Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:41

Bij catechese mochten we altijd op het eind tekenen of een liedje zingen en ik vond het geweldig al die verhaaltjes over Jezus Haha! Heb er geen trauma's aan over gehouden en ben blij dat ik er zoveel over ken.

In het middelbaar hebben ze bij ons nog een lerares plastische opvoeding ontslagen omdat ze ging samenwonen met haar vriend zonder getrouwd te zijn Huilen van het lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:45

Oh sorry Blue_eyes over het evangelistisch/evangelisch gedoe, wist ik niet.

Hoe zou jij eigenlijk reageren als je dochter 19 is en plots afkomt?
"Luister mama, ik moet je iets bekennen. Ik heb er lang over nagedacht en eigenlijk vind ik dat hele geloof maar niet. Ik denk zelfs dat het helemaal niet zo klopt en ik wil eigenlijik niet meer mee naar de bijeenkomsten. Ik ben trouwens ook verliefd geworden op een meisje, en ik moet opbiechten dat ik vorig jaar ontmaagd ben geworden door Tom."

Volgens mij wel een doemscenario op zijn zachts uitgedrukt (:D ) , maar ik vraag het omdat ik over de jehova's alleen maar verhalen vindt over ex-jehova's die volledig verstoten zijn, zelfs door hun bloedeigen ouders, omdat ze zich hebben losgemaakt van het geloof. Dan vraag ik me af hoe je als evangelische in zo'n situatie zou reageren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:48

Oh ik heb ook geen trauma's van mijn katholieke jeugd hoor en inderdaad, ik had liever een verhaaltje over Jezus dan een wiskundeles Huilen van het lachen . Maar dat komt ook wel doordat het steeds minder en minder 'dwingend' is. Er werd wel vanuitgegaan dat iedereen geloofde in God(tegenwoordig probeert men dat op veel plaatsen niet eens meer te doen), maar je werd al niet meer gedwongen om je buiten de school een gelovig leven te lijden.

Mijn ouders hebben nog bij de nonnekes en de paterkes op school gezeten, daar werd je nog vééééél harder gekneed. Mijn moeder heeft iig een bloedhekel gekregen aan eucharistievieringen ROFL .

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:48

krak schreef:
Blue_Eyes en Mystica, deze kinderen kregen dus niet de keuze, van de instelling uit. de ouders van die kinderen zijn uit hun ouderlijke machten ontzet, en de instelling bepaalt en kiest daar alles. die kinderen hebben niet te kiezen, ze krijgen geen keuze, andere meningen worden direct de mond gesnoerd... en de evangelistische gemeenschap daar kijkt daar hééél nauw op. en jullie gaan me niet ontkennen dat jullie geen gezinnen kennen waarbij het niet zo is, zoals in deze instelling.
dààr ligt dus het verschil met jullie en de instelling waarover ik spreek Knipoog en zo creëer je in mijn ogen extremisten, wereldvreemde mensen en zeer gevaarlijke toestanden.

geloof mij, toen mijn stage daar gedaan was na een jaar, had ik volgens sommigen daar echt een vipticket recht naar de hel verdiend Rolleyes omdat ik mij niet liet bekeren, niet naar een mis of viering van hun ben gegaan buiten mijn stageuren (als die kinderen moesten gaan, moest er wel iemand mee, dus ja, ik ben meermaals meegegaan. het ging wel links in -rechts uit, maar ik ging omdat er nu eenmaal begeleiding moest zijn bij die kinderen Knipoog ), ik geef en gaf geen 10% van mijn inkomsten af aan eender wie, ik heb nooit uit mezelf een gebed opgezegd, doe dit nog altijd niet en dat gaat zo blijven ook, als de kinderen mij iets vroegen, gaf ik daar zo eerlijk mogelijk antwoord op (dus niet dat-is-de-wil-van-god, maar een echt antwoord Knipoog )

dat van die katholieke scholen, hangt echt af van school tot school Knipoog ik moest van mijn ouders naar katholieke scholen, en buiten de jaarlijkse verplichte missen en verplichte godsdienstlessen, was daar niks van te merken.

Ik ga inderdaad niet ontkennen dat ik geen van dat soort gezinnen ken - wat een fraaie zinsconstructie Knipoog Ik ken persoonlijk geen mensen bij wie het er zo aan toegaat, of tenminste, waarvan ik dat weet. Ik heb mijn geheugen gepijnigd, maar ik zou het echt niet weten. Ik denk dat in mijn omgeving de meeste mensen wel snappen dat dwingen niet werkt. Je kunt bepaalde huisregels hebben waar je kind zich aan heeft te houden (zoals 'zo lang als je thuis woont, ga je op zondagochtend mee naar de kerk' - daar is nog nooit iemand aan doodgegaan), maar je kunt je kind niet dwingen om te geloven.

xKatleentjex schreef:
Oh sorry Blue_eyes over het evangelistisch/evangelisch gedoe, wist ik niet.

Hoe zou jij eigenlijk reageren als je dochter 19 is en plots afkomt?
"Luister mama, ik moet je iets bekennen. Ik heb er lang over nagedacht en eigenlijk vind ik dat hele geloof maar niet. Ik denk zelfs dat het helemaal niet zo klopt en ik wil eigenlijik niet meer mee naar de bijeenkomsten. Ik ben trouwens ook verliefd geworden op een meisje, en ik moet opbiechten dat ik vorig jaar ontmaagd ben geworden door Tom."

Volgens mij wel een doemscenario op zijn zachts uitgedrukt (:D ) , maar ik vraag het omdat ik over de jehova's alleen maar verhalen vindt over ex-jehova's die volledig verstoten zijn, zelfs door hun bloedeigen ouders, omdat ze zich hebben losgemaakt van het geloof. Dan vraag ik me af hoe je als evangelische in zo'n situatie zou reageren.

Geeft niet Knipoog

Tja, het is inderdaad een doemscenario dat je schetst Ja Ik zou het niet leuk vinden als het zou gebeuren, maar het blijft mijn kind. Het zou wat zijn als ik haar mijn hele leven heb verteld over de Vaderliefde van God en haar dan dat voorbeeld van ouderliefde zou geven... Knipoog
Edit: overigens hoor ik niet bij een evangelische gemeente, niet meer. Dat was wel zo, tot ik mijn huidige man leerde kennen. We wilden niet in twee verschillende gemeentes verdergaan, maar ons aan een gemeente binden. Aangezien hij zich helemaal niet thuis kon voelen in het evangelische en ik geen moeite had met het gereformeerde, hebben we daarvoor gekozen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-08-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:51

Ik ken ook geen van die gezinnen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:51

Ik denk dat heel wat mensen het moeilijk zouden hebben als hun dochter lesbisch is eigenlijk... (ik wou altijd graag een zoon die homo is Huilen van het lachen lijkt me geweldig want zonen vinden hun moeder toffer en met homo's kun je beter babbelen Huilen van het lachen hoezo vooroordelen?? ).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:52

Dat is wel een mooie gedachtengang poes Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:57

Ja heb er al met mijn vriend hele discussies over gehad:

Hij: Mijn zoon gaat voetballen!
Ik: Als hij ballet wil doen, doet hij dat en punt uit!

Het leukste is dat ik gruwel van kids eigenlijk en ze helemaal niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:57

Ik snap dat hele je-mag-geen-homo-zijn idee toch al niet echt. Tja, voortplantingsgewijsgezien is er een probleem natuurlijk... Maar verder? Word er niet altijd gezegd dat God liefde is? Wat maakt het dan uit voor wie je die liefde voelt als je daar verder geen psychische of lichamelijke schade van ondervindt?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:58

Klopt ook (ik bedoel dat eerste stuk, niet tweede Huilen van het lachen ), maar ik bedoel maar 'Zou je zo ver gaan voor je geloof dat je zelfs je bloedeigen kinderen zal verbannen.' Iets dat ik precies schrikwekkend veel terugvind bij Jehovaverslagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:00

Het zou mij niets uitmaken als mijn dochters voor een vrouw kiezen later, als ze maar gelukkig zijn!

Je kunt pas van ware liefde spreken als je een ander gewoon zichzelf laat zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:04

poes schreef:
Bij catechese mochten we altijd op het eind tekenen of een liedje zingen en ik vond het geweldig al die verhaaltjes over Jezus Haha! Heb er geen trauma's aan over gehouden en ben blij dat ik er zoveel over ken.

In het middelbaar hebben ze bij ons nog een lerares plastische opvoeding ontslagen omdat ze ging samenwonen met haar vriend zonder getrouwd te zijn Huilen van het lachen

Ooh ik vond catechese ook altijd fantastisch, die vrouw had er echt zoveel passie voor. En was hartstikke aardig. Toen was ik evenmin christen als nu, maar vond het allemaal interessant. Alleen jammer dat doop en communie doen echt een verplichting was. Daar kan ik soms geen vrede mee leggen, gedoopt zijn zonder keuze. Daarom vind ik dat ze dit moeten verschuiven naar latere leeftijd. Maar goed offtopic Lachen

Ik snap het homo zijn ook niet, wat gebeurt er met de naastenliefde, en gij die zonder zonde bent. Soms denk ik dat er ook selectief geloven bestaat.

Verder had ik een goede vriendin die getuigen van jehova was, moet zeggen dat ik het sfeertje nooit fijn vond daar. Plus dat je als boeddhist gestigmatiseerd word tot sektelid. Dus was niet echt welkom Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:05

xKatleentjex schreef:
Klopt ook (ik bedoel dat eerste stuk, niet tweede Huilen van het lachen ), maar ik bedoel maar 'Zou je zo ver gaan voor je geloof dat je zelfs je bloedeigen kinderen zal verbannen.' Iets dat ik precies schrikwekkend veel terugvind bij Jehovaverslagen...

En dat zou ik dus niet doen, mijn kinderen verbannen. Ik denk dat heel weinig mensen die ik ken dat zouden doen.

Het hele 'wat is er erg aan homoseksueel zijn'-verhaal is wel erg veel off topic en kost ook weer zo verschrikkelijk veel uitleg, daar begin ik nu maar even niet aan als je het niet erg vindt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:06

Ik vind alle geloven prima Lachen zolang men maar respect heeft voor de ander en diens manier van leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:07

Katia, ben jij boeddhist? Cool! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:15

Ik vind het ook erg spijtig dat ik gedoopt ben tegen mijn wens in. Vooral voor de katholieken dan. Want voor mij is het een gebruik zonder waarde, en door het op zoveel mensen toe te passen die het achteraf waardeloos vinden, verliest het een stuk zijn speciaalheid vind ik.

Zo zal ik bij een trouw of ik weet niet wat, nooit een hostie nemen, vind dat onrespectvol.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:16

Daarvoor is er het vormsel poes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:18

Toen ik zwanger was van onze eerste hebben wij daar een discussie over gehad. Mijn man wilde ons kindje graag gedoopt hebben, en ik vond dat dat eigen keuze moest zijn. Ik zou me erg naar voelen als ik gedoopt zou zijn.

Uiteindelijk zijn onze kindjes niet gedoopt.

Ons neefje is wel gedoopt, en ik heb maar netjes meegedaan met de gebruiken, ook omdat ik zelf mijn rituelen afsluit met cake en wine, en dat bij zijn doop niet anders was. Ik kon er daarom mijn eigen gevoel inleggen, en vond het zodoende niet meer respectloos, maar ik snap heel goed wat je bedoelt poes Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:19

Mystica: maar waarom doen ze ook die doop niet op latere leeftijd?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:22

Omdat het een gebruik is om je kinderen te dopen zodat ze opgenomen worden. Op je 18 kun je dat afmaken met het vormsel waar je alleen zelf voor mag kiezen.

Edit: Het vormsel is dus de vrijwillige bezegeling van een doop.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:24

Ik heb mijn vormsel gekregen op mijn 12de... Helemaal geen vrije keus hoor. Ik deed het helemaal niet omdat ik gelovig was, ik deed omdat heel mijn klas het deed en ik wilde ook zo'n feest met cadeautjes en leuke dingen doen in de voorbereiding van het vormsel. En mijn ouders lieten het ook toe omdat ze het zielig hadden gevonden als ik niet mee kon doen met mijn klas.

Als ik er op mijn 18de op terug had gekeken...ik had het niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:25

En toch zou ik het onprettig hebben gevonden als ik gedoopt zou zijn...

Ik voel me zo níet op mijn gemak in een kerk! Althans... Gewoon een mooie kerk bezoeken uit cultuur interesse, dat vind ik prima.. Maar het bijwonen van diensten vind ik héél naar zelf... Ik weet niet waarom, maar voel me er totaal ongemakkelijk bij.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:25

Wat raar Nagelbijten / Gniffelen In de kerk waar wij altijd heen gingen mocht het niet voor je 18e Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:27

Mystica schreef:
Omdat het een gebruik is om je kinderen te dopen zodat ze opgenomen worden. Op je 18 kun je dat afmaken met het vormsel waar je alleen zelf voor mag kiezen.

Edit: Het vormsel is dus de vrijwillige bezegeling van een doop.

Het was op mijn 12e. En idd is ook daar niks vrijwilligs aan.

En nog steeds vind ik het onzin. Bij de mormonen dopen ze pas vanaf 8 jaar (nog te vroeg maar goed), het kind wordt wel gezegend en zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:30

Het toppunt van hypocrisie is wel dat je nooit naar de kerk gaat, maar wel als je gaat trouwen en je kindjes laat dopen. Dat gebeurt ook ontzettend veel, ik kan er maar weinig respect voor opbrengen. Of je kiest voor geloof of niet, en niet alleen bij bepaalde gebeurtenissen in je leven.