jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ddees

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:58

Jippie, ik vraag me trouwens af of je zelf moeder bent. In je profile staat geen leeftijd of iets dergelijks.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:14

Citaat:
maar als ik mocht kiezen deed ik het zo weer op mijn 17de.
en idd er zitten voor en nadelen aan, maar die zijn er ok op je 25ste.

Maar meer op je 17e....
en noem nou ook eens de nadelen ipv altijd maar de voordelen..

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 10:26

Weet je wat volgens mij het grootste nadeel als tienermoeder is?
Dat je er altijd op aangekeken en bekritiseerd op wordt dat je zo jong moeder bent geworden.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:35

Ddees schreef:
Weet je wat volgens mij het grootste nadeel als tienermoeder is?
Dat je er altijd op aangekeken en bekritiseerd op wordt dat je zo jong moeder bent geworden.

Idd dat is een heeeel groot nadeel.
Er zijn genoeg nadelen, bv weinig slaap, maar ja ik ben gewoon een lui beest, met een kindje dat slecht slaapt. maar dat kan iedreen overkomen.
Voor de rest kan ik nog steeds uit en met vriendinnnen naar de stad, dus dat is bij mij iig geen nadeel.
Veder zou ik echt geen nadelen weten...
Je hebt nou eenmaal verandwoordelijkheid, dat kan een nadeel zijn als je er zelf niet achter staat om een kindje te houden op jonge leeftijd.
De nadelen liggen helemaal bij jezelf.. het ligt er gewoon aan hoe je erzelf achter staat en hoe je ermee omgaat.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:46

maar pascal... als ik zo jouw antw. lees ben jij opzich wel volwassen.. maar er zijn natuurlijk ook Kinderen die niet zo volwassen zijn..
en dus geen verantwoordelijkheid kunnen nemen..

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 11:00

Dat is wat ik dus al tig keer heb gezegd, ver/beoordeel niet op leeftijd, maar kijk naar de persoon zelf.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:06

idd

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:07

De mening die ik al een paar page leest is en de enige criteria waar mensen zich druk om maken.
Is dat je als jong moedertje weinig geld heb? en als oudere moeder wel?
Ik werk niet meer sinds ik wist zwanger te zijn 18 dus.
Ben fulltime moeder thuis. mijn man werkt wel fulltime. en hebben best een goed inkomen.
Ik heb 4 paarden en moet elk dubbeltje om draaien
Bieden wij onze kinderen dan maar een mindere toekomst dan de mensen die meer geld hebben>? Nee het gaat om liefde en geborgenheid. En om de kleine dingejtes in het leven.

Ook als je ouder bent kan je kiezen om fulltime bij je kindje te zijn. dan heb je ook geen inkomen. Verward dus snap de redenering niet helemaal

Vrouwen zijn niet min als ze niet werken. Het is een fulltime job om kids groote te brengen.
Wij "werken"24/7 voor onze kroost. want die willern ook snachts hun zorgen hebben.

Maar als iemand in de ziektewet komt.. dan gaat OOK onze belasting centen er heen. vind dat beetje apart om je daar druk om te maken.
Beter naar een goeie moeder dan naar een luie marokaan

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:41

Cayusejuhh schrijf:Nee het gaat om liefde en geborgenheid. En om de kleine dingejtes in het leven.<<...... mee eens!! niet alles is met geld te koop en niet alles hoeft merk te zijn..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:59

avanti4ever schreef:
Cayusejuhh schrijf:Nee het gaat om liefde en geborgenheid. En om de kleine dingejtes in het leven.<<...... mee eens!! niet alles is met geld te koop en niet alles hoeft merk te zijn..

Amen!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:54

En toch ben ik wel van mening dat als je moeder wordt (of vader) dat je er ook niets voor hoeft te laten. Ik ben 7,5 jaar alleen geweest met mijn dochter en ja je leven verandert ernstig en je moet rekening houden met je kindje, maar je bent na de komst van je kind niet alleen maar moeder, maar ook nog vrouw en vriendin en ik heb mezelf wel vergecijfert voor mijn dochter, maar nooit 100%

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:24

Meetje22: mijn moeder zou zeggen dat ze het geweldig vind om een jonge oma te zijn (ze schept er ook altijd over op Clown ), ze had liever gehad dat Jari er pas een paar jaar later was voor mijn toekomst, maar ze kan (uiteraard) niet meer zonder hem.

Ddees: ik krijg inderdaad ook studiefinanciering, maar ook een aanvullende uitkering omdat ik nog thuis woon en dus maar een beetje stufi krijg, daar kan ik niet van rondkomen...
Ja, je beschrijft heel goed wat inderdaad het grootste nadeel is Haha!

Andere nadelen:
-weinig slaap: Dat zou je ook hebben als je op 35ste moeder wordt
-je kan niet zomaar spontaan overal naar toe gaan: Kan dan ook niet op je 35ste
-als je in de stad gaat shoppen voor kleren voor jezelf kom je terug met een tas vol kleren voor je kind
-je raakt een aantal vrienden kwijt, maar je leert zo wel je echte vrienden kennen.
-mensen vragen niet aan jou hoe het met je kind gaat, maar aan je moeder.

verder kom ik eigenlijk niet...

Cayuse: I agree Haha!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:48

Ja mensen vragen aan mijn moeder altijd (als we met zijn 3en aan het winkelen zijn) of mijn dochter een plakje worst mag, lachen, want ik ben 31...... maar zie er jonger uit. Mijn moeder zegt dan altijd JA en dan neem ik het plakje worst en vraag er voor mijn dochter ook 1

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:05

Citaat:
hoe durf jij van achter jou computertje te zeggen, dat tienermoeders financieel niets hebben, geen huis hebben en al die oliebol nog meer.
Er staat dan wel met uitzonderingen, maar toch de meeste meiden die ik ken hebben het goed voor elkaar.

en hoe weet jij dat het ow zo'n VRESELIJKE situatie is????
mijn ouders, schoonouders, kind en ik zelf zijn namelijk erg gelukkig met hoe die situatie nu is.
En ik vind het super om jong moeder te worden, als het me weer zou gebeuren zou ik het zo opnieuw doen.
mijn kind heeft het beter dan bij sommige andere bijstand moeders, die dr leven verzuipen of wat dan ook.
Iig oordeel niet van uit je computer als je zelf niet eens weet hoe het is, en ik weet heeeel zeker... dat jij niet van alle tienermoeders weet hoe zij leven... dus oordeel daar liever ook niet over.

[/quote]

Ik denk dat ik genoeg verstand heb om zelf te oordelen. En gezien de reacties van andere bokkers en de rest van de maatschappij ben ik niet de enige met dit oordeel. Iedereen met gezond verstand ziet dat tienermoederschap geen ideale situatie is.
Er is een groot verschil tussen jong moeder worden en tienermoeder. Als tienermoeder heb jij niet de mogelijkheden om geheel zelfstandig een kind op te voeden (een paar uitzonderingen daargelaten). Ik vind dat als je moeder wordt je geheel zelfstandig voor het kind moet kunnen zorgen. Natuurlijk kan je hulp vragen en krijgen maar je moet het ook zelf kunnen (dus ook financieel).

En een kind kan niet leven van liefde en geborgenheid. Valt mij op dat veel jonge moeders die thuis zitten hier trots op zijn. En werkende moeders die wel betrokken blijven bij de arbeidsmarkt afkraken. Tja wie is er dan verstandig vraag ik mij af?
Ik zou niet ieder dubbeltje om willen draaien en zeker niet geheel afhankelijk zijn van mijn vriend of ouders of de uitkeringsinstantie. Als je besluit aan kinderen te beginnen moet je die zelf kunnen bekostigen daar laat je de samenleving of je ouders niet voor opdraaien. Daarbij zou ik mijn kind ook leuke extra's willen geven. Niet verwennen maar wel de mogelijkheid om zelf een sport te kiezen ook als die duur is, een mooi huis in een leuke buurt en niet op een kleine flat, een dure studie. Geld is niet alles maar altijd je kind dingen moeten ontzeggen lijkt mij ook niets. Dat is het verschil met een oudere moeder. Die heeft langer de tijd om te sparen voor het kind komt. En ze heeft een baan waar ze na de komst van het kind zo weer in kan stappen.

En het ergste je hele jeugd is ten einde. Moeder worden kan je nog heel erg lang. Maar jong zijn en van je jeugd genieten kan maar heel erg kort.

Nogmaals respect voor tienermoeders die het goed doen. Maar ga het alsjeblieft niet zo geweldig voorstellen of kijk neer op oudere moeders die de zaken wel voor elkaar hebben! Kinderen zijn niet alleen maar geweldig. Als je ouder bent ken je jezelf beter, hebt meer middelen en gewoon meer levenservaring. Dat lijkt mij een giantisch voordeel.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 23:10

weet je wat ik altijd na deel vind. Het is altijd komkommerpolitiek.
Mensen speculeren.. hebben nooit in een situatie gezeten. Maar DENKEN er over na en trekken hun conclussie.
Vind dat kortzichtig.
Mensen die er midden in zitten. weten wel hoe en wat

Net als vroeger. over abortus.. NEE hoor ikz al het nooit doen zei ik altijd
ben je net een moordenaar

tot je ooit voor die keuze gezet wordt.. dan geeft het een andere wending......

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:08

Nogmaals respect voor tienermoeders die het goed doen. Maar ga het alsjeblieft niet zo geweldig voorstellen of kijk neer op oudere moeders die de zaken wel voor elkaar hebben! Kinderen zijn niet alleen maar geweldig. Als je ouder bent ken je jezelf beter, hebt meer middelen en gewoon meer levenservaring. Dat lijkt mij een giantisch voordeel.[/quote]

wie zegt dat ik mijn zaakjes niet voor elkaar heb...
kun je dat ookal zien van uit je computer.
het enige waar ik me aan erger is dat er meteen van alles owrd gezegt, zonder het ooit zelf meegemaakt te hebben of wat dan ook.
ik heb mijn zaakjes voor elkaar, woon in een leuk huisje, werk voor mijn geld evenals mijn man.
mijn kind kan leuke extra's krijgen.
en ik ken me eigen goed genoeg om te weten dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
ik ben liever een tienermoeder dan een bijstand moeder van weet ik veel hoe oud, waarvan haar kinderen dr niet meer willen zien omdat ze altijd bezopen op de bank ligt.
nou dan toch echt liever een tienermoeder die om haar kinderen geeft, misschien geen miljonair is en dus niet altijd alles zou kunnen. dan je kinderen verwaarlozen
leeftijd zegt niets, het is het verstand dat in dat tienerlichaam zit!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:22

Flowerxxx, ik ben het bíjna helemaal met je eens. Behalve over het stukje dat ik gequote heb.
flowerxxx schreef:
Valt mij op dat veel jonge moeders die thuis zitten hier trots op zijn. En werkende moeders die wel betrokken blijven bij de arbeidsmarkt afkraken. Tja wie is er dan verstandig vraag ik mij af?
Ik zou niet ieder dubbeltje om willen draaien en zeker niet geheel afhankelijk zijn van mijn vriend of ouders of de uitkeringsinstantie.

Ik ben een (t)huismoeder. En ja, ik ben er trots op!
En werkende moeders afkraken doe ik niet. Werken of niet werken is een KEUZE. Voor ieder afhankelijk.
Ik heb er voor GEKOZEN om bij mijn dochtertje thuis te blijven. Zo zou ik geen minuut van haar missen.
Is dat slecht dan? Nee!
Zonder mijn man en schoonvader zou ik die keuze niet hebben. Maar ze gunnen mij dat.
Ja, ik ben afhankelijk van mijn man (en schoonvader) en níemand die mij daar een slecht gevoel over kan geven...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:34

Citaat:
Daarbij zou ik mijn kind ook leuke extra's willen geven. Niet verwennen maar wel de mogelijkheid om zelf een sport te kiezen ook als die duur is, een mooi huis in een leuke buurt en niet op een kleine flat, een dure studie.

Nou,als we hiervanuit gaan,mogen van jou dus alleen rijke mensen aan kinderen beginnen.
Ik heb alles wat volgens jou moet om voor een kind te kunnen zorgen(Baan,vent,huis enz.),en nóg zou ik er niet goed genoeg voor zijn,omdat ik geen duur huis heb,mijn kind niet op een dure sport kan en geen merkkleding kan dragen...Zo zou de wereldbevolking snel dalen denk ik,want Nederland is nog een rijk land,maar ga eens naar Afrika,dat zou bijna uitsterven als arme mensen geen kinderen mochten krijgen van jou.En weetje?Dan had ik niet eens bestaan.
Mijn ouders waren echt niet rijk,maar ik heb een heerlijke jeugd gehad.Het was zo'n feest als we kleren gingen kopen,eens in het jaar!En wat was het bijzonder als mijn vader voor een ieder in huis een lekkere koek mee had genomen!En wat handig als je met mama boodschappen gaat doen,en je weet hoe je goedkoop kunt inkopen.Dat is toch geen schande?
Wij hebben nooit honger gehad,altijd kleren gehad en een schoon warm bed.
Ik heb de kleine dingen weten te waarderen,en kan goed met geld omgaan dankzij mijn moeder,die voor een heel gezin boodschappen kon doen voor 10 gulden.
(Nee we hadden geen duopenotti,maar de goedkope pasta van de aldi.oh wat erg)

Weet je wat ik belangrijk vindt??
Dat we de maand doorkomen en wat geld over houden OM TE SPAREN,en niet om mijn kind er lekker luxe en duur bij te laten lopen.

En dan hier mijn nadelen,18 jaar en zwanger:
*ik voel me soms onzeker over het feit dat ik 18 ben,en mensen mij raar aankijken,ik ben bang dat ze mijn kind bekritiseren hierover,terwijl hij/zij daar niet om heeft gevraagt.
*Ik vindt het jammer dat ik het lichamelijk zo zwaar heb dat ik vroeg moet stoppen met werken.
*Ook wel jammer dat ik nier meer 6 keer per dag op het paard zit.
*Positiekleding? Ja...een 'omabroek'...niet iets voor een vlotte 18jarige,dus loop ik in donkerbruine slobberbroeken.

Verder?
*Ben ik hartstikke jong en vol energie,ik verwacht dus dat ik de nachtelijke voedingen en huilbuien wel doorkom.
*Ben ik op mijn 45e weer heerlijk vrij,als alles goed loopt met het kind.
*Smelt mijn hart als ik mijn vent met het kind van mijn vriendin zie,hij zou hem bijna ontvoeren om al een kind in huis te hebben.'S nachts slaapt hij soms niet,om maar een uur aan mijn buik te voelen in de hoop dat de kleine hem begroet.
*Hebben wij wél huisje boompje beestje en vooral; geld.Daarmee zeg ik niet dat het makkelijk wordt,echt niet.Het zal ongetwijfelt slapeloze nachten worden,soms elk dubbeltje omdraaien,stoppen met werken en scholen zoeken,wéér nieuwe schoentjes omdat kind zo hard groeit...maar kom,heb je dat niet als je 30 bent?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:38

thuismoeders niks??

Nee je kind in een creche stoppen van sochtendsd tot savonds.. Geen geborgen heid met zn 20e op een kamertje.
Aandahct smeken.. want 3 leidsters op zo veel kinderen

Bij afhaal : ja mevrouw ze heeft vandaag voor het eerst gelopen!
Of ze heeft vandaag voor het eerst een woordje gezegd!

Thuis komen .. en je kind in verwennen.. tenslotte heb je haar de hele dag niet gezien.

nee dat is lekker zo he!

Of als ze op school zitten en een sleutel op hun nek hebben. Alleen thuis komen.. geen mama die even je verhaal aan hoort. geen mama die je troost als je op school ruzie heb gehad.
BAH nee hoor!
voor je kinderen offer je heel hoop op!
Kinderen zijn niet materiaalischti.

Een dagje naar bos is net zo leuk en waardevol als naar dierentuin.
De ouders maken hun kinderen zo verwent!!!

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:52

Cayusejuhh schreef:
thuismoeders niks??

Nee je kind in een creche stoppen van sochtendsd tot savonds.. Geen geborgen heid met zn 20e op een kamertje.

Thuis komen .. en je kind in verwennen.. tenslotte heb je haar de hele dag niet gezien.

nee dat is lekker zo he!

Of als ze op school zitten en een sleutel op hun nek hebben. Alleen thuis komen.. geen mama die even je verhaal aan hoort. geen mama die je troost als je op school ruzie heb gehad.
BAH nee hoor!

zoiets wilde ik ook net zeggen, Flower: vind jij dit dan ideaal? dat is pas erg voor een kind, niet al die andere materialistische bullshit waar jij het over had!
(en ik wil hier geen werkende moeder mee tegen de schenen schoppen, ieder zijn keuze, maar dit is gewoon iets dat voor mij ook niet zou werken) Ik ga ook wel terug werken als mijn kids op school zitten, maar dan zoek ik net zo lang tot ik een parttime jobje heb dat ook mooi tussen de schooluren valt...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:54

Cayusejuhh schreef:
thuismoeders niks??

nee dat is lekker zo he!

BAH nee hoor!

Helemaal mee eens...!
Zo heb ik het thuis ook ervaren.
Mijn moeder stond altijd voor me klaar om te luisteren.
En naar het bos? Het liefst elke dag,en gezellig picknicken bij de ijssel was toch net zo gezellig als uit eten bij die dure tent.
Tuurlijk droomde je van die dure roze fiets,maar als je dan op mama's fiets boodschappen mocht doen,dat was nog veel leuker!

Cayuse,ik denk dat jij een voorbeeld bent van hoe veel moeders willen zijn,waaronder ik.
Ik wil een steun zijn voor mijn kids,er zijn als ze me nodig hebben.
En als ik dan elk dubbeltje om moet draaien,wordt ik daar niet minder gelukkig van.

Van plaats anderen te beoordelen,leer ervan,zie dat bv. Cayuse het geweldig heeft gered,ookal kon ze niet voor 100euro eten kopen.Gebruik het als voorbeeld,en niet als oordeel!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:00

Ik wil ook op jonge leeftijd kinderen, ik ben nu 19 en ben er klaar voor. Heb een huis, baan en een man waar ik al een tijd bij ben.
Ik ben op mijn 16e van huis gegaan en vanaf dat moment altijd voor mijzelf moeten zorgen.
Ik heb geen school/studie meer die ik van mijzelf moet afmaken, ik kan dus eigenlijk doen en laten wat ik wil.
Wat betreft financieen, ik werk maar 30 uur in de week, mijn man werkt er een 60 uur per week en weet dat we het erg ruim hebben.
Dus financieel hoef ik niet krom te liggen.
Het enige dat me op het moment nog tegenhoud is ons huis, we wonen op een 2de etage en ik zie me niet met mijn reuma elke dag een kind, kinderwagen en luier tas omhoog slepen.
We zijn dan ook hard bezig met het vinden van een andere huis op de begane grond(met tuin)
Ik heb ook samen met mijn man de afspraak dat zodra we verhuist zijn we het voor het gaan proberen.
Ik heb wel altijd gezegt dat ik voor mijn 25e kinderen wil hebben.(uiteraard als er geen medische aandoening is waardoor het niet gaat)
Maar dat is mijn streven.

Wat betreft echte leeftijden, je hebt een groep die jong kinderen krijgt en een groep die pas kinderen wil na dat ze carieren hebben gemaakt.(en uiteraard zijn er genoeg mensen die niet hierin vallen maar dit zijn wel de grootste groepen)
Maar wat is jong of wat is oud? Je bent zo jong of zo oud als dat je je voelt!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:15

Grappig dat Cayuse wel mag oordelen over werkende moeders en andersom mag het niet. Want och, och, die arme kinderen in de creche..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:20

lies schreef:
Grappig dat Cayuse wel mag oordelen over werkende moeders en andersom mag het niet. Want och, och, die arme kinderen in de creche..

nee mischien is me post verkeert neer gezet. ik wil nietmand aanvallen
Ik laat ze de andere kant zien.

Want als je het topic hier door leest. dan zie je dat argumenten naar voren komen, over thuismoeders.. !

En ik haal even de andere kant aan Knipoog

Maar even heel realistisch. In vele gevallen heb ik wel gelijk Knipoog of niet?

Bijons op school is dus zon kindje. 4 jaar oud. elke dag overblijven op school. dikke tranen. want hij wilt niet
Daarna wordt hij om 3 uur door een TAXI! opgehaald op school.
Naar de BSO gebracht. tot 7 uur..
sorry.. maar dan schieten de tranen bij mij in de ogen.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:25

zucht volgens mij hebben een aantal mensen het niet goed gelezen. Ik bedoel te zeggen dat veel tienermoeders (dus niet de jonge moeders) vol trots vertellen dat ze thuis zitten. En daarbij afgeven op moeders die wel werken. Nu zie ik hier weer hetzelfde. En meteen de extreme voorbeelden van moeders die hun kind 5 dagen per week in de opvang stoppen. Hoezo overdrijven?? Dus Cayusejuhh leer eens gewoon een bericht te lezen en niet meteen in de verdediging te schieten.

En ik heb het nergens over je kind verwennen of alleen dure spullen. Maar dat je een kind niet alles hoeft te ontzeggen. Dat je kind de mogelijkheid heeft voor de sportclub of later de studie. En dat je dus niet thuis ieder dubbeltje om hoeft te draaien. Dat is niet materialistisch maar gewoon zorgen dat je kind mee kan op schoolreis en dat je niet dagen aan de pasta moet omdat de wasmachine kapot is, en dat je niet krom hoeft te liggen voor boeken. Ik zie toch echt geen leuke kanten aan arm zijn of altijd maar net rond kunnen komen wie wil dat nu?? Als je de kans zou hebben wil je toch gewoon een rustig leven met mogelijkheden voor je hele gezin.

Volgens mij moeten mensen hier niet zo overdrijven. Er zijn maar heel weinig moeders die fulltime blijven werken met een heel jong kind. Volgens mij werken die allen parttime. Een paar uur per week of paar dagen nog blijven werken vind ik erg verstandig. En ik hoor ook wel eens van mensen die thuisblijven maar waar het kind wel naar de peuterspeelzaal gaat als voorbereiding op school.

Er is een groot verschil tussen parttime werken en soms overblijven of een sleutel om je nek.