Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wees alert op zeldzame, soms ernstige oorzaken van schouderklachten bij verschijnselen die niet passen bij het normale beeld en beloop van schouderklachten
secricible schreef:Ik vind echt dat ieder onderzoek door een onafhankelijk bureau zou moeten worden uitgevoerd.
In het nieuws regelmatig casussen waar (met name) zkh zeggen dat het geen calamiteit is en familie meldt bij de inspectie. Waarna echt zo overduidelijk blijkt dat het wel een calamiteit is.
Het idee van je eigen vlees keuren zou zijn dat je dan meer leert. In de praktijk geloof ik daar echt niet in.
secricible schreef:Ik vind echt dat ieder onderzoek door een onafhankelijk bureau zou moeten worden uitgevoerd.
In het nieuws regelmatig casussen waar (met name) zkh zeggen dat het geen calamiteit is en familie meldt bij de inspectie. Waarna echt zo overduidelijk blijkt dat het wel een calamiteit is.
Het idee van je eigen vlees keuren zou zijn dat je dan meer leert. In de praktijk geloof ik daar echt niet in.
secricible schreef:Wel fijn om te horen dat jullie wel de goede ervaringen hebben met intern onderzoek.
Opzich heb ik die in mijn werkveld ook gezien maar idd, het valt of staat met willen leren.
Ik heb altijd het idee dat je heel veel moeite moet doen de IGJ ergens op te krijgen. En als ze ergens in zitten laten ze niet meer los, dat dan weer wel.
Sannens schreef:secricible schreef:Wel fijn om te horen dat jullie wel de goede ervaringen hebben met intern onderzoek.
Opzich heb ik die in mijn werkveld ook gezien maar idd, het valt of staat met willen leren.
Ik heb altijd het idee dat je heel veel moeite moet doen de IGJ ergens op te krijgen. En als ze ergens in zitten laten ze niet meer los, dat dan weer wel.
Ik volg jouw topic al even. Ik ben zelf arts en vind dit soort dingen altijd enorm interessant.
Helaas heb ik afgelopen jaar zelf een situatie gehad waarbij ik een medicatie fout heb gemaakt (vergeten een kruisje te zetten), het omliggende systeem (apothekersassistent en apotheker) dat mij moest corrigeren in eerste instantie faalde en daarna mijn fout foutief corrigeerde en de patiënt de dag erna een mogelijke ernstige complicatie heeft opgelopen.
Hier is ook een intern onderzoek naar geweest na mijn melding van bovenstaande, daar hebben we met z’n allen natuurlijk aan meegewerkt. Want zoiets wil je natuurlijk 100% voorkomen in de toekomst.
Ook is patiënt en familie ingelicht, net als dat zij ook gehoord werden in dit interne onderzoek. Uiteindelijk was de conclusie dat er geen direct verband tussen de fout en de complicatie was aan te tonen. Maar dat verband was ook niet uit te sluiten waardoor er gemeld is bij de inspectie.
Ik was zelf enorm onder de indruk van dit onderzoek en ik ben enorm blij dat het zo uitgebreid en goed uitgezocht werd. Dus vanuit mij ook heel positief over interne onderzoeken, al staat of valt dat denk ik met veel factoren waardoor het enorm kwetsbaar is.
Ik kruip weer terug onder mijn meeleessteen.
Suzanne F. schreef:Interessant. Waarom zouden ze zo slecht voorbereid zijn geweest? Zouden ze het onderschat hebben? Ze krijgen toch stukken van tevoren?