Hier ook het doel om een no-buy 2025 te doen ipv alleen january, omdat ik echt vaart wil zetten achter het sparen voor een emigratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjo schreef:Een echte koop-ban voor heel 2025 vind ik trouwens wel te gek. Ik vind dat ik hier en daar best eens wat geld uit mag geven aan een mooi nieuw boek bv, of nieuwe kleding.
Maar zoals ik al eerder zei, het moet een beetje bewuster gebeuren.
Texas02 schreef:Ja, ik rijd met bareback pad op een paard van 170, dus dat wordt hem niet zonder opstapjeEn zo's opstap stijgbeugel is heel slecht voor de rug van je paard helaas. Dus die sla ik ook liever maar over..
Donderdag gaat mijn zadel weg, dus dat is alvast mooi
Mizora schreef:Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.
Een opstapstijgbeugel is zeer belastend in combinatie met een bbp, die trekt volledig aan de 1-2 wervels waar de singel overheen zit. Terwijl je normaal met een goede bbp de druk verdeeld over een flink deel van de ribbenkast zonder de ruggenwervels te belasten. Maar de pad is onvoldoende om zo'n opstalbeugel te compenseren.
Mizora schreef:Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.
Een opstapstijgbeugel is zeer belastend in combinatie met een bbp, die trekt volledig aan de 1-2 wervels waar de singel overheen zit. Terwijl je normaal met een goede bbp de druk verdeeld over een flink deel van de ribbenkast zonder de ruggenwervels te belasten. Maar de pad is onvoldoende om zo'n opstalbeugel te compenseren.
Benzz schreef:Mizora schreef:Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.
Wintec is ook wel een erg belabberd merk. En dat je daar geen passend zadel mee vindt...tja dat snap ik. Dan zul je echt iets meer de portemonnee moeten trekken.
Bb is ronduit slecht, maar snap met jouw budget het in jouw beleving de minst slechte is.
Benzz schreef:Mizora schreef:Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.
Wintec is ook wel een erg belabberd merk. En dat je daar geen passend zadel mee vindt...tja dat snap ik. Dan zul je echt iets meer de portemonnee moeten trekken.
Bb is ronduit slecht, maar snap met jouw budget het in jouw beleving de minst slechte is.
Vjestagirl schreef:Oh, maar ik ga ook echt niet voor een koop ban. Maar ik betrap mezelf er wel regelmatig op dat ik denk "oh, dit wil ik even bestellen, dat wil ik even bestellen". Impuls aankoopje hier, impuls aankoopje daar. Ik wil vooral veel bewuster omgaan met m'n geld en m'n bestedingspatroon.
En ook hier; ladingen boeken die ik nog moet (mag) lezen en toch heb ik de neiging allemaal nieuwe mee naar huis te slepen. Het is gewoon zo zonde; ze verdwijnen de bieb in en ik kijk er nooit meer naar. Hoef ik niet meer te kopen dus. Terwijl ik wel heel blij ben geworden van de nieuwe planten die ik gekocht heb, en ik ook heel blij ga worden van de nieuwe dingen voor het aquarium die ik hebben wil.
Ik ben het gewoon zat om iedere keer te denken dat ik geen geld heb en maar met moeite het einde van de maand te halen, terwijl ik een heel prima salaris heb. Dat moet gewoon anders.
Texas02 schreef:@zorro: Maar als je die stoffen niet koopt, betekent het dan dat je uiteindelijk zo'n jasje gaat kopen in plaats van hem zelf te maken? Is het iets wat je wel nodig bent? Want het is natuurlijk ook zonde om de stoffen niet te kopen als je het jasje wel nodig bent en het dan uiteindelijk maar in de winkel koopt. Ik snap sowieso wat je bedoelt hoor, juist als iets niet mag wil je graag.