No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:52

Super gaaf Marjo!

Hier ook het doel om een no-buy 2025 te doen ipv alleen january, omdat ik echt vaart wil zetten achter het sparen voor een emigratie <3 :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:05

Nala schreef:
Super gaaf Marjo!

Hier ook het doel om een no-buy 2025 te doen ipv alleen january, omdat ik echt vaart wil zetten achter het sparen voor een emigratie <3 :D

Ik doe ook mee voor een no-buy 2025.

Gewoon omdat ik al teveel zooi heb.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:08

Een echte koop-ban voor heel 2025 vind ik trouwens wel te gek. Ik vind dat ik hier en daar best eens wat geld uit mag geven aan een mooi nieuw boek bv, of nieuwe kleding :j .
Maar zoals ik al eerder zei, het moet een beetje bewuster gebeuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:15

Ik was ook al van plan om de komende 2 jaar echt zo min mogelijk onnodig uit te geven.
Mijn plan is om in 2027 te stoppen met werken en onze wereldreis te gaan voorbereiden en misschien al te vertrekken, dus ik heb echt een zo groot mogelijke spaarpot nodig :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:20

Marjo schreef:
Een echte koop-ban voor heel 2025 vind ik trouwens wel te gek. Ik vind dat ik hier en daar best eens wat geld uit mag geven aan een mooi nieuw boek bv, of nieuwe kleding :j .
Maar zoals ik al eerder zei, het moet een beetje bewuster gebeuren.

Een koopban ga ik niet voor. Wel voor een onnodige koopban.

Zo heb ik nog 10 boeken die ik moet lezen. Nu een nieuw boek kopen vind ik onzin. Dus ik moet eerst die 10 boeken uit hebben. Bijvoorbeeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:06

Oh, maar ik ga ook echt niet voor een koop ban. Maar ik betrap mezelf er wel regelmatig op dat ik denk "oh, dit wil ik even bestellen, dat wil ik even bestellen". Impuls aankoopje hier, impuls aankoopje daar. Ik wil vooral veel bewuster omgaan met m'n geld en m'n bestedingspatroon.

En ook hier; ladingen boeken die ik nog moet (mag) lezen en toch heb ik de neiging allemaal nieuwe mee naar huis te slepen. Het is gewoon zo zonde; ze verdwijnen de bieb in en ik kijk er nooit meer naar. Hoef ik niet meer te kopen dus. Terwijl ik wel heel blij ben geworden van de nieuwe planten die ik gekocht heb, en ik ook heel blij ga worden van de nieuwe dingen voor het aquarium die ik hebben wil.

Ik ben het gewoon zat om iedere keer te denken dat ik geen geld heb en maar met moeite het einde van de maand te halen, terwijl ik een heel prima salaris heb. Dat moet gewoon anders.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:59

Ik wil ook een low buy voor 2025 vol gaan houden. Een no buy voor sommige categorieën maar overall gezien een low buy.

Wat gaaf om zo'n reis in het vooruitzicht te hebben of een mogelijke emigratie of wereldreis. Dat zijn mooie doelen om zo'n low/no buy goed vol te kunnen houden denk ik.
Men zegt door het doel visueel geregeld voor je te hebben dat het dan makkelijker vol te houden is. Dus bijv de achtergrond van je telefoon of ergens rond je computer een afbeelding.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:01

Mooie vooruitzichten lees ik hier, die inderdaad het sparen waard zijn en nodig maken.

Een low buy 2025 is inderdaad een mooi doel!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:48

Ja, ik rijd met bareback pad op een paard van 170, dus dat wordt hem niet zonder opstapje :+ En zo's opstap stijgbeugel is heel slecht voor de rug van je paard helaas. Dus die sla ik ook liever maar over..

Donderdag gaat mijn zadel weg, dus dat is alvast mooi :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:07

Texas02 schreef:
Ja, ik rijd met bareback pad op een paard van 170, dus dat wordt hem niet zonder opstapje :+ En zo's opstap stijgbeugel is heel slecht voor de rug van je paard helaas. Dus die sla ik ook liever maar over..

Donderdag gaat mijn zadel weg, dus dat is alvast mooi :j

Bareback is anders ook heel slecht voor de rug van een paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:18

Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.

Een opstapstijgbeugel is zeer belastend in combinatie met een bbp, die trekt volledig aan de 1-2 wervels waar de singel overheen zit. Terwijl je normaal met een goede bbp de druk verdeeld over een flink deel van de ribbenkast zonder de ruggenwervels te belasten. Maar de pad is onvoldoende om zo'n opstalbeugel te compenseren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:37

Ik had voor vandaag eigenlijk bedacht om maar een taart te kopen om te trakteren, want gisteren kreeg ik dat niet meer gedaan.

Vanochtend toch nog maar even in mijn vriezer gekeken, daar laten nog een paar brownies met cheesecake japansewijnbes topping, en appel kruimel taartjes in cupcake vormpjes in. Airfryer mee naar het werk en hopsakee :P Het viel heel erg in de smaak bij mijn collegas :D Beter dan een taart uit de winkel gedaan zou hebben.

Het heeft me niks gekost en ik hoefde ook geen energie te verspillen in/naar een winkel. Triple win dus.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:49

Gefeliciteerd prairy. Mooi opgelost zo.

Bbp in combinatie met stijgbeugels gaat inderdaad niet, had ik overheen gelezen. Dan zou ik inderdaad ook niet meer op een paard kunnen komen.

Hier vielen de boodschappen vandaag mooi binnen budget. Later deze week nog een keer boodschappen doen. Het lijstje werkt goed en alles motiveert mooi mee om zo min mogelijk te kopen. Nog steeds niets gekocht behalve boodschappen, en een nieuwe pan helaas ter vervanging van de kapotte.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 13-01-25 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:50

Mizora schreef:
Nee, een goede barebackpad is beter voor de rug dan zadelloos of een moeizaam passend zadel. En nee, niet op alle paarden is een goedpassend zadel passend te houden, hier ben ik het na 5 zadels, waaronder een wintec met 3 boommaten, in een jaar tijd, mee opgehouden en verder gegaan met een bbp (totdat het paard overleed aan een darmdraaïng). Je wist het precies als het zadel niet 100% paste, want dan mocht je zand happen. Bij de BBP heeft hij nooit geprotesteerd, zonder zadel vond hij echter ook niet echt tof, dat moest je vooral niet te vaak doen.

Een opstapstijgbeugel is zeer belastend in combinatie met een bbp, die trekt volledig aan de 1-2 wervels waar de singel overheen zit. Terwijl je normaal met een goede bbp de druk verdeeld over een flink deel van de ribbenkast zonder de ruggenwervels te belasten. Maar de pad is onvoldoende om zo'n opstalbeugel te compenseren.

Wintec is ook wel een erg belabberd merk. En dat je daar geen passend zadel mee vindt...tja dat snap ik. Dan zul je echt iets meer de portemonnee moeten trekken.

Bb is ronduit slecht, maar snap met jouw budget het in jouw beleving de minst slechte is.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:51

Mizora schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik ga de hele wel/niet discussie niet voeren wat betreft bareback pads. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben, maar bovenstaande is mijn mening. En mijn paard is er het bewijs van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:53

Benzz schreef:
Mizora schreef:

Wintec is ook wel een erg belabberd merk. En dat je daar geen passend zadel mee vindt...tja dat snap ik. Dan zul je echt iets meer de portemonnee moeten trekken.

Bb is ronduit slecht, maar snap met jouw budget het in jouw beleving de minst slechte is.

Dat was naast de KN, de Kieffer, de Stubben en de Barefoot (met 3 pommels). De Wintec heeft overigens van deze 5 nog het langst gepast, dankzij de 3 voorbomen. De KN was hij na 4 weken weer uit veranderd en was niet meer passend te maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 23:59

Dames, dit topic is niet echt de geschikte plek voor een discussie over een barebackpad. Willen jullie die ergens anders voeren? :o

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:42

Hier gaat het nog goed! Ik was zaterdag bij de Friese hengstenkeuring en daar wel een aanbieding antiklit besteld, komt laatste week januari en achteraf betalen.. het was op, en een goede aanbieding, dus prima. Ook twee montar vesten gekocht maar die heeft mijn vriend betaald :D

Net bijna de fout in gegaan en ik heb het nog moeilijk, ik wou een teddy bomber voor mezelf naaien, stof nog in huis, patroon heb ik, kijk ik net nog eens goed.. te weinig stof. Dat gaat echt niet passen. En dit vind ik dus lastig, want ik heb mijn zinnen gezet op zo’n jasje. En als ik stof bestel heb ben ik maar 24 euro kwijt..

Maar ja, ik had het voornemen om geen stoffen te kopen dit JAAR dus hoe zwak om half januari al de fout in te gaan.. Echt, mijn brein heeft het zwaar! Ik voel me echt onrustig en ontregeld ofzo.. Ik erger me gewoon aan mezelf nu. :')

Ik zie in ieder geval wel hoe het werkt, hoe ik mijn zinnen ergens op zet en echt als een pitbull in een stok weiger los te laten. Ik slaap er een nachtje over en maak er maar een giletje van denk ik zo :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 01:00

Morgen moet ik weer naar de supermarkt, daar kom ik ook niet onderuit en ik heb nu de afspraak gemaakt voor de massage van mijn paard voor volgende week dinsdag, dat stond sowieso ook al in de planning deze maand. Dat zijn ook dingen waar ik absoluut niet op wil bezuinigen. Massage voor mijn paard niet en de boodschappen zullen ook moeten, ik wil wel gezond eten.

@zorro: Maar als je die stoffen niet koopt, betekent het dan dat je uiteindelijk zo'n jasje gaat kopen in plaats van hem zelf te maken? Is het iets wat je wel nodig bent? Want het is natuurlijk ook zonde om de stoffen niet te kopen als je het jasje wel nodig bent en het dan uiteindelijk maar in de winkel koopt. Ik snap sowieso wat je bedoelt hoor, juist als iets niet mag wil je graag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 07:54

Benzz schreef:
Mizora schreef:

Wintec is een absoluut A merk, net als Arena en Bates. Zit dezelfde boom in, dus zelfde pasvorm. Topkwaliteit tegenwoordig, vroeger niet.
Maar het moet nog steeds passen en dat doet Wintec ook echt niet op elk paard.

Hier overigens vanmiddag wel gewoon een lunch kopen tijdens de kantoordag, meestal haal ik bolletjes in de supermarkt en los beleg. Op kantoor is een koelkast, dus wat over is kan mee naar huis. In de kantine, aka bedrijfsrestaurant kom ik zelden, te duur. Bij geen regen wandelen we even naar de Aldi, degenen die belegde broodjes willen gaan de naastgelegen Jumbo in. Maar met losse bolletjes isde Jumbo 10 cent per stuk duurder dan de Aldi, dus ik kies altijd voor Aldi.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:43

Het is maar wat je A kwaliteit noemt :D veel plezier bij de Aldi! Arena en Bates is hetzelfde als de decatlon...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:55

Vjestagirl schreef:
Oh, maar ik ga ook echt niet voor een koop ban. Maar ik betrap mezelf er wel regelmatig op dat ik denk "oh, dit wil ik even bestellen, dat wil ik even bestellen". Impuls aankoopje hier, impuls aankoopje daar. Ik wil vooral veel bewuster omgaan met m'n geld en m'n bestedingspatroon.

En ook hier; ladingen boeken die ik nog moet (mag) lezen en toch heb ik de neiging allemaal nieuwe mee naar huis te slepen. Het is gewoon zo zonde; ze verdwijnen de bieb in en ik kijk er nooit meer naar. Hoef ik niet meer te kopen dus. Terwijl ik wel heel blij ben geworden van de nieuwe planten die ik gekocht heb, en ik ook heel blij ga worden van de nieuwe dingen voor het aquarium die ik hebben wil.

Ik ben het gewoon zat om iedere keer te denken dat ik geen geld heb en maar met moeite het einde van de maand te halen, terwijl ik een heel prima salaris heb. Dat moet gewoon anders.

Ja, dikgedrukte herken ik goed. Dat is dus ook mijn valkuil.

Moet zeggen dat het niet helpt dat het hier meer over dingen gaat die wél gekocht zijn en waarom _O-.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:58

Benzz schreef:
Het is maar wat je A kwaliteit noemt :D veel plezier bij de Aldi! Arena en Bates is hetzelfde als de decatlon...

Ben ik het absoluut niet mee eens. Vroeger wel, tegenwoordig niet meer.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:17

Texas02 schreef:
@zorro: Maar als je die stoffen niet koopt, betekent het dan dat je uiteindelijk zo'n jasje gaat kopen in plaats van hem zelf te maken? Is het iets wat je wel nodig bent? Want het is natuurlijk ook zonde om de stoffen niet te kopen als je het jasje wel nodig bent en het dan uiteindelijk maar in de winkel koopt. Ik snap sowieso wat je bedoelt hoor, juist als iets niet mag wil je graag.

Nee dat denk ik niet, ik vind het juist leuk om iets zelf te maken voor minder geld als het voor meer als het dubbele te kopen, dus ik heb er nooit moeite mee om het dan niet in de winkel te kopen. Ik heb mezelf redelijk kunnen resetten: het word een gilet :D

Maar wel een eyeopener hoor, hoe gemakkelijk ik een webshop open en iets in mijn winkelmandje gooi, want dit wil ik. Ik was al bezig om mijn gegevens in te vullen, gewoon eigenlijk helemaal onbewust. Toch erg..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:18

Dames, de ts heeft gevraagd deze discussie elders te voeren omdat het offtopic is, open er anders een topic op harnachement over: [HAR] Harnachement