Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:05

Pareltjes schreef:
Karl66 schreef:

Ik heb echt heel slecht nieuws voor je, anoniem vaccineren gaat niet echt werken. Al was het alleen maar omdat je bij de meeste vaccins je een tweede vaccinatie moet krijgen en er dus geadministreerd moet worden wanneer jij voor je tweede vaccinatie moet komen. Maar los daarvan is er van jou gewoon een medisch dossier en in dat dossier staan jouw vaccinaties vermeld en deze vaccinatie komt daar ook gewoon bij te staan. In Nederland word je gehele medische geschiedenis gewoon bijgehouden en ik zou daar maar blij mee zijn dat die geregistreerd wordt, anders zou je zomaar een voor jou ongeschikte behandeling kunnen krijgen, die wellicht zelfs dodelijk zou kunnen zijn. Wat gewoon voorkomen had kunnen worden als ze dat in jouw dossier hadden kunnen checken.

Een paspoort heeft dus ook niks met registratie te maken. Een paspoort is niks anders dan dat die registratie aan jou de patiënt wordt gegeven, zodat jij er wat mee kan doen. Op dit moment zijn er restricties om de verspreiding van het virus te voorkomen. Heb jij zo'n paspoort, door vaccinatie, een test of omdat je ziekte net hebt doorgemaakt, dan worden die restricties, voor een deel, opgeheven. Je krijgt dus geen privileges, juist het omgekeerde, je hebt wat minder restricties. Vandaar dat jouw vraag, hoe ver ze misschien wel niet zullen gaan en dat je straks niet meer de straat op of niet meer naar de winkel mag, nogal onzinnig is. Dan hou je gewoon de bestaande restricties, die er nu ook al zijn en die langzaam losgelaten worden. En dat loslaten is gebaseerd op de besmettingsgraad en als die voldoende gedaald is, dan zijn er dus ook geen restricties meer. En guess what, als er geen restricties meer zijn, dan is er dus ook geen verschil meer tussen mensen met of zonder paspoort. Dus dat hele idee, dat je dan opeens een tweederangs burger bent is volledig overdreven.

En verder is dat hele verhaal dat "ze" onze vrijheden afpakken en dat we maar naar China moeten kijken wat dat kan betekenen volslagen onzin. Onzin die gebaseerd is op het feit dat je niet weet wat vrijheid inhoudt. Absolute vrijheid bestaat niet. De vrijheid van de ene persoon is vaak de onvrijheid van een ander. Wat dan ook elke samenleving doet, zelfs de meest open en vrije samenleving, is die vrijheden reguleren. De overheid beperkt de vrijheden van individuen en groepen, om de vrijheden van al die verschillende groepen en individuen in een samenleving met elkaar in balans te houden. En zolang jij het verschil niet ziet tussen jouw recht op totale individuele vrijheid en de balans in vrijheid tussen verschillende groepen en individuen, dan snap je niet wat vrijheid werkelijk inhoudt. Vandaag is het vijf mei en vandaag herdenken we onze vrijheid. Maar we herdenken niet dat we de vrijheid hebben om ongevaccineerd onze goddelijke gang te gaan, daar heeft vijf mei niks mee te maken. Wat we herdenken is dat alle burgers, alle groepen binnen de samenleving dezelfde rechten hebben en dat de daarbij behorende vrijheden eerlijk verdeeld zijn. En dat is iets totaal anders dan het egoïstische "ik mag toch lekker zelf wel weten wat ik doe?"

Daarom heeft een paspoort ook niks met vrijheid te maken. Een paspoort is niks anders dan een hulpmiddel om weer sneller terug naar normaal te kunnen gaan. Wil je dat niet doen via een vaccinatie en heb je de ziekte niet doorlopen, dan kan je dat ook via een test doen. Wil je dat ook niet, dan zit je nog even wat langer vast aan de restricties die er zijn om het virus te bestrijden.

Ik denk dat je mijn posts niet goed gelezen hebt en stappen overslaat. Maar dat discussiert natuurlijk makkelijker. Zaken uit de context van de posts halen en er dan een eigen draai aangeven en doen laten lijken of ik de uitspraken zoals door jou hierboven geformuleerd ook door mij zo zijn geformuleerd. Niet dus.

En idd we hebben geen volledige vrijheid, maar de mate waarin we dat laten inperken of willen behouden moeten we met grote voorzichtigheid bewaken. En niet te makkelijk over doen

Je blijft maar benoemen dat men je posts niet goed leest, men is het echter gewoon niet met je eens.

Dorine92

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:54

Wat ik nog het meest “bijzonder” vind, is dat er non stop toegewerkt wordt naar een situatie waarin wij miljarden uitgeven aan vaccins en testen, terwijl we ook gewoon de zorg kunnen opschalen. Dat is toch meer een lange termijn actie lijkt me. Want dit najaar moeten we weer een nieuw prikkie en voordat dat prikkie klaar is moeten we opnieuw in lockdown.
En maar roepen dat een test 7,50 kost. Nee, de rest betaalt de overheid en waar haalt de overheid het geld vandaan? :+
Het gaat om miljoenen en miljoenen euro’s aan testen PER DAG he? Beseft men zich dit wel?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:00

Je beseft dat iemand die op de IC terecht komt daar over het algemeen een gigantische knauw van oploopt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:04

Dorine92 schreef:
Wat ik nog het meest “bijzonder” vind, is dat er non stop toegewerkt wordt naar een situatie waarin wij miljarden uitgeven aan vaccins en testen, terwijl we ook gewoon de zorg kunnen opschalen. Dat is toch meer een lange termijn actie lijkt me. Want dit najaar moeten we weer een nieuw prikkie en voordat dat prikkie klaar is moeten we opnieuw in lockdown.
En maar roepen dat een test 7,50 kost. Nee, de rest betaalt de overheid en waar haalt de overheid het geld vandaan? :+
Het gaat om miljoenen en miljoenen euro’s aan testen PER DAG he? Beseft men zich dit wel?

Heb je daar wat meer informatie over? :j
Ik heb die planning nog heel niet gelezen/gehoord.. En ik heb wel ergens gelezen dat ze het zorgstelsel willen herzien (maar dat kan ik zo snel even niet vinden)..

overigens heeft dit niet heel veel met het paspoort (app) te maken?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:09

Dorine92 schreef:
Wat ik nog het meest “bijzonder” vind, is dat er non stop toegewerkt wordt naar een situatie waarin wij miljarden uitgeven aan vaccins en testen, terwijl we ook gewoon de zorg kunnen opschalen.

Dan zouden we ons ook alle moeite kunnen besparen ivm verkeersveiligheid en meer MUG's en traumahelikopters voorzien.
Lijkt mij iets van achter de feiten aanhollen. Eens je in het ziekenhuis/IC beland is er al iets grondig misgelopen. En de indirecte kosten daarvan zijn enorm. Denk maar aan mensen die een periode (of blijvend) niet kunnen werken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:24

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:24

Inderdaad, voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Tel daarbij ook op dat deze situatie mentaal verschrikkelijk zwaar is voor de zorgverleners, los van de aantallen. Dit los je niet op met meer bedden of handen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:52

Dorine92 schreef:

De zorg voorkomt geen ziektes maar behandeld ze. Vaccinatie en andere maatregelen zijn om ziekten juist te voorkomen en dan wordt de zorg vanzelf ontlast.
Wat denk je dat IC bedden kosten per dag? En ook nog voor mensen die over het algemeen uiteindelijk dood gaan dus eigenlijk voor jan doedel. Weggegooid geld. En dat bedoel ik niet zo cru als het lijkt, maar als je het even alleen financieel bekijkt is het beter om er voor te zorgen dat er geen mensen op de IC komen met Covid. En dat is prima te regelen door te zorgen dat er geen besmettingen zijn en dat is heel makkelijk te bereiken door bepaalde maatregelen zoals mondkapjes én afstandhouden (de twee samen is altijd beter dan slechts 1 ervan) en vaccinaties.
Het hele virus had allang weg kunnen zijn als er geen mensen waren die voor elke oplossing een probleem zochten, maar gewoon mee werken aan een oplossing.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-05-21 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:56

Dorine92 schreef:

Wat denk jij dan dat de zorg opschalen kost en wat een IC opname per dag kost??

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:00

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:

Wat denk jij dan dat de zorg opschalen kost en wat een IC opname per dag kost??

En hoe wil je dat gaan doen? Gewoon ff een bak geschoold personeel en bedden opentrekken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:38

Vayo schreef:
Hier een linkje van het live debat in de Tweede Kamer over het wetsvoorstel toegangstesten (dus toegang d.m.v. vaccinatie of neg. test):
https://www.youtube.com/watch?v=qagVXglHei0

Ik heb het aanstaan, tijdens mijn werk. Er is nu pauze. Om 14 uur gaan ze verder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:01

1000 (extra) ic-bedden kosten per jaar alleen aan personeel en onderhoud bijna 0.9 miljard. Een ic-bed kost namelijk per dag 2400 euro. 2400*1000*365= 876.000.000. Daarnaast heb je ook zo'n 750 (fte) intensivisten (ic-artsen) en 3500 (fte) ic-verpleegkundigen nodig.

Die hebben we niet. Nog los van het gebouw en de eenmalige investering van zoveel bedden en apparatuur.

Daarnaast zijn we met 1000 ic-bedden nog niet klaar. We kunnen dan enkel de besmettingen wat verder laten oplopen.

Er worden op het moment tussen de 30.000 en 40.000 testen door de ggd afgenomen. Bij commerciële bedrijven heb je vanaf 75 euro een pcr-test + certificaat. De overheid kan grootschaliger inkopen en het gaat om kostprijs, dus tussen de 35-50 euro is waarschijnlijk. Dat betekent dat het nu gaat om een bedrag van 1-2 miljoen per dag.

Mobiele sneltestlocaties zijn beschikbaar vanaf ongeveer 15 euro per test bij zeer grote groepen. De overheid zou dan de helft betalen. Er kunnen in dat geval ongeveer 120 miljoen mensen getest worden.

Er wordt ingezet op zo veel mogelijk vaccineren, waarbij er als alternatief op vaccineren de optie van sneltest geboden wordt voor het paspoort (naast genezen bewezen besmetting).

Op het moment zijn er ongeveer 700.000 mensen bewezen besmet (geweest) met covid19 sinds 1 januari. Zij hoeven dus geen test. Er zijn minimaal 4 miljoen gevaccineerd en daarvan heeft ruim 1 miljoen een dubbele vaccinatie gehad. Die 1 miljoen hoeft dus ook geen test, de andere 3 miljoen hoeft binnenkort geen test.

De kans is groot dat kinderen tot in ieder geval 10 jaar, ruim 2 miljoen, geen test afgenomen hoeven krijgen.

Totaal dus al krap 4 miljoen die dankzij het paspoort of hun leeftijd niet getest hoeven te worden straks en dat stijgt de komende tijd naar 7 miljoen (de eenmaal gevaccineerden na het halen van hun 2e vaccinatie).

De overgebleven 10 miljoen mensen zouden, als ze gemiddeld elke 2e weekend wat gaan ondernemen waarvoor een test noodzakelijk is (immers blijft de test waarschijnlijk 72 uur geldig) 24 weken getest kunnen worden voor het geld dat 1000 extra ic-bedden kost.

Maar het grootste gedeelte van die 10 miljoen mensen mogen de komende 12 weken ook hun vaccinaties halen, met het JJ vaccin zijn ze met 1 prik klaar en hoeven ze daarna dus niet meer getest te worden (anders dan bij klachten). 65 tot 75% van de mensen wil gevaccineerd worden, de verwachting is dat dit verder zal oplopen als meer mensen in hun omgeving gevaccineerd zijn en er niet ziek van zijn geworden, en ja, een coronapaspoort zal daar ook aan bijdragen, want voor hen die het eigenlijk niet echt interesseert weegt het gedoe van regelmatig testen niet op tegen het gedoe van vaccineren voor dezelfde vrijheid.

Uiteindelijk zal het testen dus flink teruglopen, zonder dat daar een miljardenziekenhuis voor gebouwd hoeft te worden waar we geen personeel voor hebben en naderhand geen verhoging van de zorgverzekering voor willen. Want het zijn jaarlijkse kosten en met 13 miljoen mensen met een zorgverzekering (kinderen zijn gratis) gaat dat over meer dan 60 euro per jaar wat voor grotendeels leegstaande bedden moet worden opgehoest (immers is de normale bezetting van 1150 bedden ongeveer 75%, het gaat dan puur om de piekmomenten). En ook wat de overheid betaalt, betalen we zelf.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:06

Dit topic gaat over vaccineren in het algemeen en daarvoor een paspoort hebben. Is deze situatie gewenst. Ik persoonlijk denk het niet. Wat wordt er met al je data gedaan. Is je inenting verlopen mag je straks de supermarkt niet meer in. Dan moet je eerst je herhalingsinenting halen. En neem dan gelijk je dochter mee, want hier staat dat ze er ook nog geen heeft gehad. Jouw immuunsysteen en mijn immuunsysteem zijn onze eigen zaak en die gaat niemand aan. Ik hoef niet te weten of je wel of niet ingeent bent. Hoef ook niet te weten of je gezond leeft en eet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:11

Dinopino schreef:
Dit topic gaat over vaccineren in het algemeen en daarvoor een paspoort hebben. Is deze situatie gewenst. Ik persoonlijk denk het niet. Wat wordt er met al je data gedaan. Is je inenting verlopen mag je straks de supermarkt niet meer in. Dan moet je eerst je herhalingsinenting halen. En neem dan gelijk je dochter mee, want hier staat dat ze er ook nog geen heeft gehad. Jouw immuunsysteen en mijn immuunsysteem zijn onze eigen zaak en die gaat niemand aan. Ik hoef niet te weten of je wel of niet ingeent bent. Hoef ook niet te weten of je gezond leeft en eet.

Maar ik vind het dan wel weer belangrijk dat jij met jouw levenswijze mijn leven niet in gevaar brengt doordat je een besmettelijke ziekte bij je draagt.

Daarnaast, voor de zoveelste keer: het gaat niet om een vaccinatiebewijs, maar een niet-besmettelijkheidsbewijs. Een groen vinkje voor antistoffen danwel negatief testbewijs, waarbij het onderscheid tussen die twee niet wordt aangegeven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:21

Ik reageer op de titel en zeg dat ik tegen ben en waarom. Vind het al belachelijk dat ik uberhaupt een paspoort moet tonen wanneer ik ergens heen wil. Waarom zou ik toestemming nodig hebben om ergens heen te gaan.

Maar ik begrijp dat jij het wel graag wil. Ook prima toch. Maar hoe zou ik ooit jou kunnen besmetten jij bent dan toch ingeent.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:31

Het paspoort zal sowieso niet over supermarkten of andere doorloopwinkels gaan, maar altijd over luxe-activiteiten.

Vaccinaties geven geen 100% garantie op dekking, dat is vanaf het begin af aan duidelijk geweest. Geen enkel vaccin geeft namelijk 100% bescherming.

Het gaat in dit topic niet over vaccineren in het algemeen, maar over het inzetten van een coronapaspoort waar een genezen bewezen besmetting, een complete vaccinatie of een negatieve testuitslag een vinkje geeft, waarbij degene die de uitslag ziet niet weet om welke van de drie het gaat. Als je het afgelopen half jaar een besmetting hebt doorgemaakt, krijg je ook het vinkje, dat is dus ook een alternatief (wel veruit de meest riskante, maar wel degelijk ook een alternatief op regelmatig testen of vaccineren, wel tijdens je besmetting een pcr-test laten afnemen).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:40

Ik heb het toch ook niet over de vaccinaties, ik geef enkel mijn mening waarom ik geen paspoort zou willen hebben. Dat is toch de titel van dit topic. Jij hebt een andere mening prima. Hoe weet je dan zo zeker dat dit nooit voor supermarkten zou gaan gelden.

Wanneer een vaccin geen garantie geeft op dekking, waarom zouden de gevaccineerden dan met een vaccinatie paspoort mogen gaan vliegen bijvoorbeeld.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:51

Wat ik ok zo raar vind; ons zoontje moest in februari geopereerd worden. Ik was die dag voor. Flink verkouden. Uitvoor zorg een test aangevraagt. Dus de volgende morgen( de dag dat mijn zoontje naar het ziekenhuis moest).
Mijn man naar het ziekenhuis gebelt om te vragen of nog mochten komen. . Mijn man en kind wel. Ik niet ivm verkouden.
Mijn man dus die middag met zoontje naar ziekenhuis. Gereden. Daar Zo omg heeeel ziekenhuis rond gelopen. Later smiddags gevraagd wanneer hij getest werd( was een eis van zk omdat hij daar paar nachten bij ons zoontje bleef) bleek dat mijn man de volgende morgen getest werd. Ik had mijn uitslag niet eens. Hij belde mij rond 5 uur. Om dat te zeggen. En te zeggen van. Als ik positief was. De operatie niet door ging. Gelukkig kreeg ik tussen 17:00 en 18:00. De uitslag negatief

Stel nou dat het positief was. Had mijn man daar alles aangestoken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:57

Dinopino schreef:
Vind het al belachelijk dat ik uberhaupt een paspoort moet tonen wanneer ik ergens heen wil. Waarom zou ik toestemming nodig hebben om ergens heen te gaan.

Pssst, dat moet je echt al héél erg lang als je naar het buitenland (buiten EU) wil of wil vliegen. Wordt ook geregistreerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:58

Omdat een negatieve test of een eerdere besmetting ook geen garantie geeft op het niet besmettelijk zijn tijdens de activiteit. Het maakt de kans wel veel kleiner, net als gevaccineerd zijn. Daarop is het paspoort gebaseerd.

Ik kan het artikel nu niet terugvinden, maar het kwam er op neer dat essentiële winkels sowieso niet mochten, los van het feit dat het compleet onpraktisch is bij doorloopwinkels vanwege een fysieke deurwaarder nodig. Maar ook bij non-essentiele winkels zou de gezondsheidswinst (populatiebreed)
niet opwegen tegen de impact op privacy, dus wordt het niet toegelaten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:59

Als ik iets weinig moet laten zien is het wel m’n paspoort als ik naar het buitenland ga.
Dat ligt er natuurlijk wel erg aan waar je heen gaat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:05

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... vals-zomer

Voorzover ik kan zien gaat het vooralsnog over festivals en reizen, dus niet over essentiele winkels.

In Denemarken (dat dicatoriale land wat erom bekend staat zijn bewoners ernstig te belemmeren in hun vrijheid) hebben ze 'm al:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/04 ... etuigenis/

VRTArtikel schreef:
"Sinds twee weken is zo goed als alles hier weer open", vertelt Sara Adam in "De wereld vandaag". Adam woont en werkt in de Deense hoofdstad Kopenhagen, ze is zelf nog niet gevaccineerd. "Je kan je hier gratis laten testen. Er zijn verschillende testcentra verspreid over Kopenhagen en ze zijn elke dag open van 7 tot 10. 15 minuten later heb je je resultaat en krijg je je bewijs op je smartphone."
De coronapas is 72 uur geldig. Wie negatief heeft getest, kan dus 3 dagen lang bij wijze van spreken doen wat die wil. "Ik heb al heel veel restaurants gedaan", getuigt Adam. "Ook op het werk zijn er binnenkort grote workshops. De dag ervoor komt er een pop-uptestcentrum naar het bedrijf, zodanig dat iedereen die aan de workshops deelneemt, zich kan laten testen. Op die manier kunnen de workshops doorgaan, met zo’n 50 mensen die fysiek aanwezig zijn."

Om dat te kunnen bereiken is een enorme testcapaciteit nodig, erkent Adam. "Ik denk dat Denemarken op dit moment de grootste testcapaciteit ter wereld heeft." Die coronapas voelt "supernormaal" aan, vindt ze. "Iedereen die ik ken laat zich heel vaak testen. Iedereen is blij dat we die kans krijgen. Het is een kleine moeite om daarna 3 dagen te kunnen doen wat je wil."

Ik vind een testsamenleving met paspoort écht heel veel beter klinken dan een samenleving waarbij iedereen beperkt is en blijft. Ik denk dat we best goed en kritisch kunnen kijken naar Zweden en Denemarken hierbij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:06

lenaa_tje schreef:
Als ik iets weinig moet laten zien is het wel m’n paspoort als ik naar het buitenland ga.

Bij iedere vliegreis, bij het boeken van internationale treinreizen moest ik hem ook laten zien. Bij EU vakanties met de auto vaak niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:10

Dinopino schreef:

Dit topic gaat niet over het vaccineren, maar over het vaccinatiepaspoort. Een vaccinatie wordt geregistreerd, om de doodsimpele reden dat elke medische behandeling in je medische dossier wordt geregistreerd. Dat is namelijk wel handig, want dan kan daar bij volgende medische behandelingen rekening mee worden gehouden.

Een vaccinatiepaspoort is niks anders dan dat een deel van jouw medische gegevens aan jou worden gegeven, in de vorm van een papiertje of een app, niks meer en niks minder. Wat daar dan verder mee gebeurt is helemaal aan jouzelf. Als jij daarmee jouw achterste wilt afvegen, dan is dat jouw goed recht, het is jouw papiertje of jouw app op jouw telefoon.

Op dit moment hebben we restricties vanwege een pandemie. We kunnen ervoor kiezen om voor mensen die minder kans hebben om het virus te verspreiden, de restricties (gedeeltelijk) op te heffen. Dat kan dan omdat ze gevaccineerd zijn, omdat ze zich net hebben laten testen of omdat ze de ziekte al doorgemaakt hebben. Het paspoort is dan niks anders dan het bewijs dat de restricties opgeheven kunnen worden.

Heb je dat paspoort dus niet, dan gelden de restricties wel voor jou. En die restricties zijn precies hetzelfde als de restricties die er nu zijn en die gecontroleerd beëindigd worden. Het is dus echt onnodige bangmakerij om te doen alsof je straks niet meer naar de supermarkt mag. En sterker nog, op het moment dat de infectiedruk omlaag gaat, verdwijnen er steeds meer restricties, tot er geen restricties meer zijn en iemand zonder vaccinatiepaspoort weer hetzelfde mag als iemand met.

Je hele verhaal slaat dus weer eens nergens op en heeft alleen maar tot doel mensen angst aan te jagen. Want angst is het troebele water, waarin de complotaanjagers goed kunnen vissen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:18

nps schreef:
lenaa_tje schreef:

Bij iedere vliegreis, bij het boeken van internationale treinreizen moest ik hem ook laten zien. Bij EU vakanties met de auto vaak niet.

Ik vlieg dan dus ook nooit.