Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:46

Earth schreef:
Urbanus schreef:

En welke wandelschoenen draag je daar dan bij?

Ik dacht een mooie Teva sandaal.

In de zomer kan dat zeker. Zeker als mensen op bokt hier anderen moeten beledigen. Maar de personen die ze denken te beledigen niet eens kennen.
Jullie willen dus niet begrijpen dat er mensen zijn die soms tijdelijk maar op 1 stel schoenen kunnen lopen. en dan zou dat dus betekenen dat je dan niet naar feestjes mag? Mensen met klompvoeten mogen dan ook niet, en als je je been breekt en op krukken loopt ook niet. Triest dat men dan zo op uiterlijk gaat terwijl een persoon er niets aan kan doen. Dus een rolstoeler is dan ook niet meer welkom. Triest zoiets.
Nu krijg ik gelukkig niet vaak een uitnodiging voor een gala, maar die paar keer dat ik ergens geweest ben ben ik nooit geweigerd om wat ik droeg. En ja, dat was gewoon netjes, chique, maar geen hakken of jurk.
En een jurk en hakken zit er nu gewoon echt niet in. Ik kan op dit moment zelfs tijdelijk niet op teva's lopen, maar gelukkig is het winter. Maar erg jammer dat als je ergens niets aan kunt doen dat je dan volgens sommigen niet welkom zou zijn. Gelukkig denkt men niet overal zo.

Mungbean

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:55

Germie, heb je oprecht niet door dat het niet gaat over uitzonderingen maar om de gemiddelde verwachting? Natuurlijk worden bij normale mensen uitzonderingen door blessures, ziektes, ouderdom, you name it als geen enkel probleem gezien. Oma van 93 komt waarschijnlijk ook niet in haar stillettos aanhuppelen op een bruiloft.
Het gaat om hoe de dresscode er zo uit ziet, niet of Betsie met haar gebroken kuit wel gepaste schoenen aan kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:56

Nou Germie , dat is toch prima :j Waar jij uitgenodigd werd was je welkom..

Er zijn twee dingen: wat IS een dresscode en wat valt eronder en daarnaast
hoe streng wordt daarmee omgegaan..
Wat een dresscode is / inhoud is gewoon een soort van vastgelegd..
Als mensen dat dan als losse of vaste leidraad gebruiken is aan hun.. daar heeft niemand toch verder last van?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:00

Eens Cer, maar daarmee valt het niet ineens binnen de dresscode.

Dat ik op een bruiloft waar vrouwen verzocht worden een jurk te dragen in een pantalon ga zal hopelijk betekenen dat ik niet wordt weggestuurd. Maar daarmee is een pantalon nog niet juist binnen de dresscode.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:02

maar dat zeg ik toch ook niet.
Sterker nog, ik zeg hetzelfde als jij.. Een dresscode is wat het is. Dat staat omschreven en dat kan je opzoeken. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:10

Germie, niemand probeert je te beledigen maar je wordt een karikatuur van jezelf met je gezeur over je wandelbroek en je teva's. Laten we het erop houden dat jij en ik een heel ander idee hebben van gepaste kleding.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:14

Is dat nodig? Iemand een karikatuur van zichzelf noemen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:15

Definieer nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:17

Waarom zou je zo'n bericht plaatsen? Het is persoonlijk tegen iemand gericht.. Ik ben benieuwd wat de reden daarvan is. Hoef je uiteraard niet te delen.. maar ik had niet het idee dat Germie jou persoonlijk ergens op aangesproken heeft? Maar wellicht heb ik niet opgelet..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:19

Geen idee of je hebt opgelet, moet ik je overhoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:20

Een dresscode is wat het is. Een richtlijn/afbakening van welke kledij gedragen hoort te worden of net niet. Of de kleding die jij als persoon verkiest binnen die afbakening of richtlijn valt, is een ander stukje van de puzzel. En hoe de organisatie of gastheer/vrouw omgaat met je eigen invulling binnen of buiten die lijntjes is ook weer wat anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:23

Urbanus schreef:

ik zou verder de vraag ook gewoon laten :j

Joe

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:24

Cer schreef:
Urbanus schreef:

ik zou verder de vraag ook gewoon laten :j

Joe

Joe!

Varekaj schreef:
Een dresscode is wat het is. Een richtlijn/afbakening van welke kledij gedragen hoort te worden of net niet. Of de kleding die jij als persoon verkiest binnen die afbakening of richtlijn valt, is een ander stukje van de puzzel. En hoe de organisatie of gastheer/vrouw omgaat met je eigen invulling binnen of buiten die lijntjes is ook weer wat anders.

Eens! En als jij graag een wandelbroek draagt met wat dan ook en de organisator ziet jou graag (niet op z'n Vlaams) en is oké met wat je kiest, dan is dat dikke prima maar dat maakt nog niet dat het binnen de code valt.

Het is een beetje geven en nemen soms.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:24

Ik zeur helemaal niet en ik heb het woord teva's in dit topic helemaal niet aangesneden. Ik heb het gehad over wandelschoenen omdat dat helaas tijdelijk de enige schoenen zijn waar ik op kan lopen nu. Dat is hopelijk met een 6 weken weer beter. Maar kan ook nog wat langer duren, want het speelt al sinds een hondenbeet en antibioticakuur. Ik vecht er echt tegen om weer 100% fit te worden, want dit is ook niet waar ik voor gekozen heb. Als ik verplicht 10 minuten op hakken moet lopen, dan ben ik weer maanden teruggegooid in herstel. Zelfs op teva's kan ik momenteel niet lopen, al zou ik het willen. En dat alleen maar door antibiotica.
Ik beledig niemand, maar op bokt mag een ander je wel graag beledigen. Heel erg triest.

Maar ik ben wel tegen discriminatie en als dus iemand gewoon geen hakken kan dragen, dan is die volgens velen hier niet welkom. Dat vind ik wel triest. Zo oordeel ik niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:26

Ik denk dat niemand hier iemand de toegang zou verbieden als diegene niet op hakken zou kunnen lopen.

Maar, je stelt een dresscode met een reden en ik vind dat je als gast wel verplicht bent om je best te doen. Of blijf gewoon thuis, ook goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:31

Afgezien van 1 bizarre post heb ik echt nog niemand met een voorbeeld zien komen dat je met een handicap of blessure nergens welkom bent. Vind dat er ook wel erg aan de haren bijgetrokken.
Immers doe je bruiloften doorgaans met mensen die je aardig vind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:36

Je best doen doet iedereen lijkt mij. Ik in ieder geval wel. Maar ik heb mijn grenzen, vooral ook financiele als het om nieuwe kleding kopen gaat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:46

Dat begrijpt iedereen, denk ik. Maar een spijkerbroek aantrekken vind ik dan weer echt niet gepast.

En als ik naar jouw eerste bericht kijk, denk ik nee, een dresscode is niet open voor jouw interpretatie.

Maar goed, de discussie glijdt af zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:53

Er is bij de meeste gelegenheden vast wel wat rek en meedenken mogelijk. Tenzij je naar hele exclusieve evenementen gaat met the rich and famous, of waar etiquette nog zeer hoog in het vaandel gedragen wordt.

Je kan echter niet verwachten dat iemand zijn wensen zodanig ver gaat oprekken dat iedereen zijn eigen interpretatie mag geven aan de gewenste dresscode. Dan krijg je een carnavaleske vertoning. Wil jij je niet aanpassen aan het absoluute minimum wat iemand vraagt, dan heb je gewoon pech.

En die vereisten kunnen voor de ene flexibeler worden omdat de gast het budget niet heeft, niet op hakken kan, in een rolstoel zit, whatever. Maar voor de andere, die het gewoon pertinent niet wil "want ik vind dit prima passend ongeacht wat jij denkt", ja dan kan ik wel begrijpen dat die ietsje minder verdraagzaam kunnen zijn en je niet toelaten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:54

Jij denkt dat, maar ik weet dat het anders zit. Ik heb het sowieso over een pantalon, ja, dat is ook gewoon een broek, maar toch wat chiquer. Maar wel een functionele pantalon, en er zijn zelfs luxe en chique jeanspantalons, dus met zakken zodat je ook een sleutel er in kwijt kunt, of je telefoon. Niet direct in blauw, maar ook in effen grijs of zwart. Dus zeker net en gepast. (beetje zoals ik eerder zei dat je echt wel chique wandelpantalons had, en niemand kon er een voorstelling bij maken totdat ik een foto plaatste, toen moest iedereen mij toch gelijk geven. Misschien dat iemand dat dan nog niet chique genoeg vindt voor elke gelegenheid, maar het is niet een standaardbroek zeg maar). Geen rok of jurk. Maar ik zal wel mijn best doen. Maar wat nieuws kopen voor 1 situatie zit er voor mij financieel niet in (huren ook niet). Ik heb in principe altijd nette kleding, en heb in m'n kast ook zeker wel wat wat je kunt combineren. Dus er wordt zeker aandacht aan besteed. Maar ik kan gewoon niet in een jurk of rok lopen en niet op hakken. En ik verwacht dat dat dan gerespecteerd en geaccepteerd wordt, dat is niet anders dan de rolstoeler ook weigeren immers. Die kan er ook niets aan doen. Het is dus zeker dat er aandacht aan besteed wordt. En netjes en gepast gekleed lukt altijd wel.

Carnaval? Wat is dat? Ik heb dat nog nooit gevierd, en weet dus ook niet wat dat exact inhoud, behalve dat het vooral veel drank is en een verkleedpartijtje voor volwassenen. Niet iets wat mij aanspreekt, haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:59

Germie, ik weet om welke broek het gaat.
Dat is gewoon geen black of white tie, ookal is hij nog zo fatsoenlijk. Definitie staat los van acceptatie.
Goede vrienden accepteren elkaar, ook als diegene niet aan definities voldoet. Maar doen alsof het wel binnen de definitie past is zoiets als beweren dat teenslippers ook heus een alternatief zijn voor veiligheidsschoenen. Is het niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:01

germie schreef:
Jij denkt dat, maar ik weet dat het anders zit.

Oké! Einde discussie.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:04

Chic is geen synoniem van net.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:05

jiehaaa schreef:
Hoe gaan de mensen hier die tatoeages hebben om met dresscodes? Als ik echt op chic wil gaan wil ik ze liever bedekken omdat ze nogal groot zijn. Maar dan kan ik geen korte jurkjes aan of iets zonder mouwen.

Dresscode gewoon volgen en geen probleem als de tattoos zichtbaar zijn.
Hoewel ik dat in privé situaties (bruiloften e.d.) makkelijker vind dan in professionele situaties. Dat is voor mij de reden dat ik bijv geen half sleeve laat zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:09

Ik snap niet waarom iemand niet in een jurk zou kunnen lopen. Niet willen, oké, prima. Maar dat is een keuze.
Anders dan bij schoenen, waarbij je gewoon mogelijk fysiek niet in staat bent om op specifieke schoensoorten te lopen. Vind ik iets totaal anders.