Welke scheikundige stof is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:01

Roodvos schreef:
yvje86 schreef:
Ik lees vanaf begin mee maar ik snap er echt helemaal niets van.
Kan iemand uitleggen wat uiteindelijk de uitkomst is? -> een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting zo ongeveer?

Is de tattoo nu wel of niet correct volgens de chemisten van Bokt?
:o

Alvast heel hartelijk bedankt van een blondje :+

De tattoo is chemisch correct. Dat wil zeggen dat het is gevonden in een wetenschappelijk artikel uit 1993 en het een gesynthetiseerde en bestaande verbinding is.

Het is een experimenteel molekuul wat een gemodificeerd deel van een (humaan) antilichaam is, en wat onderzocht is in het kader van het opwekken of onderdrukken van de immuunrespons van het lichaam op een infectie. (Als ik de uitleg van NienkeThella correct samenvat.)

Vriend van TS claimt dat het een hormoon is. Het vermoeden bestaat dat vriend van TS denkt dat hij het liefdeshormoon oxytocine heeft laten tatoëren. Maar dat is dus niet correct. Het is NIET oxytocine.
Alleen wordt zo duidelijk dat niemand die hint überhaupt goed heeft gelezen, want de letterlijke bewoording van de TS is: "Hij zegt dat het volgens hem een soort van/ te maken heeft met een hormoon."

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:03

Knip
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 06-08-21 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:04

Maar het molecuul heeft nul komma niks met hormonen te maken... dus of die hint is voor een persoonlijk verhaal (stresshormonen inmiddels?!) of het is inderdaad niet wat hij denkt dat het is.

(Interleukines zijn trouwens ook geen antilichamen maar da's een detail, verder goede samenvatting :) )

TS, het is 'morgen', joehoe O:)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:28

Rivendell schreef:
bigone schreef:
Onze scheikundeleraar had een glazen oog en dat stond echt uit de richting, wanneer hij proeven voordeed doken wij soms al onder onze tafel. Was ook echt een soort mislukte wetenschapper want uitleggen kon hij niet. Wel zat er regelmatig wat tegen het plafond.

Mijne ook! Zat je toevallig in Amsterdam op school?

Op het HAL, zeker? :D

Zo ja, dan hier nog iemand die van hem les heeft gehad! Hij heeft zelfs nog meegespeeld als Lucius Malfidus in een Harry Potter film die ik gemaakt heb voor het lustrum ooit. :') Hij ging ook altijd graag op de tafel staan om dingen uit te leggen. :j Veel heb ik er nooit echt geleerd, maar lol had ik altijd!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:31

Hihi ik wou niet gaan muggenziften inderdaad, maar in de samenvatting hierboven werd gepraat over een deel van een humaan antilichaam. Als het om een soort synthesisch aftreksel van interleukine gaat dan is het geen antilichaam inderdaad maar een signaalstofje. Klein detail, maar niet dat men het straks heeft over antilichamen ipv interleukine want dan klopt het niet meer. En we zijn juist zo lekker detailistisch bezig nu. :)

Napie

Re: Welke scheikundige stof is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:36

Kan het het met COVID te maken hebben of is die suggestie al voorbij gekomen? Ik zie ook iets van een Y erin. Misschien iets in zijn DNA ( ik heb er de ballen verstand van hoor. Ik zit meer te denken wat logisch is om te tatoeëren op je lijf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:38

Napie schreef:
Kan het het met COVID te maken hebben of is die suggestie al voorbij gekomen? Ik zie ook iets van een Y erin. Misschien iets in zijn DNA ( ik heb er de ballen verstand van hoor. Ik zit meer te denken wat logisch is om te tatoeëren op je lijf)

Het mysterie is al opgelost. ;) Als je even zoekt naar de post van Nienke_Thella vind je een goede uitleg!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:41

Deels opgelost, het onopgeloste deel zit hem in de vraag waarom hij die specifieke formule heeft laten tatoëren. Ik blijf nog volgen!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:41

Ik voel me zo dom, zelfs met de verschillende uitleggen snap ik er nog geen hol van wat het nu is

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:45

Napie schreef:

Wel creatief in ieder geval. Y vanwege het Y chromosoom?
In dit geval is de Y een verkorte tekening van C4H10 (in de tattoo C4H9)
Afbeelding

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 12:55

De ontknoping

Het was inderdaad de bedoeling deze stof te tatoeëren.
Het blijkt nu alleen dat hij geen flauw idee had wat het eigenlijk is.

Hij claimde dat het een endorfine is en hij er wat overgelezen had in het artikel die jullie ook gevonden hebben. (Hij staat er om bekend dat hij altijd alles beter denkt te weten enzo).

Hoe hij bij dat artikel komt geen idee, en waarom hij dan hier voor kiest weet ik ook niet.

Dus mij vriend en ik hebben hem laten lezen wat het nu eigenlijk wel is.
Hij was zacht gezegd niet zo blij dat het wat anders bleek te zijn dan hij dacht.

Als iemand er naar vraagt zei hij, dan zeg ik dat het een dopamine is, want dat is tenminste te begrijpen.

Volgens mij  gezien z'n reactie, wil hij er nog niet helemaal aan dat hij dus iets op zn enkel heeft staan wat niet de bedoeling was en iets heel anders is dan hij dacht.
En is hij ergens nog steeds wat overtuigd van zijn eigen gelijk.
Mijn vriend en ik denken ook dat hij ons de komende tijd wat gaat ontlopen hierdoor.

Iedereen onwijs bedankt voor het uitzoeken en meedenken. _/-\o_
Wat een werk hebben sommigen er van gemaakt! Heel erg bedankt *\o/*
Ik vond het ook erg leerzaam

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:56

Oeps :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:58

Ach, hij kan het altijd nog laten laseren of laten coveren. :')

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:58

*\o/* de ontknoping! Wat een verhaal zeg :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:59

Wat een heerlijke ontknoping.
Dus hij heeft nu een andere stof dan hij wilde en die klopt eigenlijk ook net niet op zijn been?
Wel sneu zeg, hopelijk kan hij zich er overheen zetten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:59

:= Dat was dan op zijn zachts gezegd ‘niet zo slim’.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:00

Yikes.... toch de krab dan maar. Ik vreesde er al voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:00

Unleash schreef:
Hihi ik wou niet gaan muggenziften inderdaad, maar in de samenvatting hierboven werd gepraat over een deel van een humaan antilichaam. Als het om een soort synthesisch aftreksel van interleukine gaat dan is het geen antilichaam inderdaad maar een signaalstofje. Klein detail, maar niet dat men het straks heeft over antilichamen ipv interleukine want dan klopt het niet meer. En we zijn juist zo lekker detailistisch bezig nu. :)

Ja, sorry hoor Y;(
In de vertaling naar niveau "Jip en Janneke" voor "een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting" gaat er wel e.e.a. aan detailniveau verloren. En ik ben chemisch technoloog (emmerchemie :+ ) en mijn ene college biochemie en 3-daags praticum biochemie is inmiddels al wel heeeeeeel lang geleden.

--------

Terwijl ik aan het typen was is de ontknoping ook geplaatst...
Wat een verhaal :oo

Hij kan er altijd nog zoiets van maken:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 06-08-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:01

Enige voordeel is dat het zo'n moeilijk vindbare constructie is dat waarschijnlijk iedereen 'm wel gelooft op z'n woord.

Sneu wel dat ie iets heeft laten zetten wat het niet blijkt te zijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:04

Als hij er een wedstijdje van heeft gemaakt binnen familie en vrienden dan laten jullie toch wel weten dat het niet klopt he... }:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:04

Pauley schreef:
De ontknoping

Het was inderdaad de bedoeling deze stof te tatoeëren.
Het blijkt nu alleen dat hij geen flauw idee had wat het eigenlijk is.

Heb je wel gevraagd of je een prijs gewonnen hebt omdat je het juist had? :+

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:06

Het is in ieder geval een unieke tattoo :') Oftewel neem altijd iemand bij de hand die kennis heeft van dit soort dingen, en dan moet je ook nog blind kunnen vertrouwen op die persoon, scheikundigen willen nog wel eens leuk doen is mijn ervaring :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:09

Measure twice, cut once. Altijd controleren wat je gaat doen, vooral als het niet/lastig te veranderen is als je het eenmaal gedaan hebt :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:10

O my god wat een domme actie. _O-

Ach ik vind het wel een goed verhaal voor een tattoo. :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:12

Voor een dopamine tattoo was hij waarschijnlijk heel wat minder geld kwijt teweest :=

Maar wel een beetje dom van hem, om iets op je lijf te laten vereeuwigen waarvan je de betekenis eigenlijk totaal niet begrijpt. Beetje flauw als hij jullie daarom nou zou gaan ontlopen. Het is niet jullie fout dat hij een bok heeft geschoten.