Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:20

SusanH schreef:
Er wordt nu idd meer getest. Percentages positief getesten zou meer zeggen nu.

Ja en precies die is ook redelijk hoog toch?
Of nu niet meer?
Die zit bij ons rond 3%. Volgens de WHO heeft een land het onder controle onder de 5%.

pien_2010

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:23

Weet je het zeker Sizzle want hier vinden ze 200 gevallen positief getesten op de 100.000 al te hoog en dat zou 2/1000 ste zijn, dus 0,2 %?
Of maak ik een denkfout nu?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:25

Ik begreep dat dat wel lager was. Maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb. Ze halen nu in voor de dagen dat ze dicht waren door het slechte winterweer.

En idd je kan nu doorlopen bij de teststraat maar vergeet niet dat ze flink hebben opgeschaald. Er is gewoon simpelweg veel meer test capaciteit als eerst. En er zijn echt minder besmettingen nu. Toen ik in oktober moest testen heb ik in de file gestaan. En toen ik in dec moest testen kon ik niet eens in mijn eigen woonplaats of omringende plaatsen terecht door de grote drukte. Niet echt fijn een stukje rijden met 39 graden koorts.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:27

Ik vind dat niet logisch, dat zou betekenen dat ze verwachten dat de Corona besmettingen wel dalen maar verkoudheden en griep niet in dezelfde mate. Lijkt mij toch ook dat die besmettingen beïnvloed worden door de maatregelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:47

haha nee maar ik ben chronisch verkouden en dan gaat in golven. Dus elke keer als ik weer op voel komen dan ga ik weer testen.
En 1x omdat ik uit bron- en contactonderzoek kwam.
Alle keren negatief trouwens.

Ze hebben in Amersfoort imo maar iets opgeschaald. Ze zijn van autostraat (ik dacht dat ze toen 4 puntenhanden) naar loopstraat gegaan (nu geloof ik 6 punten).
En vanaf dat het loopstraat is ben ik dus sowieso 3x geweest en dit was dus de eerste keer dat ik zo door kon lopen.
Normaal is het in Amersfoort erg druk. (Niet dat je dan alsnog mega lang moet wachten, wat dat betreft loopt het altijd wel aardig door daar)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:53

Needje schreef:
haha nee maar ik ben chronisch verkouden en dan gaat in golven. Dus elke keer als ik weer op voel komen dan ga ik weer testen.
En 1x omdat ik uit bron- en contactonderzoek kwam.
Alle keren negatief trouwens.

Ze hebben in Amersfoort imo maar iets opgeschaald. Ze zijn van autostraat (ik dacht dat ze toen 4 puntenhanden) naar loopstraat gegaan (nu geloof ik 6 punten).
En vanaf dat het loopstraat is ben ik dus sowieso 3x geweest en dit was dus de eerste keer dat ik zo door kon lopen.
Normaal is het in Amersfoort erg druk. (Niet dat je dan alsnog mega lang moet wachten, wat dat betreft loopt het altijd wel aardig door daar)

Respect dat je dat doet. Er zijn veel mensen die het niet doen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:06

elnienjo schreef:
De kwetsbaren zullen toch niet zonder de mensen kunnen die voor hen moeten zorgen. Mensen in de zorg, de tandarts, de kapper, de pedicure, hun mantelzorger etc zullen zich dus ook moeten afschermen ipv los te kunnen gaan feesten. En wat te denken van de medewerkers van de hotels waar ze die kwetsbaren in willen ophokken. Ook hun kinderen zijn de banketstaaf, want als papa en mama met kwetsbaren werken kun je kinderen natuurlijk niet loslaten in zo'n virusbroedhol als een school.

Veel van mijn cliënten zijn ook kwetsbaar. Ik doe erg mijn best besmettingen buiten de deur te houden tot het (voor ons) redelijke. Maar ik ga me niet afschermen. En ook gaan mijn kinderen gewoon naar school en mogen zij afspreken. Ik houd wel goed bij met wie ze afspreken op welke dag en zorg ook dat dat een beetje dezelfde kinderen zijn. Maar mijn kinderen ga ik absoluut niet afzonderen, omdat ik in de zorg werk. Ik zal enorm blij zijn als mijn oudste weer naar school mag! Al is het maar 1 of 1,5 dag. Het breekt toch haar week en het fietsen geeft even wat extra verplichte beweging. Samen zijn met klasgenootjes zal haar goed doen.

Ik doe verder echt mijn best. Zo heb ik me laten vaccineren (Pfizer). Ik gebruik bij iedere cliënt een nieuw mondmasker. Ik was mijn handen goed en vaak. En waar mogelijk houd ik goed afstand van de cliënten.

Die 1 persoonsregel en bij 1 persoon het afstand houden zijn eigenlijk de enige regels/adviezen die ik niet opvolg. Maar ik vind dat ik dit wel op een verantwoorde manier doe, dus ik voel mij daar goed bij.

Ik ben benieuwd de kappers ... Ik hoorde dat het echt al storm liep met de afspraken, ondanks dat het nog niet zeker was dat ze daadwerkelijk open mogen en onder wat voor voorwaarden. Ik heb lang haar dus kan prima nog een tijd zonder kapper. Maar ik begrijp dat het voor sommige mensen wel fijn is. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van de avondklok. Ik vind het niet erg dat hij nog even in stand blijft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:08

Vayo, elnienjo had het over het voorstel van herstelNL waarbij alle kwetsbare volledig afgescgermd zouden moeten worden uit de maatschappij. Niet over onze huidige samenleving :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:15

Precies Secricible, en dat zou gewoon niet te realiseren zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:18

secricible schreef:
Vayo, elnienjo had het over het voorstel van herstelNL waarbij alle kwetsbare volledig afgescgermd zouden moeten worden uit de maatschappij. Niet over onze huidige samenleving :)

Oh op die manier ... sorry ... niet goed gelezen :+ Nou dat vind ik nogal wat om kwetsbaren volledig af te schermen. Het vergt dan inderdaad ook veel van de mensen die er voor gaan zorgen. Zolang iedereen het hier mee eens is prima, maar je kan mensen niet dwingen.

Het weer is trouwens wel heerlijk! Het maakt me wat opgewekter. Ik merk sinds ik die 1 persoon heb laten varen en die 2 vrienden ook, dat ik me zoveel beter voel. Ik doe het in mijn ogen nog steeds verantwoord, maar het geeft me even zoveel meer lucht.

Anders dan anders, maar we hebben toch carnaval gevierd. Vanuit de sportvereniging werden er bingo kaarten verstuurd en hadden de kinderen bingo via Zoom. Dus vanuit de eigen huiskamer. Maar wel had iedereen het wat versierd en was iedereen verkleed. Wat lekkers op tafel.
Zelf ben ik één keer naar een bevriend stel geweest als enige gast. Verkleed, maar op afstand en meegedaan met een online iets.
En zaterdag met 4 personen, ieder vanuit huis via Zoom lekker gekletst, een grappige quiz gedaan enz.

Ik wandel ook wat meer en dat doet me ook wel goed. Ik merk dat ik me enorm optrek aan de positieve effecten van de vaccins. Zelfs bij een vaccinatiegraad van 30% lijkt het al goed merkbaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:22

secricible schreef:

Hun voorstel is toch om alles hetzelfde te blijven doen als nu, behalve dan dat we alles weer opengooien? En omdat we "hetzelfde" blijven doen, zijn de kwetsbare groepen beschermd...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:26

Karl66 schreef:
secricible schreef:

Hun voorstel is toch om alles hetzelfde te blijven doen als nu, behalve dan dat we alles weer opengooien? En omdat we "hetzelfde" blijven doen, zijn de kwetsbare groepen beschermd...

Nee ze hebben het plan iets gewijzigd. Er komen veilige zones voor de kwetsbaren. Volgens hen zou het coronavirus dat ook snappen want in die veilige zones kunnen de kwetsbaren verblijven, gelden veiligheidsmaatregelen en kun je geen corona krijgen. Niet kwetsbaren mogen daar ook komen. Van volledig afschermen is dus geen sprake maar haalbaar is het allerminst.

Heb even op coronadashboard gekeken. De rioolwater meting toont aan dat er minder virusdeeltjes gemeten zijn. Dat lijkt dus wel op een afname te wijzen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:27

Ik begrijp volgens mij niet wat je wil zeggen Karl?

Maar hun idee is om alle kwetsbaren weg te stoppen en de boel dan open te gooien.
Alleen, wat elnienjo terecht zegt, die kwetsbaren hebben wel zorg nodig dus wegstoppen is lastig :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:30

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:53

Thanks. Ik begrijp nu ook hoe Karl zijn opmerking bedoelde denk ik :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:15

pien_2010 schreef:
Weet je het zeker Sizzle want hier vinden ze 200 gevallen positief getesten op de 100.000 al te hoog en dat zou 2/1000 ste zijn, dus 0,2 %?
Of maak ik een denkfout nu?

Dat is een andere maat. 60/100.000 inwoners in 14 dagen is de maat die ze afgelopen zomer als risicogebied aanhielden.
(Die ligt bij ons nu op 169/100.000)

Daarnaast telt het % van het per dag geteste mensen, die moet laag zijn (dus van alle mensen met klachten weinig daarvan covid). Het WHO heeft ergens aangegeven dat zodra dit onder de 5% zit het land de infecties aardig onder controle heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:47

secricible schreef:
Ik begrijp volgens mij niet wat je wil zeggen Karl?

Maar hun idee is om alle kwetsbaren weg te stoppen en de boel dan open te gooien.
Alleen, wat elnienjo terecht zegt, die kwetsbaren hebben wel zorg nodig dus wegstoppen is lastig :+

Alleen stoppen we die kwetsbaren weg op een plek waar niet kwetsbaren ook mogen komen, dus verandert er eigenlijk niks t.o.v. nu, behalve dat ze de economie weer opengooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:52

In Israel heeft men ook meer vrijheden gegeven aan mensen die de ziekte al gehad hebben. Ik vroeg me nu af: hoe weten ze dat dan eigenlijk? Is daar de antilichaam test standaard publiekelijk toegankelijk?
Immers is niet elke symptoomloze positieve ook positief getest geweest.

Of het een goed idee is betwijfel ik nu nog meer. Ik hoorde een groepje jongeren praten dat ze zich dan wel even snel aan zouden laten steken omdat het te lang duurt tot een inenting -O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:57

En na het doormaken van corona bouw je ook nog eens alleen anti stoffen op tegen de mutatie die je hebt gehad. Een vaccin biedt bescherming tegen meerdere mutaties.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:00

Toch merk ik aan collega’s (maar ook leerlingen ) die Corona hebben gehad dat ze meer onvoorzichtig zijn. Komt waarschijnlijk ook doordat ze niet heel ziek zijn geweest maar goed ik wil niet ziek worden haha

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:19

Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Hier is het vrij duidelijk geregeld op regioniveau. Wij mogen die regio ook niet uit. De fasen worden aangegeven per kleur en aan de hand daarvan weet je wat mag. Rood is alle horeca dicht en niet je gemeente uit bijvoorbeeld. Bij geel mochten we de gemeenten uit en de terrassen open en nu gaan we naar blauw en mogen de terrassen en niet-essentiële winkels ook weer na 8 uur ´s avonds op. De avondklok is overal nog tot tien uur en de restaurants zijn binnen nog dicht.

Wij hebben nu een IA van 130,6/100000 op 14 dagen en 49,6/100000 op 7 dagen. Concreet nog 8/3 positief geteste personen op een gemeente van ruim 6100 inwoners. Op provincie niveau werd 2,8 procent van de testen positief bevonden. Daarmee scoren we erg goed ten opzichte van de rest van Spanje. Een maand geleden waren we nog de slechtste provincie en helaas zijn we ook de provincie met de meeste doden in de derde golf.

Het beste nieuws: er is geen enkele uitbraak of positief geteste bewoner of verzorgende in de verzorgingstehuizen in de provincie (1,5 miljoen inwoners) nu iedereen meer dan twee weken na de laatste vaccinatie zit.

Afbeelding

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:22

MoniqueT schreef:
Wat ik in Nederland echt mis, is duidelijkheid. Die routekaart is nooit echt wat geworden.

Hier is het vrij duidelijk geregeld op regioniveau. Wij mogen die regio ook niet uit. De fasen worden aangegeven per kleur en aan de hand daarvan weet je wat mag. Rood is alle horeca dicht en niet je gemeente uit bijvoorbeeld. Bij geel mochten we de gemeenten uit en de terrassen open en nu gaan we naar blauw en mogen de terrassen en niet-essentiële winkels ook weer na 8 uur ´s avonds op. De avondklok is overal nog tot tien uur en de restaurants zijn binnen nog dicht.

Wij hebben nu een IA van 130,6/100000 op 14 dagen en 49,6/100000 op 7 dagen. Concreet nog 8/3 positief geteste personen op een gemeente van ruim 6100 inwoners.

Het beste nieuws: er is geen enkele uitbraak of positief geteste bewoner of verzorgende in de verzorgingstehuizen in de provincie (1,5 miljoen inwoners) nu iedereen meer dan twee weken na de laatste vaccinatie zit.

[ [url=m/LhJP5y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een heerlijk overzichtje Monique! Dat lijkt me voor iedereen ook gewoon duidelijk dan... Biedt ook perspectief, duidelijkheid... Oh ik zou dat echt heerlijk vinden!
Zou hier ook fijn zijn.... Want blijkbaar is 100/200 besmetting per dag, die in maart verwacht worden hier, nog niet voldoende om te versoepelen........

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:23

Dat is heel goed nieuws Monique dat er geen besmettingen meer zijn!!!

Die routekaart .... nou idd Ik vind het soms ook zo onduidelijk en het wijzigt steeds weer. Die routekaart leek fijn, maar is al snel overboord gegooid. Zelfs op de website van de RIVM vind je soms enorm tegenstrijdige informatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:28

Goed bericht Mo!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:29

Sizzle schreef:
In Israel heeft men ook meer vrijheden gegeven aan mensen die de ziekte al gehad hebben.

Als in ´positief getests´ zijn.

Blijft er inderdaad een groep van onbekende grootte over van wel besmette niet getestten over.
Is simpel weer een voorbeeld van breder belang voor de overheid en niet van nauwkeurigheid in individeel belang.