Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
elmiran schreef:Dat laatste hebben we nog niet overna gedacht. Ik ga geen hypotheek betalen als het niet op mijn naam staat.
Citaat:Mede-eigenaar ga ik nooit worden.
Citaat:Hij zegt dat hij tot zijn 28ste 12 uur per dag gewerkt heeft, en daarom dit huis aan niemand weg wil geven. Woonde bij zijn ouders dus hij heeft goed kunnen sparen.
Citaat:Dat er maar 1 op straat komt te staan als we uit elkaar zouden gaan.
Citaat:Ik zei dat ik 10 jaar op kamers gewoond heb, eindelijk mijn huur appartement kreeg (9jaar op de wachtlijst). Dus best veel opgeofferd heb om met hem samen te gaan wonen. Daar krijg ik gewoon geen reactie op, alleen hoe moeilijk hij het had.
Citaat:Hij wil dat ik een bijdrage ga doen. Ik wil dat dit dan precies de helft is van alle woonkosten. Auto betaal ik, hij de benzine als hij naar zijn ouders gaat. Gezamelijke rekening voor boodschappen, en etentjes.
Citaat:Hij zegt als ik ga investeren in het huis dit op papier komt, en ik maar een deel er van terug krijg als we uit elkaar zouden gaan. Dat laatste ben ik nog niet over uit of dat eerlijk is. Een badkamer is snel niks meer waard als je de dagwaarde neemt, en daar de helft van.
Citaat:Het huis laat hij mij wel na mocht er wat gebeuren.
Citaat:Ben ingeschreven bij de woningstichting een paar maanden geleden, en leg geld apart voor het geval dat..
Citaat:We gaan voor een samenlevingscontract + testament. Eerst nog een kostenloos gesprek.
elmiran schreef:@achterom: Als ik mee ga betalen wil ik de helft van de overwaarde als hij mij eruit zet. De dagwaarde van bv een badkamer ga ik niet mee akkoord.
ingvdh schreef:TS betaald de helft van de rente van de hypotheek als huur. Plus de helft gwl, internet, boodschappen etc.
Vriend betaald het aflossingsdeel van de hypotheek zelf en gaat vanaf nu zelf de investeringen in het huis betalen.
ingvdh schreef:Om het eerlijk te doen kan je het volgende voorstellen;
TS betaald de helft van de rente van de hypotheek als huur. Plus de helft gwl, internet, boodschappen etc.
Vriend betaald het aflossingsdeel van de hypotheek zelf en gaat vanaf nu zelf de investeringen in het huis betalen.
Poekkie schreef:Ja sorry ik vind de bovengenoemde oplossingen echt niet redelijk naar de vriend toe. Halve rente is iets van een 100 euro? Nu voelt het alsof hij alle investeringen moet doen, TS er wel alle geniet van heeft en verder eigelijk voor zo goed als niets daar kan wonen. En als die dat niet wil, is het een ‘egoistische zak’ oid. Zelf zou ik het echter ook niet willen moest ik die vriend zijn![]()
Ik zou van mijn vriend ofwel een vaste bijdrage ofwel een 50/50 investering verwachten in het huis. In dat laatste geval vastleggen wat de afschrijving is en bij uit elkaar gaan het overblijvende bedrag na afschrijving 50/50 delen.
elmiran schreef:@achterom: Als ik mee ga betalen wil ik de helft van de overwaarde als hij mij eruit zet. De dagwaarde van bv een badkamer ga ik niet mee akkoord.
Poekkie schreef:Ja sorry ik vind de bovengenoemde oplossingen echt niet redelijk naar de vriend toe. Halve rente is iets van een 100 euro? Nu voelt het alsof hij alle investeringen moet doen, TS er wel alle geniet van heeft en verder eigelijk voor zo goed als niets daar kan wonen. En als die dat niet wil, is het een ‘egoistische zak’ oid. Zelf zou ik het echter ook niet willen moest ik die vriend zijn![]()
Ik zou van mijn vriend ofwel een vaste bijdrage ofwel een 50/50 investering verwachten in het huis. In dat laatste geval vastleggen wat de afschrijving is en bij uit elkaar gaan het overblijvende bedrag na afschrijving 50/50 delen.
maaikemuis schreef:De, in mijn ogen, enige eerlijke oplossing is al genoemd. Je betaalt de helft van de rente op de hypotheek, en de helft van de vaste lasten en boodschappen.
Tot een jaar geleden was de situatie hier vergelijkbaar. Ik had een koopwoning waar mijn vriend bij in kwam wonen. Ik wilde niet dat hij zich inkocht op de hypotheek (in mijn geval was de hypotheek al lang lopend, met veel overwaarde en een woongarantclausule). Hij heeft de helft van de rente meebetaalt en we deelden de kosten van de vaste lasten. Alle andere zaken aangaande de woning waren voor mij. Hij zette iedere maand een bedrag apart alsof hij ook een hypotheek had. Met dat bedrag en mijn overwaarde hebben we nu gezamenlijk een woning gekocht waar we wel alles in delen.
Wij hebben een samenlevingscontract. En ja, dat is niet sexy en vreselijk zakelijk. Wij hebben van alles vastgesteld wat van wie is en hoe bij overlijden, of uit elkaar gaan de zaken worden geregeld. Na het hele kille en zakelijke gedeelte zijn we lekker uit eten gegaan.
chevax schreef:Ayasha schreef:Weet je, ik zou geen relatie kunnen of willen hebben die zó bepaalt wordt door geld. Zie je elkaar dan eigenlijk ook daadwerkelijk graag of is dat meer bijzaak?
Ayasha heeft hier imo helemaal gelijk. Ik zou me hier ook absoluut niet happy bij voelen.