Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:06

Pfoe TS, lastig zeg ik zou er voorlopig in ieder geval geen cent meer insteken.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:39

Ik zou hier ook echt geen cent insteken. Dat zou hij lekker allemaal zelf mogen doen. Ik zou zelfs de relatie beëindigen. Voor mij is zo'n houding geen goede basis voor een fijne relatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:58

Meelezer hier... ik merk dat van dit topic mijn haren toch wel overeind gaan staan, en ik krijg het idee dat jij niet eens echt door hebt hoe erg TS... daarom haal ik even je bericht uit elkaar. En leg op alle slakken zout.
elmiran schreef:
Dat laatste hebben we nog niet overna gedacht. Ik ga geen hypotheek betalen als het niet op mijn naam staat.

Lijkt me verstandig, maar in het geval van arbeidsongeschiktheid, of een andere manier waarop hij niet meer de hypotheek kan betalen, betekent dat dus wel dat jullie beide op straat staan.
Citaat:
Mede-eigenaar ga ik nooit worden.

Nooit? Zo dan, dat is nogal een uitspraak.
Citaat:
Hij zegt dat hij tot zijn 28ste 12 uur per dag gewerkt heeft, en daarom dit huis aan niemand weg wil geven. Woonde bij zijn ouders dus hij heeft goed kunnen sparen.

Even heel flauw: hij heeft een hypotheek, dus het huis is niet eens van hem, het is sowieso deels van de bank.
Hoe komt hij erbij dat hij iets weg zou geven, dat hoeft toch helemaal niet?
Raar idee trouwens, dat weggeven.
Citaat:
Dat er maar 1 op straat komt te staan als we uit elkaar zouden gaan.

Lief van hem, hij houdt echt van je of niet?
Citaat:
Ik zei dat ik 10 jaar op kamers gewoond heb, eindelijk mijn huur appartement kreeg (9jaar op de wachtlijst). Dus best veel opgeofferd heb om met hem samen te gaan wonen. Daar krijg ik gewoon geen reactie op, alleen hoe moeilijk hij het had.

Hoe duidelijk ben je daarover geweest? Heb je verteld wat je hebt gelaten? Hoe lastig het was om alles zelf te regelen, in plaats van verzorgd te worden in hotel mama? Want laten we wel wezen, dat verhaal van 12 uur per dag werken (ik gok vast geen 7 dagen per week?) is natuurlijk vooral mogelijk gemaakt doordat hij lekker makkelijk bij zijn ouders is blijven wonen.
Natuurlijk mag hij die keuze maken, maar dat betekent niet dat hij het zwaarder heeft gehad dan jij. Wellicht kan hij zich er zelf weinig bij voorstellen hoe lastig het was, dus is het soms heel goed om daar eens heel duidelijk over in gesprek te gaan, vertellen hoe het was, voorbeelden aanhalen.
Citaat:
Hij wil dat ik een bijdrage ga doen. Ik wil dat dit dan precies de helft is van alle woonkosten. Auto betaal ik, hij de benzine als hij naar zijn ouders gaat. Gezamelijke rekening voor boodschappen, en etentjes.

Even heel flauw: de kosten voor de auto zijn meer dan alleen de benzinekosten. Als je echt alles door de helft wilt delen zul je ook kosten voor extra onderhoud en afschrijving door moeten berekenen aan hem.
Hij hoeft immers geen auto aan te schaffen doordat hij die van jou gebruikt, net zoals jij geen huur meer betaalt doordat je bij hem woont. Meedelen in de kosten prima, maar dan wel over en weer.
Citaat:
Hij zegt als ik ga investeren in het huis dit op papier komt, en ik maar een deel er van terug krijg als we uit elkaar zouden gaan. Dat laatste ben ik nog niet over uit of dat eerlijk is. Een badkamer is snel niks meer waard als je de dagwaarde neemt, en daar de helft van.

Daar hoeft je toch niet over na te denken? Nee, dat is niet eerlijk. Gewoon niet investeren, ga desnoods beleggen, koop een appartement dat je verhuurt, of verzin wat anders nuttigs om te doen met je geld waardoor het meer waard wordt, in plaats van minder.
Investeren in zijn huis is de meest slechte bestemming voor jouw geld die je kunt bedenken.
Bovendien creëer je ook nog eens meerwaarde voor zijn huis. Nee dat is totaal niet eerlijk. Hij wil vooral van jouw geld profiteren.
Citaat:
Het huis laat hij mij wel na mocht er wat gebeuren.

Lekker consequent, jij zou toch nooit eigenaar worden?
Citaat:
Ben ingeschreven bij de woningstichting een paar maanden geleden, en leg geld apart voor het geval dat..

Heel verstandig, blijf dat vooral doen :j
En dus zeker niet investeren in zijn huis!
Citaat:
We gaan voor een samenlevingscontract + testament. Eerst nog een kostenloos gesprek.

Weet je al wat jij in het samenlevingscontract wilt hebben?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 06:54

@achterom: Als ik mee ga betalen wil ik de helft van de overwaarde als hij mij eruit zet. De dagwaarde van bv een badkamer ga ik niet mee akkoord.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 06:55

elmiran schreef:
@achterom: Als ik mee ga betalen wil ik de helft van de overwaarde als hij mij eruit zet. De dagwaarde van bv een badkamer ga ik niet mee akkoord.

En als de woningmarkt instort, deel je dan ook mee in het verlies?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:03

elmiran schreef:

De rest van de tijd wil je dus gratis wonen daar met garantie dat je alles terug krijgt dat je erin hebt gestoken als je iets bijlegt? Of hoe zie je dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:37

Poekkie, ze hebben toch al de afspraak van die 300 euro....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:22

Die wil de ts toch niet doen? Ze wil alleen de verbruikskosten betalen als ik de laatste posts lees?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:39

die 300 euro zijn de verbruikskosten.

TS: ik denk dat het simpeler is om elk een bedrag op een gezamenlijke rekening te storten en met dat bedrag de verbruikskosten te betalen, overschot komt op een gezamenlijke spaarrekening, die bij een eventuele breuk 50/50 verdeeld wordt.
Bv elk 500 euro.
Hypotheek en vaste lasten van het huis blijven voor je vriend, en de rest van je geld kan je zelf naar keuze investeren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:40

Ik weet niet waar die 300 vandaan komt, maar ik zou de helft van de rente + de helft van de g/w/l ect normaal vinden.
Het terugbetaal deel en verbetering van de woning zijn dan voor hem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:43

Ja ik begreep ook dat Ts ervan af wil. Of juist het e.a vastleggen zodat ze voor zichzelf ook wat zekerheden heeft. Dat lijkt mij alleen maar slim.

Gewoon met partner om de tafel. Grote kans dat hij helemaal niet goed doordacht heeft wat het voor ts betekend ;) Anders is het een eikel die het niet eens waard is om ook maar een cent aan uit te geven maar waarschijnlijk is het gewoon puur het feit dat hij nu iets voor zichzelf heeft een soort trots. En moet nog even dalen dat zijn geliefde vriendin daar veel voor heeft moeten opgeven maar ook hard werkt voor haar geld en ook recht heeft op iets opbouwen. En dan moet het kwartje vallen dat ze dat samen kunnen doen 50/50 en als de gene die meer inkomsten heeft ook wat meer betaald dat maakt niet zoveel uit. Zeker niet als je trouw plannen hebt. Je gaat samen door het leven en wil dan ook dat mocht er toch iets gebeuren je partner niet met lege handen zit. Anders gaat er iets goed scheef ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:58

Om het eerlijk te doen kan je het volgende voorstellen;

TS betaald de helft van de rente van de hypotheek als huur. Plus de helft gwl, internet, boodschappen etc.
Vriend betaald het aflossingsdeel van de hypotheek zelf en gaat vanaf nu zelf de investeringen in het huis betalen.

De investeringen die TS heeft gedaan betaald vriend terug als ze ooit uit elkaar gaan. Dus het complete factuurbedrag. Geen afschrijving hierop. Wellicht met een beetje rente, anders had hij het moeten lenen en dat kost ook geld.

De overwaarde is niet reëel en zitten ook risico's aan. Want hoe weet je hoeveel meerwaarde gecreëerd door die investeringen en dan nog, nu is de meerwaarde hierdoor hoog, over 10 jaar nihil. Dat zou ik dus niet doen. Of zoals hiervoor gezegd, als de huizenmarkt in elkaar stort gaat het geld kosten en krijg je de investering nooit terug.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:11

ingvdh schreef:
TS betaald de helft van de rente van de hypotheek als huur. Plus de helft gwl, internet, boodschappen etc.
Vriend betaald het aflossingsdeel van de hypotheek zelf en gaat vanaf nu zelf de investeringen in het huis betalen.

Voelt hele redelijk. Consequentie van die insteek is wel dat vriend ook zelf mag bepalen of, wanneer en welke investeringen hij in zijn huis wil doen.

Ik heb een beetje de indruk dat vooral TS heel graag een nieuwe badkamer en keuken wil, maar daar kan ik naast zitten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:18

Ja sorry ik vind de bovengenoemde oplossingen echt niet redelijk naar de vriend toe. Halve rente is iets van een 100 euro? Nu voelt het alsof hij alle investeringen moet doen, TS er wel alle geniet van heeft en verder eigelijk voor zo goed als niets daar kan wonen. En als die dat niet wil, is het een ‘egoistische zak’ oid. Zelf zou ik het echter ook niet willen moest ik die vriend zijn :=
Ik zou van mijn vriend ofwel een vaste bijdrage ofwel een 50/50 investering verwachten in het huis. In dat laatste geval vastleggen wat de afschrijving is en bij uit elkaar gaan het overblijvende bedrag na afschrijving 50/50 delen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:26

ingvdh schreef:
Om het eerlijk te doen kan je het volgende voorstellen;

Dit is, gegeven het feit dat de vriend TS er niet bij wil op de hypotheek, de enige eerlijke oplossing. Ipv de helft van de rente kan er ook gewoon een schappelijk bedrag worden afgesproken, de eerder genoemde 300 euro klinkt schappelijk, plus de helft van alle variabele lasten. TS kan dan voor zichzelf nog wat sparen, om voor zichzelf wat op te bouwen.
Betekent wel dat het langer gaat duren voor er een nieuwere badkamer of iets dergelijks komt. Maar goed dan moet je het maar gewoon doen met wat er is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:37

Zo klinkt het mij meer alsof TS op kamers zit bij haar vriend.
Volgens mij is het belangrijk om te vragen in hoeverre ze er nu echt voor kiezen om samen een toekomst op te bouwen. Natuurlijk moet je zaken goed regelen, maar de nasmaak is raar. Na 1,5 jaar samenwonen krabbelt hij terug. De basis van een relatie is toch vertrouwen en wederkerigheid. Is er gesproken over de niet-financiële inbreng in de relatie? Je bent meer dan twee bankrekeningen.
Nu denk ik dat TS vooral goed moet zorgen voor haar eigen financiële toekomst, want van haar partner kan ze, op basis van wat ze heeft geschreven, niks verwachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:52

Ik zou gaan LATen in zo‘n situatie waar de partner geen gedeelde investering wil denk ik.
Dan kun je tenminste allebij je eigen plekje naar smaak hebben.
Zelfs al zou het financiele gedeelte geen afknapper zijn zou het bij enorm gaan wrijven als ik geen enkele structurele inspraak heb in de leefruimte waar ik naar verwachting nog 40 jaar zit. Bij een huurhuis zit je uiteraard met z‘n allen in het schuitje en moet je het doen met wat je hebt. Maar uitgerekend in een koophuis waar je samen een leven met kinderen aan het plannen bent voelt dat scheef.
Dan zal zo‘n huis nooit als thuis voelen denk ik.
Dan krijg je op het werk koffie tafel gesprekken als: ik wil graag een bad, maar ik mag niet van mijn man want hij heeft er geen geld voor. Dus ga ik maar regelmatig van mijn geld zonder hem naar een wellness center.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:55

Poekkie schreef:
Ja sorry ik vind de bovengenoemde oplossingen echt niet redelijk naar de vriend toe. Halve rente is iets van een 100 euro? Nu voelt het alsof hij alle investeringen moet doen, TS er wel alle geniet van heeft en verder eigelijk voor zo goed als niets daar kan wonen. En als die dat niet wil, is het een ‘egoistische zak’ oid. Zelf zou ik het echter ook niet willen moest ik die vriend zijn :=
Ik zou van mijn vriend ofwel een vaste bijdrage ofwel een 50/50 investering verwachten in het huis. In dat laatste geval vastleggen wat de afschrijving is en bij uit elkaar gaan het overblijvende bedrag na afschrijving 50/50 delen.

Maar het is toch ook oneerlijk als de TS geld moet gaan stoppen in iets waar ze verlies op lijdt en de vriend winst? Zelfs als ze allebei gebruikswinst hebben.

Ik bedoel, zelfs als vriend het huis over 20 jaar verkoopt is het huis meer waard met een badkamer uit 2022 dan een badkamer uit 1970 om maar wat te noemen. (dit is even overtrokken om mijn punt duidelijk te maken. )
Terwijl die badkamer op zichzelf dan natuurlijk geen stuiver meer waard is.

Dus het is wel erg makkelijk van die vriend "betaal jij maar en we zien wel als we het huis verkopen wat het waard is". Ik denk dat je hoe dan ook op ingewikkelde constructies uitkomt als TS grotere bedragen gaat meeinvesteren als het huis (zoals een percentage van de overwaarde. Maar hoe ga je dat doen bij een evt. restschuld?).

Dus ik zou gewoon niet mee-investeren in het huis. Huur is redelijk, maar dan is vriend als zijnde huurbaas ook gewoon verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis en niet de TS. En het lijkt me een nare relatie.

Want... Als ik een huis op mijn eigen naam zou hebben en ik zou van iemand houden.... Zou ik wellicht ook niet mijn bestaanszekerheid op willen geven door het huis mede op naam te zetten van een partner.
Maar ik zou wel heel dankbaar en blij zijn dat ik mijn liefje 24/7 bij me kan hebben en dankbaar zijn dat diegene wel een stukje bestaanszekerheid op durft te geven (namelijk een betaalbare huurwoning wat een unicum is in deze tijd.).
Ik zou daar niet van hoeven te profiteren en zou het vooral redelijk vinden dat diegene bijdraagt in de extra kosten die door hem/haar gemaakt worden. Het is je liefje hè? Niet een student die je in huis neemt om aan het einde van de maand wat meer geld over te houden. En die hypotheek moet je toch wel betalen, of je nou samenwoont of niet. Meedelen in de variabele kosten (die groter worden bij een extra inwoner) is dan natuurlijk een vanzelfsprekendheid.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:01

elmiran schreef:

Ik weet niet hoelang jouw vriend dit huis al heeft, maar dat is mijns inziens ook niet helemaal realistisch. Als hij dat huis al vijf jaar zelf heeft, had hij al aardig wat overwaarde voordat jij uberhaupt in beeld kwam. Om dat 50/50 met jou te delen zou ik ook bezwaar tegen hebben. Je zou dan dus eigenlijk moeten kijken naar de waarde op punt x (het punt waar jullie zouden besluiten om het verder samen te doen) en op basis van die waarde bepalen welk bedrag jij zou inbrengen en dus ook welke overwaarde jij voor de helft recht op zou hebben.

Even praktisch; stel hij heeft het huis voor 100k gekocht, en het moment dat jij erbij kwam, was het huis 150k waard. Dan is die 50k overwaarde geheel voor jouw vriend. Jij koopt je in voor 75k en bij verkoop is de waarde boven de 150k voor de helft van jou.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:06

Weet je, ik zou geen relatie kunnen of willen hebben die zó bepaalt wordt door geld. Zie je elkaar dan eigenlijk ook daadwerkelijk graag of is dat meer bijzaak?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:19

Poekkie schreef:

Vriend wil zelf absoluut niet dat TS ook maar ergens kans maakt op het huis. Zijn huis, dan ook zijn kosten. Hij kiest daar zelf voor door zich zo op te stellen.

Als hij wat schappelijker zou zijn zou zij zich kunnen inkopen in het huis door de investeringen of bij te dragen aan de aflossing. Dat wil hij niet, dan blijft er weinig over.

Wat jij voorstelt is heel erg leuk voor de vriend, maar zij houdt er over 10 jaar niets aan over omdat de keuken dan is afgeschreven, vriendlief des te meer want in die tijd is het huis wel in waarde gestegen.
TS staat dan met lege handen, vriend heeft een mooi rendement behaald met zijn bezit.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:47

De, in mijn ogen, enige eerlijke oplossing is al genoemd. Je betaalt de helft van de rente op de hypotheek, en de helft van de vaste lasten en boodschappen.

Tot een jaar geleden was de situatie hier vergelijkbaar. Ik had een koopwoning waar mijn vriend bij in kwam wonen. Ik wilde niet dat hij zich inkocht op de hypotheek (in mijn geval was de hypotheek al lang lopend, met veel overwaarde en een woongarantclausule). Hij heeft de helft van de rente meebetaalt en we deelden de kosten van de vaste lasten. Alle andere zaken aangaande de woning waren voor mij. Hij zette iedere maand een bedrag apart alsof hij ook een hypotheek had. Met dat bedrag en mijn overwaarde hebben we nu gezamenlijk een woning gekocht waar we wel alles in delen.

Wij hebben een samenlevingscontract. En ja, dat is niet sexy en vreselijk zakelijk. Wij hebben van alles vastgesteld wat van wie is en hoe bij overlijden, of uit elkaar gaan de zaken worden geregeld. Na het hele kille en zakelijke gedeelte zijn we lekker uit eten gegaan ;).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:15

Ayasha schreef:
Weet je, ik zou geen relatie kunnen of willen hebben die zó bepaalt wordt door geld. Zie je elkaar dan eigenlijk ook daadwerkelijk graag of is dat meer bijzaak?

Ayasha heeft hier imo helemaal gelijk. Ik zou me hier ook absoluut niet happy bij voelen.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:35

maaikemuis schreef:
De, in mijn ogen, enige eerlijke oplossing is al genoemd. Je betaalt de helft van de rente op de hypotheek, en de helft van de vaste lasten en boodschappen.

Tot een jaar geleden was de situatie hier vergelijkbaar. Ik had een koopwoning waar mijn vriend bij in kwam wonen. Ik wilde niet dat hij zich inkocht op de hypotheek (in mijn geval was de hypotheek al lang lopend, met veel overwaarde en een woongarantclausule). Hij heeft de helft van de rente meebetaalt en we deelden de kosten van de vaste lasten. Alle andere zaken aangaande de woning waren voor mij. Hij zette iedere maand een bedrag apart alsof hij ook een hypotheek had. Met dat bedrag en mijn overwaarde hebben we nu gezamenlijk een woning gekocht waar we wel alles in delen.

Wij hebben een samenlevingscontract. En ja, dat is niet sexy en vreselijk zakelijk. Wij hebben van alles vastgesteld wat van wie is en hoe bij overlijden, of uit elkaar gaan de zaken worden geregeld. Na het hele kille en zakelijke gedeelte zijn we lekker uit eten gegaan ;).

Zo hebben wij het ook gedaan. Behalve dat we nog geen ander gezamenlijk huis hebben gekocht.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:05

chevax schreef:
Ayasha schreef:

Ayasha heeft hier imo helemaal gelijk. Ik zou me hier ook absoluut niet happy bij voelen.

Mwhua, je weet niet waar iemand vandaan komt. Ik ken ook mensen die van dichtbij hebben gezien hoe ze in de financiële sh*t kwamen door toedoen van anderen en daardoor supervoorzichtig zijn met dit soort zaken. Op zich niets mis mee om zaken gescheiden te houden, maar het moet wel eerlijk zijn. Dat is waar het in dit geval wat spaak op loopt (gecombineerd met de uitspraken van de vriend van TS).