WTF cadeautjes, wat heb jij gekregen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:44

Ach dat is zo sneu… heeft je juf daar destijds geen actie op ondernomen? Even achterhalen wat er gebeurd is bij de ouders van het kind dat jou had getrokken? Misschien wisten ze het inderdaad niet, maar dan voor een volgende keer.. Mag echt niet vaker gebeuren man, trekt ook mijn hartje niet als ik het lees :') |(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:45

Vjestagirl schreef:
Ik snap niet zo goed dat ouders dat goed vinden. Ik bedoel: je wil zelf toch ook niet dat je kind teleurgesteld thuiskomt, dan doe je dat een ander toch ook niet aan?

Er zijn ouders die niet belastbaar zijn met dat soort dingen. Wij hadden in het verleden ook regelmatig een extra kind thuis als er iets gemaakt moest worden voor school. Wat dat betreft hebben wij wel hele betrokken ouders op school die andere ouders daarbij ondersteunen. Maar dat is helaas niet overal zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:46

Vjestagirl schreef:
Ik snap niet zo goed dat ouders dat goed vinden. Ik bedoel: je wil zelf toch ook niet dat je kind teleurgesteld thuiskomt, dan doe je dat een ander toch ook niet aan?

Ja soms zitten daar echt wtf cadeautjes tussen... maar niet altijd zonder reden:

Sommige gezinnen hebben nèt geld genoeg voor voeding... dan is dat kado'tje soms net wat te veel.
Ik heb vroeger in groep 8 ook een keer een hele oude gore knuffel in een doos gekregen
:') was ook snel duidelijk van wie.
Maar ik wist ook dat dat meisje het ècht niet breed had thuis en haar ouders best wel heftige psychische problemen hadden, dus was er nog wel blij mee dat ze er moeite in gestoken had en duidelijk iets van haar zelf weggegeven had.

Soms is de achtergrond best treurig.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:52

Castilja schreef:
Ach dat is zo sneu… heeft je juf daar destijds geen actie op ondernomen? Even achterhalen wat er gebeurd is bij de ouders van het kind dat jou had getrokken? Misschien wisten ze het inderdaad niet, maar dan voor een volgende keer.. Mag echt niet vaker gebeuren man, trekt ook mijn hartje niet als ik het lees :') |(

Mijn geweldige juf heeft mij alle overgebleven zakken pepernoten mee naar huis gegeven <3
Dat maakte het wel een beetje beter.
Ik neem verder niemand iets kwalijk natuurlijk, ik ben inderdaad bang dat de gever het thuis niet breed had, maarja daar denk je niet echt aan als 9 jarige rond sinterklaastijd.

Maflinger_S

Re: WTF cadeautjes, wat heb jij gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:06

En dan heb je nog ouders die zo creatief zijn als een tafelpoot dus daar heb je ook niets aan.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:15

Daarom was ik altijd blij als mijn leerlingen (was altijd brugklasmentor voor ik overstapte naar het MBO) kozen voor het dobbelspel in plaats van surprises. Eén keer gehad dat een echt gemeen jongetje uit de klas precies voor een super lief en zachtaardig jongetje de surprise moest maken. Nu zaten zij ook bij elkaar op de basisschool en daar pestte het gemene jongetje de ander ook altijd. Bij mij in de klas ging dat redelijk goed (via social media is het natuurlijk lastig om te controleren, maar in de klas zelf deed hij in elk geval niets meer). Tot de surprise.

Kreeg een ingepakte doos met vieze pruttel waar het jongetje in moest graaien. Ik heb het gemene jongetje zijn surprise terug gegeven, cadeautjes er uit laten halen in de klas, alles schoon laten maken en zijn excuses laten aanbieden. Vervolgens mocht het andere jongetje de surprise van dat gemene jochie uitpakken. Wel beide hun eigen cadeautjes meegekregen.

Moet ik zeggen dat ik bij suprises ook sowieso voor de zekerheid back-up cadeautjes bij me had (extra chocoladeletter, leuke pennen of gekke sokken ofzo). Surprises zijn hartstikke leuk, maar ik vond het echt altijd enorm spannend om te doen met de klas.

Wat dat betreft: respect voor de juffen en meesters die dat elk jaar moeten doen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:16

Oh ja Sinterklaas surprises, die herinner ik mij ook al te goed. In groep 5 was het eerste jaartje dat we dat deden met de klas. Elk jaar maakte ik altijd grote uitgebreide surprises, met papier maché etc. Dat jaartje kregen een voor een iedereen hun pakje (dobbelen) en ik bleef als laatste over zonder surprise. Bleek een vriendinnetje van mij mijn naam getrokken te hebben maar zij was ziek die dag. Later op de dag is haar oma snel langs gekomen met een uit papier geknipte vlinder met paardenstickers erop geplakt. Mijn cadeautje was de overgebleven vellen paardenstickers. :')
Achteraf was het natuurlijk voor beiden partijen jammer. Maar op dat moment baal je wel als 8 jarige.

Het is een jaar later goed gemaakt. Toevallig had ze mij weer als lootje en toen kreeg ik een mini stal gevuld met hooi met als cadeautje een mini zebra knuffel en een zebra mok. <3 Dat vond ik zo ontzettend lief!
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 14-11-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:36

Ik vind die surprises sowieso altijd een dingetje. Ben je geen knutselaar, dan stel je vaak iemand teleur, al doe je nog zo je best. Ben je wel creatief dan zijn de verwachtingen torenhoog, want stel je voor dat je met wat simpels komt.

Koop een cadeautje en pak m gewoon in, klaar. Geen gedoe, geen gejammer om die surprises die meestal toch bij t vuil belanden, geen gepest door ranzige zooi in een surprise te stoppen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:46

Ah ja surprises :') in groep 8 een doos oud papier gekregen waar een gedicht inzat waarin het erop neer kwam dat ik minder over paarden moest praten. Volgensmij was het cadeautje een marsreep ofzo :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:53

Ik heb zoveel mensen teleurgesteld met m’n surprises op de basisschool :') Ik haat knutselen met een hoofdletter H. Dus ik voelde me elke keer schuldig := Toen ik net met m’n man kreeg deden zij ook surprises. Kon ik weer aan de bak := Gelukkig is dat nu afgeschaft. Ik kan beter niet jouw lootje hebben :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:57

Bij mijn kinderen op school zag je ook duidelijke welke ouders geknutseld hadden en welke kinderen zelf hadden gemaakt.
Een vader had een heel poppenhuis als surprise geknutseld, een moeder had een heel paard van 1 meter hoog in elkaar genaaid en dat is dan wel sneu voor de kinderen die zelf een stoombootje in elkaar hadden geplakt met gekleurd karton.
Ik hielp wel met ideeën en met vasthouden/knippen, maar heb nooit een volledig ingewikkelde surprise gemaakt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 01:31

Ach zo heb ik ooit onbedoeld een wtf cadeau aan een klasgenootje gegeven met Sinterklaas.
Op haar lootje stond o.a. marsepein en ik had een heel leuk lief roze varkentje van marsepein gevonden.
Huilen dat ze deed toen ze hem uitpakte, ze dacht dat iemand haar dat express had gegeven omdat ze ietsje pietsje wat mollig was, rood haar en sproeten had.
Wist ik veel dat ze op de lagere school gepest was met haar uiterlijk.
Ik vond het varkentje gewoon leuker dan een bloemetje van marsepein.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:24

Ooit ook eens gehad met sinterklaas surprises op de basisschool.
Wij alle leerlingen kregen vanuit school toen een cadeautje die ze thuis in een surprise moesten doen.
Ik kreeg toen een lege doos met een appel en een snoepje van 5 cent. Hij was het cadeautje kwijt geraakt, tenminste dat beweerde hij. Verder was hij vergeten een surprise te maken, dus had het zo maar opgelost.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:29

kiki1976 schreef:
Ooit ook eens gehad met sinterklaas surprises op de basisschool.
Wij alle leerlingen kregen vanuit school toen een cadeautje die ze thuis in een surprise moesten doen.
Ik kreeg toen een lege doos met een appel en een snoepje van 5 cent. Hij was het cadeautje kwijt geraakt, tenminste dat beweerde hij. Verder was hij vergeten een surprise te maken, dus had het zo maar opgelost.

Dit is toch echt niet oké. Eigenlijk zouden ook alle kinderen de surprise moeten laten zien aan de juf of meester. Als deze echt te slecht is zou die een surprise achter de hand moeten hebben.

Wij hadden op de basis schoon voor dat we surprises deden dat alle ouders iets maakten voor je eigen kind. Per jaar was dat een vast onderdeel en de ouders moesten ook een avond naar school om daar te werken en hulp te krijgen en aan elkaar te geven. Zo kreeg ieder kind een mooi cadeau

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:09

Amber_anne schreef:
Wij hadden op de basis schoon voor dat we surprises deden dat alle ouders iets maakten voor je eigen kind. Per jaar was dat een vast onderdeel en de ouders moesten ook een avond naar school om daar te werken en hulp te krijgen en aan elkaar te geven. Zo kreeg ieder kind een mooi cadeau

Eerlijk, daar zou ik als ouder dus helemaal niet op zitten te wachten, dat je verplicht dingen moet gaan knutselen op school.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:20

Lijkt me eigenlijk wel nuttig in het kader van ouder-betrokkenheid en elkaar een beetje leren kennen als ouders :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:33

pmarena schreef:
Lijkt me eigenlijk wel nuttig in het kader van ouder-betrokkenheid en elkaar een beetje leren kennen als ouders :j

Enigszins offtopic maar goed:
Volgens mij lopen ouders de deur al plat bij de school in het kader van ouderbetrokkenheid. Leesouders, knutselouders, luizenouders, overblijfouders, schoolreisjeouders, projectouders, ouderraad, schoonmaakouders, medezeggenschapsraad, themaweek-ouders, sportdag-ouders, musical-ouders, versier-de-school-voor-kerst/herfst/afscheid-van-juf-Jip/groente-en-fruit-week/Sinterklaas-ouders, rijden-naar-de-zwemles-ouders, computerouders. Dat is prima, maar dat is allemaal op vrijwillige basis. Daarnaast heb je de verplichte dingen als 10 minuten gesprekjes, tegenwoordig vaak huisbezoekjes van de docent, en semi-verplichte dingen als logeerberen, de klassenhamster die in de kerstvakantie ineens mee naar huis komt etc.

Een kind op de basisschool hebben is best een fikse investering qua tijd. Dat is oké, daar kies je zelf voor, maar zodra een school dan ook nog gaat verplichten dat jij avond X aanwezig moet zijn om 'gezellig' Sinterklaasknutsels te maken, zou ik daar flink van balen. Wie weet draai ik graag in een uurtje iets in elkaar terwijl ik tv zit te kijken, heb ik daar geen hele avond met de ouders van Shaniqua en Vlinder voor nodig. Wie weet heb ik onregelmatige diensten en kunnen wij helemaal niet op die avond.

Ik zou samen met mijn kind een surprise en een gedicht maken voor een klasgenootje nog iets heel anders vinden. Dan ben je samen met je kind iets creatiefs aan het doen, dat is nog een vorm van quality time.

Eerlijk, ik denk dat ik gewoon niet op zou komen dagen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:41

Ik denk dat het juist als je zo'n vooringenomen gevoel hebt over die ouders van Shaniqua en Vlinder, juist wel goed kan zijn om elkaar een beetje te leren kennen :=

Ik heb ook geen zin om 's avonds op te komen draven, maar neemt niet weg dat het wel goed zou kunnen zijn. Maar dan moet je al wel de insteek hebben om een beetje een betrokken ouder te wìllen zijn en daar zoek je de school dan misschien ook op uit :)

Het verbaast mij sowieso hoe mensen zomaar hun kind mee geven (mag ik bij die-en-die spelen?) aan ouders die ze niet eens kennen. Maargoed dat is ook allemaal off-topic. Ik snap in ieder geval wel de insteek van de school en vind het eigenlijk wel een goed idee :j

Alleen tja dan moet je dus wel ouders hebben die zo'n investering in het leven rondom hun kind willen doen en daar is niet iedereen voor in.... wat ik ook wel begrijp maar dat neemt niet weg dat de intentie eigenlijk wel goed is :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:44

pmarena schreef:
Ik denk dat het juist als je zo'n vooringenomen gevoel hebt over die ouders van Shaniqua en Vlinder, juist wel goed kan zijn om elkaar een beetje te leren kennen :=

Ik heb ook geen zin om 's avonds op te komen draven, maar neemt niet weg dat het wel goed zou kunnen zijn. Maar dan moet je al wel de insteek hebben om een beetje een betrokken ouder te wìllen zijn en daar zoek je de school dan misschien ook op uit :)

Het verbaast mij sowieso hoe mensen zomaar hun kind mee geven (mag ik bij die-en-die spelen?) aan ouders die ze niet eens kennen. Maargoed dat is ook allemaal off-topic. Ik snap in ieder geval wel de insteek van de school en vind het eigenlijk wel een goed idee :j

Alleen tja dan moet je dus wel ouders hebben die zo'n investering in het leven rondom hun kind willen doen en daar is niet iedereen voor in.... wat ik ook wel begrijp maar dat neemt niet weg dat de intentie eigenlijk wel goed is :)

Misschien vind ik de ouders van Shaniqua en Vlinder wel gewoon poedersuiker omdat ik ze ken en heb ik daarom geen zin om erbij te zitten ;) . Is ook nog een optie. Mijn moeder vond sommige ouders van kinderen uit mijn klas ook niet om uit te staan

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:45

pmarena schreef:

Wat doe je dan met gescheiden ouders? De mijne hebben een periode gehad van een aantal jaren waarin je ze niet in dezelfde ruimte kon plaatsen. Mocht mijn leerkracht het oudercontact fijn 2x doen, arme man haha.

Ik weet ook niet of Vjestagirl bedoelt dat ze vooringenomen gevoelens heeft tegenover de ouders van ... Maar meer dat een mens al genoeg te doen heeft, en die extra verplichtingen er niet bij wilt nemen. Dat zou ik ook niet willen, denk ik. Maar ik heb geen kinderen, dus weet ik veel haha. De ouders van de kinderen waarbij jouw kinderen gaan spelen, die zal je vast wel kennen, maar om nou AL die ouders te moeten leren kennen, daar heeft een doorsnee werkend mens toch geen tijd en/of zin voor?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:46

Vjestagirl schreef:
Amber_anne schreef:

Eerlijk, daar zou ik als ouder dus helemaal niet op zitten te wachten, dat je verplicht dingen moet gaan knutselen op school.

Dat is iets waar je voor kiest als je je kind op deze school doet. Het zijn ook dingen die je kind dagelijks gaat gebruiken. Bijvoorbeeld een etui, pennendoos, keijtjesmap etc

Over de andere betrokkenheid bij ouders. Dat is op deze school niet van toepassing. Geen overblijf ouders, knutselouders, luizen moeders etc. Als je wilt kun je je opgeven om mee te gaan op schoolreisje en je hebt ouderavonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:47

En het gaat ook niet altijd over het niet willen doen, ook niet kunnen komt voor.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:49

Op de school van mijn kinderen gold het hele rijtje behalve knutsel. Maar wel weer leesouders. Wel leuk hoor, maar soms ook wel wat veel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:50

LWDaisy schreef:
Ik weet ook niet of Vjestagirl bedoelt dat ze vooringenomen gevoelens heeft tegenover de ouders van ... Maar meer dat een mens al genoeg te doen heeft, en die extra verplichtingen er niet bij wilt nemen. Dat zou ik ook niet willen, denk ik. Maar ik heb geen kinderen, dus weet ik veel haha. De ouders van de kinderen waarbij jouw kinderen gaan spelen, die zal je vast wel kennen, maar om nou AL die ouders te moeten leren kennen, daar heeft een doorsnee werkend mens toch geen tijd en/of zin voor?

Precies dit. Het feit dat je als mens al zo verschrikkelijk veel te doen hebt, en dat je naast de mama van Shaniqua/Vlinder/Anne/Klaas/X Æ A-Xii ook gewoon nog een mens bent met eigen verplichtingen en wensen.

@pmarena: Overigens vind ik het wel ontzettend aanmatigend van je dat je doet alsof je als ouder niet de insteek hebt om een beetje betrokken te wìllen zijn en geen investering in het leven van je kind te willen doen als je geen zin hebt in een knutselavond met andere ouders...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:00

Snap ik, maar zo ervaar ik het wel :j

Hoe veel moeite is het nou eigenlijk om 1 avond in het jaar zoiets te doen? Als je je kind op een school hebt gedaan waarbij dit gebruikelijk is, dan moet je er achteraf niet over gaan lopen zeiken, vind ik.

Een surprise voor je kind knutselen als ouder vind ik best een mooi idee, en dat samen met andere ouders doen, ook. Geeft toch een beetje verdieping aan het geheel. En ja ook ik heb al zat op de kalender staan om te denken van *vloek* ook dat nog, daar heb ik toch helemaal geen zin in / tijd voor {:)-:(

Maar je kan ook een beetje je best doen om uit dat negatieve te stappen en te zien dat de bedoeling eigenlijk wel heel goed is van zoiets, om een stukje verbinding aan te halen van het wereldje rondom je kind :j En als je het zo bekijkt is het die investering gewoon wel waard, vind ik.

Maar sowieso vind ik het een zwaktebod om jezelf voor je kind er niet er overheen te kunnen zetten dat je een bepaalde ouder een ontzettende *piep* vindt. Dan zijn er als je een béétje sociale skills hebt, vast nog wel andere ouders toch met wie je wel een beetje een gezellige avond kan hebben om samen even wat in elkaar te knutselen voor je eigen kind, waar je het mee kan verrassen :)

Je hoeft het niet leuk te vinden, maar dan moet je imo nog wel de goede bedoeling er achter kunnen zien en niet kiezen voor een school waar ze dergelijke binding met ouders nastreven :)