Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:54

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:
En dat kan je dus ook aankaarten, dat heb ik ook gedaan maar dat is iets anders dan mensen argumenten door de strot duwen die daar niet op zitten te wachten

Kijk je kan 'door de strot duwen' dan ook weer anders formuleren en dan krijg je er minder pinnige reacties op.

Dit gaat niet om mij he? Ik ben niet de gene die druk voelt om mij wel of niet te laten vaccineren

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:56

Varekaj schreef:
Ik denk dat druk in die mate "goed" is als het mensen aanzet om gewoon over de materie na te denken. Wanneer het aanspoort om er toch even bij stil te staan, eventueel verder inlezen, informeren en al bij al een gedegen besluit te maken waarom wel of waarom net niet. Zolang het maar tot gevolg heeft dat de persoon in kwestie voor zichzelf kan uitmaken dat ze naar hun gevoel de juiste keuze hebben gemaakt.

Echter, wordt die druk dermate opgevoerd dat iemand zich er door benadeeld voelt, aangevallen, afgewezen, dom,... Noem maar op, dan is dat wat mij betreft een brug te ver. Ongeacht welke keuze iemand ook maakt, dat is te respecteren. Idem dito met de redenen waarom. Wat wel begrenst mag worden is de extreme vorm aan beide zijden waarbij de ene de andere bestempeld als oerdom achterlijk naïef schaap en slaaf van de overheid en terugkerend dat die "slaven" de andere haast verwijten van massamoorden omdat zij geen prik willen.

Iedere zijn mening, zijn keuze en zijn eigen argumentatie, maar hou het respectvol.

Nou precies dit :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:59

Doubtless schreef:
nps schreef:
Maar, als je zo'n topic opent over een onderwerp héél erg leeft onder heel veel mensen, waarover een hoop misinformatie in de rondte gaat, en dat op een openbaar discussieforum... Dan kan je toch verwachten dat ook mensen gaan reageren?

Het neigt er hier een beetje naar dat de discussie maar met één geluid gevoerd mag worden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Ik heb echt de ervaring dat mensen zich supersnel aangevallen worden, ook in discussies die echt alleen maar inhoudelijk zijn. Doordoor (merk je nu ook weer) is het lastig de discussie op de inhoud te voeren.

Dat vind ik erg zonde, een goede discussie kan je niet voeren als je het met elkaar eens bent.

Ik pik even deze zinnen er tussenuit... Waar kan dit gesprek, over druk voelen en hoe andere mensen daarmee omgaan, dan wel voeren? Of mag dat gevoel, die ervaring, geen onderwerp van gesprek zijn?

Als je op zoek bent naar een gesprek is een openbaar discussieforum wellicht niet de beste plek om deze vraag te plaatsen. Het onderwerp is erg beladen en maakt een hoop emotie los, dat merk je. Je kan simpelweg niet verwachten dat een bepaalde groep niet mag meepraten op een openbare plek. Dit gaat iedereen aan.

Doubtless schreef:
Voor waar jij naar op zoek bent (een inhoudelijke discussie op basis van onderzoek en feiten) kan toch een ander topic geopend worden?

Ik ben niet op zoek naar een inhoudelijke discussie op basis van onderzoek en feiten, ik ben nieuwsgierig naar beweegredenen om niet te vaccineren. Maar ik vind altijd, overal, dat onzin - inhoudelijk - als onzin benoemd mag worden. Ook in een topic waar dat misschien niet helemaal gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:01

lenaa_tje schreef:
Dit gaat niet om mij he? Ik ben niet de gene die druk voelt om mij wel of niet te laten vaccineren

Maakt dat uit voor taalgebruik?

Doubtless

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:03

nps schreef:
Als je op zoek bent naar een gesprek is een openbaar discussieforum wellicht niet de beste plek om deze vraag te plaatsen. Het onderwerp is erg beladen en maakt een hoop emotie los, dat merk je. Je kan simpelweg niet verwachten dat een bepaalde groep niet mag meepraten op een openbare plek. Dit gaat iedereen aan.

Heb je een suggestie hoe en waar dit gesprek dan wel gevoerd kan worden? Want juist omdat het erg beladen is en het een hoop emotie los maakt, zie je dat mensen behoefte hebben aan mensen die hetzelfde ervaren en hoe zij daar dan mee omgaan. Dus waar mag dat dan wel?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:04

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:

Ja want jij leeft je totaal niet in naar iemand die al een tweede topic heeft geopend omdat dat eerder de mensen die zo pro vaccineren zijn en iedereen willen overtuigen dat overnamen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:11

Jullie gaan zo hard dat ik weer spuit 11 aan het spelen ben, maar goed ik wil toch ook wel even reageren op een paar zaken:

Het hele vaccineren of muteren verhaal geloof ik persoonlijk geen snars van. Het is net als de griep een virus tenslotte en daar loop je ook altijd achter de wagen aan met inenten omdat je altijd de mutatie van vorig jaar geënt krijgt en het muteren gewoon vrolijk door gaat. Waarom is dat ineens bij Covid anders dan? En ja dan krijg je het verhaal dat is bij andere virussen ook zo geweest, omdat iedereen geënt werd, maar geloof nooit dat dit er veel zijn, dat dit zo een stelligheid is.

Verder vind ook ik het jammer dat toch weer steeds dezelfde hier continue lopen te roeptoeteren om bronnen, omdat het onzin is wat de ander uitkraamt. Wie bepaald er wat onzin is voor een ander? Niemand toch? Dat geld net zo wat het ervaren van druk betreft; als je het inlevingsvermogen niet hebt of niet kunt opbrengen, hoe moet een ander dat dan gaan uitleggen aan jou?

Waarom kan het niet gewoon wat gezelliger verlopen hier, met respect voor elkaars standpunten en gedachten. Het lijkt wel social media waar alle volwassenen net zo te keer gaan tegen elkaar af en toe.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:13

Doubtless schreef:
nps schreef:

Heb je een suggestie hoe en waar dit gesprek dan wel gevoerd kan worden? Want juist omdat het erg beladen is en het een hoop emotie los maakt, zie je dat mensen behoefte hebben aan mensen die hetzelfde ervaren en hoe zij daar dan mee omgaan. Dus waar mag dat dan wel?

Op FB.
Of hier op Bokt, in de Huiskamer.

Het gebeurt vrij regelmatig dat mensen een bepaald topic voor gelijkgestemden willen claimen.
Dat werkt niet. Het is zoals gezegd een openbaar discussieforum.
Waar je wel anderen op aan mag spreken, is fatsoen, toon, woordkeuze, op de bal en niet op de man spelen, en stellige beweringen onderbouwen. Mits je je zelf daar ook aan houdt, anders moet je niet vreemd opkijken dat er weer eens een verhitte discussie ontspoort.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:20

Doubtless schreef:
nps schreef:

Dit wordt een beetje raar. Ik zeg niet dat het gesprek hier niet gevoerd mag worden, want dat mag echt wel (en het ging een paar pagina's zelfs goed!) ik zeg alleen dat wanneer je hem voert op een openbaar forum je reacties die je zelf niet gewenst vind niet kan (en moet willen) uitsluiten. En als je jezelf dom genoemd voelt of aangevallen, het wellicht handig is om even diep te ademen, nog een keer te lezen wat er staat, of het echt zo vijandig is of het wellicht beter is te negeren.

@neetoch - de algemene wetenschappelijke consensus bepaalt wat wordt gezien als onzin en niet. Als jij zegt "het vaccin is niet goed getest!!!" terwijl uit alle, algemeen beschikbare info blijkt dat het vaccin wél goed is getest, dan praat je op dat moment een beetje onzin. Zeg je "Ik voel me er echt niet lekker bij, ik heb het gevoel dat het niet goed getest is en dat zit me gewoon heel erg dwars" dan, alle respect - kan ik me goed voorstellen en dan hoop ik dat ik je wat gerust kan stellen. Dan benoem je het in ieder geval niet als feit en ik denk dat dat al een hoop kan schelen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:21

Ik ben een stille meelezer, maar ik wil jullie complimenteren dat het topic nu (ook) gaat om manieren waarop je in gesprek gaat. Want dat is toch de kern?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:36

neetoch schreef:
Jullie gaan zo hard dat ik weer spuit 11 aan het spelen ben, maar goed ik wil toch ook wel even reageren op een paar zaken:

Het hele vaccineren of muteren verhaal geloof ik persoonlijk geen snars van. Het is net als de griep een virus tenslotte en daar loop je ook altijd achter de wagen aan met inenten omdat je altijd de mutatie van vorig jaar geënt krijgt en het muteren gewoon vrolijk door gaat. Waarom is dat ineens bij Covid anders dan? En ja dan krijg je het verhaal dat is bij andere virussen ook zo geweest, omdat iedereen geënt werd, maar geloof nooit dat dit er veel zijn, dat dit zo een stelligheid is.

Verder vind ook ik het jammer dat toch weer steeds dezelfde hier continue lopen te roeptoeteren om bronnen, omdat het onzin is wat de ander uitkraamt. Wie bepaald er wat onzin is voor een ander? Niemand toch? Dat geld net zo wat het ervaren van druk betreft; als je het inlevingsvermogen niet hebt of niet kunt opbrengen, hoe moet een ander dat dan gaan uitleggen aan jou?

Waarom kan het niet gewoon wat gezelliger verlopen hier, met respect voor elkaars standpunten en gedachten. Het lijkt wel social media waar alle volwassenen net zo te keer gaan tegen elkaar af en toe.

Bof, mazelen, polio, pokken, rubella zomaar wat voorbeelden van virussen die in ons lang gelukkig bijna niet meer voorkomen dankzij vaccinatiebereidheid.
Griep heeft elk jaar diverse mutaties waarvan de meest waarschijnlijke in een vaccin worden toegediend aan wie dat wil.
Mocht iedere mutatie er in zitten en zou 75 % bereid zijn om te vaccineren zag het griepplaatje er totaal anders uit.
Wat betreft Corona en mutaties, elke keer dat het een gastheer binnen dringt muteert het, dat zie je het duidelijkst bij nieuwe bekende varianten, die worden elke keer besmettelijker. Een manier om te blijven bestaan en maar zoveel mogelijk gastheren te vinden.
Door vaccinatie haal je het grootste gedeelte van de gastheren er tussenuit dus minder mutaties. Maar wanneer het virus zich blijft verspreiden over de wereld dan komt er misschien een mutant die niet te bestrijden is. Vandaar dat vaccineren in het belang van iedereen is, en dat mag je anders zien maar dit is gewoon zo.
En een doorgemaakte besmetting zal ook bescherming bieden, het is echter de vraag tegen welke varianten die nu rondgaan. Maar daar komen we ook vanzelf achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:40

@neetoch: net als bij griep zal het vaccin het virus misschien niet uitroeien en blijven mutaties mogelijk. Echter zal het (hopelijk) wel helpen om de ernst van een besmetting te verminderen en ook de dodelijkheid. En DAT is al een hele grote winst. Want je raakt besmet, het vaccin ondersteunt je immuunsysteem wat dan (hopelijk) het virus gaat onthouden naar de toekomst toe en maakt dat je gewoon minder last en risico hebt.

Je kan dat ook proberen via groepsummuniteit en "battle of the fittest" maar ethisch gezien is dat niet echt acceptabel vrees ik zo. Dan is een vaccin voor het merendeel van de bevolking wel een mooie tussenoplossing.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:42

Thanks voor de uitleg Bigone! Hier kan ik wel iets mee namelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:42

neetoch schreef:

Hoe gemakkelijk een virus kan muteren en hoeveel invloed dat heeft op de vaccinatie is enorm virus"familie" gevoelig. Influenza muteert heel gemakkelijk en ontwijkt ook nog eens gemakkelijk de antistoffen met mutaties. Corona muteert al flink lastiger, maar de mutaties ontwijken dan ook nog eens veel lastiger de antistoffen.

Daardoor hebben we, ondanks dat we nu al een heel stapeltje gevestigde mutaties hebben (door enorm veel besmettingen), nog geen enkele mutatie (die zichzelf heeft kunnen vestigen) waar de (ema-goedgekeurde) vaccins niet in ieder geval sterfte en ziekenhuisopnames voorkomt en tot nu toe blijken alle vaccins in ieder geval een gedeelte van de symptomatische besmettingen tegen te houden van alle mutaties die tot heden zijn ontstaan, met aanwijzingen dat ze dit bij sommige mutaties zelfs beter doen dan een besmetting met de originele covid19-variant.

Andere virussen, zoals bijvoorbeeld de mazelen, muteren eigenlijk helemaal niet en biedt dezelfde vaccinatie al tientallen jaren een levenslange bescherming, ondanks dat er regelmatig mazelenuitbraken zijn.

Een virus is net zoiets als een diersoort. Sommige diersoorten zijn gemakkelijker te vervormen dan andere diersoorten. En sommige diersoorten blijven zelfs na vervormen toch heel herkenbaar (een paard is een paard, of dit nu een minishet, een arabier of een shire betreft), andere diersoorten worden al lastiger (een Engelse bulldog, een chihuahua, toadbully, een azawakh of een tsjechoslowaakse wolfhond), nog weer andere diersoorten is het nauwelijks voor te stellen (de oranda goudvis ten opzichte van de normale goudvis).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 07-06-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:43

Ik ga ontstippen, heb dit al allemaal gelezen in de pro-vaccin topics. Misschien moet je een undercover HK topic openen TS. :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:46

Ayasha schreef:
Ik ga ontstippen, heb dit al allemaal gelezen in de pro-vaccin topics. Misschien moet je een undercover HK topic openen TS. :+

Top idee :D

Maar ik kan het er wel mee eens zijn... dit ontaardt weer in waarom wel/ waarom niet en daar gaat geen nieuwe info meer naar boven komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:51

lenaa_tje schreef:
Mindim schreef:

Ja want jij leeft je totaal niet in naar iemand die al een tweede topic heeft geopend omdat dat eerder de mensen die zo pro vaccineren zijn en iedereen willen overtuigen dat overnamen.

Ik leef me dus niet in omdat ik zeg dat TS niet zo hoeft te schreeuwen en dergelijke als haar topic niet loopt zoals ze het wil?
Maw, als dingen niet gaan zoals je wilt, mag je grof worden. Ok, nou weet ik dat ook weer :? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:54

Ik vind het meevallen? Hoewel ik gevaccineerd ben en dat dat vooral voor mijn omgeving is hadden ze van mij dat virus even goed mogen laten rondrazen en eens goed kuis laten houden over de wereld. Kans is best groot dat ik het zelf niet zou overleven, mijn moeder en broer wss ook niet. Zou het me veel verdriet doen? Uiteraard. Maar anderzijds weet je dat niemand het eeuwige leven heeft en is het Corona niet, dan zal het ooit wel wat anders zijn waardoor hun leven eindigt. Dat hoort er nu eenmaal bij...

En nee, voor mij is iemand van 80 even waardevol qua recht op leven als een kind van 8 of iemand van 25 of 40. Ik ben blij met de huidige medische mogelijkheden en tegelijk vind ik toch ook weleens dat het allemaal een beetje TE maakbaar wordt.

Ik heb zelfs genoten van de eerste lockdown. Niet op werkvlak, dat was een hel maar de rust die er verder was! Heerlijk! En de huidige afstand van 1,5m vind ik ook heerlijk als zijnde respect voor persoonlijke ruimte.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:01

@mindim nu beredeneer je dus andersom. Niet nette berichten over wel vaccineren mag van jou wel maar iemand die andersom uit de bocht vliegt dus niet.
Sowieso is het melden van een tem volledig zinloos. Vind jij dat iets niet kan dan tem je. Aan de mods om daar wel of niet wat mee te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:05

Varekaj schreef:
Ik vind het meevallen? Hoewel ik gevaccineerd ben en dat dat vooral voor mijn omgeving is hadden ze van mij dat virus even goed mogen laten rondrazen en eens goed kuis laten houden over de wereld. Kans is best groot dat ik het zelf niet zou overleven, mijn moeder en broer wss ook niet. Zou het me veel verdriet doen? Uiteraard. Maar anderzijds weet je dat niemand het eeuwige leven heeft en is het Corona niet, dan zal het ooit wel wat anders zijn waardoor hun leven eindigt. Dat hoort er nu eenmaal bij...

En nee, voor mij is iemand van 80 even waardevol qua recht op leven als een kind van 8 of iemand van 25 of 40. Ik ben blij met de huidige medische mogelijkheden en tegelijk vind ik toch ook weleens dat het allemaal een beetje TE maakbaar wordt.

Ik heb zelfs genoten van de eerste lockdown. Niet op werkvlak, dat was een hel maar de rust die er verder was! Heerlijk! En de huidige afstand van 1,5m vind ik ook heerlijk als zijnde respect voor persoonlijke ruimte.

Ik moet zeggen dat ik toch echt wel moeite had en een lange periode van rouw, toen mijn naasten overleden, ik kan daar dan ook niet schouderophalend "ach de dood hoort bij het leven" over zijn en ik denk dat dat voor meerdere mensen geldt.

Ik schrik wel van het egoisme in de wereld, dat men mensenlevens zo verwaarloosbaar vindt en de ouderen en zwakkeren door sommige mensen zo makkelijk worden afgeserveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:06

lenaa_tje schreef:
@mindim nu beredeneer je dus andersom. Niet nette berichten over wel vaccineren mag van jou wel maar iemand die andersom uit de bocht vliegt dus niet.
Sowieso is het melden van een tem volledig zinloos. Vind jij dat iets niet kan dan tem je. Aan de mods om daar wel of niet wat mee te doen

Zeg ik ergens dat ik die berichten wel goed keur dan? Volgens mij niet hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:08

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:

Top idee :D

Maar ik kan het er wel mee eens zijn... dit ontaardt weer in waarom wel/ waarom niet en daar gaat geen nieuwe info meer naar boven komen.

Gelukkig heb ik wel een paar pb's van mensen gehad die door de uitleg die hier en in het andere topic geweest is overwegen om wel te vaccineren. En die zien nu ook wat wel en niet waar is. Dus ontstip gerust óf...stel je misschien open voor argumenten zonder meteen je hakken in het zand te zetten. Bokkers zoals Ibbel leggen het echt supergoed uit. Daar moet je toch iets mee kunnen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:13

Dan open jij toch je eigen topic :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:14

Mindim schreef:
lenaa_tje schreef:

Zeg ik ergens dat ik die berichten wel goed keur dan? Volgens mij niet hoor.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen :)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:16

Sorry Janderegelaar, waar waarom moet jij en sommigen anderen perse iedereen willen overhalen om wel te gaan vaccineren?

Ikzelf en ik denk Ayasha misschien nog wel veel meer hebben toch zeer gegronde redenen om niet te gaan vaccineren. Dat jij ons op andere gedachten wilt brengen, vind ik echt niet ok.