Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:04

Denk idd dat de meningen daarover verschillen
Ligt nogal aan de lasten die je verder hebt.
Zeg je ik een goedkoop huur huisje genoeg want ik ben voor de rest bij de paarden, slaap er toch alleen maar Lachen

Of zeg je, ik hecht waarde aan een luxe huis, met dito auto enz, dan is er van dat loon gewoon al veel op (en gelukkig mag iedereen kiezen hoe ze leven en waar het aan uitgeven Lachen )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:08

Maandelijks niet meer dan 10-15% van je netto inkomen naar je paard? Lijkt me dat dit een heel persoonlijke keuze is.

En waar gaat de rest van het geld dan naar toe? Stel dat je naast je paard graag uit eten gaat (80 euro per keer), daar kun je ook heel wat lessen van nemen.

Om maar eens wat keuzes aan te geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:12

10% ? oeioei, dan mag ik toch wel heeeeeeel snel om opslag gaan vragen. Ik besteed nu zo'n ruime 20% denk ik en daarnaast nog sparen ook!
In een niet al te ver verleden zat het eerder boven de 30% en ook dat ging zonder problemen, maar sparen ging niet. Ik stel mijn max op 30%. Of anderzijds (zonder percentage) op 1100 euro als minimaal inkomen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:19

Laten we zeggen dat 10-15% "ideaal" is, meeste zullen wel op 20-30% zitten. Met 40-50% ben je niet gezond bezig, denk ik Clown
(Ik heb het nu over de basis, het noodzakelijke - dus niet dure wedstrijden)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:21

40-50% van je netto inkomen naar je paard klinkt niet ideaal nee.

Maar, als je netto inkomen nu gewoon eens 3000 euro netto per maand is? Huisje van 600 euro, vaste lasten, boodschappen. En je kiest er voor om 3 paarden te houden?

Lessen te volgen, pensionstal, elk weekend op concours: 1500 euro per maand naar de paarden.

Ook geen probleem lijkt mij Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:22

Dat is toch persoonlijk
De een kan gewoon beter omgaan met geld dan de ander.
De een zegt nee ik hou niet van luxe hoor en gaat vervolgens regelmatig uit eten (noem maar wat) en kookt zelf nooit maar allemaal kant en klaar.
Terwijl de ander zelf kookt en niet van uit eten houd. Dus veel goedkoper uit is

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:23

Daar heb je een punt Apple, maar heb het natuurlijk over een gemiddeld loontje. Als je jaarlijks 200.000 verdient en je geeft 100.000 uit aan je paarden is dat weer anders dan je 1000 verdient en 500 uitgeeft aan je paarden Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

maar hoeveel financiele ruimte ís er nou practisch gezien nodig om een pony te houden,
los van de vaste lasten die je eraan hebt..
moet je maandelijks bijvoorbeeld 100 euro 'te veel' hebben zegmaar om eventuele grote kosten te kunnen betalen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:56

Schimmelig schreef:
Elke woningbouw hanteert toch weer andere regels wat inkomens-eisen betreft? Wel banketstaaf als je er 1000 p/j boven zit, in zo'n geval zou ik toch even met de werkgever gaan babbelen of er niet te regelen viel - ja sorry hoor, maar wat dat betreft moet je toch echt een beetje aan jezelf denken. Maakt mij niet uit wat jullie moraalridders ervan vinden, maar minder dan 100 per maand meer verdienen dan het maximum en dan gelijk voor 200-300 meer moeten huren is Gestoord

Helaas komt dit voor, ik verdiende 6 vette euro's per maand teveel om in aanmerking te komen voor een woning met 2 slaapkamers en 150,- per maand goedkoper. Ik heb nu wel een groter huis (waar ik erg blij mee ben) met extra slaapkamer welke ik alleen voor opslag en drogen van de was gebruik, maar moet wel 150,- meer betalen omdat ik net die €6,- per maand teveel verdiende. Met die woning met 2 slaapkamers i.p.v. 3 zou ik ook heel tevreden zijn geweest. Nu moet ik €500,- per maand betalen, verdien net iets teveel om huursubsidie te krijgen, ben alleen dus moet alles zelf betalen, krijg geen alleenstaandentoeslag (bestaat volgens mij ook niet) maar moet wel net zoveel betalen aan huur, gas en licht als een 2-persoons huishouden. Door de regering wordt vooral gepraat om gezinnen met kinderen extra te ontzien en ik heb het idee dat de alleenstaande werkende persoon nog meer achtergesteld wordt. Wij mogen overal dik aan meebetalen maar krijgen er niets voor terug.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:05

Is lastig inschatten allemaal. Met een paard kun je eigenlijk altijd voor grote kosten komen te staan die je ook met bovenmodaal zomaar even niet kan ophoesten. En wat als je wasmaschine stuk gaat ? Of er is iets met je kind ? Het is voor iedereen weer anders. Ik reken het als volgt uit voor mezelf. Als ik het maandelijkse onderhoud heel makkelijk kan betalen en ook nog een ziektekosten en operatieverzekering kan betalen dan ligt daar bij mij persoonlijk de grens, wel of niet een paard.
Een ander moet het zelf weten wat hij kiest maar als het onder de noemer "buitengewone liefde voor een paard" gaat dan ben ik het er niet mee eens.
En zeker niet als dat de paardemensen worden genoemd en ik het mens met paard.
Ik het mens met paard kies ervoor geen paard aan te schaffen als ik het niet alles kan bieden, dus niet alleen een weitje en een rond buikje maar ook de ziektekosten en dat het paard genoeg aandacht en beweging krijgt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:09

En dan nog, stel je hebt alles goed voor elkaar, paard gekocht, verzekeringen erbij en dan vervolgens is er iets waardoor het hele plaatje veranderd.

Je relatie raakt uit, bedrijf waar je werkt gaat failliet, je krijgt ontslag of je krijgt een chronische ziekte. Allemaal heel reele zaken waardoor je hele inkomsten plaatje er van het ene op andere moment drastisch anders uit komt te zien.

Kan me niet zo voorstellen dat mensen dan acuut hun paard verkopen. Zal waarschijnlijk eerst budget op andere gebieden aanpassen en hopen op betere tijden worden voordat het paard de deur uit gaat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:39

Apple schreef:
En dan nog, stel je hebt alles goed voor elkaar, paard gekocht, verzekeringen erbij en dan vervolgens is er iets waardoor het hele plaatje veranderd.

Je relatie raakt uit, bedrijf waar je werkt gaat failliet, je krijgt ontslag of je krijgt een chronische ziekte. Allemaal heel reele zaken waardoor je hele inkomsten plaatje er van het ene op andere moment drastisch anders uit komt te zien.

Kan me niet zo voorstellen dat mensen dan acuut hun paard verkopen. Zal waarschijnlijk eerst budget op andere gebieden aanpassen en hopen op betere tijden worden voordat het paard de deur uit gaat.

Dat zijn risico's die iedereen te alle tijden loopt inderdaad. Als we daar rekening mee moesten gaan houden bij alles wat we doen hebben we geen leven meer. En zeker geen paard.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen dan hun paard verkopen voordat het door ziekte of een ongeluk helemaal mis gaat. Marktplaats staat er vol mee, echtscheidingen, baan kwijt etc.
Allemaal heel erg triest, maar ze zoeken een beter plaastje voor hun paard wat ze zelf niet meer kunnen bieden. Dat vind ik bewonderenswaardig en heel moedig ook.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:07

Ik denk dat ik hetzelfde zou doen , ik hou heel veel van mijn paarden maar als ik door omstandigheden niet meer in staat zou zijn om ze te financieel te onderhouden zou ik ze ook verkopen.
Uit liefde voor hen maar ook voor mezelf, mijn hart zou breken als ik voor de keus zou staan : of je paard laten lijden of je kinderen niet te eten kunnen geven ,bijvoorbeeld
Mijn paarden betekenen heel veel voor mij , lichamelijk ben ik de laatste tijd niet in orde maar zij zijn wel een lichtpuntje in mijn leven.
Vanmiddag dacht ik nog: kijk daar mijn mooie kudde eens staan (3 stuks maar hoor Knipoog )en dan geniet ik en ben blij dat ik hulp heb die me helpen om mijn paarden te verzorgen.
Dat is onbetaalbaar............

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:16

Zoals bij mij is gebeurd; mijn partner zette mij op straat. Dat betekende dat ik het ineens van mijn parttime baan moest gaan doen; eigen huis gekocht, enz. enz. Het viel me niet mee maar ik was vastberaden!
Gelukkig kwam ik een hele lieve man tegen en ben weer gaan samenwonen waardoor alles weer wat prettiger werd.
Uiteindelijk is hij ook nog gaan paardrijden en nu hebben we er 2!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:20

Ik heb even in je profiel gekeken en je verhaal over je paard gelezen, je bent een heel sterke vrouw OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:30

Idd apple
Maar ik heb het idee dat, niet alleen in dit topic hoor, er veel mensen zijn die zoiets hebben, maar dat overkomt mij niet, nee niet onze familie, niet op ons werk enz enz...en voor ze het weten overkomt hen het ook...krijg je ineens de uitslag van de dokter dat het fouteboel is, stap je in de auto en een dodo door rood geeft je een wiplash, dondert van je paard en hebt een hersenbeschadiging en je onthoud dingen niet meer....en je baas....die wil je niet meer, die wil een volle kracht....ook nog eens weg baan....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:32

Ja precies RK Lachen

Vroeger of later komen gewoon dat soort dingen op je pad Lachen.

Even kijkend naar mezelf: ik heb het nu goed, heb weloverwogen gekozen voor een paard (dit paard) en deze blijft ook. Mocht het minder gaan dan zal ik heel bewuste keuzes maken voordat dit paard de deur uit gaat. Het is niet met het eerste het beste tegenwindje paard op marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:38

Dat heb ik ook
In principe gaat Kawa ook nooit weg.
Maar goed, als het na droog brood toch niet anders kan er op korte termijn geen oplossing in zicht is zal het niet anders zijn.
Wat niet gaat gaat niet....
Maar het zal wel het laatste zijn...

Met Zanda heb ik dat nog wat anders...ik weet uberhaupt niet of ik die door ziekte blijf houden. Dus probeer me al minder te binden.
Maar mocht het financieel ooit niet anders kunnen gaat die ook weg. (of voor een goed bod ook)
Maar verder is dat een paard die zo een fijn plekje gevonden. Is gezond, kan lekker lopen en is lief.
Dus dat zou wel goed komen Ja
Maar een "oudje" van 15 met artrose...?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:41

Ja precies.

En ja, dan kun je wellicht ooit in een situatie komen dat er over 5 jaar over je gezegd wordt "goh, die heeft een uitkering, maar wel een paard"

(waarbij dat paard inmiddels 20 is, het grootste gedeelte van zn leven bij je is, niet meer te verkopen is en dat je een lange weg bent afgegaan voordat het zover is).

Iets anders vind ik het als je al op het absolute minimum leeft en dan nog eens besluit een frisse 4 jarige aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:45

Dat vind ik idd ook een verschil Ja

Maar idd goede tijden kunnen gewoon snel veranderen. En heb je dan een dier dat echt je maatje is...ga dan maar over tot verkoop...niet zo makkelijk als dat sommige zo makkelijk zeggen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:56

Schimmelig schreef:
Sizzle schreef:
Ach we kunnen hem ook wel omgooien naar de vraag: Hoeveel moet je minimaal verdienen om een paard te kunnen onderhouden?

Daar zullen de meningen ook verschillen Ja

Ik ben van mening dat je paard maandelijks max. niet meer dan zo'n 10-15% van je netto inkomen moet kosten Lachen

ff rekenen hoor mijn paardjes kosten all in (incl wormen kuren entingen hooi strooisel etc)
totaal 100 euro pmnd (dus 1x E 1x shet) trek shet er af zal er nog 75 euro over blijven denk ik
10% is dan dus een inkomen van 750 pmnd ..netto gezien de lagere belasting aftrek kom je bruto op ongeveer 935 ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:50

Schimmelig schreef:
Laten we zeggen dat 10-15% "ideaal" is, meeste zullen wel op 20-30% zitten. Met 40-50% ben je niet gezond bezig, denk ik Clown
(Ik heb het nu over de basis, het noodzakelijke - dus niet dure wedstrijden)

Maar waarom niet gezond bezig? Stel je hebt een goed paard, je doet wedstrijden, laten we zeggen springen, je staat op een luxe stal, moet wel omdat je regelmatig moet trainen, dus die binnenbak is noodzakelijk. 275- 300 euro is hier dan normaal voor een stal, dan nog les, een half uur springles kost gauw 30 euro hier, is 120 per maand, je wedstrijdgeld, je benzinekosten, je autokosten(grote auto voor trailer) je eventuele trailerkosten (stalling, banden), je wedstrijdkleding, je paardentuig, je kosten voor oefenparcoursspringen. Ik denk dat die mensen gemiddeld 600 euro per maand kwijt zijn, dan nog de bijkomende kosten van bv voedingspreparaten, de extra muesli na de training, wormenspuit, inenting, hoefsmid, dus doe er nog maar 100 per maand bij, dus al 700 euro per maand.

Die mensen moeten dan gigantisch verdienen, nou dat is dus niet zo bij de hobbyist, ga er maar van uit dat de meesten ongeveer rond de 1500 a 1700 netto zittten, dus idd schrapen. Dat is dus wel meer dan 10%..

Maar schimmelig, ik woon in brabant een paardenprovincie, praktisch iedereen heeft hier een paard, zit in de cultuur, bijna niet weg te denken en daar eet men idd een boterham minder om. Je kent de uitspraak, mensen met paarden hebben een hemel op aarde, maar als ze sterven valt er niks te erven?? Komt vast van hier... Clown

Als 10% van je inkomen maar voor je paard mag zijn, dan is het dus idd alleen voor de rijke en als je dan 80-90% van je inkomen naar je huis, eten en luxe moet gaan, is dat een levenstandaard die of te hoog gegrepen is of je bent gewoon een luxeminnend type..Schimmelig jij bent eigen ondernemer, misschien komt er bij jouw wel vet veel geld binnen en heb je geen idee hoe mensen kunnen leven zonder zoveel? Dat een hobby die warm aanvoelt en kroelt heel veel waard is, dat mensen daar graag hard voor werken en die etentjes van 80 euro laten staan...Maar nogmaals hier zat die niks uitgeven, alles naar de paarden. Ik denk dat je dat in de randstadt niet zo snel zult vinden. Daar leeft paarden wat minder en is de stalling veel duurder, dus de mogelijkheid om alleen een knol op een weitje te hebben als je weinig geld hebt.

By the way, mijn geld gaat voor 50% naar het paard en als ik wat voor hem koop 100% Clown Dankzij mij geen vakanties, geen dure spullen in huis, oude auto en geen etentjes in het weekend meer, alleen als het vakantiegeld en de belastinggeld binnen is, dan gaan we weer kopen Clown Clown Voel mij er niets minder om, voel mij gelukkig en rijk en mijn partner heeft zijn eigen hobbies die hem blij maken, zoals motorrijden en sleutelen aan zijn motoren en is gek met dieren, ook mijn paard. Dan woon ik naast het mooiste gebied van Nederland, als je daar in de zomer bent, hoef je niet op vakantie...en het regent hier heel erg weinig Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:59

Als je een weitje van 50 euro per maand kunt huren of met meerderen een grote wei en de kosten deelt, dan heb je maar 500 euro per maand nodig, is 10% en als je dan ook nog 40 euro per maand in een potje doet voor bijkomende kosten dan is dat 900 euro per maand Clown

De meesten die dik verdienen, dus laten we zeggen 2000 netto, leven ruim, hebben geen 3000 euro staan voor het paard, want dat geld is eigenlijk ergens anders voor, nogmaals het laten helpen van een paard is echt heel persoonlijk. Dan ken ik een hoop mensen die veel leningen hebben lopen, idd alles hebben luxe auto, 3 keer per jaar op vakantie, dure kleren, paard, maar geen cent te makken. Het paard staat vaak op de laatste plaats.

Wij hebben heus wel eens de momenten meegemaakt dat we ineens kosten krijgen die we meteen moeten ophoesten en van 200 euro kan ik in de maand eten als het moet, een bak sla komkommer, tomaat en nog wat en een warme aardappel heb je voor een paar euro, je hoeft daar niet elke dag friet voor te eten en dan nog buren van ons hebben beiden een goede baan, maar de frietpan staat een paar keer per week aan, de pizza's e.d. vinden ze lekker, ma vind het makkelijk. Je ziet het wel aan ze, niet mijn ding, maar er zijn er zat die niets om gezond eten geven..maar misschien ook weer regiogebonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:07

Apple schreef:
Ja precies RK Lachen

Vroeger of later komen gewoon dat soort dingen op je pad Lachen.

Even kijkend naar mezelf: ik heb het nu goed, heb weloverwogen gekozen voor een paard (dit paard) en deze blijft ook. Mocht het minder gaan dan zal ik heel bewuste keuzes maken voordat dit paard de deur uit gaat. Het is niet met het eerste het beste tegenwindje paard op marktplaats.

Helemaal zoals ik het ook zie.

Toen ik nog fulltime werkte en een dik salaris had, geen paard beiden een inkomen, kwam er vet veel binnen bij ons en ging er vet veel uit zonder dat ik mij kon herinneren waaraan. Nu heb ik wat klusgeld voor mijn paard en doen we het minder, maar nog gaat het want we zijn nu bewust van elke euro die we spenderen en nog hebben we van alles, zeggen we steeds. Dit paard heb ik al 8 jaar, ben er dol op, en die blijft, zijn hele leven, dan maar andere dingen de deur uit. Van de zomer raakte mijn man zijn baan kwijt, even heel spannend, angst om paard weg te doen, maar dat is echt het allerlaatste. Veel eerder komt de hypotheek in het geding en dat overleeft mijn paard wel, omdat je dan moet gaan aanpassen. Dat paard gaat pas op internet als al het andere is uitgeput en dan ben je al een heel eind.

Stel mijn man had een jaar in de WW gezeten, dat paard was er dan nog geweest, als mensen dan roepen, hij heeft een uitkering en een paard op kosten van de staat, daar werk ik mij de blubber voor, vind ik zeer ongepast.

Ik denk niet dat er mensen zijn die jarenlang in de bijstand zitten ineens een paard op een pension gaan zetten. Maar van verdiend geld in de loop van de jaren met krantenwijk, verjaardag, sinterklaas e.d. en voor een paar honderd euro een knol kopen en die op een weitje kunnen zetten bij zusenzo daar kan ik mij nog wel wat bij indenken. Nog maar de vraag of die mensen uberhaupt wel zien of het dier ziek is en wellicht ligt hij ineens dood in de wei, maar leven wij allemaal zo? Altijd die nachtmerrie in je achterhoofd? Nou ik niet, dat weiger ik, ik zie dan wel weer, als mijn man mij ontvalt, die nachtmerrie? Daar denk ik niet aan, dan moet er meer gebeuren dan paard op internet....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:53

russel schreef:
Sommige paarden zijn nooit ziek en ik ken er meer die nooit ziek zijn en al dik in de jaren zitten, dus nooit een DA nodig hebben, zie bedragen van 3000 euro voorbij komen, ben benieuwd wat dat moet zijn.

Ja, dat dacht ik ook. Of je koopt er 1 in mei, die in juli geopereerd moet worden a 2000 euro en dan loop je in september nog een naar binnen geslagen droes op die te laat herkend word, ben je weer 1000 euro verder en zo was ik dus in 3 maanden drie duizend euro kwijt. Paard zat nog niet in de verzekering, kon steeds nog niet. Dus dat is een DK'tje geworden... Geeft niet, betaal het wel weer af, maar balen is het wel. Means geen wintersport en geen zomervakantie in 2008. Maar nogmaals: dat geeft niet.