mvdende schreef:VuurVleugels schreef:Schoolzwemmen + migratieachtergrond is inderdaad een hoofdpijndossier voor alle betrokkenen. Dat gaat eigenlijk van alle kanten mis: allereerst wordt het niet meer aangeboden of geadverteerd vanuit school, en het is een behoorlijk Hollands iets dus mensen vanuit het midden-oosten hebben niet in hun systeem zitten dat zoiets überhaupt bestaat. Daarnaast is het fors duur, veel ouders met een migratieachtergrond kunnen dat niet betalen. En ja ik weet het, een gedeelte daarvan rijdt wel in een Mercedes, maar over de grotere groep die dat niet doet hoor je niks en van de groep die het wel doet is veel meer kopen op afbetaling dan je zou denken. Alsnog financieel niet een keuze die veel kaaskophollanders zouden maken, maar goed dat is nou eenmaal een ding en dat kunnen we niet in één dag veranderen. Komen we bij het derde probleem: gezinnen met een migratieachtergrond zijn veelal gegroepeerd rondom de grote steden, en daar is veel minder vrij toegankelijk water als in,, noem 'ns wat,, de Achterhoek met z'n duizend open slootjes. En wij denken dan direct "maar er zijn honderd grachten en kanalen in steden!" en dat klopt wel, maar ons hoofd gaat direct daarnaar toe omdat wij in Nederland al vanaf baby af aan geconditioneerd zijn op ***water***. Vrijwel alle ouders van nu zijn grootgebracht met schoolzwemmen, er waren excursies naar waterparken en aquaria, 't Klokhuis en SchoolTV ging vaak over water, in de zomer ving je kikkerdril in sloten, woonde je dichtbij de kust dan ging je een dagje naar de zee etc. Op school keken we films over de watersnoodramp, we hoorden het verhaal van Hansje Brinker met z'n vinder in de dijk... Dus water zit volledig in ons systeem ingeprent. In het Midden-Oosten speelt water (op deze manier) een véél minder grote rol en dan kom je er dus ook veel minder mee in aanraking, laat staan dat je het in je systeem hebt zitten als logisch onderdeel van de schooltijd van je kind.
Is dat handig hier in Nederland, nee natuurlijk niet. Maar onderschat niet hoe bizar veel wij zijn ingeprent op water, onze beleving hierin is niet de standaard van de wereld. Wíj maken het gedachtespoor "Er is hier een gracht" direct af met "dus mijn kind kan hier invallen". Mensen die niet zo, nou ja bijna geïndoctrineerd zou ik willen zeggen, zijn met water maken dat gedachtespoor dus niet automatisch af. Net zoals kaaskophollanders in het midden-oosten heel makkelijk kunnen denken "Oooh wat een mooie bloem" waarbij je de locals al naar hun hart ziet grijpen, omdat zij al generaties lang weten welke bloemen en planten daar hartstikke giftig zijn en welke niet.
Dus zou ik met liefde wat meer gemeentebelasting betalen bijvoorbeeld om het gratis schoolzwemmen weer in te voeren, of om in ieder geval gedegen voorlichting te verzorgen. Want die gaat op dit moment niet veel verder als "oh ja en we hebben veel water dus bij deze en deze zwembaden kun je je kind leren zwemmen. Wel zelf betalen, succes."
Ohh nee! Absoluut niet! Jouw kind, jouw hobby, mag jij betalen! De overheid financierd ook mijn hobby's niet....
Meer educatie over 'Nederland Waterland' zou bij binnenkomst bij het
Integratie traject inderdaad wél moeten. En dat kan mijns inziens prima met een foldertje/ filmpje ter informatie dat water gevaarlijk kan zijn en dat zwemles voor kinderen een absolute noodzaak is. Verder kan z'n gezin prima terecht voor eventuele bijzondere bijstand net als ieder ander Nederlands gezin.
Genoeg Nederlandse gezinnen die het absoluut niet breed hebben, maar toch zorgen dat hun kinderen zich kunnen redden in het water, door professionele zwemles in een zwembad, door zelf als ouder zwemles te geven (gaat waarschijnlijk niet lukken bij immigranten) of door zwemles te laten geven door vrienden/ familie of door prioriteiten stellen en het geld voor zwemles boven andere bestedingen te zetten.
Waarom zou ik mee gaan betalen aan een Medelander die toch vaak al op véél meer recht heeft dan een doorsnee Nederlander?
Ja ik ben hard hierin, ben dan ook echt anti asielzoekers/ statushouders enz.
Tja, dat verbaast me niks en dat is niet positief, laat ik het daar maar op houden...... Ergens tegen zijn prima, maar met zo'n toon en zulke aannames ga ik niet eens in discussie.