Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:19

Rustig meiden, Pien een beetje kennende bedoelt zij het absoluut niet verkeerd.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:21

Oma heeft ook goede bedoelingen.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:27

Ayasha schreef:
pien_2010 schreef:
Mee eens (ik ben een oma). Wij hebben onze beurt gehad.

En ik vind dat de kinderen (net als de oma's/ opa's) hun uiterste best moeten doen om de band onderling goed te houden, ook al zijn er wrijvingspunten. Ik vind het te verdrietig dat er door meningsverschillen te veel dochters (en af en toe een zoon) breken met een of meerdere ouder waardoor de kinderen hun opa of oma weinig of niet zien. Ik vind dat voor beiden partijen enorm sneu en ik vind dat er met die speciale band wel eens te slordig omgegaan wordt. (ik zeg niet dat jij dat doet hé TS!)
Dus TS ik hoop dat je in gesprek blijft met je moeder. Dat je haar duidelijk maakt dat jouw dochtertje van broeken houdt, ongeacht of ze het nu wel of niet leuk vind en dat je echt van haar vraagt om dit te accepteren van haar kleindochter. Je mag haar er gerust op wijzen dat het de onderlinge band niet ten goede komt door hier zo haar zin in door te voeren.
Kijk oma kan dan zelf ervoor kiezen om iets anders voor haar klein dochter te gaan kopen als kleren, als ze het te ingewikkeld vindt worden of het er niet mee eens is.

Ik ga het proberen uit te leggen. Tevaak ben ik het tegen gekomen in mijn werk nl en heb het verdriet gezien van twee kanten!

Ik denk dat jij geen idee hebt wat het is voor een kind om met een ouder te breken... Een ouder heeft daar veelal minder last van dan het kind. En steiger zoveel je wil. Het kind heeft een onvoorwaardelijke band met de ouder. Het bestaan van het kind is dankzij de ouder. Andersom is die ‘schuld’ er niet. En die ‘schuld’ maakt het verschil.

En ik denk dat jullie geen idee hebben wat het voor een ouder betekent als het kind de band verbreekt. De ouder heeft namelijk ook een onvoorwaardelijke band met het kind. Het is erg moeilijk en pijnlijk voor alle partijen en vaak zie je in een gezin dat er bv 3 kinderen zijn waarvan 2 een normale fijne band met de ouders hebben en eentje gebrouilleerd is met beiden of met een van beiden. Vaak erg ingewikkeld en moeilijk.

Wat ik wil opmerken is, dat toen ik jong was, ik werkelijk niemand kende die met een van de ouders had gebroken. Ik ken nu echt veel met name vrouwen die met een van de ouders zijn gebroken. En die ouders die ik ken, zijn lieve leuke mensen.

HEt enige wat ik wil schrijven is, ben voorzichtig met breken met je ouders, ik heb de indruk dat het tegenwoordig niet altijd op de juiste waarde wordt geschat de band met de ouders én dat niet gezien wordt hoe verschillend de band is tussen grootouders en kleinkinderen als de ouders met de kinderen, een ouder kind relatie is zo enorm belangrijk. De mensen die ik ken (kinderen zowel als ouders) daar is geen sprake van zeer extreme zaken zoals misbruik, mishandeling :list: :list: . Vaak is er sprake van misverstanden of een ruzie.

Vroeger heb ik met verbazing gekeken naar de enorme liefdevolheid van mijn ouders jegens mijn kinderen. Ik wist niet eens dat ze dat konden eerlijk gezegd :o . Toen heb ik geleerd, dat de band tussen een ouder en kind een totaal andere is als een tussen grootouders en klein kinderen.

Denk er gewoon over na en TS doet dat ook. TS gaat haar eigen weg, en dat is goed zonder dat zij de band volledig verbreekt. Ik vind dat zij dat heel erg goed doet.

Jullie mogen me afschieten, maar het enige wat ik zeg is→ denk er goed over na. Want het is heel erg ingrijpend voor alle partijen om de roots waar je vandaan komt door te hakken, knippen etc. Het is vaak niet zo voor de hand liggend als hier gesuggereerd wordt, zowel niet vanuit de grootouders/ ouders die banden verbreken als vanuit de kinderen. Het is afschuwelijk en vaak gebaseerd op misverstanden etc. Ik heb beiden partijen aan de tafel gehad die zo vreselijk verdrietig waren→ ik was hulpverlener, vandaar dat ik deze opmerking maakte.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:31

Ik vind het altijd nogal wat om zo veroordelend te zijn richting mensen die te makkelijk het contact met hun ouders verbroken zouden hebben of te impliceren dat ze er niet goed over na hebben gedacht, want dat doe je met het enige wat je zegt ook al probeer je dat te ontkennen. Heb dat van dichtbij meegemaakt bij een naaste en ik weet zeker dat dat vrijwel nooit het geval is.

Sterker nog, pas nadat het contact verbroken is komt pas het besef hoeveel grensoverschrijdend gedrag er eigenlijk is geweest. Want als kind van je ouders ga je heel ver in het bagatelliseren en relativeren daarvan en zie je vaak een deel gewoon niet, omdat de drang om loyaal aan je ouders te blijven zo sterk is.

Bij mijn partner vond vrijwel al het grensoverschrijdende gedrag ook plaats 'met goede bedoelingen', vandaar dat ik er zo allergisch op reageer, want ik zie schade daarvan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:33

Pien, vroeger hoorde je ook zelden of nooit over scheidingen. Wil niet zeggen dat mensen nu om een vloek en een scheet uit elkaar gaan, wél dat mensen vroeger onder toxische omstandigheden bij elkaar bleven. En zo is en was het ook met ouder/kind/kleinkindrelaties. 'Vroeger' deed je dat niet, nú is men zich gewoon veel bewuster van toxische relaties, en kán men ook makkelijker (vanuit bv economisch oogpunt) voor zichzelf kiezen en dus banden doorhakken die 40-50 jaar geleden niet door te hakken waren.
Wil helemaal niet zeggen dat er nu makkelijker wordt gezegd: ik wil je nooit meer zien. Wil (denk ik) wél zeggen dat vroeger een heleboel werd geslikt omdat 'het zo hoorde/men niet anders kon/er op ze ingepraat werd' Vaak veel te veel.

(En verder hoef je echt niet alleen om incest of mishandeling de banden met je familie te verbreken, net zo min dat je niet door je vent in elkaar geramd hoeft te worden om te gaan scheiden)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:35

Ik begrijp je standpunt Pien. Maar onthoud ook dat hoe jij die mensen kent heel weinig kan zeggen over hoe ze naar hun kind zijn. Ik ken door omstandigheden best veel mensen die gebroken hebben met ouders. Mensen die door anderen als ‘heel leuk’ gezien worden. Behulpzaam, lief, zorgzaam.. die types die altijd voor anderen klaar staan. Maar ik weet wat er achter de gesloten deur gebeurde. En daar keert je maag van.

Ik ken niemand die gebroken heeft ‘om een meningsverschil’ of wat wrijving. Ik ken wél heel veel mensen waarvan men denkt dat het om iets idioot draait. Miskijk je daar dus ook niet ik. Vaak gaan de wondes veel dieper dan je denkt te weten.

Ik weet dat jij de beste bedoelingen hebt maar ik ga mee met mamAppelsap. Onbedoeld vel je een oordeel over iets wat élk normaal functionerend kind de rest van zijn of haar leven diep pijn doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:38

Dit gaat wel echt heel ver off-topic zo.

Maar met familie breken is niet iets nieuwetijds of zo.
Mijn opa heeft met zijn familie gebroken die hem zijn hele leven gekleineerd hebben als de domme ongeschikte Benjamin van de familie (dyslexie, dus in die tijd bestempeld als dom en lui). Waarschijnlijk heeft zijn familie het ook mooi kunnen verbloemen dat het niet aan hen lag.

Triest genoeg is hij zelf een monster van een vrouw getrouwd die hun jongste zoon (broer van mijn vader) bij hun weggedreven heeft en altijd heel precies wist te vertellen wat er allemaal mis was met haar kleinkinderen. Als we haar moesten geloven waren we allemaal behoorlijk mislukt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-05-21 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:47

Sizzle schreef:

Hmm, ik vind het wel een interessante (verdere) discussie. TS "is er uit", dus tja, waarom dan niet wat verder borderen op: wanneer hou je je poot stijf, wanneer doe je water bij de wijn, wanneer is het écht genoeg en doe je de deur dicht?

Mungbean

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:48

Ik vind het ook een interressant onderwerp maar ik kan het ook goed begrijpen als TS dat liever in een nieuw topic wil zien en niet hier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:50

Sizzle schreef:

Daarom ga ik niet meer reageren op dit onderwerp. Duidelijk is dat het zoo emotioneel ligt dat een simpele boodschap, van joh ben er voorzichtig mee want het is zo pijnlijk voor alle partijen niet gedaan kan worden. Ik ben dus duidelijk te kort geschoten in het brengen van datgene wat ik wilde brengen waarvoor sorry!
Ik zie hier verwijten langskomen aan mijn adres dat ik denk "joh".... "wouw". Ik trek geen partij, het enige wat ik aangeef, breken is enorm ingrijpend voor alle partijen, oma/ opa's en kinderen doe het niet te lichtzinnig . Ik ken ouders en kinderen die kostbare jaren verloren hebben laten gaan , die nu weer goed zijn gelukkig en waarvan ze zelf nu aangeven→ "wat zonde".

Terug naar dit topic→ voor mij is onbegrijpelijk dat een oma zich druk maakt om een kledingstuk als een rokje. Dat vind ik vrij bizar. Maar o.k, die vrouw doet dat en TS gaat daar super mee om.
Ik zal verder niet meer reageren op dit onderwerp.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:01

Sizzle schreef:
Als we haar moesten geloven waren we allemaal behoorlijk mislukt.

Wie weet :D .

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:05

Ayasha schreef:
Ik denk dat jij geen ide hebt wat het is voor een kind om met een ouder te breken... Een ouder heeft daar veelal minder last van dan het kind. En steiger zoveel je wil. De liefde van ouders naar kinderen is lang niet altijd onvoorwaardelijk. Soms zelfs niet eens heel diep. Het kind heeft een onvoorwaardelijke band met de ouder. Het bestaan van het kind is dankzij de ouder. Andersom is die ‘schuld’ er niet. En die ‘schuld’ maakt het verschil.
Waar een ouder een kind kan opvoeden waar het niet van houdt. Kan een kind niet anders dan houden van diens ouders.

Jij hebt geen kinderen. Dat weet ik wel zeker. Als je die wel had zou je dit soort onzin niet verkondigen. Dit is geen verwijt. Je snapt het wel als je zelf kinderen hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:08

Ja, want het is heel normaal en liefdevol als een moeder bij het plotsklaps overlijden van de verloofde van je kind zegt: gelukkig maar, die wilde ik toch niet als schoondochter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:09

Ah, meneer 'botte bijl' is ook weer terug. Misschien is het een goed idee (in het kader van: breken met) er gewoon niet op te reageren? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:10

Bigben, omdat iemand geen kinderen heeft hoeft dat niet te betekenen dat ze niet kunnen weten hoe het zit. Ik vind je reactie ronduit grof en vind zelfs dat je die terug moet nemen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:12

Negeren en on-topic.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:13

Citaat:
Bigben, omdat iemand geen kinderen heeft hoeft dat niet te betekenen dat ze niet kunnen weten hoe het zit. Ik vind je reactie ronduit grof en vind zelfs dat je die terug moet nemen.

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 17-05-21 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:15

Ibbel schreef:
Ah, meneer 'botte bijl' is ook weer terug. Misschien is het een goed idee (in het kader van: breken met) er gewoon niet op te reageren? :+

Wil jij mij eens precies uitleggen wat er "bot" is ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:18

BigBen schreef:
Citaat:

Ik denk er gvd nog niet aan. Zolang je zelf geen kinderen hebt heb je er echt geen flauw idee van wat dat is en inhoudt, een kind hebben. En zoals gezegd, dat is geen verwijt. Gewoon een feit.

Jouw feit, jij hebt ze wel ?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:29

Wat een onzin, BigBen, ik heb zelf ook geen kinderen, maar ik maak het van beide kanten mee. En het kan van beide kanten heel zwaar zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:34

BigBen schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat jij geen ide hebt wat het is voor een kind om met een ouder te breken... Een ouder heeft daar veelal minder last van dan het kind. En steiger zoveel je wil. De liefde van ouders naar kinderen is lang niet altijd onvoorwaardelijk. Soms zelfs niet eens heel diep. Het kind heeft een onvoorwaardelijke band met de ouder. Het bestaan van het kind is dankzij de ouder. Andersom is die ‘schuld’ er niet. En die ‘schuld’ maakt het verschil.
Waar een ouder een kind kan opvoeden waar het niet van houdt. Kan een kind niet anders dan houden van diens ouders.

Jij hebt geen kinderen. Dat weet ik wel zeker. Als je die wel had zou je dit soort onzin niet verkondigen. Dit is geen verwijt. Je snapt het wel als je zelf kinderen hebt.

Ach flikker toch op BigBen. :) Wees verder ook maar niet te trots op je deductie want het is algemeen geweten op bokt dat ik geen kinderen heb of wil. :')
De enige conclusie die ik kan trekken is dat jij geen ervaring hebt met verstoorde relaties tussen ouders en kinderen en van ons twee heb jij dan toch echt de minst nuttige ervaring in dit topic. :(:)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:36

BigBen schreef:
Citaat:

Ik denk er gvd nog niet aan. Zolang je zelf geen kinderen hebt heb je er echt geen flauw idee van wat dat is en inhoudt, een kind hebben. En zoals gezegd, dat is geen verwijt. Gewoon een feit.

Waarom zo fel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:40

Het aardige is: iedereen IS kind van iemand. En heeft daarmee dús ervaring met ouder-kindrelaties.
En dat is een feit, geen mening :+

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:49

Met kind-ouderrelaties, jawel.
Met ouder-kindrelaties krijg je pas ervaring als je ouder bent.
En dát is een feit.

Als we zo doorgaan staat dit hele topic straks vol feiten, en dat kan op Bokt toch niet de bedoeling zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:52

BigBen schreef:
Met kind-ouderrelaties, jawel.
Met ouder-kindrelaties krijg je pas ervaring als je ouder bent.
En dát is een feit.

Als we zo doorgaan staat dit hele topic straks vol feiten, en dat kan op Bokt toch niet de bedoeling zijn.

Ik vroeg of je kinderen hebt of hebben je ouders met jou gebroken aangezien je er nogal fel op inhakt.