Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:31

Spannend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:36

Spannend! Je zou toch denken dat de verkopers eieren voor hun geld kiezen als ze horen dat er nog zoveel aan gedaan moet worden.
Dan gaan ze de huidige prijs echt nooit krijgen en staat het nog heel lang te koop.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:45

Ik hoop dat het je gegund is!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 23:24

Cayenne schreef:
Spannend! Je zou toch denken dat de verkopers eieren voor hun geld kiezen als ze horen dat er nog zoveel aan gedaan moet worden.
Dan gaan ze de huidige prijs echt nooit krijgen en staat het nog heel lang te koop.

Of het is een poging om te zien wat hij kan krijgen. Je weet het nooit ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:57

Eens er effectief woonbestemming op komt, zal het heus wel verkocht raken voor de vraagprijs of heel dichtbij de vraagprijs.

Er zijn altijd gekken die bereid zijn teveel te betalen en dat weet de verkoper ook wel.

Het zal ervan af hangen hoeveel tijd de verkoper heeft en of het een noodzaak wordt dat het verkocht raakt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 00:38

Als het woonbestemming krijgt is het nog steeds een houten chalet waar bijna een ton in moet en dat weten anderen ook wel.

En bouwen dat kan ja op een bouwblok van 90 m2 als ze 3 ton boven de vraagprijs kunnen lospeuteren (of dat ergens hebben liggen) bij de bank voor de bouw van een huis en zelf in de tussentijd hun eigen huis aan kunnen houden (een jaar ongeveer) dan is het zo verkocht ja :')

De woz waarde is alvast 241000 dat kan iedereen opzoeken ;)

Voorlopig staat het bijna 5 maanden te koop en is de verkoop makelaar er na mij ook helemaal klaar mee, die is er in totaal 32 keer geweest met geïnteresseerden en liet afgelopen vrijdag weten hoe graag hij er eigenlijk vanaf wilde. Alle geïnteresseerden vinden het mooi maar krijgen geen hypotheek of hadden niet verwacht dat er schimmel zat (is voor velen meteen al een afknapper) zo lang de woonbestemming er nog niet op zit mag er officieel ook niks anders op gebouwd en moet je toch gaan verbouwen of in de schimmel gaan leven of het ernaast kunnen hebben tot het wel mag. En voor de woonbestemming echt rond is kan nog wel even duren.

Dus ik ruik nog steeds wel degelijk mijn kans en wordt het bod afgewezen dan heb ik pech maar dan heb ik er oprecht alles aan gedaan.

Ik ben misschien wel die gek waarmee ze het moeten doen ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 06:46

Op hoop van zegen dan maar, proberen kan altijd!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:22

Ik hoop dat je bod geaccepteerd wordt!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 09:30

Ja de aankoop makelaar kan iig met de offerte en de woz waarde en zijn eigen waarde bepaling het wel onderbouwen. Dus wie weet.

En ik heb hiermee echt alles eraan gedaan en als het dan niet lukt dan heb ik iig geen spijt dat ik het niet heb geprobeerd zeg maar en als het wel lukt dan wordt het even flink aanpoten. Voordat het bewoond kan worden maar de plek is de moeite echt waard dus.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:37

Maar dat er woonbestemming op komt is 100%?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 10:15

Nee geen 100 procent
Het blijft dus ook spannend.
Dat is pas 100 procent als het er echt op zit.

Ik heb diverse mensen laten mee denken en iedereen zegt ze zijn zover dat moet heel raar lopen. Wil dat niet gebeuren.

Zowel de gemeente als de Provincie willen het en zijn dus beiden hierin mee :j Dat was het punt voor mij waar ik heb gezegd ok ik waag het erop.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:19

Maar als dat nou niet gebeurd? En je hebt het al gekocht?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:22

Nou, zal ik wel weer pretbederver zijn maar...

Straks aanvaarden ze onverwacht toch je (hoger) bod, doe je er gigantische opknapkosten aan want de offertes zijn niet mals...

En wordt het alsnog geen woonbestemming...

Sta je dan met je opgeknapte chalet waar je officieel niet mag wonen... Wat dan?

Dat is een flink risico....
Ik dacht dat dat ondertussen al zwart op wit stond...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:24

Soms moet je gewoon een risico durven nemen, er is bijna altijd wel een oplossing te vinden, als je maar buiten de geijkte paden durft te denken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:28

En ik neem aan dat de prijs ook wel rekening houd met de kans en het risico:
dwz hoger dan als er recreatiebestemming op zou blijven, maar lager dan als er al woonbestemming op zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:29

Kelan schreef:
En ik neem aan dat de prijs ook wel rekening houd met de kans en het risico:
dwz hoger dan als er recreatiebestemming op zou blijven, maar lager dan als er al woonbestemming op zit.

Precies :j
Ik snap wel dat ts ervoor gaat!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 10:34

Ik heb geen hoger bod gedaan.
Ik heb èèn bod gedaan ;)
Bijna een ton onder de vraagprijs.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een recreatie woning koop waar ik uiteindelijk niet "permanent" mag wonen.
En omdat het los staat van een park en de recreatie huizen op een park ook steeds duurder worden en veel ook rond deze prijs zitten van mijn bod dus snij ik mezelf niet zo in de vingers ;)

Dat is een domper ja.

Maar als je ziet wat er klaar ligt bij de gemeente ook bouwvergunningen etc

Sommige huisjes worden momenteel al gebouwd. Die hebben hun chalet er al af en bouwen een stenen huis om straks te verkopen. De maten etc is al bekend.

Er is gewoon een punt waar je een stap moet zetten. Het leven is niet zonder risico's helaas en ik kon dit echt niet zomaar laten schieten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:57

Cayenne schreef:

Lijkt me niet hoor. Je betaalt vooral voor de lokatie en de speculatie op woonbestemming. En een chalet van 50 jaar oud is precies dat: een chalet van 50 jaar oud en dus flink toe aan vervanging/reparatie/isolatie. Geen onverwachte gebreken ofzo. Isolatiekosten zijn ook geen gebreken. Dus voor verkoper natuurlijk geen verrassing dat het flink opgeknapt moet/vervangen moet als je het naar de huidige tijd wil halen.

Er kan misschien wat vanaf, meer geen 70k verwacht is. Die verkoper weet net zo goed als TS dat er vrijwel zeker een woonbestemming op komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 11:01

Ja en dat maakt het wel wat ingewikkeld ;)

Maar er is natuurlijk ook kans dat hij inmiddels weer wat op het oog heeft en denkt dan ben ik er maar vanaf.

Schimmel en houtrot zijn wel degelijk gebreken "het wordt aangeboden als woning op bouwgrond" dan mag je er ook als zodanig naar kijken ;) Dat ze onder het chalet de wielen eraf hebben gehaald en het chalet dus rechtstreeks met de constructie op vochtige grond staat zonder dat ze het hebben geëgaliseerd ook en dat het daardoor scheef staat ook. Er zijn dus wel gebreken die niet in de advertentie vermeld staan en waar je niet zonder er door iemand naar te laten kijken achter komt. Het meeste valt wel meteen al op hoor maar toch.

Dus niet geschoten sowieso altijd mis.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-03-25 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:07

Ik bedoelde ook niet jouw bod tov de vraagprijs. Maar de vraagprijs (of eigenlijk uiteindelijk de koop prijs) tov de markt voor recreatiewoningen en reguliere woonbestemming.

En dan hangt het er maar net vanaf hoeveel haast de verkoper heeft, of hij/zij voor een prijs dicht bij recreatiewoning prijs wil verkopen, of dat hij denkt "dan wacht ik wel tot de woonbestemming zekerder is en dan krijg ik een hogere prijs".

Ik hoop voor jou het eerste!

En verder wat bot gezegd: dat chalet is uiteindelijk nu weinig waard. Het is vooral de (bouw)grond die je koopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:12

Klinkt inderdaad alsof je dat chalet beter af kan voeren en iets nieuws neer kan zetten, zoals het plaatje nu geschetst wordt. Dat het dan realistischer is voor de verkoper om af te wachten tot het als woonbestemming bouwgrond verkocht kan worden aan iemand die het hele zaakje afvoert en wat beters neerzet.

Nu moet verkoper wel hele erge haast hebben om weg te willen.....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 11:19

Ja maar bouwgrond is het officieel pas als de bestemming rond is. Tot die tijd mag er officieel dus niks anders op ;) Dat het als zodanig verkocht wordt dat zegt verder niks.

En natuurlijk zijn ze ver in de transitie en natuurlijk weet de eigenaar dat wel.
Mijn makelaar heeft ook gekeken naar de waarde gewoon van het geheel en dus is niet de prijs berekend op de "renovatie kosten" maar die worden wel mee genomen in de onderhandeling. Want anderen haken daardoor misschien af.

Hoe het huisje er van binnen uit ziet en de omgeving is wat dit huisje zo leuk maakt en waardoor mensen het bezichtigen. Niet omdat het bouwgrond is. Maar om de charme van wat er staat ;) En daar wordt in de advertentie niks vermeld over de gebreken. Ja het is 50 jaar oud maar ook is het gerenoveerd en aangebouwd van alle luxe voorzien ;) Dus iedereen die gaat kijken die krijgt al meteen de schrik van de schimmel, de scheefstand en het feit dat er niks geïsoleerd is ook niet de aanbouw, ook niet het nieuwe dak enz enz.

Dan is er een vraagprijs die er waarschijnlijk door niemand voor geboden wordt ivm de huidige gebreken en dan zeg ik prima dat kost het om het in orde te maken (heb ik dat en heb ik dat er voor over en wat is het werkelijk waard en daarvoor heb ik natuurlijk de aankoopmakelaar. De vraagprijs moet ook ergens op gebaseerd zijn. Ze kunnen het vragen maar of ze het krijgen is een tweede.

Mijn bod is gebaseerd op alle factoren. Hij kan het accepteren of hij blijft er nog mee zitten met het risico dat het voorlopig niet verkocht wordt en hij wel zijn tuintje kan blijven onderhouden en zelf geen appartement kan kopen ;)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:39

Als bouwgrond met woonbestemming is het die 350 wel waard denk ik.
Als recreatiewoning met gebreken waarschijnlijk niet.

Het lastige is dat het allebei niet is. Het heeft nog geen woonbestemming. Maar het is ook geen pure recreatiewoning meer (want de kans dat het aangepast wordt is heel groot). Dan is het maar net welk risico je als verkoper en koper wil nemen, en hoeveel haast partijen hebben, wat bepaald op welke prijs je uitkomt.

Als de verkoper enige haast heeft, heb je kans dat hij je "weinig risico bod" accepteert. Maar als de verkoper weinig haast heeft, lijkt mij de kans klein dat je bij elkaar komt met een bod ver onder de vraagprijs. Dan kan hij wachten tot de woonbestemming zeker(der) is, en op een hoger bod wachten.

Dus maar duimen voor een verkoper met haast :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 11:58

Maar heeft hij geen haast heb ik nog wat ruimte en tijd want zolang de bestemming niet rond is zie ik het niet snel gebeuren de verkoop
En het contract met zijn makelaar loopt af en dan moet hij sowieso tzt met een ander in zee.

Ik denk dat ik kans maak. Maar het hangt wel af idd van hoe graag hij er vanaf wil. Hoe hij het ziet. Als bouwgrond leverd het het bedrag van de grond op. Maar stel er gebeurd iets bijv er vliegt een hommel die eigenlijk niet in NL voorkomt en nog nooit eerder gespot is dan gooit dat voorlopig roet in het eten want dan gaan ze dat met allerlei organisaties bekijken
Dan wordt het niet allemaal afgewezen maar wordt het naar de achtergrond geschoven en heropenen ze het weer over een jaar of 5. Ik zeg maar wat hè en tot die tijd kan er gewoon gewoond worden maar blijft het onzeker. Tot die tijd kan die dan blijven zitten. En misschien wordt het onderhouden hem wel teveel want hij gaat naar een appartement waar die geen tuin meer heeft "dat is iig waar hij naar zoekt"

Voor mij en wat ik ermee wil is de vraagprijs gezien de staat te hoog.
Als er woonbestemming op komt is de vraagprijs alsnog hoog voor bouwgrond maar zal die er meer voor krijgen dan mijn bod daar geloof ik zeker wel in.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:13

Ik vind het spannend hoor, duim voor je mee dat het gaat lukken! Is je zo gegund.