Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:56

Loretta schreef:
Rennie89 schreef:
Ik wil na werk op de terugweg een pakketje ophalen, heb werkgeversverklaring en ga niet ergens naar binnen, moet er Max 10 min voor omrijden. Daar zouden ze ook niet moeilijk over doen lijkt mij?

In de huidige sfeer krijg je heel zeker een boete. Las net dat ze er al 11500 hebben uitgeschreven. Ze zijn echt heel fanatiek.

Je kan ook zeggen: ze handhaven streng op de avondklok.

Ik weet dat agenten dit soort bekeuringen uitschrijven helemaal niet leuk vinden.
Maar iemand moet handhaven, het volk luistert niet zo goed en zoekt altijd de mazen van de wet of een smoesje.
Of vond je de rellen toch eigenlijk niet zo erg?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:05

secricible schreef:
Ja het ene is zwart en het andere is wit. Maar 95% is grijs en de politie zelf laten inschatten gaat gezeik opleveren.
Want wat als je die kliko om 21.15 buiten zet en nog een half uur met de buurman ouwenelis. 5 minuten te laat is geen probleem, maar een uur te laat door vertraging dan? En als ik in de file stond, wat ik niet kan aantonen, mag dat dan weer niet?
Dat is net als met te hard rijden. Tuurlijk gaat het niet om die mensen die per ongeluk 2km te hard rijden net langs de flitser.. Maar die krijgen wel ook gewoon een boete. 120km/h is geen boete. 121 wel (ja oke, correctie, blabla). En dan laten we het niet aan het toeval over. Je trekt gewoon een lijn, 21.00. En dus niet 21.01 of 21.05. Gewoon, duidelijkheid.

Toch blijft het surrealistisch dat het zover gekomen is dat na 21:00 je kliko buiten zetten zonder de aanwezigheid van een hond een boete oplevert. Een jaar geleden had niemand het gelooft. Ik hoop dat we na deze crisis ooit weer dezelfde open samenleving worden dan voorheen. Maar ik vrees dat dit na dreunt. En dan te bedenken dat het vaccineren ook nog heel slecht verloopt. Dus we zitten hier nog wel even mee.

secricible

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:11

Dat ontken ik nergens. Het is ook een hele surrealistische situatie.
Overigens geloof ik niet dat dit er nu voor zorgt dat we straks permanent vrijheden moeten inleveren als corona achter de rug is.
Wel dat er cultureel dingen veranderen. Misschien worden mondkapjes zoals in Azië meer geaccepteerd, verdwijnt dat zoenen met Jan en alleman enz. Maar dat zal niet van bovenaf opgelegd zijn denk ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:13

Loretta schreef:
Toch blijft het surrealistisch dat het zover gekomen is dat na 21:00 je kliko buiten zetten zonder de aanwezigheid van een hond een boete oplevert. Een jaar geleden had niemand het gelooft. Ik hoop dat we na deze crisis ooit weer dezelfde open samenleving worden dan voorheen. Maar ik vrees dat dit na dreunt. En dan te bedenken dat het vaccineren ook nog heel slecht verloopt. Dus we zitten hier nog wel even mee.

Ja precies, dat denk ik ook vaak.
We leven op een manier wat vorig jaar niemand geloofd zou hebben.
Wij hebben 2 honden dus die laat ik 's avonds nog even uit.
Dat mag dan ook, maar dan zie je andere mensen binnen zitten die nog niet eens de straat mogen oversteken.
Ik begrijp best alle maatregelen, de avondklok ook.
Ook kan ik er wel mee leven hoewel het niet leuk is.

Maar de wereld is zo veranderd door het corona.
Dan heb ik nog steeds af en toe zoals vorig jaar maart toen het allemaal begon.
Dat het allemaal niet echt is, maar een soort droom/nachtmerrie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:18

Barbet schreef:
Ja precies, dat denk ik ook vaak.
We leven op een manier wat vorig jaar niemand geloofd zou hebben.
Wij hebben 2 honden dus die laat ik 's avonds nog even uit.
Dat mag dan ook, maar dan zie je andere mensen binnen zitten die nog niet eens de straat mogen oversteken.
Ik begrijp best alle maatregelen, de avondklok ook.
Ook kan ik er wel mee leven hoewel het niet leuk is.

Maar de wereld is zo veranderd door het corona.
Dan heb ik nog steeds af en toe zoals vorig jaar maart toen het allemaal begon.
Dat het allemaal niet echt is, maar een soort droom/nachtmerrie.

Het lijkt net of we in een of andere slechte science fiction film leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:23

Loretta schreef:
secricible schreef:
Ja het ene is zwart en het andere is wit. Maar 95% is grijs en de politie zelf laten inschatten gaat gezeik opleveren.
Want wat als je die kliko om 21.15 buiten zet en nog een half uur met de buurman ouwenelis. 5 minuten te laat is geen probleem, maar een uur te laat door vertraging dan? En als ik in de file stond, wat ik niet kan aantonen, mag dat dan weer niet?
Dat is net als met te hard rijden. Tuurlijk gaat het niet om die mensen die per ongeluk 2km te hard rijden net langs de flitser.. Maar die krijgen wel ook gewoon een boete. 120km/h is geen boete. 121 wel (ja oke, correctie, blabla). En dan laten we het niet aan het toeval over. Je trekt gewoon een lijn, 21.00. En dus niet 21.01 of 21.05. Gewoon, duidelijkheid.

Doe nou niet alsof die avondklok alleen om de kliko’s gaat. Je mag best de kliko even van je eigen oprit naar de straat rijden. Maar niet helemaal naar de hoek van de straat nee. Omdat dat nu eenmaal het gevolg is van een regel die ingesteld is. En die moeten gehandhaaft worden, en dan moeten er grenzen gesteld worden.
Want als de ene buurman zn kliko naar de andere kant van de straat mag rijden en daar Pietje tegenkomt om een babbeltje mee te maken, waarom mag de andere buurman dan niet met de kliko een wijk verderop gaan lopen?
Zwart-witte grenzen lijken me juist heel duidelijk. Na 21.00 moet je binnen wezen. En in het geval van de kliko lijkt het me echt heel simpel op te lossen door bv om 20.55 die kliko neer te zetten of na 4.30.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:28

verootjoo schreef:
Doe nou niet alsof die avondklok alleen om de kliko’s gaat. Je mag best de kliko even van je eigen oprit naar de straat rijden. Maar niet helemaal naar de hoek van de straat nee. Omdat dat nu eenmaal het gevolg is van een regel die ingesteld is. En die moeten gehandhaaft worden, en dan moeten er grenzen gesteld worden.
Want als de ene buurman zn kliko naar de andere kant van de straat mag rijden en daar Pietje tegenkomt om een babbeltje mee te maken, waarom mag de andere buurman dan niet met de kliko een wijk verderop gaan lopen?
Zwart-witte grenzen lijken me juist heel duidelijk. Na 21.00 moet je binnen wezen. En in het geval van de kliko lijkt het me echt heel simpel op te lossen door bv om 20.55 die kliko neer te zetten of na 4.30.

Het gaat niet om de kliko. Dat is alleen maar een voorbeeld om aan te tonen hoe belachelijk het is. Het schiet het doel om het virus niet te verspreiden volledig voorbij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:36

Hoe wil jij de grens stellen dan? Zodat ie te handhaven is?
We hebben een intelligente lockdown geprobeerd, maar de bevolking bleek niet intelligent genoeg om zelf regels te stellen.

En deze regels gaan dus niet om de kliko, dus zo belachelijk is het niet. Behoorlijk effectief.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:53

secricible schreef:
Dat ontken ik nergens. Het is ook een hele surrealistische situatie.
Overigens geloof ik niet dat dit er nu voor zorgt dat we straks permanent vrijheden moeten inleveren als corona achter de rug is.
Wel dat er cultureel dingen veranderen. Misschien worden mondkapjes zoals in Azië meer geaccepteerd, verdwijnt dat zoenen met Jan en alleman enz. Maar dat zal niet van bovenaf opgelegd zijn denk ik.

Dat laatste weet ik niet :Y) :7

Ik denk dat het een groot gekkenhuis wordt wanneer die 1.5 meter eraf gaat. Leuk om over te fantaseren. :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:55

Ik weet het ook niet :D ik denk het alleen niet. Konden we de tijd maar vooruit spoelen :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:57

Ik zou zo gelukkig zijn als er op verjaardagen niet meer zoveel gezoend wordt. Ik zwaai altijd naar iedereen en brul er een of andere groet uit. Helaas zitten er altijd een paar hardnekkige kussers tussen.

Denk dat we straks heel hard weer terug gaan naar hoe het voorheen was hoor, tegen de tijd dat de boel echt onder controle is dan.

Ik hoor net nog iemand met luide motor vertrekken, hopelijk is ie op tijd thuis :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:02

Denk wel dat ik het heel raar vind om weer in een stampvolle kroeg te staan, mensen die tegen je aan beuken en bier over je heen :+

Ik zou er veel geld voor over hebben om de tijd vooruit te spoelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:04

Tis dan weer wel goed voor de aarde om er een positieve draai aan te geven, die heeft het een jaar wat rustiger gehad.

Mij maakt die avondklok niet uit. Mijn actieve leven vindt niet plaats tussen 2100 en 430, ik denk dat velen het meeste van die tijd op 1 oor liggen. Dus ik begrijp de heisa niet zo.
Het is hier altijd doodstil, dus ook daar geen verandering. Verder is het wat schuiven met dingen.
Maar geloof er niets van dat dit zo zou blijven en we onze vrijheden permanent op een of andere manier moeten inleveren, ik snap ook niet waarom men dat denkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:12

Loretta schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat niet om de kliko. Dat is alleen maar een voorbeeld om aan te tonen hoe belachelijk het is. Het schiet het doel om het virus niet te verspreiden volledig voorbij.

Dat vermoed jij, niemand kan daar nu al een eenduidig antwoord op geven. In Antwerpen zijn de besmettingen na het invoeren van de avondklok sterkt gedaald. In de dorpen er omheen niet ( daar waren er ook minder) . Deze maatregel zal zeker effect hebben in dicht bevolkte gebieden waar ook nog eens veel jongeren wonen. Op het platteland zal het heel erg meevallen want hooguit de keet zal wat vaker leeg zijn. Maar ik vind het heel knap dat jij al weet dat het niets uithaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:19

Maatje van me is meegenomen naar het bureau vanwege het tonen van de verklaring digitaal (dus digitaal ingevuld) blijkbaar mag dan niet.

Wss vandaag dus hier wel staande houding
Begin het idee te krijgen dat ze heel flauw aan het doen zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:24

Digitaal mag wel, dat staat zelfs op de formulieren zelf.

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:27

Ik ging normaal na 9 uur nog wel naar de winkel of stal. Nu kom ik dus meer mensen tegen! Voor mij werkt het tegen. Wel heb ik het idee dat er minder mensen bij elkaar op bezoek gaan. Wat is zo hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:36

Marije_1997 schreef:
Maatje van me is meegenomen naar het bureau vanwege het tonen van de verklaring digitaal (dus digitaal ingevuld) blijkbaar mag dan niet.

Wss vandaag dus hier wel staande houding
Begin het idee te krijgen dat ze heel flauw aan het doen zijn.

Ze hebben er wel bijgezegd vanaf het begin dat fraude met de formulieren strafbaar is en dus een aantekening in je justiteel dossier (strafblad) op kan leveren. Maar wanneer is het fraude? Ben je bij het verkeerd invullen gelijk al de sjaak? Misschien is het wel veiliger om in sommige twijfelgevallen gewoon de boete van 95 euro te riskeren. Want dat is dan een gewone ovrrtreding en levert geen strafblad op.

Flauw zijn ze op het moment zeker.

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:41

Waarom hebben we een avondklok als straks de scholen weer open gaan?
Zijn ze bang dat er te weinig besmettingen komen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:42

Vind dat wel heftig hoor eigenlijk. Stel ik moet met spoed met mijn moeder naar de HAP. Dan heb ik geen tijd om een verklaring in te vullen, laat staan te printen. Dan zou ik al een strafblad krijgen? Dat vind ik echt niet normaal.

imaudy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:45

Zertab schreef:
Vind dat wel heftig hoor eigenlijk. Stel ik moet met spoed met mijn moeder naar de HAP. Dan heb ik geen tijd om een verklaring in te vullen, laat staan te printen. Dan zou ik al een strafblad krijgen? Dat vind ik echt niet normaal.

Denk dat dat onder camalitieiten valt. Achteraf wel te bewijzen, maar onderweg is het wel naar als je aangehouden wordt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:45

Zertab schreef:

Nee, want dat valt onder calamiteiten. Edit: een strafblad is sowieso niet van toepassing. Juist daarom is de boete bewust onder de €100 gehouden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:46

imaudy schreef:
Zertab schreef:

Denk dat dat onder camalitieiten valt. Achteraf wel te bewijzen, maar onderweg is het wel naar als je aangehouden wordt.

Ja precies. Hoe bewijs je dat als je staande gehouden wordt en het letsel niet overduidelijk is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:47

Zertab schreef:

Nee juist geen strafblad alleen een boete van 95 euro voor een overtreding.

Je krijgt alleen een strafblad wanneer ze vinden dat je de formulieren niet naar waarheid hebt ingevuld.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:47

Laten zien in je telefoon dat je het nummer van de huisartsenpost gebeld hebt op een bepaalde tijd?