Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:28

mvdende schreef:
VuurVleugels schreef:
Schoolzwemmen + migratieachtergrond is inderdaad een hoofdpijndossier voor alle betrokkenen. Dat gaat eigenlijk van alle kanten mis: allereerst wordt het niet meer aangeboden of geadverteerd vanuit school, en het is een behoorlijk Hollands iets dus mensen vanuit het midden-oosten hebben niet in hun systeem zitten dat zoiets überhaupt bestaat. Daarnaast is het fors duur, veel ouders met een migratieachtergrond kunnen dat niet betalen. En ja ik weet het, een gedeelte daarvan rijdt wel in een Mercedes, maar over de grotere groep die dat niet doet hoor je niks en van de groep die het wel doet is veel meer kopen op afbetaling dan je zou denken. Alsnog financieel niet een keuze die veel kaaskophollanders zouden maken, maar goed dat is nou eenmaal een ding en dat kunnen we niet in één dag veranderen. Komen we bij het derde probleem: gezinnen met een migratieachtergrond zijn veelal gegroepeerd rondom de grote steden, en daar is veel minder vrij toegankelijk water als in,, noem 'ns wat,, de Achterhoek met z'n duizend open slootjes. En wij denken dan direct "maar er zijn honderd grachten en kanalen in steden!" en dat klopt wel, maar ons hoofd gaat direct daarnaar toe omdat wij in Nederland al vanaf baby af aan geconditioneerd zijn op ***water***. Vrijwel alle ouders van nu zijn grootgebracht met schoolzwemmen, er waren excursies naar waterparken en aquaria, 't Klokhuis en SchoolTV ging vaak over water, in de zomer ving je kikkerdril in sloten, woonde je dichtbij de kust dan ging je een dagje naar de zee etc. Op school keken we films over de watersnoodramp, we hoorden het verhaal van Hansje Brinker met z'n vinder in de dijk... Dus water zit volledig in ons systeem ingeprent. In het Midden-Oosten speelt water (op deze manier) een véél minder grote rol en dan kom je er dus ook veel minder mee in aanraking, laat staan dat je het in je systeem hebt zitten als logisch onderdeel van de schooltijd van je kind.

Is dat handig hier in Nederland, nee natuurlijk niet. Maar onderschat niet hoe bizar veel wij zijn ingeprent op water, onze beleving hierin is niet de standaard van de wereld. Wíj maken het gedachtespoor "Er is hier een gracht" direct af met "dus mijn kind kan hier invallen". Mensen die niet zo, nou ja bijna geïndoctrineerd zou ik willen zeggen, zijn met water maken dat gedachtespoor dus niet automatisch af. Net zoals kaaskophollanders in het midden-oosten heel makkelijk kunnen denken "Oooh wat een mooie bloem" waarbij je de locals al naar hun hart ziet grijpen, omdat zij al generaties lang weten welke bloemen en planten daar hartstikke giftig zijn en welke niet.

Dus zou ik met liefde wat meer gemeentebelasting betalen bijvoorbeeld om het gratis schoolzwemmen weer in te voeren, of om in ieder geval gedegen voorlichting te verzorgen. Want die gaat op dit moment niet veel verder als "oh ja en we hebben veel water dus bij deze en deze zwembaden kun je je kind leren zwemmen. Wel zelf betalen, succes."

Ohh nee! Absoluut niet! Jouw kind, jouw hobby, mag jij betalen! De overheid financierd ook mijn hobby's niet....

Meer educatie over 'Nederland Waterland' zou bij binnenkomst bij het
Integratie traject inderdaad wél moeten. En dat kan mijns inziens prima met een foldertje/ filmpje ter informatie dat water gevaarlijk kan zijn en dat zwemles voor kinderen een absolute noodzaak is. Verder kan z'n gezin prima terecht voor eventuele bijzondere bijstand net als ieder ander Nederlands gezin.

Genoeg Nederlandse gezinnen die het absoluut niet breed hebben, maar toch zorgen dat hun kinderen zich kunnen redden in het water, door professionele zwemles in een zwembad, door zelf als ouder zwemles te geven (gaat waarschijnlijk niet lukken bij immigranten) of door zwemles te laten geven door vrienden/ familie of door prioriteiten stellen en het geld voor zwemles boven andere bestedingen te zetten.

Waarom zou ik mee gaan betalen aan een Medelander die toch vaak al op véél meer recht heeft dan een doorsnee Nederlander?

Ja ik ben hard hierin, ben dan ook echt anti asielzoekers/ statushouders enz.

Tja, dat verbaast me niks en dat is niet positief, laat ik het daar maar op houden...... Ergens tegen zijn prima, maar met zo'n toon en zulke aannames ga ik niet eens in discussie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:00

Ik ben het met je eens Vuur vleugels, leren zwemmen zou hier gewoon onderdeel van het basisonderwijs mogen zijn.

Waterwijs en jezelf kunnen redden in het water kan een hoop ellende besparen, en inzet van hulpdiensten bovendien, wat ook weer van ons belastinggeld betaald wordt. Dus imo ben je niet "de hobby van iemand anders" aan het financieren, maar aan het bezuinigen op inzet van hulpdiensten.

Daarnaast is het hebben/krijgen van kinderen ook niet te vergelijken met een hobby imo (en ik heb ze zelf niet).

Charaz

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:02

Mee eens, leren zwemmen hoort wat mij betreft ook in het basis onderwijs. Ik zat vroeger buiten het schoolzwemmen ook nog gewoon op zwemles het was meer een aanvulling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:08

Voor mensen die geen zwemles kunnen betalen wordt het vaak door de gemeente gefinancierd.
Net als andere sporten. Daar bestaat een fonds voor.

Om het tijdens schooltijd te doen vind ik echt zonde van de schooltijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:30

Vroeger kon dat toch ook onder schooltijd. Waarom nu dan niet? Was ipv gym.
Ja ze waren er meer tijd mee kwijt. Maar toch.
Is ook maar 1 of 2 jaar.

En ja bij die bijzondere potjes vallen altijd dezelfde mensen buiten de boot.
Die het álweer zelf mogen betalen.
Gewoon elk kind laten schoolzwemmen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:31

Het was bij ons destijds in plaats van een uur gewone gym, voor het leerjaar dat schoolzwemmen had.
Dan kost het dus geen theoretisch onderwijs en een uur gym of een uur zwemles is mij kwa beweging om het even.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:34

Ik vind zwemonderwijs op de basisschool ook goed, mijn klas heeft de eerste 20 weken van dit schooljaar gezwommen. Maar, ja zwemonderwijs kost wel meer onderwijstijd dan een gymles. Dit omdat een zwembad (vaak) verder weg is dan een sporthal.

Ik weet wat het kost en dat is echt duur en het "meedoen fonds" treft helaas niet alle minderbedeelde gezinnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:49

In principe zijn de zwembaden er al, die ook steeds vaker beperkt open zijn, dus zijn de kosten op gebruik en instructie. Door een hoop bureaucratie wordt het duurder dan het is, het schoolzwemmen.

Ik snap wel dat mensen er niet aan mee willen betalen. Ook met zorgkosten hoor je dat toch steeds vaker, of andere verzekeringen, maar zi is het hier nou eenmaal geregeld.

Misschien zou het een oplossing kunnen zijn dat veel verdieners zoiets af kunnen slaan.......Dus stel er komt schoolzwemmen, dat mensen zelf kunnen invullen dat ze dat financieel zelf kunnen dragen.
Ook bij AOW, kinderbijslag etc. Geef mensen een keus om het niet te ontvangen als het niet nodig is.

En snap ook dat mensen dan roepen dat ze er recht op hebben, net als ieder ander. Maar voor echt rijken is het een schijntje en merken ze er nauwelijks iets van qua inkomsten.

Of zorg dat er naast verplichte kosten een vrijwillige bijdrage komt. Laat mensen een stukje belasting zelf besteden.
Allemaal bewerkelijk en heeft een hoop haken en ogen, maar met huidige technieken moet het toch mogelijk zijn. Al zouden een paar (rijke);gemeenten er eerst 2jr mee experimenteren bijv.

Vuur vleugels, daarom zei ik; als er geen schoolzwemmen is bijv, komt het al helemaal niet ter sprake. Maar kunnen zwemmen neemt lang niet alle gevaren bij water weg.
Daarin blijft er evengoed een verschil tussen mensen die bij en met water zijn opgevoed en mensen die alleen af en toe in een zwembad zwemmen.

Maar goed, ik mis wel meer dingen in het onderwijs. Iedereen wijst naar de ouders, maar als die meer moeten werken, moet je toch meer samen doen voor de toekomst van kinderen.
Normen en waarden zijn persoonlijk, maar denk dat we over het algemeen wel eens zijn over de basis, omgangsvormen, communiceren etc etc.
Maar misschien word ik antiek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:51

Marije_jiplover schreef:
Het was bij ons destijds in plaats van een uur gewone gym, voor het leerjaar dat schoolzwemmen had.
Dan kost het dus geen theoretisch onderwijs en een uur gym of een uur zwemles is mij kwa beweging om het even.

Bij ons niet. Gewone gym is 1,5u. Incl reistijd en omkleedtijd. Schoolzwemmen was 45min reistijd, half uur omkleedtijd en een uur zwemmen.
En dan moest je nog ouders zien te vinden die meegaan en helpen die kids aan en uit kleden etc.
Niet te doen. Ben je meer dan twee uur in de week bezig om met die kids te gaan zwemmen.
Gymmen is nu 2u per week verplicht en dat redden ze al niet eens, daarom bestaat 1 gymles per week uit spelletjes doen op het schoolplein.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:00

Ik heb vroeger schoolzwemmen gehad en mijn dochter gelukkig ook nog. Heeft zelfs haar C gehaald op school. Was in plaats van gym inderdaad. Half jaar dacht ik.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:58

Heb dit ook gehad met m’n paspoort. Vreselijk
Nonna1984 schreef:
Nou ff van me afschrijven hoor ;(

Vandaag even een nieuwe i.d. kaart aangevraagd dus pasfoto's moeten maken a 14.50 dan 43 euro voor de kaart zelf.

Zegt m'n dochter; "mam zullen we een ijsje halen?" Nou de zon schijnt lekker dus vooruit dan maar. Zij neemt 2 bolletjes + slagroom, ik ook 2 bolletjes maar dan zonder slagroom. Moet ik afrekenen..... €10,20 :(

Echt wtf gebeurd er in vredesnaam in de wereld. Kijk ik snap inflatie best en die krimpflatie is echt heul irritant maar dit... moet er nog van bijkomen gewoon. Volgende keer ga ik wel naar de supermarkt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 03:34

Mijn dochter zit ondertussen op speciaal basisonderwijs en daar heb je geen schoolzwemmen. Heel jammer.

Op haar vorige school had ze wel school zwemmen en gym in 1 week.
Voor het schoolzwemmen en voor de gym werden ze met een grote bus opgehaald.
Dit is natuurlijk ook allemaal niet gratis.
Geen idee hoeveel de gemeente betaald aan vervoer of aan de zwemlessen voor schoenen hoeveel de school zelf moet betalen.

Met schoolzwemmen ging er 1 extra ouder mee om eventueelte helpen met omkleden. Er hing een formulier bij de klas om je als ouder in te schrijven.
Het was geen probleem om het formulier vol te krijgen.

En inderdaad hier was het ook een half jaar zwemmen. De andere helft was voor de andere groep.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:44

Schoolzwemmen zou een onderdeel moeten zijn van het lesprogramma. Genoeg kinderen die verdrinken omdat ze niet konden zwemmen. En waarom zouden wij daar aan mee moeten kunnen betalen? Omdat andere mensen ook aan de uitkering van een ander meebetalen...

Dus het is een beetje waar je prioriteiten en gevoel ligt. Een gevoel van menselijkheid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:25

Hier hebben beide kinderen schoolzwemmen gehad, maar zaten daarnaast gewoon op zwemles.
Diploma zwemmen was enkel voor kinderen waarvan de ouders geen zwemles konden betalen.

Wel moesten de kinderen door ouders gebracht en gehaald worden. Dit omdat er voor een bus geen subsidie was.
Nou zou je zeggen, trommel wat ouders op en rijden maar.
Nou dat was het grootste probleem!
Kijk een werkende ouders daarvan kan je niet verwachten dat ze er iedere keer vrij voor nemen. Maar waren genoeg ouders doe daar allemaal geen zin in hadden. Maar wel vooraan stonden te blazen als er door een ouder te kort ze niet naar schoolzwemmen konden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:31

Ik kom nu nog wel eens een schoolklas tegen die met de stadsbus ergens heen gaan. Op zich niks mis mee maar laten ze die kinderen wel opvoeden. Maar dat is een ander verhaal.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:25

Ik vind schoolzwemmen in Nederland ook belangrijk en betaal daar graag aan mee. Ook al heb ik geen kinderen ;) Ik betaal toch ook aan jouw uitkering en daarmee hond mee, mvandende? Is ook een hobby.

Ik heb gelukkig een kapper die voor 85 euro wast, knipt en kleurt (zit ook bij jou in de buurt MWM, knippen is 35-40 denk ik)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:12

Tiggs schreef:
Ik vind schoolzwemmen in Nederland ook belangrijk en betaal daar graag aan mee. Ook al heb ik geen kinderen ;) Ik betaal toch ook aan jouw uitkering en daarmee hond mee, mvandende? Is ook een hobby.

Ik heb gelukkig een kapper die voor 85 euro wast, knipt en kleurt (zit ook bij jou in de buurt MWM, knippen is 35-40 denk ik)

Sowieso ben ik fel tegen alle subsidies/ toeslagen die met kinderen te maken hebben. Kan je niet zelfstandig een kind betalen, begin er dan ook niet aan! Kinderen krijgen is over het algemeen een doelgerichte keuze (de echte ongelukjes/ niet vrijwillige zwangerschappen daar gelaten).waarom moet er dan kindertoeslag, kinderopvang toeslag enz zijn...? Kinderen krijgen is een hele dure hobby en een keuze die je financieel aan moet kunnen vind ik.

Ik (en de vele arbeidsongeschikten naast mij) heb er niet voor gekozen met een beperking geboren te worden.....

Valt in een andere categorie dan de vele gelukzoekers die naar ons land komen om hier in lui lekkerland te willen belanden. En vervolgens geen geld hebben om hun kinderen op de broodnodige zwemles te doen.

Immigreren naar Nederland, prima, als je financieel je eigen broek kunt ophouden, zoals dat in meerdere andere landen óók verplicht is: Canada, Australië, Nieuw-Zeeland enz kom je zonder een flinke klap geld niet in als je er permanent wilt wonen/ werken. Eerst bewijzen dat je jezelf financieel meerdere maanden kunt onderhouden voordat je een werkvergunning daar krijgt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:16

Ja koekoek, wie moeten in de toekomst jouw uitkering gaan betalen dan? Zelf draag je er geen fluit aan bij, he, maar je weet wel alle maasjes van de wet te vinden om maar zo veel mogelijk te profiteren van het geld dat de maatschappij verdient om jouw uitkering te betalen.

Bah, zelden zo'n onsympathiek iemand tegengekomen. Schaam je dood.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:19

Nederland is een verzorgingsstaat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzorgingsstaat
Wil je dat niet? Dan moet je naar een ander land emigreren, zonder dit systeem, maar dan ben je zeer waarschijnlijk ook direct je uitkering kwijt.
Je gaat er dus automatisch mee akkoord door in Nederland te wonen, dat je ook voor (het welzijn van) anderen betaalt.
Laatst bijgewerkt door Polar op 31-03-25 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:20

Dan kies ik er nu voor om niet meer voor jouw uitkering te betalen mvdende... En van mij part mag je het ook allemaal zelf ophoesten...

Serieus ik blijf me verbazen om jouw egocentrisce gedrag... bah

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:23

Mvdende, begrijp je wel dat "die kinderen" later ook gaan werken en dan zorgen voor JOU centjes?

Misschien jou uitkering ook maar wat lager maken want je kan op vakantie en een hond betalen. Is niet nodig toch? De uitkering is om van te leven. Niet om leuke dingen te doen hoor. Aangezien kinderen niet mogen zwemmen van jou op andermans kosten dan jij ook maar niet op vakantie op andermans kosten. #sarcasme.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:31

Zo ironisch, niet zelf je eigen broek ophouden (want dat is de realiteit) maar wel een oordeel hebben over anderen die dat niet kunnen.. en welk elk jaar met je verwende gedrag op vakantie en meteen herrie schoppen als je dat een keer niet kunt.

Het ontbreekt hier echt ongelooflijk aan een bak zelfreflectie.. bah. Hypocrisie ten top, niet normaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:40

Ik vind het ook wel erg eenzijdig en egoïstisch bekeken.

Ik ben enorm dankbaar in Nederland te wonen waar er dingen als kinderbijslag en uitkeringen bestaan. Is alles goed geregeld hier? Nee. Zeker niet. Niet voor mij met mijn uitkering en niet in andere gevallen. Ik zou willen dat zwemmen verplicht was met de hulp voor degene die het niet kunnen betalen. dat er beter gekeken werd naar het handelen van uwv, maar ook dat er bij bepaalde voordelen gekeken wordt of diegene dat nodig heeft. Als we het dan toch over besparen hebben bij dingen die NL veel geld kosten.

Had je de energietoeslag afgewezen als dat kon? Nee, dat heb je aangevraagd terwijl het niet nodig was en dus ook gebruikt voor leuke dingen. Ook al krijg je al meer tegemoetkomingen en andere voordelen met jouw uitkering vergeleken met andere uitkeringen. Maar kinderbijslag of hulp om zwemmen betaalbaar te maken is niet oké? Alleen maar omdat jij er zelf geen profijt van hebt?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:48

Ik heb het gewoon absoluut niet op kinderen en de vele voordelen die er bij komen als je kinderen hebt: animal Event gratis, skipas gratis enz. Gewoon één prijs of je nu volwassen bent of kind.

En vooral, is het een vrijwillige keuze geweest om te moet leven van toeslagen of ben je er toe gedwongen?

Maar verder on topic over de gestegen kosten en de inflatie..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:49

Ik snap het ergens wel, ook al klinkt de post niet zo vriendelijk. Er zijn zóveel potjes in NL voor dit en voor dat. Voor minima loont het soms gewoon niet om te gaan werken, omdat ze dan hun toeslagen etc kwijt raken. Dat is echt krom en werkt niet stimulerend. Eerlijk gezegd ben ik als single ook erg verbaasd hoeveel mensen krijgen als ze kiezen om kinderen te krijgen. Bijvoorbeeld het vele ouderschapsverlof. En de kinderloze werknemers mogen harder werken omdat de ouder kiest voor kinderen. En die krijgt juist geld met niet werken, terwijl de hardwerkende kinderloze meer werk krijgt, maar niet meer geld. Vind ik toch wat krom.

En tegelijkertijd ben ik erg blij met sommige sociale voorzieningen, omdat ik zie dat sommige mensen het echt nodig hebben en er veel baat bij hebben. Het is van zoveel verschillende kanten te bekijken..