Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
enzino schreef:Niemand houd van fooi, behalve de mensen die het ontvangen (wat maar een paar % van de mensen is).
En zelfs die mensen zouden er gebaat bij zijn om gewoon meer loon te krijgen ipv afhankelijk zijn van wat mensen nog in hun zak hebben zitten.
Maak fooi geven maar sociaal ongeaccepteerd en stop er volledig mee.
sureido schreef:Nee hoor MB, ik hoef niet dag in dag uit de leukste en grappigste proberen te zijn dus pak vooral je kansen!
En het is gewoon dikke onzin dat jij NOOIT in een restaurant bent geweest waar de service niet goed was, dat kan niet en bestaat niet. Dat je het niet opzoekt is een ander verhaal, maar daar kan ook een nieuwe kok/bediening werken of het allemaal even niet zo lekker lopen. Daar heb ik genoeg horeca ervaring voor.
Dus arrogantie ja, keiharde waarheid? Nee.
Neu, ik ben niet met mijn verkeerde been uit bed gestapt.
Magrathea schreef:Als de salarissen in de horeca omhoog gaan wordt uit eten gaan / een drankje gaan doen nog duurder, zit je met een lege zaak, schiet je ook niks mee op. Een fatsoenlijk loon klinkt leuk maar de bezoeker wil er helaas niet voor betalen.
sureido schreef:Nee hoor MB, ik hoef niet dag in dag uit de leukste en grappigste proberen te zijn dus pak vooral je kansen!
En het is gewoon dikke onzin dat jij NOOIT in een restaurant bent geweest waar de service niet goed was, dat kan niet en bestaat niet. Dat je het niet opzoekt is een ander verhaal, maar daar kan ook een nieuwe kok/bediening werken of het allemaal even niet zo lekker lopen. Daar heb ik genoeg horeca ervaring voor.
enzino schreef:Magrathea schreef:Als de salarissen in de horeca omhoog gaan wordt uit eten gaan / een drankje gaan doen nog duurder, zit je met een lege zaak, schiet je ook niks mee op. Een fatsoenlijk loon klinkt leuk maar de bezoeker wil er helaas niet voor betalen.
De bezoeker wil niet meer betalen maar wel fooi geven?
Memories schreef:Fooi geven geeft een ‘goed’ gevoel, is nog altijd vrijwillig en serviceafhankelijk, en kost je waarschijnlijk minder dan een ophoging van de algehele kosten in een restaurant (wat waarschijnlijk eind van de rit ook voornamelijk in de zak van de baas beland en niet bij het personeel wat er het hardst voor moet lopen). Dus ja, ik snap het bestaan van fooi wel
Citaat:performance differences account for under 2% of the variation in tips
NatasjavE schreef:Als ik fooi geef wil ik dat de rest van het restaurant daar ook wat aan heeft. En niet alleen de bediening. Ik bedoel als het eten extreem lekker is, maar de bediening mweh.. Dan loop je toch ook niet de keuken in om de kok een 10tje toe te stoppen.
Pipodipo schreef:Als je vaak uit eten gaat, heb je vaker een slechte ervaring.
Magrathea schreef:NatasjavE schreef:Als ik fooi geef wil ik dat de rest van het restaurant daar ook wat aan heeft. En niet alleen de bediening. Ik bedoel als het eten extreem lekker is, maar de bediening mweh.. Dan loop je toch ook niet de keuken in om de kok een 10tje toe te stoppen.
Alle zaken waar ik heb gewerkt was het beleid dat de fooi in een grote pot ging waar ook de kok, de schoonmakers en de eigenaar een deel van krijgen, naar rato het aantal uren (behalve de eigenaar anders wordt het wel erg scheef). Je zorgt tenslotte samen voor de hele ervaring, van vriendelijke bediening tot lekker eten en een schoon toilet![]()
Pipodipo schreef:__Sannne schreef:
Als je minder negatief in het leven staat, heb je minder vaak een slechte ervaring.
't Is gewoon statistiek.
SindyKaya schreef:Amen, elke zin, woord voor woord, het is gewoon waar