De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:13

Elisa2 schreef:
Ik weet niet of dit in dit topic past, maar ik ben benieuwd hoe jullie denken over het gebruik van CHATGTP, dat wordt namelijk ook te pas en onpas gebruikt en kan reuze handig zijn. Maar schijnt dus ook echt enorm slecht te zijn voor het milieu. Ik heb het idee dat veel mensen hier niet bij stilstaan.

https://radar.avrotros.nl/artikel/hoe-k ... iken-61377

Gelukkig wordt het bewustzijn steeds groter, maar veel mensen zijn zich hier niet van bewust inderdaad. Ik gebruik het zelf alleen voor werk als ik ergens écht niet uit kom.

Cer

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:27

Waar wordt de schifting dan gemaakt tussen gekeurd en niet gekeurd?
Ik denk dat die kampeer haakjes uit dezelfde fabriek komen (maar dat weet ik niet zeker)
Ik denk dat bijv sieraden op de marktjes ook van SHEIN, Ali en temu komen.. en zo zal er vast meer zijn?

Overigens wordt het steeds lastiger om onderscheid te kunnen maken tussen goede en ‘slechte’ producten. Ik ben al een heel poosje op zoek naar een specifiek product maar ik blijf uitkomen op dropshipwebsites met fancy Nederlandse namen en slechte reviews..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:42

Elisa2 schreef:
Ik weet niet of dit in dit topic past, maar ik ben benieuwd hoe jullie denken over het gebruik van CHATGTP, dat wordt namelijk ook te pas en onpas gebruikt en kan reuze handig zijn. Maar schijnt dus ook echt enorm slecht te zijn voor het milieu. Ik heb het idee dat veel mensen hier niet bij stilstaan.

Denk dat dat prima past. Goed je ook hier bewust van te zijn.

Zelf vind ik het ook crap. Mensen schrijven nu teksten, biografieën of whatever terwijl ze daar zelf geen talent of gevoel voor hebben.
Ik werkte weken aan zoiets, en nu poept je computer het uit.
Ergens vind ik dat toch klote. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:46

En toch heeft AI de toekomst. Al is het slecht voor het klimaat. Het wordt massaal gebruikt en het wordt alleen maar meer. Je kan nu wel stug weigeren om het te gebruiken maar dat gaat jou en de wereld niet helpen. Het is eenzelfde revolutie als internet. Je kan er op een gegeven moment niet meer omheen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:51

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Denk dat dat prima past. Goed je ook hier bewust van te zijn.

Zelf vind ik het ook crap. Mensen schrijven nu teksten, biografieën of whatever terwijl ze daar zelf geen talent of gevoel voor hebben.
Ik werkte weken aan zoiets, en nu poept je computer het uit.
Ergens vind ik dat toch klote. Maar goed, dat is een heel ander onderwerp.

Ja, het voelt zo bagatelliseren van je werk en de tijd die je gebruikt hebt om je werk te perfectioneren, he.

Ik heb dat als tekenaar ook wel, ik steek heel veel moeite en tijd in mijn werken en in het perfectioneren van mijn werkmethode, maar AI poept in een seconde een afbeelding eruit (die dan weer niet lijkt, maar toch) met behulp van het kopiëren/gebruiken van werken van andere kunstenaars, daar heeft het van 'geleerd'. Dus ik snap wel waar je vandaan komt.

Suzanne F. schreef:
En toch heeft AI de toekomst. Al is het slecht voor het klimaat. Het wordt massaal gebruikt en het wordt alleen maar meer. Je kan nu wel stug weigeren om het te gebruiken maar dat gaat jou en de wereld niet helpen. Het is eenzelfde revolutie als internet. Je kan er op een gegeven moment niet meer omheen.

Ik denk dat dit klopt. En dat is ook okay, alsnog moet je er wel voorzichtig mee zijn denk ik. Je kunt het wel met beleid gebruiken, en niet om iedere hersenscheet vorm te geven, imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:51

Voor die onzin plaatjes zie ik het ook niet zitten.
Maar ik merk wel dat hij dingen makkelijker opzoekt, zoals ik gebruikte op de vorige pagina.
Ik gooi dat ook in google en die komt met minder info eruit dan de Ai dat doet.

Ook daar is het denk ik van belang dat men uit gaat vinden dat de impact kleiner is, want stoppen kun je het niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:52

DuoPenotti schreef:
Voor die onzin plaatjes zie ik het ook niet zitten.
Maar ik merk wel dat hij dingen makkelijker opzoekt, zoals ik gebruikte op de vorige pagina.
Ik gooi dat ook in google en die komt met minder info eruit dan de Ai dat doet.

Ook daar is het denk ik van belang dat men uit gaat vinden dat de impact kleiner is, want stoppen kun je het niet.

Let wel op dat AI heel makkelijk beïnvloedbaar is en ook verkeerde informatie gevoerd krijgt. Het is dus van belang altijd te dubbel checken of wat het zegt, klopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:53

ja ben ik mij van bewust. :j
Maar vanuit een duidelijke bron zoals CBS geloof ik het wel

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:58

Waar ik nu aan denk.
Bokt heeft zijn eigen foto opslag.
Nu zal het vast peanuts zijn in vergelijken met andere internet dingen.
Maar regelmatig komt daar toch voorbij, hoe verwijder ik foto's? En vervolgens, kan dat echt maar 1 voor 1?

Wat als dat gemakkelijker gaat? Nu blijven er denk ik foto's opgeslagen staan omdat het teveel werk is te verwijderen.

En misschien ook automatisch weg bij accounts op anoniem, of is dat al?
En bij accounts langer niet actief dan 5 jaar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:08

Ik vind het wel heel jammer van SHEIN… ik zie zulke leuke kleren steeds!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:29

Niet naar kijken :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:32

Ladyingreen schreef:
Niet naar kijken :Y)

Ik doe mijn best! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:33

DuoPenotti schreef:
Waar ik nu aan denk.
Bokt heeft zijn eigen foto opslag.
Nu zal het vast peanuts zijn in vergelijken met andere internet dingen.
Maar regelmatig komt daar toch voorbij, hoe verwijder ik foto's? En vervolgens, kan dat echt maar 1 voor 1?

Wat als dat gemakkelijker gaat? Nu blijven er denk ik foto's opgeslagen staan omdat het teveel werk is te verwijderen.

En misschien ook automatisch weg bij accounts op anoniem, of is dat al?
En bij accounts langer niet actief dan 5 jaar?

Ja dat zou makkelijk moeten en kunnen lijkt me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:39

Suzanne F. schreef:

Dat. En uiteindelijk gaat het ons ook besparen ook al is dat nu nog niet zo in te rekenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:40

Jessix schreef:

Dat is vaak het geval.
En je wordt er soms ook stiekem ingeluisd. Ik probeer vaak de herkomst van iets te achterhalen. Je krijgt dan de indruk dat het een NL webshop is, en dat het uit NL komt en daar ook op voorraad ligt. Althans: zo communiceert men het dan.
En dan komt het dus alsnog uit China.

Ik koop het dus niet meer tenzij ik het echt heel zeker weet.

Ik vind het overigens misdadig dat we in een wereld leven waarin gezond en verantwoord eten en consumeren onbetaalbaar is voor velen.
Mooi systeem, dat kapitalisme.... not.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:41

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat. En uiteindelijk gaat het ons ook besparen ook al is dat nu nog niet zo in te rekenen.

Vanzelfsprekend moet je flexibel opstellen en vernieuwingen naar eigen hand zetten.
Maar voor mensen met een creatief vak zijn dit wel tricky dingen hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:47

Ninx schreef:
En je wordt er soms ook stiekem ingeluisd. Ik probeer vaak de herkomst van iets te achterhalen. Je krijgt dan de indruk dat het een NL webshop is, en dat het uit NL komt en daar ook op voorraad ligt. Althans: zo communiceert men het dan.
En dan komt het dus alsnog uit China.

Ja dit inderdaad..

Ook heb ik soms dus dat het alleen maar in vage shops beschikbaar is. Dan denk ik, eigenlijk zou dat verantwoord beschikbaar moeten zijn want ik kan nooit de enige zijn die zoiets zoekt… maar goed, omdat het dus goedkoop al beschikbaar is gaat geen ondernemer zich daaraan wagen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:09

Suzanne F. schreef:

Er zou wel voor betaald mogen worden zodat mensen er minder snel gebruik van gaan maken. En het is ook echt handig, dat heb ik zelf ook wel gemerkt.
Alleen nu wordt het voor veel onzin dingen gebruikt.. die niet nodig zijn en dus wel heel vervuilend.

Dat gezegd hebbende, zijn veel dingen die we doen en normaal vinden natuurlijk vervuilend. (autorijden) En dat geeft denk ik wel een bepaalde nonchalance.

De andere ergenissen wbt Chatgtp kan ik ook goed begrijpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:12

Die foto's maken krijg je punten voor per dag, dus onbeperkt lukt al niet. Of je moet idd betalen.
Denk zelf dat dat een lokkertje is en over een tijdje dat niet meer gratis kan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:42

Elisa2 schreef:

Nooit geweten. Het is inderdaad super handig als je snel iets wilt weten, of als je iets alleen kunt omschrijven maar de naam niet weet. Met name dat laatste is ideaal, want daar kun je via google niks mee. Chat GPT weet vaak meteen wat je bedoelt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:44

Jessix schreef:

En alles zit mooi. Ik hoef letterlijk gewoon de maat van het model te bestellen en het zit altijd als gegoten. Ik kan dat dus in de normale winkels niet vinden

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:53

troi schreef:
Helemaal niks dat we doen, zeker niet wat niet 100% essentieel is voor onze overleving is milieu-neutraal. En zeker niet goed voor de planeet. Wij zijn een plaag voor de planeet, das klip en klaar

Enkel sterven is goed maar dan wel een beetje vlug en ervoor zorgen dat je lijk efficiënt wordt opgeruimd aub.

En om nu massaal zelfmoord te promoten gaat toch wat ver lijkt me?

En de tussendoor is de onverdraagzaamheid voor elkaars keuzes en gewoonte tot een nulpunt gezakt.

Ik vind het heel triest!

Ik vind het ook triest. Maar massaal zelfmoord plegen is natuurlijk niet de enige oplossing. Er zijn oplossingen, maar die vragen zaken van ons als (individueel) mens dat gewoon ontzettend moeilijk is. Want hou je maar eens in als dat lekker vlees naar je ligt te lonken op de BBQ, Shein je steeds leuke (precies bij jouw stijl passend) kleding voorschotelt, alles goedkoop te vinden is op TEMU en Amazone. Je ondertussen al gewend bent aan ChatGPT en je écht geen zijn hebt om iedere dag op de fiets naar je werk te gaan.

Maar de feiten spreken wel voor zich, dat we de aarde aan het uitbuiten zijn. Qua milieu, grondstoffen en mensen. Daarom pleit ik voor regulering van bovenaf (de overheid). Pensioenen zijn ook voor ons geregeld, net als ziektekosten. Voor mij mag de politiek ten aanzien van de leefbaarheid meer collectiviteit regelen. Dan hoeven mensen elkaar ook niet meer voor rotte vis uit te maken :-)
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 15-07-25 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:54

Dorine92 schreef:
Jessix schreef:

En alles zit mooi. Ik hoef letterlijk gewoon de maat van het model te bestellen en het zit altijd als gegoten. Ik kan dat dus in de normale winkels niet vinden

Fast fashion is gemaakt om de massa te passen. Je ziet daarom dat het veel stretchy materialen heeft of recht van model is. Ik heb borstomvang die in maat M valt en de rest in XS. Altijd even zoeken, vooral als je betere kwaliteit zoekt

De kunst is om merken te vinden die goed bij jouw lichaam passen. Fast fashion pas ik ook altijd wel. Maar sommige duurdere merken niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:59

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:

Ninx schreef:
Vanzelfsprekend moet je flexibel opstellen en vernieuwingen naar eigen hand zetten.
Maar voor mensen met een creatief vak zijn dit wel tricky dingen hoor.

Ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Maar ik denk wel dat je je AI beter eigen kunt maken om de concurrentie voor te zijn. Er je eigen creativiteit op los laten kan altijd. Maar als je het niet leert te gebruiken mis je straks echt de boot (ben ik van overtuigd).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:14

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Er zou wel voor betaald mogen worden zodat mensen er minder snel gebruik van gaan maken. En het is ook echt handig, dat heb ik zelf ook wel gemerkt.
Alleen nu wordt het voor veel onzin dingen gebruikt.. die niet nodig zijn en dus wel heel vervuilend.

Dat gezegd hebbende, zijn veel dingen die we doen en normaal vinden natuurlijk vervuilend. (autorijden) En dat geeft denk ik wel een bepaalde nonchalance.

De andere ergenissen wbt Chatgtp kan ik ook goed begrijpen.

Mijn dochter heeft de betaalde versie i.v.m. een studie, ik geloof € 20 per maand.