Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:26

Ik heb ook dahlia's geplant in onze nieuwe bloembakken (3 bakken van 4x1,5m) maar er komen er nog maar weinig op helaas. Had er ook ranonkels en ixia bijgezet maar ook daar nog niets van gezien. Hopelijk komt het nog, want die dahlia's zijn hartstikke duur!

Malenka

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:40

En niet inheems. O:)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:22

Malenka schreef:

Neee dat klopt inderdaad!!!
Maar naast n hoop wel inheems mag het wel vind ik :')

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:27

kraakte schreef:
Malenka schreef:

Neee dat klopt inderdaad!!!
Maar naast n hoop wel inheems mag het wel vind ik :')

Gelijk heb je, zo sta ik er ook in. Ik probeer ook zoveel mogelijk inheems te planten, maar ik laat een hele mooie plant niet staan, omdat hij niet inheems is.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:35

Ik heb biologische Dahliabollen gescoord. Moet ze nog wel planten, beetje laat :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:38

Ik denk eigenlijk dat we tegenwoordig al heel blij mogen zijn als men überhaupt planten in zijn of haar tuin heeft :=

Ik zie weer prachtige dingen voorbij komen <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:50

Ik heb dahlia's gezaaid en tot mijn verbazing komt dat op in een mum van tijd (binnen een week).
'The Bishop's children' - zaad van 'The Bishop of Llandaff', een enkelbloemige rode dahlia met donker blad.
Z'n kinderen kunnen ook roze en oranje zijn, en groen of donker blad hebben.
Ben heel benieuwd! De Bishop is ook redelijk goed winterhard (z'n kinderen ook), ik heb hier een roze kind al jaren in de grond staan die keurig ieder jaar terug komt.
Ik hou niet van die vreselijk gevulde en bonte dahlia's, maar de Bishop is leuk :j

Ik denk wel dat ik de kinderen de eerste jaren uit de grond moet halen en vorstvrij moet overwinteren, maar na een paar jaar laat ik ze lekker staan. Dan zie ik wel wie het sterkst is.
Kan altijd weer het zaad oogsten ook.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-05-25 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:52

Ik heb verschillende soorten dahlia's bij Sprinklr gekocht en nog een meeeeega knol van de buurvrouw een jaar in m'n tuin te logeren (zij moeten nog verhuizen). Sommige heb ik al getopt en bij anderen komt er nu net een mini stukje groen boven de aarde uitpiepen, en ik heb ze allemaal tegelijk voorgetrokken. Verschilt echt enorm per soort en per knol.

Afbeelding
Weer wat nieuws in m'n chaosborder ontdekt: judaspenning!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:49

Wat een leuk boeket, kraakte! <3

De Egelantier is ook fraai.. Ziet er ook echt uit als een wilde roos. Misschien kan ik die hier ook ooit ergens kwijt..

Noeps schreef:

Ooh, mooi! :) Toen ik klein was, hadden we thuis daarvan een droogboeket in een grote glazen bolfles op de overloop staan. Heel bijzonder vond ik dat, met die transparante 'penningen'.

De plannen van ons Wijkteam en buurtbewoners om een paar stroken grond in te zaaien met een inheemse zadenmix van Cruydt Hoeck is helaas uitgesteld, door de droogte..
Jammer, maar zo wel weer volop tijd om in plaats daarvan plannen voor het najaar uit te werken. Hopelijk kunnen we dan ook wat vaste planten en/of struikjes planten!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 11:09

Wat tof, Dahlia's!

Mijn schoonvader had laatst een mooie opmerking: "tegenwoordig is dat hip om je tuin te laten verslonzen" :')
Zeker gezien hun eigen tuin ook zeer groen is (op de meest positieve manier) vond ik het wel typisch.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:35

Zolala schreef:
Wat een leuk boeket, kraakte! <3

De Egelantier is ook fraai.. Ziet er ook echt uit als een wilde roos. Misschien kan ik die hier ook ooit ergens kwijt..

Noeps schreef:

Ooh, mooi! :) Toen ik klein was, hadden we thuis daarvan een droogboeket in een grote glazen bolfles op de overloop staan. Heel bijzonder vond ik dat, met die transparante 'penningen'.

De plannen van ons Wijkteam en buurtbewoners om een paar stroken grond in te zaaien met een inheemse zadenmix van Cruydt Hoeck is helaas uitgesteld, door de droogte..
Jammer, maar zo wel weer volop tijd om in plaats daarvan plannen voor het najaar uit te werken. Hopelijk kunnen we dan ook wat vaste planten en/of struikjes planten!

Dat zou hier in de wijk ook wel wat zijn. Zijn her en der echt wel stroken waar dat zou kunnen! Ga daar toch ook eens op broeden voor volgend jaar.
Denk dat ik wel wat buurtbewoners mee krijg om t als t nodig is te onderhouden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:05

Ik ben ook niet tegen exoten en gekweekte variëteiten. Het is meer dat dit topic specifiek over inheemse planten gaat.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken welke inheemse vijver en moerasplanten bij ons passen. En ik kwam biovijver.nl tegen. Ik denk dat ik daar wel ga bestellen. Maar voor ik dat doe hoor ik graag of jullie nog andere winkels als tip hebben. Specifiek op inheemse vijver en moerasplanten dus.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 09:37

Leuk dat je over een inheemse vijver nadenkt! :j Met winkels kan ik je niet helpen (woon in Duitsland). Met ervaringen alvast een beetje. Al is ook mijn vijver een compromis tussen wat ik zelf leuk vind en wat goed is voor de inheemse natuur.
Hier alvast een paar dingen die mij goed bevallen:

-minstens 1 oever voorzien die geleidelijk afloopt, zodat dieren kunnen in- en uitlopen en niet verdrinken

-ondiepe zones, die naargelang de waterstand soms met een laagje water bedekt zijn en soms uitdrogen. Gedeeltelijk beplant, gedeeltelijk met stenen. Dit biedt de garantie op ondiepe stukken, het hele jaar door, waar insecten en zoogdieren uit komen drinken en in baden.

-aan een zijde een walletje van gestapelde losse stenen waartussen dieren zich kunnen verschuilen en kunnen overwinteren.

-Vetjes! Dat zijn onschijnbare zilveren visjes die doordat ze zo klein zijn geen bedreiging vormen voor kikkervisjes, libellenlarven en salamanders. Wel eten ze muggenlarven en staan ze zelf op het menu van de ijsvogel. En ze zijn super leuk, omdat ze 's morgens en 's avonds op muggen jagen door boven het water uit te springen. Heerlijk om naar te kijken! https://www.polderhoofdkanaal.nl/beschermde-dieren-en-planten/vetje

Dit is mijn vijver:
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:12

Leuke tips. Dankjewel! Ik heb nog niet echt nagedacht over dieren toevoegen.

Onze vijver is op pure klei zonder folie. Het is het diepste punt van ons terrein en veel van het terrein loopt daar dus naartoe. Door deze situatie is de vijver heel voedingsrijk. Er komt dan ook veel riet en lisdodde in de vijver. En in voorgaande jaren veel kroos en alg. Maar dat lijkt af te nemen nu onze elzen en wilgen meer schaduw geven.

Vanaf het maaiveld is het diepste punt gegraven op 2,60m. Ondanks de wisselende waterstand staat er dus altijd water in. De zuidelijke zijde is heel gelijkelijk van afloop. Daar komen heel vaak vogels drinken en badderen. De noordzijde is een stuk steiler. Maar de (bruine)kikkers zitten daar wel erg graag om op te warmen.

Door de wisselende waterstand kunnen we eigenlijk geen wortelende waterplanten plaatsen tenzij ze heel goed tegen extreme wisselingen kunnen. Ik wil nu dus gaan experimenteren met drijvende, niet wortelende soorten.

Foto van afgelopen winter. Ik zal zo eens kijken of ik op dezelfde plek een foto kan maken.
Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:31

Hier zien we veel gele lissen aan de waterrand. Die zaaien zichzelf ook uit de oever op, kunnen zowel volledig nat als volledig droog goed hebben. Misschien een poging waard als wortelende plant!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:00

Zeker! Ik heb hier al een grote pol staan die ik na de bloei wil delen zodat hij op meer plekken komt te staan. Uitzaaien doet hij namelijk nog niet. Ook valeriaan heeft het naar zijn zin. Het lijkt er op dat de Heemst zich ook heeft uitgezaaid. Dotterbloem hebben we ook. En ik heb vorig jaar moetasspirea neergezet die dit jaar goed is terug gekomen.

Ik wil ook nog heel graag zwanenbloem proberen. Maar de waterstand kan hier dus 1,5e meter schommelen en dat is echt enorm. Zelfs het aarvederkruid is verdwenen.

De wildernis nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het water staat nu ongeveer een meter lager dan de foto afgelopen winter. Ik hoop komende week of de week er op hulp te krijgen om weer wat riet en lisdodde te verwijderen.

Overigens is de diameter van de vijver nu met de lage waterstand nog steeds een meter of 6.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 14:34

Voor die wisselend natte oevers (en voldoende plaats, maar dat heb je) is lythrum salicaria een fijne plant. Trekt veel insecten aan en ziet er ook nog eens leuk uit. Uiteraard inheems.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 19:17

Dat is zeker een goed passende plant. Om een of andere reden vergeet ik altijd dat hij bestaat. Maar die moet zeker komen!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:10

Gaaf zeg die vijvers. Mocht ik ooit ergens wonen met een grotere tuin zou ik er ook wel eentje willen.
Ik heb weer wat in de tuin gedaan, wat her en der bijgeknipt, onkruidjes weggeplukt en foto’s gemaakt. Maar die foto’s krijg ik nu niet door de upload heen dus die hebben jullie nog tegoed!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:00

Weet iemand een kwekerij/tuincentrum die Welriekende salomonszegel (polygonatum odoratum) op voorraad heeft? Ik aas er al een hele tijd op bij cruydthoeck en andere kwekers. Maar hij lijkt nergens op voorraad te komen. Ik zie alleen maar gewone salomonszegel, tuin salomonszegel en de dubbelbloemige (steriele) cultivar. En als ik hem wel tegen kom is het weer ophalen in belgië. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:13

Waar in België?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:30

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:33

oh nu zie ik ook nog dit staan "geen voorraad, op bestelling*" |(

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:34

axel_1997 schreef:
Weet iemand een kwekerij/tuincentrum die Welriekende salomonszegel (polygonatum odoratum) op voorraad heeft? Ik aas er al een hele tijd op bij cruydthoeck en andere kwekers. Maar hij lijkt nergens op voorraad te komen. Ik zie alleen maar gewone salomonszegel, tuin salomonszegel en de dubbelbloemige (steriele) cultivar. En als ik hem wel tegen kom is het weer ophalen in belgië. :')

Kwekerij Aaldering de stek misschien?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:30

axel_1997 schreef:

Heb je hier al gevraagd? Ze hebben veel keuze. https://holstotuinen.nl/assortiment/ (Olst, Overijssel)