Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:22

Joaltijd schreef:
Annash, erg duidelijke en fijne uitleg! Ik wil meer :P

Ben al bezig met les 2, maar ik moet nu eerst écht even werken aan Starstruck. Ik heb eind juli een deadline te halen en dat is nog een hele klus. :)

(Starstruck = manuscript waar ik mee bezig ben, young adult boek.)

@Joaltijd: daar is inderdaad een verklaring voor, en dat zal ik zeker nog uitleggen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:23

Interessant, zo'n uitleg! Ik vind onweer echt fantastisch maar woon niet in het beste deel van Nederland daarvoor, helaas. Hier nu wel wat regen en plotseling opgekomen heftige wind, maar geen onweer in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:24

Ik vind het trouwens wel leuk dat jullie er zo enthousiast over zijn Joolien en annash!!

Annash schreef:
Joaltijd schreef:
Annash, erg duidelijke en fijne uitleg! Ik wil meer :P

Ben al bezig met les 2, maar ik moet nu eerst écht even werken aan Starstruck. Ik heb eind juli een deadline te halen en dat is nog een hele klus. :)

@Joaltijd: daar is inderdaad een verklaring voor, en dat zal ik zeker nog uitleggen.

School gaat voor :)

*staat alvast te stuiteren van interesse*

JoycexEnya

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:25

Ik denk ander klimaat

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:26

JoycexEnya schreef:
Ik denk ander klimaat

Dat heeft volgens mij inderdaad met een ander klimaat en luchtdruk te maken.. :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:27

Joaltijd schreef:
Ik vind het trouwens wel leuk dat jullie er zo enthousiast over zijn Joolien en annash!!

Annash schreef:

School gaat voor :)

*staat alvast te stuiteren van interesse*

Het schooltijdperk ben ik al even voorbij... :D
Ik werk fulltime (woon en werk in Engeland, als je het nog niet had gezien) en schrijf daarnaast in alle vrije tijd (en lunchpauzes...)
Laatst bijgewerkt door Annash op 05-07-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:27

Annash schreef:
anneliesdj schreef:
Het was hier ook maar even rommel en regen, lucht klaart alweer op en regen is weg. :(

Als ik het goed heb is de bliksem de ontlading van warme en koudere deelt en je de donder de daarbij horende knal?
Hoe zit het met onweer zonder regen/neerslag?

Nee, de bliksem ontstaat door de botsende ijsdeeltjes, waarbij stukjes 'afknappen'/van ijsdeel A naar ijsdeel B gaan. Dit kan een elektrische ontlading met zich meenemen. Genoeg van deze botsingen bij elkaar veroorzaakt een grote ontlading, en dat is de bliksem.

Het feit dat dit gebeurt, wil niet zeggen dat de neerslag ook al neervalt. Dat is weer wat anders. :) En het kan natuurlijk ook ergens anders vallen dan waar jij bent.

Oh intressant. En is er een verklaring voor waarom onweer zonder neerslag heftiger is dan met neerslag?
En wanneer bliksem naar de grond gaat en wanneer het tussen wolken onderling blijft?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:29

Dat zou ik moeten Googlen en durf ik zo niet te zeggen, maar ik ga kijken of ik dat voor je kan vinden en wellicht kan ik dat in één van de lessen verwerken.

Specifieke vragen zijn gerust welkom, wellicht kan ik of Jolien dat beantwoorden (of moeten we het zelf ook opzoeken, haha). Maar dan zal ik proberen dat in een les weer mee te nemen.

Ik heb nu de vragen van Annelies opgeschreven, en de vraag waarom het in Amerika heftiger is (kan de naam even niet terugzien nu, sorry. :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:30

Annash schreef:
Het schooltijdperk ben ik al even voorbij... :D
Ik werk fulltime (woon en werk in Engeland, als je het nog niet had gezien) en schrijf daarnaast in alle vrije tijd (en lunchpauzes...)

Het is weer zondag :')
Ik zat alweer aan een manusscript-schoolopdrachtding te denken :+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:34

Joaltijd schreef:
Ik zit te denken, wat is de reden dat het weer in bv Amerika veel heftiger is dan in Europa met tornado's etc :) Is daar een simpele verklaring voor? Ik zag net het topic van annash, en waauuuuw <3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:37

Kun je ook iets vertellen over de soorten wolken en wanneer die ontstaan en welke dus ellende betekenen? Na vanmorgen ben ik daar helemaal nieuwsgierig naar geworden.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:38

JoycexEnya schreef:
Joaltijd schreef:
Ik zit te denken, wat is de reden dat het weer in bv Amerika veel heftiger is dan in Europa met tornado's etc :) Is daar een simpele verklaring voor? Ik zag net het topic van annash, en waauuuuw <3

Ah, Joaltijd was het dus!
De vraag stond al genoteerd, bedankt voor het ophalen. Ik weet dat ik erop gereageerd had, maar de naam was ik alweer kwijt. :')

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:41

Hier trekt het nu toch wel echt dicht. Ben benieuwd of dr zo een bui ontstaat. Het koelt nu wel flink af.

Ik ben altijd al erg gefascineerd geweest in tornados. Daar zou ik erg graag meer over leren. En dan idd ook de kwestie waarom in Amerika wel zo vaak en hier in Nederland zo goed als nooit

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:44

Staat absoluut op de lijst, maar het leek me de moeite waard om te beginnen met datgene waar een tornado uit ontstaat. :)

(Verdorie, ik moet echt Bokt eens wegklikken en doorschrijven. Heb gisteren ook al niks gedaan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:45

Ik kan een korte uitleg geven over Amerika. Tornado Alley is de plek waar een noordelijke stroming ( vanuit Canada) met koele lucht en een zuidelijke stroming (vanaf de oceaan) met warme lucht botsen. Door die verschillen krijg je explosieve wolken en buien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:46

Hier nu een flinke bui, tot nu toe zonder onweer
Koelt wel lekker af

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:46

Hier net een paar druppels. Wat zijn nou sites die jullie in de gaten houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:48

Overigens code oranje voor het westen :=
Lightningmaps is handig om onweer aan te zien komen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:49

Top bedankt!! Ik woon echt in het midden sort of meer naar het oosten though. Donderdag hebben we het erg om onze oren gehad. nu lijkt het mee te vallen 8-)
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 05-07-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:49

Het is hier ook wel pittig aan het waaien in het westen. Lijkt erop dat wij de bui net missen maar hij kan ook zomaar wel op bezoek komen, de gopro staat in elk geval klaar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:51

Bij hoek van Holland is een rolwolk gespot overigens.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:52

Ik kijk naar buienradar in combinatie met lightningmaps, buienradar vooral voor de "richting" waar het heengaat en de tweede voor het echte gerommel :Y)

Gaaf Melisjeee! Heb je een mooi plekje gevonden? :)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:52

Veulen84 schreef:
Kun je ook iets vertellen over de soorten wolken en wanneer die ontstaan en welke dus ellende betekenen? Na vanmorgen ben ik daar helemaal nieuwsgierig naar geworden.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen hier eventueel ook foto's bij van begin tot eind? Als je snapt wat ik bedoel :o

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:53

Gewoon thuis in de tuin :Y)
Kijken mooi uit over een weiland waar je het mooi aan ziet komen! Volgens papa gaan we de bui wel op bezoek krijgen dus we gaan even de goede accu erin doen en alles installeren! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:54

haffiefreak schreef:
Veulen84 schreef:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen hier eventueel ook foto's bij van begin tot eind? Als je snapt wat ik bedoel :o

Dit vind ik wel leuk om te beantwoorden. Ik zal als ik terug kom proberen dat met eigen foto's te doen. :)