Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:47

Cer schreef:
ikke schreef:
Nee, dat is waar het op neer komt.
Er komt een tijd dat jij betaald gaat worden voor de productie van CO2……

Ik begrijp niet wat je bedoelt :o

Dat ik betaald ga worden?

Misschien niet als individu, maar CO2 als een grondstof voor de chemische industrie is een kwestie van tijd.

Bedenk dat de hulp voor een niet onbelangrijk deel komt uit de hoek die je niet verwacht: petro-chemische industrie.
Het kraken van, bijvoorbeeld, CO2 in C en O2 kun je aan bomen overlaten, maar dan houdt de boom C vast, want dat is wat een boom is: C.

Als je CO2 kunt kraken in C en O2, dan kun je C inzetten voor energiedragers.
Waar komt die CO2 vandaan? Juist, uit de opslag.....

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:26

Cer schreef:
Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?

ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien..

Het is natuurlijk een enorm ethische discussie eigenlijk. Waar voor mij een groot stuk probleem zit, is dat wij als mensheid nu een hele berg soorten doen uitsterven. Dat wij als mensheid een hele berg ecosystemen naar de *piep* helpen voor ons eigen gewin. Die soorten en ecosystemen zouden zonder ons misschien ook uitsterven/veranderen, maar niet in pak 'em beet 200 jaar. Misschien in 2000 jaar, of zelfs 20.000 jaar maar niet binnen een aantal (menselijke) generaties. En dat vind ik niet netjes. Want waarom is mijn bestaansrecht en mijn honger naar luxe belangrijker dan het leven van zoveel andere soorten? Terwijl het uitsterven van veel soorten voorkomen had kunnen worden als we onze samenleving anders ingericht hadden? Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de dood van mijn buurman. Of dat nou een homo sapiens is :D of een vleermuis, of een mus, of een olifant, of zelfs 'maar' een plant. Laat staan voor de dood van een hele soortgroep. en ja, ik sla ook een mug in huis plat, ik heb ook mijn grenzen :+

Eens met Verootjoo over stress. En ook in de natuur is 'stress' niet per se slecht. Af en toe maaien kan de biodiversiteit van een grasveld vergroten. Maar elke week je gras millimeteren is te veel. Een keer een bosbrand kan goed zijn voor je bos. Maar een hele zomer in lichterlaaie is te veel.

Sizzle, ik zou persoonlijk nóg liever streven naar een samenleving-inclusieve natuur, maar dat is echt een utopie vrees ik :)

pien_2010

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:34

Mooi verwoord Eelmo en eens met je hele post. Die ethische kant wordt te vaak onbelicht imo.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:45

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:02

Ja vooral invullen wil je nog wat meer stress krijgen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:05

Ann schreef:
Onderstaande kwam ik net tegen, behoorlijk confronterend vind ik. Een tool waarin je jouw geboortejaar kunt invullen en kan kijken wat de klimaatveranderingen zijn geweest en wat nog komt.

https://app.nos.nl/op3/klimaatscenarios-2023/

Bron: NOS

ik heb m ingevuld en de drie scenario's bekeken..zelfs op het beste scenario gaat het mis..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:13

Op de klimaattop in Dubai wordt alles vast in een serieus plan van aanpak gegoten.
Wat een grap weer dit :')

170.000 (!!) aanwezigen die bijna allemaal met het vliegtuig komen en kunnen verblijven in de grootste luxe.

De voorzitter van de top is eigenaar van één van 's werelds grootste oliebedrijven.
Naast wat greenwashing bestaat zijn job tijdens de conferentie er vooral in grote oliedeals te sluiten met verschillende landen aanwezig daar.
Belangrijk, want tegen 2030 willen ze nog een paar miljoen vaten extra gaan oppompen, tot 5 miljoen vaten per dag... :$

Als je het zo allemaal leest, je zou haast vergeten dat het eigenlijk over het klimaat gaat :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:22

ikke schreef:
Cer schreef:

Ik begrijp niet wat je bedoelt :o

Dat ik betaald ga worden?

Misschien niet als individu, maar CO2 als een grondstof voor de chemische industrie is een kwestie van tijd.

Bedenk dat de hulp voor een niet onbelangrijk deel komt uit de hoek die je niet verwacht: petro-chemische industrie.
Het kraken van, bijvoorbeeld, CO2 in C en O2 kun je aan bomen overlaten, maar dan houdt de boom C vast, want dat is wat een boom is: C.

Als je CO2 kunt kraken in C en O2, dan kun je C inzetten voor energiedragers.
Waar komt die CO2 vandaan? Juist, uit de opslag.....

Klopt inderdaad, als is grootschalige CO2 capture nog best lastig. We horen altijd wel dat er zoveel CO2 productie is, maar percentueel in de lucht valt het best wel tegen (als je het er weer uit moet halen). Het is wel een zeer interessante technologie, vooral voor toepassingen waar 'gewone' alternatieve energiedragers (waterstof, ammonia, methanol), niet voldoende zijn. Luchtvaartindustrie kijkt bijvoorbeeld naar SAFs, sustainable aviation fuels. Groene methanol moet ook op dit soort manieren gemaakt worden. En als je je best doet kun je van CO2 ook wel diesel maken. Kost je alleen wel goed veel energie, het moet thermodynamisch natuurlijk ook kunnen (dus stoffen die veel energy opleveren, kosten ook veel energie om te maken).
Overigens denk ik niet dat technologie de oplossing is van alles, maar dat er ook wel een omslag zal moeten komen in hoe wij nu leven en consumeren, maar ja, dat is een stuk lastiger dan technologische oplossingen bedenken. Dus doe ik dat laatste maar :')
De oliebedrijven vind ik de laatste tijd sowieso erg teleurstellend. Of ja eigenlijk, meer het gevoel dat ze het groene masker weer laten vallen. Ze hebben een tijdje "veel" ingezet op verduurzaming, maar nu lijkt dat helemaal van de baan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:34

Die klimaattop kunnen ze beter afschaffen inderdaad. De olie industrie probeert daar al jaren hogerop te komen, en nu met die oliebaas als voorzitter, die ook nog eens de ambitie heeft om juist méér olie te gaan gebruiken, kun je die hele club toch niet meer serieus nemen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:37

Ann schreef:
Onderstaande kwam ik net tegen, behoorlijk confronterend vind ik. Een tool waarin je jouw geboortejaar kunt invullen en kan kijken wat de klimaatveranderingen zijn geweest en wat nog komt.

https://app.nos.nl/op3/klimaatscenarios-2023/

Bron: NOS

Waar niets van klopt. Als het opwarmt sterven er koraalriffen maar elders krijg je weer nieuwe. Te veel onzekerheden die hier als waarheid ingevuld worden.
Pure propaganda dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:43

LoveBodin schreef:
Klopt inderdaad, als is grootschalige CO2 capture nog best lastig. We horen altijd wel dat er zoveel CO2 productie is, maar percentueel in de lucht valt het best wel tegen (als je het er weer uit moet halen). Het is wel een zeer interessante technologie, vooral voor toepassingen waar 'gewone' alternatieve energiedragers (waterstof, ammonia, methanol), niet voldoende zijn. Luchtvaartindustrie kijkt bijvoorbeeld naar SAFs, sustainable aviation fuels. Groene methanol moet ook op dit soort manieren gemaakt worden. En als je je best doet kun je van CO2 ook wel diesel maken. Kost je alleen wel goed veel energie, het moet thermodynamisch natuurlijk ook kunnen (dus stoffen die veel energy opleveren, kosten ook veel energie om te maken).
Overigens denk ik niet dat technologie de oplossing is van alles, maar dat er ook wel een omslag zal moeten komen in hoe wij nu leven en consumeren, maar ja, dat is een stuk lastiger dan technologische oplossingen bedenken. Dus doe ik dat laatste maar :')
De oliebedrijven vind ik de laatste tijd sowieso erg teleurstellend. Of ja eigenlijk, meer het gevoel dat ze het groene masker weer laten vallen. Ze hebben een tijdje "veel" ingezet op verduurzaming, maar nu lijkt dat helemaal van de baan.

Ik heb het hier al vaker gezegd: er bestaat geen oplossing. De oplossing bestaat uit heel veel kleine oplossinkjes, die samen er voor zorgen dat het werkt.
Technologie is een ding, mentaliteit is er ook een, evenals verminderen va de populatie Homo Sapiëns en zo zijn er wel meer dingen die mee moeten doen.

Ik weet van enkele oliemaatschappijen dat ze achter de schermen druk bezig zijn, maar dat doen ze lang niet allemaal. Net als hier, zijn er in die markt mensen die geloven dat we gewoon op de huidige lijn verder gaan. Op het moment dat we dat dus niet doen, zijn dat de eerste bedrijven die omvallen.

Ze doen er heel ingewikkeld over maar vliegtuigen kunnen op alles vliegen wat brand. Waar 'm de crux zit, is gewicht versus energiedichtheid.
Voor een elektriciteitscentrale maakt dat niet uit, dan zet je er apparatuur naast en je laat de turbine op zware stookolie lopen (de oude centrale in Utrecht kon dat) maar zo simpel werkt dat niet in een vliegtuig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:14

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:27

De journalist (m) die namens Trouw naar de klimaattop in Dubai is gegaan,
heeft een groot deel van de route gelift.
Het leverde boeiende verslagen op en de man was op tijd op zijn bestemming.

Nu duimen draaien dat het echt ergens over kan gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:52

pien_2010 schreef:
Mooi verwoord Eelmo en eens met je hele post. Die ethische kant wordt te vaak onbelicht imo.

Dat geldt mbt paardrijden ook.
Heb dat 20 jaar terug op mijn pagina uitgelegd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:02

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:27

De sultan / voorzitter van de top zei in zijn openingsspeech dat we toch alle mogelijkheden moeten onderzoeken om ook in de toekomst fossiele brandstoffen te blijven gebruiken.
't Zal wel zijn vent :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:33

Natuurlijk zegt hij dat. Hij is de baas van de grootste olie productie daaro. Die hele top is daarmee ook wel een lachertje. Want die gasten willen (iets dat ik ook nog begrijp) helemaal niet van de olie af, want zeg dan maar dag tegen de miljoenen die daar binnen stromen. Ik zie weinig heil in die top en ik vrees dat hoekstra en andere afgevaardigden het heel erg zwaar gaan krijgen als het gaat om veranderingen te krijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:50

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er regeringsleiders zijn die erheen gaan en er serieus iets van verwachten, ook al zeggen ze in de media van wel natuurlijk.
Dit is gewoon een leuk snoepreisje met alle luxe erop en eraan. En er kunnen natuurlijk tussendoor vast ook wel goeie oliedeals gesloten worden.

Biden en die vent van China zijn er in elk geval niet. Beide landen samen goed voor 40% van de uitstoot :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:54

Is Australië er? Want dat is ook een enorme vervuiler!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 17:03

Ik vermoed van wel. Ze willen tegen 2050 klimaatneutraal zijn...zeiden ze toch vorig jaar :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:35

pien_2010 schreef:
Natuurlijk zegt hij dat. Hij is de baas van de grootste olie productie daaro. Die hele top is daarmee ook wel een lachertje. Want die gasten willen (iets dat ik ook nog begrijp) helemaal niet van de olie af, want zeg dan maar dag tegen de miljoenen die daar binnen stromen. Ik zie weinig heil in die top en ik vrees dat hoekstra en andere afgevaardigden het heel erg zwaar gaan krijgen als het gaat om veranderingen te krijgen.

Wat slecht dat een oliebaas het daar voor het zeggen kan hebben := ik heb er niks tegen dat ze erbij zijn (immers, die moeten ook om’), maar dit is echt te slecht voor woorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:48

Pandora2 schreef:
Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er regeringsleiders zijn die erheen gaan en er serieus iets van verwachten, ook al zeggen ze in de media van wel natuurlijk.

Dat is een onderdeel van het onderhandelen.
(ZOU je nu al in de krant laten zetten 'dat het niets wordt', dan wordt het gegarandeerd niets.)

Hoekstra heeft in zijn voorwerk her en der nadrukkelijk gezegd 'ik heb jullie steun nodig, doe mee...!'

Citaat:
Dit is gewoon een leuk snoepreisje met alle luxe erop en eraan. En er kunnen natuurlijk tussendoor vast ook wel goeie oliedeals gesloten worden.

Pardon...?
Snoepreisje...?
Heb jij een idee wat er allemaal aan vastzit en bij komt kijken???

(Om 08.00 beginnen en de avondsessie die uitloopt tot 02.00 - zulke dagen zijn geen zeldzaamheid.)

En er zijn wel degelijk afgevaardigden namens de VS, inclusief Kamala Harris.
Ook China stuurt een delegatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:52

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:

Wat slecht dat een oliebaas het daar voor het zeggen kan hebben := ik heb er niks tegen dat ze erbij zijn (immers, die moeten ook om’), maar dit is echt te slecht voor woorden.

Nee hij heeft het niet voor het zeggen. Maar in dat land is de top en hij is de voorzitter. Dat is wat anders als de baas zijn, ook al is het ook gek dat in dat land de top is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:08

Ohhh zo!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:17

Het NOS nieuws zei dat het best wel bijzonder is dat de klimaat top plaats vindt op DE Oliebelt in Dubai.
Maar Dubai heeft natuurlijk veel te verliezen aan imago werd er bij gezegd, als het mislukt.