Heb er geen trauma's aan over gehouden en ben blij dat ik er zoveel over ken.In het middelbaar hebben ze bij ons nog een lerares plastische opvoeding ontslagen omdat ze ging samenwonen met haar vriend zonder getrouwd te zijn
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Heb er geen trauma's aan over gehouden en ben blij dat ik er zoveel over ken.
. Maar dat komt ook wel doordat het steeds minder en minder 'dwingend' is. Er werd wel vanuitgegaan dat iedereen geloofde in God(tegenwoordig probeert men dat op veel plaatsen niet eens meer te doen), maar je werd al niet meer gedwongen om je buiten de school een gelovig leven te lijden.
. krak schreef:Blue_Eyes en Mystica, deze kinderen kregen dus niet de keuze, van de instelling uit. de ouders van die kinderen zijn uit hun ouderlijke machten ontzet, en de instelling bepaalt en kiest daar alles. die kinderen hebben niet te kiezen, ze krijgen geen keuze, andere meningen worden direct de mond gesnoerd... en de evangelistische gemeenschap daar kijkt daar hééél nauw op. en jullie gaan me niet ontkennen dat jullie geen gezinnen kennen waarbij het niet zo is, zoals in deze instelling.
dààr ligt dus het verschil met jullie en de instelling waarover ik spreeken zo creëer je in mijn ogen extremisten, wereldvreemde mensen en zeer gevaarlijke toestanden.
geloof mij, toen mijn stage daar gedaan was na een jaar, had ik volgens sommigen daar echt een vipticket recht naar de hel verdiendomdat ik mij niet liet bekeren, niet naar een mis of viering van hun ben gegaan buiten mijn stageuren (als die kinderen moesten gaan, moest er wel iemand mee, dus ja, ik ben meermaals meegegaan. het ging wel links in -rechts uit, maar ik ging omdat er nu eenmaal begeleiding moest zijn bij die kinderen
), ik geef en gaf geen 10% van mijn inkomsten af aan eender wie, ik heb nooit uit mezelf een gebed opgezegd, doe dit nog altijd niet en dat gaat zo blijven ook, als de kinderen mij iets vroegen, gaf ik daar zo eerlijk mogelijk antwoord op (dus niet dat-is-de-wil-van-god, maar een echt antwoord
)
dat van die katholieke scholen, hangt echt af van school tot schoolik moest van mijn ouders naar katholieke scholen, en buiten de jaarlijkse verplichte missen en verplichte godsdienstlessen, was daar niks van te merken.
Ik ken persoonlijk geen mensen bij wie het er zo aan toegaat, of tenminste, waarvan ik dat weet. Ik heb mijn geheugen gepijnigd, maar ik zou het echt niet weten. Ik denk dat in mijn omgeving de meeste mensen wel snappen dat dwingen niet werkt. Je kunt bepaalde huisregels hebben waar je kind zich aan heeft te houden (zoals 'zo lang als je thuis woont, ga je op zondagochtend mee naar de kerk' - daar is nog nooit iemand aan doodgegaan), maar je kunt je kind niet dwingen om te geloven.xKatleentjex schreef:Oh sorry Blue_eyes over het evangelistisch/evangelisch gedoe, wist ik niet.
Hoe zou jij eigenlijk reageren als je dochter 19 is en plots afkomt?
"Luister mama, ik moet je iets bekennen. Ik heb er lang over nagedacht en eigenlijk vind ik dat hele geloof maar niet. Ik denk zelfs dat het helemaal niet zo klopt en ik wil eigenlijik niet meer mee naar de bijeenkomsten. Ik ben trouwens ook verliefd geworden op een meisje, en ik moet opbiechten dat ik vorig jaar ontmaagd ben geworden door Tom."
Volgens mij wel een doemscenario op zijn zachts uitgedrukt (:D ) , maar ik vraag het omdat ik over de jehova's alleen maar verhalen vindt over ex-jehova's die volledig verstoten zijn, zelfs door hun bloedeigen ouders, omdat ze zich hebben losgemaakt van het geloof. Dan vraag ik me af hoe je als evangelische in zo'n situatie zou reageren.

Ik zou het niet leuk vinden als het zou gebeuren, maar het blijft mijn kind. Het zou wat zijn als ik haar mijn hele leven heb verteld over de Vaderliefde van God en haar dan dat voorbeeld van ouderliefde zou geven... 
lijkt me geweldig want zonen vinden hun moeder toffer en met homo's kun je beter babbelen
hoezo vooroordelen?? ).
), maar ik bedoel maar 'Zou je zo ver gaan voor je geloof dat je zelfs je bloedeigen kinderen zal verbannen.' Iets dat ik precies schrikwekkend veel terugvind bij Jehovaverslagen... poes schreef:Bij catechese mochten we altijd op het eind tekenen of een liedje zingen en ik vond het geweldig al die verhaaltjes over JezusHeb er geen trauma's aan over gehouden en ben blij dat ik er zoveel over ken.
In het middelbaar hebben ze bij ons nog een lerares plastische opvoeding ontslagen omdat ze ging samenwonen met haar vriend zonder getrouwd te zijn

xKatleentjex schreef:Klopt ook (ik bedoel dat eerste stuk, niet tweede), maar ik bedoel maar 'Zou je zo ver gaan voor je geloof dat je zelfs je bloedeigen kinderen zal verbannen.' Iets dat ik precies schrikwekkend veel terugvind bij Jehovaverslagen...
zolang men maar respect heeft voor de ander en diens manier van leven.
In de kerk waar wij altijd heen gingen mocht het niet voor je 18e
Mystica schreef:Omdat het een gebruik is om je kinderen te dopen zodat ze opgenomen worden. Op je 18 kun je dat afmaken met het vormsel waar je alleen zelf voor mag kiezen.
Edit: Het vormsel is dus de vrijwillige bezegeling van een doop.