Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:19

Onze zoon is GEK van donuts dus die zou daar weer dolgelukkig mee zijn _O- we eten van dit pakket ook alles wel graag dus we vonden het een top pakket. Maar het zijn geen producten die we te vaak willen eten dus zullen het idd ook niet snel meer kopen. Wel leuk om bv eens 1x per maand voor het weekend te doen.

JudithO

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:20

Wij eten voorlopig even flink spaghettipompoen, die hebben nu samen bedacht om ineens allemaal plekjes te gaan krijgen. Nog 5 te gaan :') Vanavond eerst spaghettipompoen bolognese, morgen denk ik gelijk een carbonara er achteraan. Dan zijn in elk geval de 2 slechtste er weer uit.

Dan heb ik ook nog 1 flespompoen en een kleine oranje. Die zal ik maar in blokjes snijden en in de vriezer gooien, voor als de mega voorraad snert eindelijk weg is en ik weer ruimte heb (en bakjes) voor pompoensoep. Dan hoef ik het spul in elk geval niet meer te snijden!

Ik heb nog steeds 30 eieren in de vriezer :') Iemand nog tips om van de eieren af te komen? Ik las geloof ik in dit topic iets van eiermuffins, misschien moet ik zoiets eens gaan proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:49

Oef ja, hier beginnen de laatste pompoenen ook zachte plekjes te krijgen. Ik ga binnenkort weer wat pompoen mac n cheese maken om in te vriezen.

Ik heb niet snel eieren teveel, maar ik wil nog heel graag eens merengue maken. Met de dooiers kun je dan erg lekkere mayo maken :9 Of advocaat natuurlijk, maar dat lust ik niet :))

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:05

Ja alleen dat werkt niet met ingevroren eieren, want die dooiers zijn meer solid dan vloeibaar... Helaas! Met verse eieren maak ik inderdaad nog wel eens advocaat, nou ja eigenlijk tokkelroom. Ik vind dat wel lekker :D
Mayo wil ik ook eens testen ja! Binnenkort maar eens proberen. En eens kijken hoe lang je zoiets goed kunt houden, dan weet ik hoeveel ik per keer kan maken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:09

Ik heb nog een pompoen van 9kg liggen... En nog geen idee hoe ik dat aan ga pakken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:19

Pompoen soep is ook nog een mooie optie als je dat lekker vind, ik vind dat heerlijk en als je je bord opmaakt nog een scheutje spicy crispy oil er overheen, yum! Je kunt met pompoen zo heerlijk divers koken vind ik <3 m’n hond is er ook gek op en het is zo gezond dus ik gebruik het ook altijd in de groenten mixen voor haar bv. Wij hebben dan geen eigen moestuin en pompoenen dus koop wel altijd alleen wat ik nodig heb maar als ik zoiets in voorraad had liggen kwam het wel op <<) die mac ‘n cheese klinkt ook heel goed 8nneniek! Toevallig een receptje ervan?

Met eieren kun je ook wel vanalles nog al heb ik er nog niet mee gewerkt vanuit de vriezer want hier gaan verse eieren altijd wel op.

Maar idd muffins, ei/banaan pannenkoeken, cake, omelet, quiche etc. denk ik dan meteen aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:22

Mijn favoriet met pompoen is risotto.

Onlangs de laatste pompoen die ik had hieraan opgemaakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:48

Mwa ik had vorig voorjaar heel enthousiast heel veel kippen gekocht. Ik had er toen 9 lopen, allemaal jonge hennen en alles was aan de leg. Daar komt de voorraad in de vriezer vandaan. Nu heb ik er nog 4, dat is echt genoeg!

Ei/banaan pannenkoek zal ik eens bekijken, ik heb toevallig ook bananen gekocht voor een pompoencake met banaan waar nog wat bananen van overblijven.
Quiche hebben we inderdaad ook in de planning, in onze top receptenlijst staat een gruwelijk lekkere preitaart.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:09

Ohh ik ben wel benieuwd of je dat recept van die preitaart kunt delen? Ik ga toevallig vandaag bij Lidl nieuwe prei inslaan a 0,33 per stuk. Mijn vriezer voorraad gaat er altijd rap doorheen dus wanneer dit soort aanbiedingen langskomen sla ik er meteen een stuk of 15 weer in en verwerk ik in de vriezer. Maar een deel ervan zou ik nu ook wel vers willen gebruiken voor zo’n recept, dat klinkt heerlijk!

Ei/banaan pannenkoekjes vinden we hier in huis allemaal echt super lekker en het is zo simpel en ideaal om je eieren en (rijpe) bananen mee op te maken ook ja. Ja als je eigen kippen hebt is dat natuurlijk ook weer anders en ook niet te voorspellen hoeveel eieren je daadwerkelijk krijgt dus dan kun je ineens echt veel hebben ja haha. Ik koop alles zelf in en hoewel het bij ons verschilt met hoeveel hoe snel er doorheen gaat wekelijks, is er voor leftovers altijd wel iets te verzinnen om ze nog op te maken. *ooit eigen kippen hebben lijk me wel heeeerlijk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:23

Schijnbaar kun je dat ook fermenteren, zodat het langer houdbaar wordt. Zelf nog niet geprobeerd.

Hier zijn veel pompoenen helaas op de composthoop beland, domweg geen tijd en energie gehad om ze te verwerken. En zeker geen plek meer in mijn 3 vriezers, die zitten allemaal al tot de strot toe vol :') En ik heb al genoeg potten met blokjes. Helaas pindakaas.

Kijk idd even terug, er zijn veel leuke opties genoemd. Mijne zijn quiches (maar ja in de vriezer geen plek :') ) of je kunt ze drogen?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:27

Overrijpe bananen belanden hier vrijwel altijd in ijs.
Ik heb sinds een jaar of twee een set heel fijne ijsvormen, die ik vul met een mengsel van Griekse yoghurt en vers fruit (of een flinke scheut Slimpie Peach Tea).
Kokos yoghurt met rijpe banaan is ook heerlijk! Met de staafmixer of blender pureren, eventueel wat zoetstof/suiker erbij.
Zodra de ijsjes zijn bevroren, gaan ze over in een diepvrieszak, en vul ik de vormpjes weer opnieuw. Zo heb ik vaak een voorraadje - die dingen zijn verslavend, vooral later op de avond :9

Afbeelding

https://www.lekue.com/eu/stackable-big- ... f-4-mixed/

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:23

@cursebreaker, wij gebruiken dit recept:
https://domainemalpaskookt.com/quiche-l ... nder-kaas/

Toevallig zonder kaas omdat we dat toen we het de eerste keer gingen maken, niet in huis hadden. En hij bevalt zo goed dat het nu onze standaard is!

Thanks iedereen verder ook voor de tips, ik moet vooral mezelf er eens toe zetten. Ooit. Als ik tijd heb :D
Vanaf zaterdag wordt het hier slecht weer, dat is bijvoorbeeld een goed moment om ermee bezig te gaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:02

Jammer van de pompoenen Prairy, mja als je ze niet meer kwijt komt houd het op haha. Ook niemand in je omgeving wie je er dan een plezier mee kunt doen bv?

Zolala
Die ijs vormpjes zien er handig uit. Klinkt lekker ook zo :9

Dankjewel voor het recept JudithO. Ik heb alleen geen spekblokjes of crème fraiche. Wel geraspte kaas en ham dus ik ga het denk ik dan gewoon wel met kaas doen ipv crème fraiche en ham ipv spek :j (ik vind de combi prei/ham sowieso altijd wel erg lekker). Ziet er goed uit zo.

Ik heb gisteren toch maar weer eens een Basilicum plantje meegenomen en aan de hand van @demoestuinman op instagram ben ik ermee aan de slag gegaan; uit elkaar geplozen zodat ik losse plantjes had met wortels en die opnieuw in andere potjes gezet met meer ruimte. Maar ze hingen gewoon alweer slap voordat ik überhaupt ermee aan de slag ging, dus ik vraag me af of ik ze ga weten te redden. Ze zijn echt heel zwak telkens, terwijl ze in de winkel zo mooi erbij staan - maar hij zegt dat dit soort plantjes/potjes uit de winkel gewoon heel zwak zijn omdat ze gewoon veel te kort en teveel bij elkaar geplant worden en dat ze daarom bij heel veel mensen dus dood gaan ook. Heb nu ook wat stengeltjes geknipt en in water liggen, kijken of die zelf wortels gaan aanmaken nog.

Uit de pot en losmaken maar
Afbeelding

Zo staat een deel er nu bij op de vensterbank in de keuken - waar in principe de hele dag zon staat straks. Al zijn ze ondertussen helaas wel alweer wat slapper als daar op de foto. Gisteravond kakten ze echt nog meer in pff *Let niet op het smerige raam. Regenslag plus aan een poetsbeurt toe lol.
Afbeelding

Het waren er veel meer als gedacht en omdat ik hoop dat er toch een paar zullen overleven, heb ik zoveel mogelijk omgezet dus was snel door m’n potjes heen. Toen maar over gegaan op grote mokken :') M’n hele keuken is nu overgenomen door basilicum.
Afbeelding

M’n munt plantje daarentegen leeft echt z’n eigen leven, omg. Al moet ik daar dus ook hetzelfde gaan doen en die uit elkaar gaan pluizen en in andere potjes zetten. Verder gisteren de complete weekboodschappen gedaan waardoor met wat er nog lag, nu de ijskast echt propvol is :') Ik word daar wel altijd weer heel blij van hahaha. En ondanks dat ik niet veel heb hoeven kopen voor avond eten omdat we (groten)deels uit voorraad eten, is de ijskast toch enorm goed gevuld. Maar sommige dingen nemen plek in beslag, we hebben ook altijd een vast assortiment staan in de koeling (sausjes, open potjes, vlees voor de hond, dat soort dingen) en ik heb nu ook weer veel bakjes staan met schoongemaakt fruit, snoep groenten e.d. wat ook altijd meteen goed opvult qua ruimte (maar wel echt voor ons zoveel makkelijker is als alles gewoon meteen eet en gebruiksklaar is. Dit doe ik ook vaak met groenten dan al, maar dit x niet alles nog gedaan omdat ik gister echt geen energie meer had. Ik moet ook nog steeds de 13 preien gaan snijden vandaag, lol). Dit keer wel nog eens extra choco mousse pudding meegenomen. Normaal hebben we niet echt toetjes meer in huis, maar zag ze staan en had ineens een craving dus dacht a wel… Zijn er 8 stuks dus daar doen we wel even mee en in totaal was dat 2,99 dus dat overleven we wel qua budget (al zat ik er deze week wel wat overheen helaas hihi)

Afbeelding

We zijn met 3 man (m’n man, ik en onze 12 jarige zoon) en mijn man werkt grotendeels vanuit huis. Verder heb ik dan ook aanvullend altijd dingen voor onze hond in de ijskast staan ook qua vlees + toevoegingen in de vorm van blauwe bessen, kefir, verse makreel en vanalles wel wat afwisselt)

Vandaag op het menu… Ik had even gekeken wat qua versheid het eerst opgebruikt moet worden, maar ik denk dat het AVG word zodat de aardappels op kunnen want die beginnen langzaam te schieten al helaas. Dus voordat dit erger word, opeten :') (is nu nog minimaal)

Daar eten we dan sla bij, nog wat groenten uit de vriezer of wat mais en qua vlees heb ik weer hamlappen om te paneren voor mezelf want vind het zoo lekker + zigeuner schnitzels voor de heren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:00

Cursebreaker, ik gebruik altijd houdbare kookroom, die heb ik tegenwoordig altijd standaard op voorraad.
Met ham hebben we ook wel eens gedaan omdat de spekjes op waren, maar dat is toch een beetje een gebrek aan smaak vonden we.
Het grote voordeel aan dit recept is dat je alles gewoon in de taartvorm kiepert en je het zo in de oven kunt schuiven. Het enige wat je evt moet snijden is de prei, maar die heb ik meestal ook gesneden in de vriezer liggen. Dus hier is het letterlijk 5 minuten werk en dan heb je een gezonde maaltijd op tafel staan. Ideaal voor drukke dagen.

Gisteravond even goed de spaghettipompoenen bekeken. 1 had echt al smerige zwarte vlekken, maar het grootste deel was nog te redden. Die is gisteravond gelijk verwerkt in spaghettipompoen bolognese. Ik heb nog een portie saus over, dus vanavond doen we dat lekker nog een keer.
En dan nog een spaghettipompoen carbonara ik denk vrijdag, dan is de derde met plekjes ook op. Dan is er nog 1 over maar die heeft nog geen plekjes dus die kan nog even blijven liggen.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:35

Houdbare kookroom? Hoe ziet dat er uit?
Bij ons pakken we altijd mis op kookroom; als we het nodig hebben hebben we he niet in huis. Omdat het niet zo lang houdbaar is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:42

DoretteK schreef:
Houdbare kookroom? Hoe ziet dat er uit?
Bij ons pakken we altijd mis op kookroom; als we het nodig hebben hebben we he niet in huis. Omdat het niet zo lang houdbaar is...

Staat bij de houdbare melk, etc.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... ookroom-20

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:57

En anders kun je ook verse kookroom invriezen nog bv. Dan heb je het in principe ook gewoon altijd bij de hand/op voorraad. Ik heb ook wel eens verse kookroom, en restjes vries ik dan in of wanneer het over datum dreigt te gaan als ik het nog niet heb gebruikt. Net als bv restjes kokosmelk (want ik heb nooit een heel pak/blik nodig ervan in 1x).

Gewoon verdelen in ijsblokjes vormpjes, zodra ze bevroren zijn haal je ze eruit en doe je het in een zakje of bakje bv. Dat vind ik het fijnst in ieder geval, met vloeibare dingen invriezen. Maar je kunt het bv ook in zakjes doen, plat maken en dan neemt het ook weinig plek in beslag. Wil je het liefst zo min mogelijk zakjes gebruiken is ijsblokjes/malletjes het fijnst icm herbruikbare bakjes welke de vriezer in kunnen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:54

Als ik een half bekertje crème fraîche of zure room overhou, zet ik het ook (afgedekt) in het vriesvak tot ik weer eens wat nodig heb.
Van houdbare kookroom had ik ook nog niet eerder gehoord!

cursebreaker, hoe gaat het met de Basilicum?

Gisteravond een plat stuk oude kaas met mijn hakmolentje vermalen tot zo'n 450 gram rasp, waar ik weer een poos mee vooruit kan.
Ook 6 zonnebloempitten gezaaid, dat had ik sinds de kleuterschool niet meer gedaan :D
(maar niet in Becel kuipjes, helaas)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:00

Ze staan er nog steeds super zielig bij helaas. Ik denk dat ik misschien een keer from scratch moet beginnen en zelf zaaien zodat ik meteen alles in de hand heb haha. Maar ik geef het nog niet op, lol. Maar ze waren echt tussen kopen in de winkel en thuis aankomen gewoon al verslapt, dus laat idd wel zien hoe fragiel die potjes eigenlijk zijn (@demoestuinman geeft dus aan dat dat komt omdat die supermarkt potjes gewoon te vol gestopt worden waardoor die stengels allemaal hun wortels niet goed kunnen laten groeien en de plantjes gewoon al vanaf het begin zwakker zijn) of ik ben gewoon echt een 1000% planten killer… ik sluit dat laatste ook niet uit _O-

Ohh leuk, zonnebloempitten zaaien! En ideaal zo van een stuk oude kaas idd rasp maken. Heerlijk <3

Ik heb gisteren de 13 stuks prei weer gesneden en ingevroren. Was weer een werkje - al helpt mijn trouwe Nicer Dicer me wel echt uit. Het ding is al ruim 15 jaar oud maar werkt echt nog steeds fantastisch.

Afbeelding
Afbeelding

Heb weer 9 volle zakjes in de vriezer gedaan - had ook nog wel wat voorraad van de laatste actie maar de prei is altijd maar een bepaalde tijd zo goedkoop zoals nu het geval was met de aanbieding dus ik wilde daar weer even gebruik van maken. Nog een klein zakje over, wat nu in de ijskast ligt. Daar ga ik straks een omelet ofzo mee maken - heb ook nog wat champignons welke ik gisteren ook meteen gesneden heb en in een luchtdicht bakje heb gedaan en dan doe ik nog een plakje ham klein snijden en een uitje erbij bv.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:57

Hier starten we de dag met een ‘gezond dessert’ van overgebleven fruit }>

Ik had nog overrijpe peren liggen dus ik heb een crumble met o.a. havermout erdoor gemaakt (had alles in voorraad ook verder). So gooood :o ~ met dank aan chatgtp _O-

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:42

Nieuwe week, nieuwe vooruitzichten!

Hier weer een Weekmenu gemaakt. En so far heb ik met alle boodschappen voor deze week nog 38,84 over van het ingeplande week budget dus dat is wel leuk meegenomen. Mocht er toch nog last minute iets gekocht worden, so be it maar goed, we zien wel.

Qua weekmenu heb ik ook wel weer deels best wat uit voorraad geplukt al moest er toch nog vanalles wel bijgekocht worden. Als het echt zou Moeten, zouden we gewoon een hele week uit voorraad kunnen eten maar ik wil niet perse al onze voorraad leegeten want ik wil ook altijd voorraad behouden voor wanneer het last minute toch niet lukt om bv te koken, dat ik toch snel wat uit de vriezer kan plukken bv.

Deze week word het:

- eigengemaakte tomaten soep (uit de vriezer) + tosti’s (uit voorraad want brood, ham en kaas hebben we ook altijd wel)
    - wok gerecht met kip, groenten & noodles (volledig uit voorraad)
    - quiche met prei & spekjes (taartdeeg & spekjes moet ik kopen, de rest uit voorraad)
    - ratatouille groenten saus met spaghetti (courgette + aubergine moet ik kopen, de rest uit voorraad)
    - Aardappeltjes uit de oven (Celavita oven bakjes zijn 1+1 bij AH en die zijn zo lekker dus ik heb aardappeltjes met schil en patatas brava besteld), (kip) schnitzels (moet ik kopen) & bloemkool (uit voorraad)

Verder eet ik 2 dagen buiten de deur; 1x uiteten met m’n beste vriendin op mijn kosten wat nog voor haar verjaardag is, maar dat valt buiten het weekbudget (m’n man en zoon eten dan iets uit de vriezer om af te bakken of voor in de airfryer). En 1x eten we op een verjaardag, BBQ.

Er waren niet perse hele goede aanbiedingen deze week vond ik, waarvan ik extra wil inkopen - zoals ik vorige week deed met de prei - dus qua voorraad aanvullen zal er deze week niet zoveel gebeuren - heb wel 2 pakjes kip krokant schnitzels gekocht want die zijn 1+1, ik ben de enige die ze eet hier dus de restant gaat lekker de vriezer in. Ook qua avond gerechten maken zal er niet echt iets zijn wat nog de vriezer in kan erna (misschien nog wat van de ratatouille saus of de quiche aangezien ik een grote quiche ga maken wel maar vaak eet ik die als lunch op de dag erna). Wel heb ik qua lunch gerechten nog meerdere soepen welke ik ga maken en invriezen. De verspakket soepen zijn 25% korting bij AH en uit gemak vind ik die wel eens fijn dus heb de groentensoep en de prei-kerrie soep besteld om te eten en de rest in te vriezen. Heb ook nog alles in huis om nieuwe batch kippensoep te maken.

Wat zijn jullie plannen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 11:29

Ik heb mijn hello fresh recepten weer op de planning staan, en voor het weekend heb ik alvast 'boodschappen' gedaan in mijn pantry :P

We gaan voor mijn zusje haar verjaardag een weekend weg met 9 personen.

Afbeelding

Morgen komt eindelijk mijn vriesdroger *\%/* Dus dan kan ik beginnen met mijn vriezers leeg maken :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:36

Haha heerlijk zo, ‘boodschappen doen’ in je pantry. En jaaaa de droger! Zo leuk *\o/* hoop ik ooit ook nog wel eens te kopen, al zou het al een kleinere zijn haha. Deel vooral wat foto’s tussendoor als je wilt, lijkt me een leuk proces om te volgen.

Hier ondertussen met ontbijtje bezig waarmee ik de leftover prei en champignons wilde opmaken dus ik dacht omelet maken. Maar had nog bladerdeeg in de vriezer dus die gaan een muffin vorm in en maak ik er mini quiches mee. Uitje erbij, wat kruiden en dan een ei mengsel met kaas en beetje room et voila xD

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:50

Ik heb vorige week voor € 19,58 boodschappen gedaan :D
En dat ging dan nog voornamelijk op aan brokjes voor mijn katten, een zak potgrond, en een pot oploskoffie.
Verder gewoon maaltijden uit mijn voorraad kunnen maken! Wat een voldoening geeft dat.

Intussen zijn ook alle uien in ringen gesneden en ingevroren (3 zakjes rode, 3 zakjes gele van zo'n 100 gram elk), plus 2 porties bloemkoolroosjes.
Vanavond staan slavinken met champignons en spruitjes op het menu, met yoghurt ijs na.
En ik denk dat ik morgen een gevulde omelet maak :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 21:01

Ik ben van plan online dingen te gaan delen, zal kijken of het op bokt ook kan/mag dan :) Zal sowieso links in mijn profiel/onderschrift zetten waar mensen mijn avontuur ermee kunnen volgen.

Ik begin ook niet gelijk met een grote hoor! Ik heb de 2e maat, er is nog 1 kleinere voor 4 kilo 'nat spul', ik heb die van 7 kilo.

Hoop natuurlijk uiteindelijk meerdere apparaten neer te kunnen zetten, maar eerst maar eens kijken wat deze doet :))

Zolala ook lekker bezig!

Wij hadden zaterdag boodschappen gedaan bij de AH, net geen 76% korting *\o/*