Cer schreef:Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?
ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien..
Het is natuurlijk een enorm ethische discussie eigenlijk. Waar voor mij een groot stuk probleem zit, is dat wij als mensheid nu een hele berg soorten doen uitsterven. Dat wij als mensheid een hele berg ecosystemen naar de *piep* helpen voor ons eigen gewin. Die soorten en ecosystemen zouden zonder ons misschien ook uitsterven/veranderen, maar niet in pak 'em beet 200 jaar. Misschien in 2000 jaar, of zelfs 20.000 jaar maar niet binnen een aantal (menselijke) generaties. En dat vind ik niet netjes. Want waarom is mijn bestaansrecht en mijn honger naar luxe belangrijker dan het leven van zoveel andere soorten? Terwijl het uitsterven van veel soorten voorkomen had kunnen worden als we onze samenleving anders ingericht hadden? Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de dood van mijn buurman. Of dat nou een homo sapiens is
of een vleermuis, of een mus, of een olifant, of zelfs 'maar' een plant. Laat staan voor de dood van een hele soortgroep. en ja, ik sla ook een mug in huis plat, ik heb ook mijn grenzen
Eens met Verootjoo over stress. En ook in de natuur is 'stress' niet per se slecht. Af en toe maaien kan de biodiversiteit van een grasveld vergroten. Maar elke week je gras millimeteren is te veel. Een keer een bosbrand kan goed zijn voor je bos. Maar een hele zomer in lichterlaaie is te veel.
Sizzle, ik zou persoonlijk nóg liever streven naar een samenleving-inclusieve natuur, maar dat is echt een utopie vrees ik