iedereen

Pinnen heeft er overigens niet zo veel mee te maken, behalve dan dat je er zeker van bent dat de medewerker in kwestie het stiekem in eigen zak steekt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:40

Magrathea schreef:
Wat ik bedoel is dat het duurder klinkt, snap je :)* gelukkig maakt jou het niet uit maar dat geldt niet voor iedereen

Ja snap ik. En je hebt gelijk ik kijk niet op een tientje. Ik vind lekker eten belangrijk.

Een ander zal dat zeker wel doen.(en snap ik ook helemaal)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:48

__Sannne schreef:
Pipodipo schreef:

Als je minder negatief in het leven staat, heb je minder vaak een slechte ervaring.

't Is gewoon statistiek.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:52

Pipodipo schreef:
__Sannne schreef:

't Is gewoon statistiek.

Dat zal, maar je hebt genoeg jankerds op de wereld die overal wel iets over te klagen hebt en leven om te zeuren. Die zullen waarschijnlijk, naar hun mening, vaker een slechte ervaring hebben dan mensen die positiever in het leven staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:10

Nou Sanne je komt vandaag ook niet over als het zonnetje van bokt hoor. _O- :))

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:21

__Sannne schreef:
Pipodipo schreef:

Als je Tripadvisor gebruikt ook niet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:23

sureido schreef:

Amen, elke zin, woord voor woord, het is gewoon waar _/-\o_

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:40

Ik pin zelf ook altijd in restaurants en vaak voor ik een fooi kan aangeven staat de pin automaat al voor m'n neus met het bedrag erop.

Werk zelf in een winkel en vind contant geld niet erg, maar je hebt er wel werk van. Merk dat vooral oudere mensen contant geld hebben. De jongere generaties is pinnen of zelfs via de bankieren app.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:25

Bij mijn kan je nu een jaartje pinnen. Dit op verzoek van de klanten trouwens.
Toch zijn er nog wel die contant betalen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:03

sureido schreef:

SindyKaya schreef:
Amen, elke zin, woord voor woord, het is gewoon waar _/-\o_

Oh meiden.

Ik heb nooit gezegd dat ik niet in een restaurant ben geweest waar de service slecht was.

Ik heb wel gezegd dat ik nooit naar restaurants ga waar de service slecht is. Dat zijn er zo'n 3 á 4, daar ga ik dus altijd heen. Dat zijn kleinschalige toptentjes.

Goed. Lezen. Is. Een. Kunst.