Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:23

Ibbel schreef:
Als er alle grond bewoonbaar zou zijn, kunnen we nog even vooruit, heb ik net even uit zitten zoeken. Er zijn tot nu toe ruim 100 miljard mensen geweest (vanaf 50.000 v Chr, toen hadden we een min of meer moderne mens) en we hebben ruim 500 vierkante kilometer landmassa. Dus dan hebben we gelukkig toch nog 5 vierkante kilometer voor onszelf en een beetje privacy.

De vraag blijft natuurlijk wel met hoeveel dieren je die 5 vierkante kilometer moet delen :D

Wij rekenen obv bijbelse chronologie met 6000 jaar menselijke geschiedenis. Volgens de berekening uit pakweg 1970 zou er nog zo'n 6000 vierkante kilometer pp overblijven.
Maar het is minder belangrijk omdat we echt geen idee hebben hoeveel mensen er straks op aarde nog over zullen blijven na Gods oordeel. En hoe het in de toekomst gaat als de aarde "vol" raakt. Daar zegt de bijbel niets over. Blijkbaar van ondergeschikt belang van de boodschap van de bijbel.
God heeft de aarde geschapen voor mensen om op te wonen; wellicht maakt hij nog een 2e of meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:30

verootjoo schreef:
Qua sekte; JG voldoet niet aan de definitie van sekte. Maar ik heb er wel eens bij gezeten en kreeg ook geen fijn gevoel. Maar dit heb ik ook wel eens bij een evangelische kerk gehad, dat vond ik ook net een sekte.
Het is ook maar net per kerk verschillend en ook maar net welke personen je spreekt vind ik.

Het is zeker ook wel verschillend in wat voor JG gemeente je komt "in den lande". De leer is niet anders maar in sommige streken zijn "mensen zichzelf tot wet" wat inhoudt dat het grijze gebied dat we bijbelse principes noemen ipv bijbelse geboden krap of minder krap kunnen zijn, in hoeverre je eigen geweten dat toelaat.
Dus het kan zijn dat als je in een JG gemeente komt op de bible belt (waar de lengte van je rok belangrijker wordt gevonden) die anders voelt dan een JG gemeente in Amsterdam of Den Haag.

verootjoo

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:35

De JG hier op de bible belt vind ik anders wel een verademing hoor :j er komen bij ons altijd heel fijne mensen langs.
Maar uiteindelijk is iedereen ook maar een mens en de een is wat meer gezegend met talent voor spreken over z’n geloof dan de ander.
En omdat je zelf ook mens bent komt de een ook weer heel anders bij je binnen dan de ander.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:01

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
Qua sekte; JG voldoet niet aan de definitie van sekte. Maar ik heb er wel eens bij gezeten en kreeg ook geen fijn gevoel. Maar dit heb ik ook wel eens bij een evangelische kerk gehad, dat vond ik ook net een sekte.
Het is ook maar net per kerk verschillend en ook maar net welke personen je spreekt vind ik.

Het is zeker ook wel verschillend in wat voor JG gemeente je komt "in den lande". De leer is niet anders maar in sommige streken zijn "mensen zichzelf tot wet" wat inhoudt dat het grijze gebied dat we bijbelse principes noemen ipv bijbelse geboden krap of minder krap kunnen zijn, in hoeverre je eigen geweten dat toelaat.
Dus het kan zijn dat als je in een JG gemeente komt op de bible belt (waar de lengte van je rok belangrijker wordt gevonden) die anders voelt dan een JG gemeente in Amsterdam of Den Haag.

Oh dat geloof ik direct.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:11

Hoe kijk jij naar de eindtijd Babootje? Er zijn in het verleden voorspellingen gedaan door JG wanneer God terugkomt. Waar komen die vandaan en waarom verschilt dit met het christendom? Puur nieuwsgierigheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:19

Ibbel schreef:
Als er alle grond bewoonbaar zou zijn, kunnen we nog even vooruit, heb ik net even uit zitten zoeken. Er zijn tot nu toe ruim 100 miljard mensen geweest (vanaf 50.000 v Chr, toen hadden we een min of meer moderne mens) en we hebben ruim 500 vierkante kilometer landmassa. Dus dan hebben we gelukkig toch nog 5 vierkante kilometer voor onszelf en een beetje privacy.

De vraag blijft natuurlijk wel met hoeveel dieren je die 5 vierkante kilometer moet delen :D

Sorry, klopt niets van ;)
Als je de wederopstanding à la Jehova's Getuigen analyseert moet je natuurlijk wél binnen dat wereldbeeld blijven.
Geen evolutie, en een jonge aarde, die 50.000 jaar geleden dus nog lang niet bestond.

Edit; Babootje was me al voor zie ik nu.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:24

Die paar miljoen mensen tussen 50.000 BC en 6000 BC gaan het verschil niet maken hoor :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:26

Amado7 schreef:
Hoe kijk jij naar de eindtijd Babootje? Er zijn in het verleden voorspellingen gedaan door JG wanneer God terugkomt. Waar komen die vandaan en waarom verschilt dit met het christendom? Puur nieuwsgierigheid.

Een stukje terug in het topic al wat over verteld.

De Bijbel beschrijft gebeurtenissen in de wereld en veranderingen in het gedrag van mensen waaraan ‘het einde van het tijdperk’ of ‘het einde van deze wereld’ te herkennen zou zijn (Mattheüs 24:3, Bijbel in Gewone Taal). De Bijbel noemt deze tijd ‘de laatste dagen’, de ‘tijd van het einde’ of de ‘eindtijd’ (2 Timotheüs 3:1; Daniël 8:19, NBV21).
In de Bijbel zijn veel dingen voorspeld die bij elkaar ‘het teken’ zouden vormen waaraan je de laatste dagen kunt herkennen (Lukas 21:7).
Jezus voorspelde: ‘Het ene volk zal strijden tegen het andere, en het ene koninkrijk tegen het andere’ (Mattheüs 24:7). In de profetie van Openbaring 6:4 wordt oorlog afgebeeld als een symbolische ruiter die de macht kreeg ‘de vrede van de aarde weg te nemen’.
Jezus voorspelde dat er ‘voedseltekorten’ zouden zijn (Mattheüs 24:7). Het boek Openbaring voorspelde een symbolische ruiter die op grote schaal honger zou veroorzaken (Openbaring 6:5, 6).
Volgens Jezus zouden er ‘in de ene plaats na de andere (…) aardbevingen zijn’ (Mattheüs 24:7; Lukas 21:11). Over de hele wereld zouden zware aardbevingen op ongekende schaal leed veroorzaken en slachtoffers maken.
Volgens Jezus zouden er epidemieën zijn of ‘besmettelijke ziekten’ (Lukas 21:11, Herziene Statenvertaling).
Hoewel er al heel lang misdaad is, voorspelde Jezus dat de mensen ‘steeds wettelozer’ zouden worden (Mattheüs 24:12).
Volgens Openbaring 11:18 zouden de mensen ‘de aarde aan het vernietigen’ zijn.
Volgens 2 Timotheüs 3:1-4 zouden mensen in het algemeen ‘ondankbaar en ontrouw’ zijn, ‘voor geen enkele overeenkomst openstaan en kwaadsprekers zijn’. Ze zouden ‘onbeheerst en wreed zijn en geen liefde voor het goede hebben’. Ze zouden ‘roekeloos en opgeblazen van trots’ zijn. Het gedrag van mensen zou zo extreem worden dat die periode terecht beschreven kon worden als ‘zware tijden (…) die moeilijk te doorstaan zijn’.
In 2 Timotheüs 3:2, 3 is voorspeld dat veel mensen ‘geen natuurlijke genegenheid’ voor hun familieleden zouden hebben en dat kinderen ‘ongehoorzaam aan ouders’ zouden zijn.
Jezus voorspelde: ‘De liefde van de meesten zal bekoelen’ (Mattheüs 24:12). Hij bedoelde dat bij de meeste mensen de liefde voor God zou bekoelen. In 2 Timotheüs 3:4 wordt gezegd dat ze in de laatste dagen ‘meer liefde voor genot dan liefde voor God’ zouden hebben.
n 2 Timotheüs 3:5 is voorspeld dat mensen ‘een schijn van vroomheid’ zouden hebben maar niet echt naar Gods normen zouden leven.
Volgens het boek Daniël zouden velen in ‘de tijd van het einde’ meer kennis van Bijbelse waarheid krijgen en deze profetieën beter gaan begrijpen (Daniël 12:4)
Wereldwijde evangelisatie: Jezus voorspelde: ‘Dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt’ (Mattheüs 24:14).
Volgens Jezus zouden mensen in het algemeen geen aandacht schenken aan het overtuigende bewijs dat het einde naderde (Mattheüs 24:37-39). En volgens 2 Petrus 3:3, 4 zou het bewijsmateriaal zelfs worden bespot en van tafel worden geveegd.
Volgens Jezus zouden de laatste dagen te herkennen zijn aan de gelijktijdige vervulling van al deze profetieën, niet slechts een paar of de meeste ervan (Mattheüs 24:33).

Op basis van een bijbels chronologisch overzicht van de profetieen kunnen we berekenen dat de tijd van het einde begon in 1914.
Op basis van die profetieen weten we dat er een bepaalde periode in de geschiedenis geen door God aangestelde koning op de troon van Israel zou zitten. Die periode wordt in de bijbel de bestemde tijden der natien genoemd. Deze begon met de vernietiging van Jeruzalem in 607 v Christus. Uit de profetie in boek Daniel dat een eerste vervulling had bij het leven van koning Nebukadnezar, maar ook een grotere vervulling zou hebben, kunnen we berekenen dat deze periode (als we uitgaan van het bijbelse principe een dag voor een jaar) 2520 jaar duurde. Gerekend vanaf de vernietiging van Jeruzalem, komen we op oktober 2014 uit, waarin - zoals wij geloven - de door de bijbel genoemde bestemde tijden der natien/of de tijden der heidenen eindigden en de tijd van het einde begon. Dit ging gepaard met de installatie van Jezus als koning in de hemel. En het neerwerpen van de duivel naar de aarde, waar hij tekeer gaat probeert zoveel mogelijk mensen in zijn vernietiging mee te sleuren.
Op dat moment - dus met het koningschap van Jezus in de hemel - begon ook de epische rit van de apocalyptische ruiters. Een visioen van Johannes zoals omschreven in Openbaring.
Het eerste paard is wit en de ruiter is een machtige, pas gekroonde koning (Jezus). Achter hem volgt een paard dat de kleur van vuur heeft, met een ruiter die de vrede van de aarde wegneemt. Daarna volgt het derde paard, zo zwart als de nacht. Zijn ruiter houdt een weegschaal vast terwijl er een sombere boodschap wordt verteld over een gebrek aan voedsel. Het vierde paard heeft een vale kleur, als aankondiging van ziekte en andere dodelijke gevaren, en wordt bereden door de Dood. Het Graf (het gemeenschappelijke graf van de mensheid) volgt dicht achter hem en haalt een afschuwelijke oogst binnen: mensenlevens (Openbaring 6:1-8).
Wellicht herken je in deze voorstelling ook wel het samengestelde teken dat Jezus gaf dat de tijd van het einde zou kenmerken.
In 1914 met het uitbreken van de eerste wereldoorlog werd voorgoed de vrede van de wereld weggenomen. Daarna cumuleerden in relatief korte periode steeds meer gebeurtenissen als onderdeel van dit teken, die voor ons duidelijk zichtbaar zijn.
De tijd van het einde zal uitlopen de oorlog van de grote dag van God de Almachtige Armageddon,

Maar voor die dag moeten er nog een aantal profetieën uitkomen die ook in Openbaringen omschreven staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:29

Kuggur schreef:
Als je de wederopstanding à la Jehova's Getuigen analyseert moet je natuurlijk wél binnen dat wereldbeeld blijven.
Geen evolutie, en een jonge aarde, die 50.000 jaar geleden dus nog lang niet bestond.

De aarde kan ouder zijn. Veel ouder zelfs. De menselijke geschiedenis echter, vanaf de schepping van Adam is qua jaren bekend. De afstammingen staan in de bijbel. En wordt berekend op nu iets meer dan 6000 jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:34

"Hoe kijk jij er tegenaan?""
"Whirrrrrr, 7000 bijbelteksten"

Dat is volgens mij geen antwoord op de vraag.

Dat staat me ontzettend tegen in ieder topic op bokt over geloof. Er wordt niet gepraat over wat je gelooft, hoe je gelooft, waarom je gelooft, wat je daarbij voelt, nee, er worden honderden bijbelteksten over tafel gegooid.

Dat noem ik dus gewoon onGELOOFlijk. Ik kan er met de pet niet bij dat je uberhaupt gelooft, maar dat je dat alleen kunt 'verdedigen' door met bijbelteksten te gooien.
Dat zou toch uit de kern van jezelf moeten komen? JIJ moet toch inherent geloven? Ook als er geen bijbel was?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:39

Sorry hoor Babootje, maar kan je misschien stoppen met die ellenlange bijbelteksten en gewoon tot de kern komen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:40

Ibbel schreef:
"Hoe kijk jij er tegenaan?""
"Whirrrrrr, 7000 bijbelteksten"

Dat is volgens mij geen antwoord op de vraag.

Dat staat me ontzettend tegen in ieder topic op bokt over geloof. Er wordt niet gepraat over wat je gelooft, hoe je gelooft, waarom je gelooft, wat je daarbij voelt, nee, er worden honderden bijbelteksten over tafel gegooid.

Dat noem ik dus gewoon onGELOOFlijk. Ik kan er met de pet niet bij dat je uberhaupt gelooft, maar dat je dat alleen kunt 'verdedigen' door met bijbelteksten te gooien.
Dat zou toch uit de kern van jezelf moeten komen? JIJ moet toch inherent geloven? Ook als er geen bijbel was?

Excuus Ibbel, maar zo kijk ik ertegenaan. De bijbel is de basis van mijn geloof en dus haal ik de bijbel ook aan als onderbouwing van ijn uitleg over wat ik geloof en hoe ik tegen de eindtijd aankijk. Niet om mezelf te verdedigen. Waarom zou dat nodig zijn? Ik geef toe het is een complexe vraag en daarom is het antwoord ook niet heel eenvoudig. Je hoeft t ook niet te lezen natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:42

thequeensmum schreef:
Sorry hoor Babootje, maar kan je misschien stoppen met die ellenlange bijbelteksten en gewoon tot de kern komen?

Ik vrees dat de tekst er ook met het weghalen van de bijbelteksten niet veel korter op wordt. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:43

Babootje schreef:
Kuggur schreef:

De aarde kan ouder zijn. Veel ouder zelfs. De menselijke geschiedenis echter, vanaf de schepping van Adam is qua jaren bekend. De afstammingen staan in de bijbel. En wordt berekend op nu iets meer dan 6000 jaar.

Interessant dat je zoiets gelooft. Wel een beetje vreemd dat het scheppingsverhaal dan weer niet zo letterlijk wordt genomen dat de aarde zelf ook zo jong is. Dat is nogal inconsequent.
Ik geloof dat andere fundamentalistische stromingen dat wél zo interpreteren.
En ik denk overigens ook dat de aarde inderdaad ouder is, zo'n 4,5 miljard jaar.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 20-07-23 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:46

thequeensmum schreef:

Hoe komen we nu ineens tot regels die gaan bepalen hoe een gesprek gevoerd moet worden? Als dat bij het antwoord hoort dan is dat zo… het makkelijke van tekst is dat je t niet perse hoeft te lezen natuurlijk :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:47

1) Tja, waarom geloof ik...?
Ik ben een soort van geboren mysticus.
... je kunt me midden in de nacht wakker maken en dan weet ik heussies braaf te vertellen 'dat geloof vooral vertrouwen is' - maar voor mij gaat het eerder om een soort herkennen...

2) Babootje had nu juist een vraag gekregen over iets, dan is het ook wel te verwachten ;) dat er een paar lappen tekst komen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:50

Babootje schreef:
Kuggur schreef:

Kuggur schreef:
Interessant dat je zoiets gelooft. Wel een beetje vreemd dat het scheppingsverhaal dan weer niet zo letterlijk wordt genomen dat de aarde zelf ook zo jong is. Ik geloof dat andere fundamentalistische stromingen dat wél zo interpreteren.
En ik denk ook dat de aarde inderdaad ouder is, zo'n 4,5 miljard jaar.

Er staat in de bijbel "In het begin schiep God de hemel en de aarde". Wanneer dat begin was zegt de bijbel niets over. De aarde kan dus best miljarden jaren oud zijn.

Het scheppingsverhaal begint eigenlijk pas met het moment dat God de aarde geschikt ging maken voor bewoning, dag en nacht instelde, het land van water scheidde etc etc. In een aantal scheppingsdagen. In het algemeen wordt ook aangenomen dat dit geen letterlijke dagen waren maar afgekaderde tijdsperioden.
In de bijbel wordt wel vaker het wordt "dag" gebruikt voor een langer durende periode.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:51

Cer schreef:
thequeensmum schreef:

Hoe komen we nu ineens tot regels die gaan bepalen hoe een gesprek gevoerd moet worden? Als dat bij het antwoord hoort dan is dat zo… het makkelijke van tekst is dat je t niet perse hoeft te lezen natuurlijk :)

Lange teksten als reactie kunnen ook hun doel voorbij schieten. Minder aantrekkelijk om door te worstelen
, daardoor het gevoel krijgen dat je (weer) geen antwoord krijgt op een oprechte vraag plus het feit dat bijbel citaten steeds stukjes zijn die soms amper te begrijpen zijn voor een leek.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:56

Babootje schreef:
[
Het scheppingsverhaal begint eigenlijk pas met het moment dat God de aarde geschikt ging maken voor bewoning, dag en nacht instelde, het land van water scheidde etc etc. In een aantal scheppingsdagen. In het algemeen wordt ook aangenomen dat dit geen letterlijke dagen waren maar afgekaderde tijdsperioden.
In de bijbel wordt wel vaker het wordt "dag" gebruikt voor een langer durende periode.

Dit bedoel ik inderdaad. Hier wordt ineens vrije interpretatie toegepast. Terwijl het zo klaar als een klontje is dat de mensheid véél ouder is dan 6000 jaar, wordt daar de bijbelse tekst wél letterlijk genomen.
Dit geldt overigens voor meer zaken, zoals bijvoorbeeld het geocentrische model van ons zonnestelsel zoals in de bijbel beschreven wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:58

CharleyT; als dat het zou zijn, kan dat ook op een andere manier aangegeven worden.. toch?

Als je een vraag stelt en je wilt t antwoord kaderen moet je dat aangeven.. als je een open vraag stelt zonder regels dan is t antwoord wat het is.
Het is niet zo, volgens mij, dat Babootje ongevraagd met de antwoorden komt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:08

Kuggur schreef:
Dit geldt overigens voor meer zaken, zoals bijvoorbeeld het geocentrische model van ons zonnestelsel zoals in de bijbel beschreven wordt.

Eh....?

(Gordiano Bruno werd op een uiterst pijnlijke wijze ter dood gebracht omdat hij de zon in het middelpunt zette. Dat weet ik.
Het christendom heeft helaas een lange geschiedenis van bloedvergieten en wetenschap tegenwerken.)
(Maar op de bijbel gebaseerd, dat valt tegen...)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:12

Het staat er toch héél duidelijk, en letterlijk. De aarde is geschapen als onbeweeglijk fundament. De kerk heeft indertijd die veroordelingen niet op niets gebaseerd.
Maar ik twijfel er niet aan dat je een kronkelredenatie paraat hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:16

Kuggur schreef:
Het staat er toch héél duidelijk, en letterlijk. De aarde is geschapen als onbeweeglijk fundament. De kerk heeft indertijd die veroordelingen niet op niets gebaseerd.
Maar ik twijfel er niet aan dat je een kronkelredenatie paraat hebt.

Ach Jééétje.

'Alles wat je zegt dat ben je zelluf'
(met de kop door de helluft)

_/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:18

En nu is het mijn beurt om "huh" te zeggen...
Ten eerste was mijn opmerking aan Babootje gericht.
Ten tweede was de geocentrische zaak maar een voorbeeld.
Ten derde lees je bijbel er maar op na, moet ik je vertellen waar het precies staat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:29

Kuggur schreef:
En nu is het mijn beurt om "huh" te zeggen...
Ten eerste was mijn opmerking aan Babootje gericht.
Ten tweede was de geocentrische zaak maar een voorbeeld.
Ten derde lees je bijbel er maar op na, moet ik je vertellen waar het precies staat?

Huh...?
1) Ik stelde jou een vraag over waarom jij laten we zeggen kerk en bijbel door elkaar gooit.
2) 'het is maar een voorbeeld', soit, maar Galileo Gallilei en Gordiano Bruno denken daar wellicht anders over
3) ja doe maar.

(En lees just for fun Prediker 1 ook even.
'Zo rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij oprees.'
Dat hijgen past wel bij Prediker die al die dingen maar vermoeiend vindt, het is een brave beschrijving van wat je ziet. Niet direct een reden om iemand dood te martelen' want de zon is het centrum' ...)
(Maar ach - iedere ketter heeft zijn letter, dus ik ben benieuwd naar de jouwe....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-07-23 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt