Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 17:46

Ik heb een epipremnum aureum op mospaal. En eigenlijk probeer ik het bij 1 te houden, door hem omhoog en omlaag te leiden, zodat hij mooi vol wordt. Ik ben bijna toe aan de 2e x omhoog :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:59

laura22 schreef:
Ik kwam dit topic bij toeval tegen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb twee varens 1 staat op een wat donkere plek in de woonkamer en de ander staat wat lichter maar alle twee staan ze op instorten.
Hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen om ze weer mooi te laten worden, dacht zelf aan snoeien en overpotten.

Heb ze nu even buiten gezet en water gegeven kunnen ze even uitlekken

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Inderdaad snoeien en verpotten. Ik denk dat je ze ook kunt splitsen. Dan heb je er 4 :D

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:11

senna21 schreef:
laura22 schreef:
Ik kwam dit topic bij toeval tegen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb twee varens 1 staat op een wat donkere plek in de woonkamer en de ander staat wat lichter maar alle twee staan ze op instorten.
Hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen om ze weer mooi te laten worden, dacht zelf aan snoeien en overpotten.

Heb ze nu even buiten gezet en water gegeven kunnen ze even uitlekken

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Inderdaad snoeien en verpotten. Ik denk dat je ze ook kunt splitsen. Dan heb je er 4 :D

En tot waar snoeien helemaal tot aan de stronk?

@Chinas
Ja die staat licht die staat in de afscheiding van keuken naar kamer niet dichtbij het raam.

De ander staat boven het dichte aquarium in een relatie donker hoekje wel met een lamp erbij.
Water krijgen ze 1 a 2 keer per week ligt er maar net aan hoe droog ze staan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:16

_Karlijn schreef:
Ik heb een epipremnum aureum op mospaal. En eigenlijk probeer ik het bij 1 te houden, door hem omhoog en omlaag te leiden, zodat hij mooi vol wordt. Ik ben bijna toe aan de 2e x omhoog :))

Dit is oprecht wel een goede! Mijn Aureum is nog mini, maar zat me wel te bedenken hoe ik hem wilde hebben en vind dit wel een mooi idee!

senna21

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 23:20

Laura..Bij de varen kun je de oude en aangetaste bladeren weghalen. De varens lopen ieder jaar opnieuw uit.
Varens snoei je het best in het vroege voorjaar (maart), net voordat de nieuwe krullen uitkomen, door oude, dorre of beschadigde bladeren tot 5-10 cm boven de grond af te knippen. Dit stimuleert frisse groei en houdt de plant netjes