geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:29

Zoek eens op bokt, hier is ook een topic over. Mensen beweren het graf van jezus terug gevonden te hebben. Ik geloof het eigenlijk wel.

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:35

tja dat hangt er maar net van af hoe je de wederopstanding definieerd he Knipoog je kan ook geloven dat Jezus in spirituele zin is wederopgestaan, dan kan dat graf best, maar als je lichamelijk bedoelt... tja, dan wordt het lastiger Clown

ik denk persoonlijk dat het best waar kan zijn, hoewel ik wel vrij sceptisch ben over alle 'ontdekkingen' die gedaan worden rondom Bijbelse geschiedenis etc. Maar ook voor dit geldt, het gaat om geloof je kan niet nagaan of het écht écht zo is, maar het gaat er om wat je er bij voelt/denkt dat juist is Knipoog

ik vind het wel leuk trouwens dit topic! goed om ook de mening te horen van mensen die ik niet (persoonlijk) ken Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:37

Als jezus bestaan heeft is hij voor mij een mens net als andere. Dus in dat geval zou hij best een graf hebben, maar ik vind er weinig bijzonders aan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:39

ben het eens met Lenneke,

Leuk zo'n graf, interessant , maar denk dat ik een hele oude beschaving die is opgegraven of iets anders uitzonderlijks veel bijzonderder vind!

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:39

men (wetenschappers Clown ) gaat er wel van uit dat Jezus bestaan heeft, welke rol je Hem ook toebedeeld, ik denk dat je dáár moeilijk om heen kunt Bloos
Laatst bijgewerkt door Nanouschka_w op 27-02-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:42

Er zou vast een jezus bestaan hebben en dat was misschien ook wel een bekend persoon in die tijd, maar een zoon van god... dat geloof ik niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:44

Lenneke_ schreef:
Als jezus bestaan heeft is hij voor mij een mens net als andere. Dus in dat geval zou hij best een graf hebben, maar ik vind er weinig bijzonders aan.

En dat zou ik nou juist veel leuker vinden, ik respecteer en geloof juist in de grotere kracht van een gewone mens die iets veranderd. Dan van iemand die zogezegd krachten heeft.

Zoals dl voor wereldvrede, moeder theresa
of de chinese dokter die al de planten op zichzelf testen, met het risico van dood te gaan. Maar zo heeft hij wel duizende mensen gered.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:54

Lenneke_ schreef:

Tja dat is de vraag. Jezus is gestorven en weer opgestaan. Daarna is hij naar de hemel 'gevaren' dus niet overleden. De vraag is of dat naar de hemel gaan wel echt is (als er een graf gevonden is moet hij dus begraven zijn en is hij 'gewoon' dood gegaan) en of dat graf niet is van zijn eerste overlijden en dat hij daarna toch naar de hemel is gegaan. Ik hoop dat jullie het nog volgen Vork

Een graf is leuk maar er zijn nog wel heeeeeel veel vragen Haha!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:04

russel schreef:
Maar om de echte rustdag in achting te nemen zoals het bedoeld is, kunnen wij niet meer in deze maatschappij. Je mag dan bijna niks meer. Ook niet lekker paardrijden......

Waarom niet? Dit vind ik echt een nutteloze opmerking Haha!

Je kunt de 'wet' ook te strak nemen, net als de farizeen deden in de verhalen. Het verhaal van het niet eten op de sabbat, wanneer de dicipelen van Jezus aren plukken. Mattheus 12:
1 In die tijd liep Jezus op een sabbat door de korenvelden. Zijn leerlingen hadden honger en begonnen aren te plukken en ervan te eten. 2 Toen de Farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen hem: ‘Kijk, uw leerlingen doen iets dat op sabbat niet mag.’ 3 Hij antwoordde: ‘Hebt u niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, 4 hoe hij het huis van God binnenging en er met hen van de toonbroden at, terwijl noch hij noch zijn mannen daarvan mochten eten, alleen de priesters? 5 En hebt u niet in de wet gelezen dat de priesters die op sabbat in de tempel dienst doen en zo de sabbat ontwijden, onschuldig zijn? 6 Ik zeg u: hier gaat het om meer dan de tempel! 7 Als u begrepen had wat bedoeld wordt met: “Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’
9 Hij trok weer verder en kwam in hun synagoge. 10 Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? 12 En is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Daaruit volgt dat we op sabbat goed mogen doen.’ 13 Toen zei hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’ Hij stak hem uit en er kwam weer leven in, zijn hand werd weer even gezond als de andere. 14 De Farizeeën dropen af en besloten hem uit de weg te ruimen. 15 Jezus besefte dat en week uit naar elders.

Als je dan heel strikt gaat kijken, mag je niets alleen naar de kerk? Misschien was het vroeger zo, maar nu allang niet meer. Tegenwoordig mag je dus wel een eindje wandelen en niet een eindje paard rijden? Ik mag alles op zondag, maar ik wil niet alles op zondag. Daar zit voor mij een heel groot verschil. Ik vind het heerlijk om een rustige dag te hebben in een hele drukke week samen met de familie Haha! Lekker een dag weinig doen en vooral relaxen.

Maar goed, dat zal voor iedereen ook wel weer anders zijn Haha!

De moslims hebben op vrijdag een 'vrije' dag, alhoewel er dan ook nog heel veel activiteit is. Maar de moskeen zie je dan helemaal vol tot buiten en het vrijdagochtend gebed schalt in sommige landen van 10 uur 's ochtends tot 1 uur 's middags... zo rustig is dat dus niet Haha!

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:06

Ik vind geloof iets waar mensen heel veel iets aan kunnen hebben. Het woord zegt het al: Geloof, geloven dat het jij ergens door heen kan helpen en geloven dat er altijd iemand bij je is, ook al is het in je hoofd om het even zo te zeggen. Het zal echt wel mensen over de grootste problemen heen helpen, het geeft gewoon heel veel steun. Voor geloof hoef je niet persee ( hoe schrijf je dat?) voor naar de kerk te gaan of iedere dag te bidden of de bijbel te lezen. Als jij gelooft dat God bij je is en dat geeft jou steun en vertrouwen, dan vind ik het veel beter als iemand die altijd naar de kerk gaat om dat het zo hoort maar je eigenlijk hele maal niet wilt of die gedachte dr bij hebt..maar dit is mijn mening

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 00:08

adoration schreef:
Ik vind geloof iets waar mensen heel veel iets aan kunnen hebben. Het woord zegt het al: Geloof, geloven dat het jij ergens door heen kan helpen en geloven dat er altijd iemand bij je is, ook al is het in je hoofd om het even zo te zeggen. Het zal echt wel mensen over de grootste problemen heen helpen, het geeft gewoon heel veel steun. Voor geloof hoef je niet persee ( hoe schrijf je dat?) voor naar de kerk te gaan of iedere dag te bidden of de bijbel te lezen. Als jij gelooft dat God bij je is en dat geeft jou steun en vertrouwen, dan vind ik het veel beter als iemand die altijd naar de kerk gaat om dat het zo hoort maar je eigenlijk hele maal niet wilt of die gedachte dr bij hebt..maar dit is mijn mening

ja daar heb je gelijk in, en goede christen is voor mij niet iemand die heel streng leeft en naar elke mis gaat. Maar dat is iemand die zijn of haar geloof in het hart draagt. En die deze op zo een goed mogelijke wijze benut

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:10

katiavl schreef:
ja daar heb je gelijk in, en goede christen is voor mij niet iemand die heel streng leeft en naar elke mis gaat. Maar dat is iemand die zijn of haar geloof in het hart draagt. En die deze op zo een goed mogelijke wijze benut

Exact Ja Dat zeg je heel mooi.

Mis, mag kerk ook Knipoog Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:12

katiavl schreef:
bestaat er eigelijk een hel in de islam?

Ja, net als de hemel bestaat ook de hel in Islam Ja

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:13

ik denk wel dat Jezus bestaan heeft.
Maar ik vind het toch nog erg apart.
Zitten zoveel vragen in me hoofd.
Want oke ik geloof dat Jezus bestaan heeft.
Want dat kan makkelijk.
Maar wie zegt dat het echt de zoon van god is.
Want als ik een verhaal aan iemand vertel. en die verteld het door word het altijd grooter en mooier gemaakt, als je snapt wat ik bedoel.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:17

Citaat:
Mis, mag kerk ook Knipoog Haha!

Ja natuurlijk daar is niks mis mee ! Natuurlijk is dat ook heel belangrijk, maar als daar je nou ja Interesse niet ligt, maar je draagt het geloof in je hart en je vertrouwd op je geloof vind ik je net zo een goede Christen als iemand die altijd naar de kerk gaat..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 00:18

Vragen zijn normaal het leven bestaat uit vragen

"Those who know, do not say;
Those who say, do not know."
When the master entered,
they asked him what the words meant.
Said the master, "Which of you knows the fragrance of a rose?"
All of them indicated that they knew.
Then he said, "Put it into words."
All of them were silent.

Zegt veel over elke godsdienst vind ik
Laatst bijgewerkt door lesilla op 28-02-07 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:20

Het verhaal is niet door vertelvorm uitgebracht, maar opgeschreven door vier verschillende mensen. Allemaal in hun eigen lijn en lettende op andere dingen. Met dank aan wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_testament

Evangeliën
De evangeliën (Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes) zijn de eerste vier boeken; zij geven elk een beschrijving van het leven van Jezus Christus zoals geboorte, onderwijs, wonderen, conflicten, kruisiging, sterven, dood en opstanding. Er is geen consensus over of (één of meerdere van) de evangeliën geschreven werden door directe ooggetuigen.

De beschrijving van Johannes wijkt qua stijl en opzet duidelijk af van de andere drie evangeliën die meer met elkaar gemeen hebben. In deze evangeliën ligt het accent op de beschrijving van daden en woorden van Jezus, reden waarom ze ook wel de synoptische evangeliën worden genoemd. Johannes daarentegen gaat dieper in op de duiding van de betekenis van Jezus' woorden en daden.

Nieuwe vertalingen vertalen altijd vanuit de oudste vertalingen. Voor het oude testament de septuagint. Van daaruit wordt een nieuwe vertaling gemaakt, ter voorkoming van fouten en onjuistheden. Het oude testament in het Hebreeuws en Aramees en het nieuwe testament in het Grieks. Zie info : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_%28christendom%29

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:56

Ik ben niet echt bekent met bijbel teksten, maar soms zitten er wel teksten bij die je wel eens goed doen na denken..Over hoe je soms tegen over andere mensen doet en je gedraagt..Naastenliefde enzo.. En dat vind ik wel een belangrijk iets om dr goed over na tedenken, en dr ook bij stil te staan..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:49

Ik geloof ook best wel dat Jezus bestaan heeft, ik geloof dat weinig mensen dat nog kunnen ontkennen, maar goed. Hoe?

In die tijd hadden mensen ook idealen, het waren ook gewoon mensen. Ze hadden ook mensen waar ze tegen opzagen. Ze hadden een hoop profeten, waaronder Jezus. Jezus werd zo geliefd, zo populair dat hij maar goddelijk verklaard moest worden; 'De Zoon van God'. Dit is tevens wat de Da Vinci Code erover zegt, maar ik vind het heel zo gek nog niet. Ik weet ook wel dat de Da Vinci Code geen geschiedenis boek is, maar ik denk wel dat Dan Brown hier een goed punt te pakken heeft.

Ook heeft Koning Constantijn de bijbel samen gesteld, hij was eerst een heiden, toen 'bekeerd'.

Nog zoiets stoms; biddag en dankdag zijn officeël dagen van de heidenen, maar de christenen hebben dit ook overgenomen. Zo zie je maar wat dat met elkaar te maken heeft.

Ik zag trouwens nog een boek liggen bij 'De Slegte' in Arnhem over 'Jezus en Boeddha, en hun overeenkomsten in uitspraken'. Dat leek me wel ontzettend interessant, helaas niet mee genomen.

En ik vind echt dat in de bijbel heel veel dingen elkaar tegen spreken. En waarom zou Jezus' en Maria Magdalena's evangelie niet in de bijbel mogen komen? Iedereen zegt wel wat over Jezus, maar wie kan het beter vertellen dat hijzelf. Ik ga even wat stukjes opzoeken die elkaar tegenspreken, dan laat ik jullie er even mee worstelen. Knipoog
Waarom wordt trouwens de bijbel vandaag de dag niet uitgebreid? Want het Judas Evangelie is ook weer gevonden..

Zo, pff, dat was de discussie op de vroege ochtend. Clown

* Ik ga trouwens een presentatie tijdens bijbelkennis geven over Occultisme. *LOL*

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:55

adoration schreef:
Ik ben niet echt bekent met bijbel teksten, maar soms zitten er wel teksten bij die je wel eens goed doen na denken..Over hoe je soms tegen over andere mensen doet en je gedraagt..Naastenliefde enzo.. En dat vind ik wel een belangrijk iets om dr goed over na tedenken, en dr ook bij stil te staan..

Dat is zeker goed, maar dat vind je in alle religies. Ja
Zelfs bij hekserij & ander occultisme. Knipoog

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:57

JorisDy schreef:
ik denk wel dat Jezus bestaan heeft.
Maar ik vind het toch nog erg apart.
Zitten zoveel vragen in me hoofd.
Want oke ik geloof dat Jezus bestaan heeft.
Want dat kan makkelijk.
Maar wie zegt dat het echt de zoon van god is.
Want als ik een verhaal aan iemand vertel. en die verteld het door word het altijd grooter en mooier gemaakt, als je snapt wat ik bedoel.

Ik heb het 'antwoord' voor je hierboven, denk ik zo. Knipoog
En inderdaad, hoe kan alles tot in details verteld worden? Dat kan nooit. Als een hoop mensen op een rij zet en je fluisterd allemaal het zelfde woord door, dan komt het er anders uit, aan de andere kant. Ik denk dat het ook zo is gegaan met de verhalen van de bijbel. Eerst verteld, toen opgeschreven (zoals veel verhalen). Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:47

Wat wel duidelijk is dat Jezus geen baard heeft gehad. Er is ooit een compilatie van zijn gezicht gemaakt hoe hij er in die tijd uitgezien zou hebben, zowieso geen baard. Baarden en lang haar waren voor mannen die een zwervend bestaan leidde. De lijkwaade van Turein bv, daarvan is dan al duidelijk dat Jezus het niet is geweest.

Het staat wel interessant zo een afbeelding, maar niet volgens de toen geldende normen en dus werkelijkheid. Dat is ook al weer iets waardoor het volk iets wordt voorgehouden. We kunnen er wel van uitgaan dat Jezus heeft bestaan, maar alles om hem heen is wel geromantiseerd en in de loop der jaren voordat de geschriften er waren machtiger gemaakt dan het ooit was. Dat is een menselijk trekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:04

Picassox schreef:
Dat is zeker goed, maar dat vind je in alle religies. Ja
Zelfs bij hekserij & ander occultisme. Knipoog

zelfs? ook Knipoog Haha!

Wij kennen de Wiccan rede.. een vers wat ons herinnert aan wat heks zijn inhoud.

Bide the Wiccan, law ye must,
In perfect love and perfect trust.

Live and let live,
Fairly take and fairly give.

Cast the circle thrice about,
To keep the evil spirits out.

To bind the spell everytime,
Let the spell be spoken in rhyme.

Soft of eyes, and light of touch,
Speak ye little, listen much.

Deosil go by the waxing moon,
Chanting out the witches rune.

Widdershins go by the waning moon;
Chanting out the banning rune.

When the Ladys moon is new,
Kiss ye hand to her, times to.

When the moon rides at her peak,
Then ye heart desire seak.

Heed the north winds mighty gale,
Lock the door and drop the sail.

When the wind comes from the south,
Love will kiss three on the mouth.

When the wind blows from the west,
Departed souls will have no rest.

When the wind blows from the east,
Expect the new and set the feast.

Nine woods in the cauldron go,
Burn them fast and burn them slow.

Elder be the lady's tree,
Burn it not or cursed thou be.

When the weel begins to turn,
Soon the Beltane fires burn.

When the weel has turned to Yule,
Light the logs and Horned one rules.

Heed the flower, bush and tree,
By the Lady, blessed be.

When the rippling waters go,
Cast a stone and truth youll know.

When you have a true need,
Hearken not to others greed.

Witch a fool no season spend,
Lest ye be counted as his friend.

Merry meet and merry part,
Bright the cheeks and warm the heart.

Mind a threefold law you should,
Three times bad and three times good.

When misfortune is anow,
Wear the blue star on thy brow.

True in love ever be,
Lest thy lovers false to thee.

Eight words the wiccan law fulfill:
"An harm ye none, do as you will!

in het nederlands:
Op heksenrecht zul je bouwen
in ware liefde en vol vertrouwen

leef en laat de anderen leven
houd maat bij nemen en bij geven.

De circel zul je driemaal keren
en alles boze eruit weren.

Je spreuken zijn gevat in rijm
en zullen daardoor werkzaam zijn

Een vriendelijk oog, aanraken teer,
toehoren voor spreken dat is de leer.

De wassende maan vraagt rechtsom en even,
dans dan, en breng het pentakel tot leven.

Maar huilt een weerwolf bij Ijzerhard
draai links bij de maan in't laatste kwart.

Is de maangodin in haar nieuwe stand,
druk dan twee kussen op haar hand.

Wees gereed bij volle maan,
hartstocht mag haar weg dan gaan.

Staat de stormwind krachtig noord,
strijk het zeil en sluit de poort.

De zuidewind doet harten ontbloeien
ook jij kunt dan van liefde gloeien.

Wind uit het oosten brengt nieuws aan't licht,
bereid je voor, feest is in zicht.

Heeft de westenwind de heerschappij,
voor dolende zielen is het onrustig tij.

Negen houtblokken onder de ketel zijn goed,
verbrandt ze snel in zachte gloed.

de wijze boom der Godin telt jaren veel.
breng hem schade toe, dan is haar vloek je deel.

Komt het jaarwiel bij Beltane te staan,
steek dan de vreugdevuren aan.

Is het rad bij Joel beland,
ontsteek de fakkels, Pan heerst in't land.

verzorg de planten toegewijd,
met de zegen der Godin word je verblijd.

Het kabbelende water is je geweten,
werp een steen om niet te vergeten.

In nood zul je je waardig weren,
en geen bezit van je naaste begeren.

Laat je niet met de dwazen in,
't is slecht voor jezelf en heeft geen zin.

Zijn welkom en afscheid warm getoond,
met geluk in't hart word je beloond.

Door de Wet van Drie laat je je leiden,
drievoudig goede en drievoudig slechte tijden.

Wanneer tegenspoed je het licht berooft,
draag dan een ster voor op je hoofd.

Wie je liefhebt, zul je niet bedriegen,
anders zullen ook zij jou beliegen.

Nog acht woorden, neem die niet mild,
Schaadt het niet, doe dan wat je wilt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:42

Nanouschka_w schreef:
men (wetenschappers Clown ) gaat er wel van uit dat Jezus bestaan heeft, welke rol je Hem ook toebedeeld, ik denk dat je dáár moeilijk om heen kunt Bloos

Idd, daar zul je ook niet omheen kunnen, hij zal er ongetwijfeld zijn geweest ja. Maar dat betekent nog niet dat hij water kon splijten, blinden weer kon laten zien en kreupelen weer kon laten lopen en al helemaal niet dat hij water in wijn kon veranderen (hoewel dat wel een ideale truc zou zijn... Haha! ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 19:15

Mij effie hier uit frustratie brengen ben echt zooo kwaad Boos!

Iemand vroeg: ben jij boeddhist, en ik zei ja Lachen

Die zo: waarom doen die zo onozel voor die d lama die beschouden die echt als ne god. Ik zo das helemaal nie waar.
Die spreekt zelfs nie eens godsdienstig.

Die zo moet ge die dan ook elke maand geld sturen me u domme secte Boos!

En nog echt rotte dingen ik voel me echt beledigd klinkt kie dom maar aaarrgggh Boos!