Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:03

faye schreef:
oei, moeilijk woord! Knipoog

inderdaad, als iemand beweert dit soort dingen te herinneren van voordat diegene 2 was, is dat knap oenig Haha!

Ik vind je wel heel erg persoonlijk en behoorlijk negatief worden.
Wat geeft jou zoveel wijsheid inzake het opvoeden van kinderen.
Wat geeft jou het recht om te oordelen over anderen met name over persoonlijke meningen en dergelijke.
Heb je zelf kinderen en komt daar je ervaring vandaan of ben je ervaringsdeskundige beroepsmatig gezien, psycholoog, criminoloog psychiater.
Je oordeelt wel heel erg makkelijk met een ziekelijke ondertoon. Op straat wordt je voor minder al in elkaar geslagen en neergestoken.
Je noemt kinderen een pets verkopen onder de 2 jaar mishandeling. Ik zal je vertellen wat kindermishandeling is. "Kinderen mogen niet worden onderworpen aan lichamelijk straf of andere vernederende behandeling. Het terecht wijzen van is net zo vernederend dan lichamelijk straffen want uiteindelijk verbied je iets wat je kind nu net leuk vond. En de cijfers over mishandelingen:
838 baby's van 0 jaar
753 baby's van 1 jaar
881 peuters van 2 jaar
870 peuters van 3 jaar
841 kinderen van 4 jaar
825 kinderen van 5 jaar
791 kinderen van 6 jaar
737 kinderen van 7 jaar

Van alle 16-jarige meisjes is 8 % ernstig seksueel misbruikt door een familielid. De helft langer dan een jaar. De meeste meisjes waren tussen de 8 en 12 jaar. 98% van de daders is man. Het aantal kindermisbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel: Elke dag 7 zaken. 365 dagen per jaar. Seksueel misbruik door een familielid komt voor in alle milieus, bij alle soorten geloof, bij autochtonen en allochtonen. De daders zijn vrijwel altijd mannen (98%)
Elke drie uur wordt er bij de rechter bescherming gevraagd voor een kind. Onder toezichtstelling, ontheffing of ontzetting uit de ouderlijke macht.

Mishandeling een pets voor een tweejarige neem maar van mij aan dat het geen mishandeling is. De cijfers liegen er niet om.
Geweld tegen kinderen heeft vele gezichten. De term kindermishandeling wordt over het algemeen geassocieerd met fysiek geweld. Maar ook verwaarlozing, psychische mishandeling, seksueel misbruik of leven in angst en spanning als gevolg van een andere vorm van ouderlijk tekortschieten zijn vormen van mishandeling die in ons land geregeld voorkomen. Bijna 40% van de vrouwen in Nederland heeft voor hun zestiende jaar een of meerdere ervaringen met seksueel misbruik gehad. Liever een pets voor de pampers dan secsueel misbruik ofzo.
Pas dus op met je term mishandeling.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:46

Ben het er helemaal mee eens dat je een "corrigerende tik" niet kunt vergelijken met mishandeling. De cijfers die jij geeft vind ik trouwens schrikbarend, ik wist dat het erg was maar als je het zo opgesomd ziet, is het behoorlijk slikken.
Dat bijna 40% van de vrouwen in NL voor hun 16e jaar een of meerdere ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad durf ik bijna niet te geloven (of eigenlijk hoop ik dat het een typfout is)..vreselijk!

De zin "liever een pets voor de pampers dan seksueel misbruik ofzo" vind ik alleen stuitend. In mijn persoonlijke geval vind ik het een kwestie van 'kwaad' vergelijken met 'kwader' maar let wel dit geldt voor mij PERSOONLIJK omdat ik niet geloof in de noodzaak van slaan van kinderen in welke vorm ook. Ik vind echter hoe dan ook deze vergelijking jammerlijk slecht gekozen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 02:04

Mic schreef:
Grietje zeg jij nu dat als iemand zijn kind geen tik wil geven dat het dan etterbakjes worden???

Nee, ze heeft het over HAAR kind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:19

Elysha schreef:
Slaan of tikken? Je kunt ze vanalles uitleggen maar ze snappen het gewoon nog niet, zoals ik al heb uitgelegd; als mijn dochter van 16 maanden zich in mij vastbijt kan ik wel zeggen dat ze los moet laten, maar als ze dat niet doet....

Tikken en slaan is het zelfde hoor, alleen voor diegene die het anders willen zien, zullen het als anders bestempelen. Je kunt ook het handje pakken en weghalen, auuu roepen en mag niet zeggen. Dat moet je idd verschillende keren doen, dat is nu eenmaal met kinderen. Om mijn voorbeeld van mijn hond aan te halen, sommige dingen moest ik wel 3000 keer herhalen. Mijn hond heeft sowieso de eerste 2 jaar niet eens naar zijn naam geluisterd! Sommige kinderen zijn ook wat moeilijker, tikken voor een baby en je dan toestaan te slaan om jouw tegemoet te komen als ze wat ouder zijn, vind ik onmacht. Kijken wie het sterkst is, kijken wie de macht heeft. Zal je een kind hebben dat die macht tart omdat ze al van baby af aan tikken hebben gehad, wordt jij getrapt en geslagen. Wat ga je dan doen? Uit volle kracht slaan en trappen?

Om tot het kind door te dringen op een creatieve manier op het kind afgestemd is heel moeilijk maar wie heeft ooit gezegd dat opvoeden makkelijk is? Je doet het toch altijd min of meer fout. Er leuke mensen van maken die betrokken zijn met hun omgeving en de wereld en waar men graag mee omgaat, die hun doelen zo veel mogelijk kunnen nastreven ook omdat hun doelen voor hun haalbaar zijn, dat weten ze zelf ook. Dat is nl in mijn ogen opvoeden en dat creeer je niet met tikken en slaan, daar heb je veeeel meeeer voor nodig en dat is nou zo moeilijk en daarom is het ouderschap voor velen niet weggelegd, maar zo een lief babietje is zooo schattig, dat velen er gewoon aan beginnen, maar het huilt het luistert niet, het doet vervelend en dan is de koek op, dan beginnen de problemen.

Ja ik heb vroeger ook tikken gehad, met baby dat weet ik niet, mijn moeder was niet van het slaan, dus dat verwacht ik zeker neit, maar mijn vader wel en die was er bij toen wij ouder waren en ja dat heeft de verhouding met mijn vader heel erg verslechterd, het heeft ook niets opgebracht hoor, alleen voor mij verminderde respect voor hem. Hij vond het nodig, maar was dat wel nodig??

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:10

xXGRIETJEXx schreef:
Dus Flyinglady als jij kinderen krijgt (of heb je ze al?? even overheen gelezen) pik je dat gedrag?
Jij laat kindlief je bont en blauw bijten en zegt alleen maar FOEI??
Imo ben je dan fout bezig, want je straft het kind niet, en idd net als wat Welshcobfan al zegt niet elk kind snapt een elle lang verhaal.
Idd en mijn kind van 8 maand kreeg idd een corrigerende tik over de vingers, en ja dan zal ik wel walgelijk zijn, so be it!
Ik laat niet over me heen lopen door een kind, en wanneer een kind niet luisterd na 3x waarschuwen dan hou ik op en geef ik haar een tikje, wanneer ik dit niet doe kan ik de hele dag tegen haar lopen nee roepen want dan houd ze toch niet op..
Maar ja jij zal wel voorbeeldige kinderen hebben/krijgen en je zal nooit eens zo machteloos staan dat je welleens een tikje geeft..
Ga zo door, jou opvoeding is toppie, wanneer ik dat ga toepassen op mijn dochter loopt die over een paar jaar in de bak rond omdat ze niet te handhaven is..
Idd ik heb een zeer moeilijke dochter..
Wil je dr eens lenen??
Praten we dan verder..

Wie zeg dat ik gedrag als bijten pik, waar schrijf ik dat ? Verward
Ik ga alleen niet terugbijten, of tikken uitdelen, vind dat je dan wel een héél verkeerd signaal afgeeft aan je kindje
en zoals ik al eerder schreef aan andere broertjes of zusjes.
En ja, ik heb kinderen, en nee, het zijn geen etterbakkies, zijn gezonde vrolijke spontane beleefde kinderen.

Onze jongste had er een paar maandjes geleden ook een houtje van om plotseling zijn tandjes in je schouder te zetten.
Nou dat hoeft ie maar 2 x te doen en dan ben je wel alert hoor,
ik vind het net zomin prettig een paar tanden in mijn schouder te hebben Clown
Zorgde daarna alleen dat ik 'm voor was,
door al te reageren voordat zijn tandjes erin stonden.
Dan hield ik 'm van me af en zei héél duidelijk NEE, dat mag niet.
Hoefde geen tik aan te pas komen,
gewoon alert zijn, consequent Nee zeggen.

Maar ik geloof dat een hoop ouders wel willen dat het kindje hun begrijpt,
alleen ouders nemen vaak de moeite niet om hun kindje te begrijpen.

Mijn dochter heeft een vriendinnetje waarvan de moeder aan de hele wereld
bekend maakt hoe lastige dochter ze wel niet heeft.
Volgens moeder was ze als baby al geen leuk kind.
Wat ik zie is een normaal meisje wat van paps en mams totaal geen aandacht krijgt.
Ik heb medelijden met dit meisje, ze heeft totaal geen band met haar moeder en
snakt gewoon naar aandacht.

By the way ik heb 4 kinderen ...... Lachen

en daar ga ik nu even wat gezelligs mee doen, dus Doei!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:11

Tikken en slaan is per definitie niet hetzelfde. Slaan doet pijn, een tikje niet.
Mijn dochter van 16 maanden krijgt weleens een tikje, die van 4,5 ook. Op dezelfde kracht en het werkt bij allebei. En het doet bij geen van beiden pijn!

russel schreef:
Om tot het kind door te dringen op een creatieve manier op het kind afgestemd is heel moeilijk maar wie heeft ooit gezegd dat opvoeden makkelijk is? Je doet het toch altijd min of meer fout. Er leuke mensen van maken die betrokken zijn met hun omgeving en de wereld en waar men graag mee omgaat, die hun doelen zo veel mogelijk kunnen nastreven ook omdat hun doelen voor hun haalbaar zijn, dat weten ze zelf ook. Dat is nl in mijn ogen opvoeden en dat creeer je niet met tikken en slaan, daar heb je veeeel meeeer voor nodig en dat is nou zo moeilijk en daarom is het ouderschap voor velen niet weggelegd, maar zo een lief babietje is zooo schattig, dat velen er gewoon aan beginnen, maar het huilt het luistert niet, het doet vervelend en dan is de koek op, dan beginnen de problemen.

Dat je het altijd fout doet blijkt; maar ik vind niet dat ik het meer fout doe dan jij.
Sorry, maar ik vind mezelf ook een leuk mens, betrokken met mijn omgeving etc (zie jouw beschrijving) ondanks dat ik vroeger best weleens een tik heb gehad! Hetzelfde geldt voor mijn man.

Ik heb dan ook zeker NIET minder respect voor mijn ouders en datzelfde geldt ook voor mijn man (die ook wel gerust eens een pak slaag op zijn blote billen heeft gehad, wat ik niet zou doen).

Je hebt gelijk als je zegt dat daar meer voor nodig is, maar ik heb geen moment gesuggereerd dat ik alleen maar de hele dag tikken uit zou staan delen.... dat maak jij ervan!

Heel eerlijk gezegd vind ik het ook nogal denigrerend om te veronderstellen dat kinderen niet tot 'leuk' zouden opgroeien als ze weleens een tik krijgen..... En de opmerking 'maar zo een lief babietje is zooo schattig, dat velen er gewoon aan beginnen' - suggereert ook dat al die mensen hier die toegeven weleens een tik uit te delen, niet wisten waar ze aan begonnen. PARDON? Ik wist heel goed waar ik aan begon, en dat weet ik nog steeds. Maar het is MIJN MANIER van opvoeden om als het niet anders kan, een keer een tik uit te delen (het komt niet vaak voor dat het moet). Dat jij het zonder doet, prima. Maar beschuldig mij er dan niet van dat ik onnadenkend aan een kind ben begonnen en nu uit ellende af en toe een tik uitdeel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:33

Welshcobfan schreef:
Faye: heb jij als kind zelf wel eens een tik van je ouders gehad?

Jawel hoor, dat was toen heel normaal. Wat heeft dat er mee te maken eigenlijk? Overigens niet als baby of peuter/kleuter. Dat is ook gewoon echt not done

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:33

Elysha schreef:
russel schreef:
Maar hebben we het nog over een kind dat net een jaar is geweest? Praat je dan over opvoedkundige tikken? Nee toch, dat is nog een baby!

Jij denkt dat die niet opgevoed hoeven te worden?

Natuurlijk wel,maar zonder je handjes te gebruiken Haha!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:38

kafue, met die faye kan je het beter opgeven, die leeft alleen maar in dr eigen wereldje en denkt dat ALLEEN zij alle wijsheid in pacht heeft, echt kansloos om haar iets te proberen uit te leggen, ik heb het ook een aantal blz geprobeerd en toen maar besloten om haar negatieve aandachttrekkerij te negeren, t is zelf net een kind denk ik Lachen En ik vind gewoon dat iedere ouder hier op dit topic zijn best doet qua opvoeden lijkt mij en je kan beter accepteren dat er nou eenmaal mama's zijn die wel eens een tikje ( oftewel in fayes ogen: zwaaaaar mishandelen Knipoog ) geven en ook geweldige super mama's zijn die alles gewoon op kunnen lossen door ze alleen aan te kijken, echt: ik ben er inderdaad jaloers op, vind t zo mega knap ! Ik heb een ideetje: misschien kunnen die Faye en die Eva samen een programma beginnen , zoiets als Jo Frost en dat wij daar dan van kunnen leren hoe we dat ook kunnen doen Haha! . Ik bedoel: kan je rijk mee worden...maaaarrrr dan moet je het natuurlijk wel bij alle kinderen kunnen toepassen he, bij alle leeftijden ( want daar weten ze tenslotte ook alles van af ookal hebben ze zelf geen kids van alle leeftijden ).
Pff zo dat lucht ff op zeg hihi.... Ach gut Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:39

Het is trouwens ook bewezen dat ouders met een lager opleidingsniveau vaker gebruik maken van de "corrigerende tik".
En dat is ook wel logisch.

En ja, een tik onder de twee jaar is en blijft in mijn ogen mishandeling. Ik ben ook blij dat ik dat mijn kinderen niet aan hoef te doen.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:42

Welke universitaire opleiding heb jij gedaan Faye?
Ik val gelukkig dan niet onder de laag opgeleiden, pff dat valt gelukkig voor mij dan weer mee zeg, wauw.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:43

Jeetje, ik heb zelf geen kinderen. Maar ik moet zeggen ik lees dit topic echt met verbazing mee. De een naar de andere misselijke opmerking wordt op elkaar afgevuurd.

En in de verste verte is er geen opvoedadvies meer te vinden.
Jammer hoor.

In mijn ogen is mishandeling je kind laten verhongeren, in plaats van proberen op te voeden. Dat zie ik niet als mishandeling.
Ik heb menig schop onder mijn kont van mijn moeder gehad en ik ben haar daar nog elke dag dankbaar voor!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:54

In het begin zijn diverse opvoedadviezen gegeven , maar helaas werd het toen uiteindelijk de discussie: wel of geen ''corrigerende tik''. Bepaalde mensen vonden dat mishandeling en die werden persoonlijk en tsjah dan ga je er toch tegenin. Eigenlijk is het net als met paarden inrijden/africhten, daar hebben ook veel mensen verschillende meningen over. Ieder zijn ding gewoon. Ik vind gewoon echt dat je niet alle paarden en ook niet alle kinderen over 1 lijn kan trekken want iedereen is anders, en dat is met paarden net zo. Mijn zus heeft een hyper gevoelige merrie, die moet je echt nooit een tikje verkopen want dat werkt eerder averechts, maar ik had een stoere macho ruin die af en toe echt op zijn donder moest hebben en moest weten waar ie stond en dat ik de baas was, tsjah zo is het nou eenmaal. Er zit gewoon verschil in ieder kind en ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:03

ff bij gelezen na gisteren, maar gatverdamme wat een uitspraken komen er voorbij...voornamelijk uit de groep slaan is mishandeling....
Geen argumenten dus gaan we maar persoonlijk aanvallen...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:03

Ik begrijp niet helemaal waarom je dankbaar bent dat je menig schop onder je kont van je moeder hebt gehad? Dit is geen aanval ofzo hoor, ik snap het alleen niet (waarschijnlijk ook omdat ik zelf nooit een tik/schop o.i.d. heb gehad) en het dus erg ver van me afstaat.

Ik begrijp ook niet waarom elk woord dat Faye schrijft meteen als een persoonlijk aanval wordt gezien terwijl er toch continu bijgeschreven wordt "in mijn ogen" , "volgens mij" ...m.i. verkondigt zij dan een persoonlijke mening. Discussieren kan ook leiden tot de conclusie dat partijen niet tot elkaar kunnen komen mits dit dan ook wel geaccepteerd wordt...Deze discussie heeft zoveel met persoonlijke gevoelens te maken dat je niet kunt verwachten dat er 1 heiligmakende uitkomst gaat zijn. Misschien heeft het dan ook meer zin om met elkaar te praten over de positieve aspecten van het opvoeden en elkaar te helpen/steunen (het is al moeilijk genoeg, nietwaar?) dan met allerlei gegooglede feitjes en persoonlijke vertellingen over worst-case scenario's te proberen elkaar met alle geweld te overtuigen van het 'eigen gelijk'.

Een tikje op de vingers kun je geen mishandeling noemen, maar heb eerder gelezen dat er een kind een week met een blauwe bil liep en dat lijkt mij dan toch een behoorlijk "uit de hand gelopen tikje". Ik zou zelf dus bang zijn voor de normalisatie van zo'n "tikje" waardoor het risico blijft bestaan van escalatie in situaties waarin de druk wat is opgevoerd.

Tja...ik behoor zelf dan tot de categorie (al hou ik er niet van zelfs ook maar een ander, laat staan mijzelf in een hokje te plaatsen) ' hoger opgeleiden' maar zoals jullie zien is er voldoende dat ik niet begrijp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:05

nathalie2302 schreef:
Ik begrijp ook niet waarom elk woord dat Faye schrijft meteen als een persoonlijk aanval wordt gezien terwijl er toch continu bijgeschreven wordt "in mijn ogen" , "volgens mij" ...m.i. verkondigt zij dan een persoonlijke mening.

Laten we het er maar op houden dat lezen erg moeilijk is en dat velen zich blijkbaar erg aangesproken voelen Knipoog

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:06

nathalie2302 schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom je dankbaar bent dat je menig schop onder je kont van je moeder hebt gehad? Dit is geen aanval ofzo hoor, ik snap het alleen niet (waarschijnlijk ook omdat ik zelf nooit een tik/schop o.i.d. heb gehad) en het dus erg ver van me afstaat.
!

Waarom? Omdat ik anders een verwend rotjong was geworden Lachen
(dit is een individeel geval)
Ik beweer niet dat moeders die dit niet doen, vervelende kinderen hebben!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:09

Dat is nu juist het punt Faye.....die continue, heftige verdediging op aanvallen die er niet zijn...tenminste...IK lees ze niet.

@Guetta - jij kunt je dus niet voorstellen dat er een andere methode zou zijn geweest om jou ervan te weerhouden een "verwend rotjong" te worden dan schoppen onder je derriere?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:09

Ik vond het van diegene ontzettend eerlijk dat ze dat toegaf van die blauwe bil, zeker aangezien jullie er allemaal meteen bovenop springen met hoe slecht het wel niet was en dat ze dr kind mishandelde, ik neem aan dat ze er spijt van heeft en dat ze er mee zat maar ze gaf aan dat iedere moeder wel eens zo gefrustreerd is dat ze er niet meer tegen kan....en dan een tik uitdeeld, en nee dat is natuurlijk niet goed, maar dat weten we allemaal wel. Ik vind alleen dat als je na 3 keer waarschuwen je daad bij het woord voegt je niet per definitie verkeerd bezig bent en nogmaals het hangt ontzettend van het kind af, als je een onwijs temperamentvol en bijdehand kind hebt dat altijd het bloed onder je nagels probeert te halen dan ga je er denk ik anders mee om dan dat je een lieverd hebt die nooit iets uitprobeerd, je hebt ook temperamentvolle paarden en saaie paarden die geen stap verkeerd doen, is net zo....
maar je hebt gelijk, de discussie zal toch niet eindigen in een compromis dus kunnen we over deze discussie: tik geven of niet net zo goed ophouden. Maarja de moeders gaven hier voorbeelden van wat zij thuis deden en daar zat ook de tik bij.....en dan moet niemand daar dan verder zijn mening over gaan geven, dan is er niets aan de hand lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Llover op 26-10-07 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:11

faye schreef:
nathalie2302 schreef:
Ik begrijp ook niet waarom elk woord dat Faye schrijft meteen als een persoonlijk aanval wordt gezien terwijl er toch continu bijgeschreven wordt "in mijn ogen" , "volgens mij" ...m.i. verkondigt zij dan een persoonlijke mening.

Laten we het er maar op houden dat lezen erg moeilijk is en dat velen zich blijkbaar erg aangesproken voelen Knipoog

Ja laten we het daar maar op houden faye, dat ik mij gewoon ONTZETTEND voel aangesproken...
lijkt mij trouwens logisch, want ik geef wel eens een corrigerende tik dus je hebt het over moi persoonlijk dan ja Knipoog

Oja welke opleiding je hebt genoten, of had je die vraag zelf niet gelezen?

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:12

nathalie2302 schreef:
@Guetta - jij kunt je dus niet voorstellen dat er een andere methode zou zijn geweest om jou ervan te weerhouden een "verwend rotjong" te worden dan schoppen onder je derriere?

Terugkijkend?
Mwah vind dat mijn moeder trots mag zijn, wat ze er nog van heeft weten te maken.
Zullen er andere manieren zijn? Vast.
Hadden die kunnen helpen? Waarschijnlijk wel.
Heeft deze manier geholpen? Zeker weten.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:17

Oke ik heb ook een leuk voorbeeld: ik bracht mijn zoontje net naar de peuterspeelzaal, 1 kindje kwam met zijn fietsje en hij kreeg hem niet over de drempel en zei: g*dverd*mme! Nou best schokkend toch? hij is 3.5. Wat zouden jullie doen, gaan praten met dat jongentje als moeder zijnde? of apart nemen? of een tik geven? de laatste niet waarschijnlijk Knipoog maar ik ben benieuwd wat? want ikzelf dacht ook echt van: hmmm moeilijke case.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:17

Ik heb zelf 3 zeer energieke kinderen die ook nog eens qua leeftijd dicht bij elkaar zitten (2,5 jaar tussen), uiteraard ben ik ook weleens gefrustreerd en wordt het me teveel, ik probeer dan even 3 keer diep adem te halen , tot 10 te tellen o.i.d.

De stap naar echt een tik uitdelen, zou voor mij heel groot zijn. Als de kinderen echt heel druk zijn, is het "jassen aan..we gaan naar buiten".

Het is ook niet zo dat er bij ons geen consequenties verbonden zijn aan 'niet willen luisteren' (behalve voor de jongste van nog geen 11 maanden....die is aan het ontdekken, proberen, combineren, onderzoeken...niet moedwillig iets fout aan het doen!). De oudste van 5 moet bijvoorbeeld privileges inleveren (geen pc, tv o.i.d.)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:21

@Llover - ik zou zelf allereerst bezig zijn met waar het kind in hemelsnaam dit taalgebruik vandaan heeft! Wij gebruiken thuis zulke woorden bijvoorbeeld niet. Onze oudste pikt ook wel eens iets op op school, maar hij weet helemaal niet wat het betekent en begrijpt alleen dat het een krachtterm is die je gebruikt als iets niet lukt (in zijn geval het woord Sjit). Ik zou uberhaupt niet kunnen overwegen om een tik uit te delen in een dergelijk geval.
Zou zelf vragen wat hij zegt en wat het betekent, zou het hem proberen te laten uitleggen.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:24

Ja die moeder paktte wel zijn gezichtje vast en zei toen: ben je helemaaaal gek geworden. Maar hij speelt met oudere kinderen zei ze, dus dan pikken ze het wel op denk ik. kinderen van die leeftijd zeggen werkelijk alles na, dat merk ik bij die van mij ook. Maar ouders zijn zo vals soms vind ik, begonnen er allemaal moeders een beetje opmerkingen tegen haar te maken van: nou lekker dan, straks gaan die van ons het ook zeggen enzo, en dat terwijl je zag dat ze zich al dood schaamde, rood hoofd, ik vond t een beetje sneu voor dr.