Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:05

Gewoon ‘s nachts als de rest op stok zit erbij zetten.

Pfff wat een week. Opening van de nieuwe zaak, overlijd mijn grootmoeder de dag erop. Ben gewoon eventjes helemaal leeg. Ipv laat het gras maar groeien is het momenteel laat het onkruid maar groeien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:41

Sterkte. :(:)

Had vorige week alles zo goed als onkruid vrij op de moestuin. Kwam vandaag maar kan weer opnieuw beginnen met plukken van onkruid. Zou gewoon zeggen dat ik vorige week niks geplukt heb. -O-

Had vandaag mijn eerste eitjes. <3
Afbeelding
En nog een foto van de binnenkant hok.
Afbeelding

Nog bedankt voor de tip. ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:56

Fijn, eieren!

Vandaag heb ik op de 'kipcam' gezien hoe twee eieren sneuvelden (en opgepeuzeld werden) in het legnest -O- het lijkt vooralsnog op een ongelukje. Ik hoop niet dat ze het door hebben... er zijn nog wel twee intacte eieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:34

Century schreef:
Fijn, eieren!

Vandaag heb ik op de 'kipcam' gezien hoe twee eieren sneuvelden (en opgepeuzeld werden) in het legnest -O- het lijkt vooralsnog op een ongelukje. Ik hoop niet dat ze het door hebben... er zijn nog wel twee intacte eieren.

Ow, niet fijn. Zorg ervoor dat je ze de komende tijd vroeg eieren raapt. Hopelijk blijft dit bij het ongelukje en wordt het geen bewuste actie. Als ze het eenmaal doorhebben, blijft er niet meer over dan de optie kippensoep. Wel fijn dat je op de cam kunt zien wie de dader is.

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:33

Ik hoop op een ongeluk omdat ik nu ook resten van schillen vond, en dat zelf niet zo vaak gevonden heb in het legnest. En de kippen die later in het legnest kwamen gingen gewoon boven op de kapotte eieren zitten alsof ze erop gingen broeden, ipv ze opeten. Maar ik vind het wel even spannend... We hebben wel beeld dat een kip vol op een ei ging staan.
Als ze maar niet naar lekkers gaan zoeken nu in het legnest.

Vroeg rapen is lastiger omdat ik net weer meerdere dagen per week op kantoor werk ipv thuis...
We gaan het zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:29

Hopelijk blijf het bij een eenmalig ongelukje.

Zou trouwens wat verse mest van de huidige kippen op de nieuwe kip smeren vlak voor het erbij zetten ook helpen. Heb al begrepen dat kip in de bench in het hok zetten geen goed idee is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:12

Ik heb ze er eigenlijk gewoon bij gezet, buiten. Nu heb ik wel flink ruimte om elkaar te ontlopen. 's avonds gingen ze zonder issues bij elkaar in het hok slapen. Nu na een maand of twee wordt het wat meer één toom.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:43

Hok incl. ren is ongeveer 3,5 bij 2,5 meter.

Daarom dacht ik aan bench gewoon in de ren zetten kan ik pijlen hoe de andere reageren zonder dat ze gelijk risico loop om kapot gepikt te worden. Dame die ik ga halen is zo wie zo ouder dan de kippen die ik nu heb. En met op het oog dat ik ze nog geen maand heb en alles nog nieuw is verwacht ik aan de ene kant weinig problemen, maar voorkom liever.

De haan begin zich nu ook steeds meer haan te gedragen. :')

Ben nu verse spinazie met krieltjes van de moestuin aan het eten. :9 :9

Zou het stuk bij de fruitbomen af zijn geweest dan had ik ze gewoon allemaal daar gezet is in principe ook nog neutraal gebied en stuk groter dan de ren (ongeveer 7 bij 4 meter).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:59

Wij zetten kippen er altijd s avonds bij op stok. Dat geeft de minste onrust. Eventueel allemaal dezelfde geur geven (dettolwater doet het goed bij ons).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:07

's Nachts samen op stok is practisch, maar de pikorde moet echt bepaald worden de volgende dag. Geurtjes of samen wakker worden veranderd daar niks aan. Grootste voordeel aan samen op stok is dat nieuwe kip in elk geval uitgerust is van de reis en de nieuwe indrukken van de dag ervoor. Als je voor donker komt, sluit dan de rest even op en laat nieuwe even rondlopen zodat die weet waar water en eten is en met volle krop op stok gaat. Rest is afhankelijk van de individuele karakters, al is wat obstakels zodat ze zich kunnen verstoppen/uit zicht van de andere kippen kunnen gaan handig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:10

Zet de nieuwe er wel zo laat mogelijk erbij. Zorg dat ze straks in de bench gewoon eten en drinken krijg dus kan ze met volle buik slapen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 14:24

Ik zet ze er ook altijd s'nachts bij. Nooit problemen mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:06

De nieuwe zal toch even haar plekje moeten veroveren... als het goed is houdt de haan wel orde in het hok.. tenminste dat is mijn ervaring. Maar ik heb er nooit een alleen bij gezet, meestal per tweetal.

Mijn kip zit vandaag 21 dagen te broeden op 6/8 eitjes... ik zie nog niets veranderen, maar ik mag er ook niet echt bij komen. Ze zit dus nog gewoon in het legnest. Ik heb een apart hok voor haar met de evt kuikens, maar wat is de beste tijd om ze te verplaatsen? nu, net voor het uitkomen? of toch wachten tot ze uitkomen en daarna. Ik weet ook niet zeker of ze wel bevrucht zijn. In het hok waar ze nu zit kunnen de andere kippen (groter en hoger in rang) ook komen. Ik ben bang dat als ik het mis als de eieren uitkomen, dat de kuikens doodgepikt zullen worden. terecht?
Vorige keer dat er kuikens kwamen had ik ze van te voren in een apart hok gedaan, maar nu lees ik overal dat dat eigenlijk niet goed is, dat de kans groot is dat ze dan niet meer broeds zijn na de verplaatsing. lastig hoor.

Net heb ik mijn teefje laten dekken, spannend hoor, als het gelukt is wordt het ons eerste nestje. ik ben benieuwd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:12

Hier hebben we de kuikens meestal gewoon in hetzelfde hok laten opgroeien. We hebben er wel eens eentje verloren, maar meestal gaat het goed, mits het hok maar groot genoeg is. Toen ze tijdelijk te krap zaten (3 hennen + 1 haan op 2m2) moesten ze er wel tussenuit. Maar ook daar waren we op tijd genoeg en dat was na een paar dagen. Je zag gewoon dat ze wel erg vaak aan de kant geschoffeld werden.

Edit: gefeliciteerd met de dekking. Hopelijk over 2 maanden pups. Wat voor combinatie is het geworden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:18

vader is een friese stabij, mijn teefje is een kruising Heidewachtel x Australian shepherd.Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:22

Nou gratis dame is opgehaald.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 16:19

juval schreef:
De nieuwe zal toch even haar plekje moeten veroveren... als het goed is houdt de haan wel orde in het hok.. tenminste dat is mijn ervaring. Maar ik heb er nooit een alleen bij gezet, meestal per tweetal.

Mijn kip zit vandaag 21 dagen te broeden op 6/8 eitjes... ik zie nog niets veranderen, maar ik mag er ook niet echt bij komen. Ze zit dus nog gewoon in het legnest. Ik heb een apart hok voor haar met de evt kuikens, maar wat is de beste tijd om ze te verplaatsen? nu, net voor het uitkomen? of toch wachten tot ze uitkomen en daarna. Ik weet ook niet zeker of ze wel bevrucht zijn. In het hok waar ze nu zit kunnen de andere kippen (groter en hoger in rang) ook komen. Ik ben bang dat als ik het mis als de eieren uitkomen, dat de kuikens doodgepikt zullen worden. terecht?
Vorige keer dat er kuikens kwamen had ik ze van te voren in een apart hok gedaan, maar nu lees ik overal dat dat eigenlijk niet goed is, dat de kans groot is dat ze dan niet meer broeds zijn na de verplaatsing. lastig hoor.

Net heb ik mijn teefje laten dekken, spannend hoor, als het gelukt is wordt het ons eerste nestje. ik ben benieuwd.

Ik verplaatst meestal mijn broedse hebben als ze aan het broeden beginnen. Zo legt ook niemand er meer wat bij. Ik zou nu wel wachten tot de eitjes uitgekomen zijn. Vaak blijven ze nog wel een uur of 12 onder mama zitten voordat ze van het nest gaan. Dus ik zou haar gewoon in de gaten houden en als je ziet dat de kuikens uit zijn (en droog) dan verplaatsen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:24

Heb de nieuwe dame even in de bench naast de ren gezet, maar ze heeft erg veel interesse in de haan en de haan in haar. :')

Andere kippen buurten soms even, maar schenken weinig aandacht aan de dame.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:46

Hier zit onze Wyandotte op 10 Orphingtons eieren. Ze zit op dezelfde plek als waar ze begon, maar ik heb het legnest afgezet zodat de andere hen niet weer haar kuikens inpikt :+

Ik heb de eieren trouwens van een dorpsgenoot gekregen :j toch bedankt voor het aanbod van de broedeieren :))

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:50

Vandaag geen kapotte eieren, maar ook geen eieren van de beruchte kip. Die is niet op het nest geweest. Dus helemaal duidelijk of het een ongelukje was is het nog niet, maar waarschijnlijk wel. Wel twee Marans-eieren :D.

Is het normaal voor jonge kippen die net leggen elke dag te leggen?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:20

Bij mij vaak wel :j de eerste twee dagen een oeps ei in de ren en daarna elke dag een ei in het legnest

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:03

Hier eigenlijk gelijk in het legnest een ei. Vandaag maar 1 eitje.

Ben aan het wachten tot het donker wordt, maar net zelfs zonnetje met regen. De dame zit in de bench in de ren kan ze alvast luchtjes opdoen. Moet alleen volgende keer wel eerst informeren of het een groot of kriel is. Aangezien nieuwe dame kriel is. Aan de ene kant niet erg, want ze is wel heel mooi. Liep net een partij druk te doen dat ze eruit wil.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:45

Ja elke dag voor jonge hennen is best normaal. Vaak leggen ze bij mij tot de eerste rui elke dag. Nu heb ik 3 hennen die sinds oktober vorig jaar tot en met nu elke dag een ei hebben gelegd (australorp x Twents hoen).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:48

Fijn om te weten :) Dit zijn Maransen.Had het niet verwacht - mijn Bielefelders leggen niet zo veel, maar die zijn 2.5jaar - maar wel leuk om elke dag een ei te vinden. En nu zelfs op de kipcam vastgelegd hoe ze leggen. Blijkbaar gaan ze er bij staan als ze leggen, dat wist ik niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:30

Eh de nieuwkomer heeft de leiding over genomen. :') Loop ook door het hok alsof ze er altijd is geweest.