Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Doubtless schreef:Ik kijk echt mijn ogen uit in dit topic. Wat een elitaire posts staan er tussen, van mensen die menen dat ze meer recht hebben om in het bos te zijn dan een anderMensen die een hond die niet volledig onder appèl staat verrot zouden trappen, maar het wel heel normaal vinden dat hun paard uithaalt/bokt als er iets rondom of achter het dier gebeurt. Ondanks training is er gewoon sprake van een foutmarge, accepteren we dat niet meer? Ik heb posts gelezen van mensen die het een ander kwalijk nemen dat ze asociaal zijn, maar zelf wel in volle galop passeren (wat ook helemaal niet binnen de regels past
) of expres een picknick gaan lopen verzieken omdat mensen daar het ruiterpad voor gebruiken. Dan ben je zelf toch geen haar beter? Slik eens wat vaker een poedersuiker in, haal je schouders eens op, houd rekening met elkaar en weet dat het buitengebied straks weer lekker rustig is, als de maatschappij weer normaal draait...
Gelukkig staan er her en der ook wat posts tussen die tolerantie stimuleren, met wat meer visie op "we moeten er samen wat van maken". Het zou alle recreanten van het buitengebied sieren om voor die invalshoek te kiezen.
----
Hier is het vooral in de weekenden druk. Er gebeurt vanalles in het bos en men houdt daarbij zo goed als het gaat rekening met elkaar. Ik vind het prachtig om te zien dat ouders en kinderen samen buiten in het bos aan het spelen zijn, hoe leuk is dat! En al die mensen die eindelijk de weg naar buiten hebben gevonden en aan het stunten zijn met de mountainbike... Heerlijk. En wandelen is eindelijk geen oude banketstaaf bezigheid meer. Vrienden en vriendinnen zijn eindelijk te porren om eens mee een ommetje te makenIk hoop dat dat ook na corona in deze getallen blijft gebeuren.

en als die honden aan een lijn zitten ook niet, dan zetten ze hooguit een pas opzij. Ze zullen wel een keer wegspringen als de hond rustig langskomt en dan plots naast hen een luide blaf geeft, maar dan maak ik ze zelf wel uit voor dramaqueen 
Doubtless schreef:@Varekej: Je gaat dus uit van een volledig hypothetische situatie die nog nooit is voorgevallen. Dat klinkt mij meer alsof je de boel lekker aan het opjutten bent. Dergelijke posts zijn toch helemaal niet relevant in een topic als deze?
@SVRL: Het feit dat jij als ruiter bepaalde rechten te hebben op rust, dat vind ik wel elitair. Denk je dat jij de enige bent die wel wat rust en afwisseling kan gebruiken? Alsjeblieft zeg, kom uit die ivoren toren.
Ik neem het niet op voor mensen die zich midden op een pad installeren. Ik geef aan dat als je vervolgens expres die picknick gaat lopen verzieken door er met paard doorheen/overheen te gaan, je geen haar beter bent.
Even los van alle voorwaarden die jij schetst (losloopgebied, hond die niet luistert): Je dient als ruiter je paard buiten onder controle te hebben. Dus je paard moet tam genoeg zijn om niet bij iedere poep en scheet (hond die langs loopt, kindje dat er te dicht achterop komt) uit z'n naad moet gaan. Ik heb het niet over excessen, uitzonderingen, etc. Ik heb het over het hele gemiddelde zondagmiddag ritje. Dan moet jij als ruiter zeker zijn dat je je paard met goed fatsoen mee kunt nemen. Net zoals mensen met een loslopende hond zeker moeten zijn van dat hij luistert en mensen met kinderen dat hun kind in de buurt blijft.
Ik vind het diep triest dat je in zo'n extreme situatie als nu, een internationale pandemie waardoor mensen thuis komen te zitten en kinderen tegen de muren omhoog kruipen, het niet in je hart kan vinden om een beetje aardig voor elkaar te zijn. En dat je het dus als jouw recht ziet om je middelvinger op te steken (door je asociaal te gedragen te paard) als een ander zich niet netjes gedraagt. ik hoop dat ruiters niet dezelfde reputatie gaan krijgen als wielrenners.

Doubtless schreef:Het gaat mij erom dat je spreekt van dat mensen je iets moeten gunnen, dat jij schijnbaar echt het gevoel hebt dat mensen iets van jou afpakken. Maar niemand zet jou of de ruiter zo in het middelpunt, omdat je het middelpunt niet bent. Net zoals de wandelaar dat niet is en de MTB'er ook niet. We zullen de ruimte met elkaar moeten delen & dat wordt een stuk makkelijker als iedereen dat beseft en zich een beetje netjes gedraagt.
Ik snap heel goed dat het frustrerend is. Ik praat niet goed dat MTB'ers jou "in de kant duwen" of dat jij het pad niet kunt gebruiken omdat "wandelaars over de hele breedte lopen". Wat ik aan probeer te geven, is dat de wereld een stuk leuker zou zijn als we wat toleranter naar elkaar worden. En dan helpt het niet als we allemaal onszelf als het middelpunt beschouwen waar de rest van de wereld omheen moet draaien.
Je kan mensen die op een ruiterpad fietsen/wandelen volgens mij prima netjes aanspreken. Maar ik lees hier over mensen die asociaal terug gaan doen & dat is mijn inziens niet de oplossing.
Doubtless schreef:SVRL schreef:dan kunnen ze bij mij ook de hoogste boom in en dan vertik ik het om nog op de ruiterpaden te blijven.
En ik vind dat net zo asociaal als de mensen waar jij over klaagtEn dan moet je er, denk ik, ook rekening mee houden dat je weer e.e.a. ontlokt van andere recreanten.
Doubtless schreef:Ik denk dat je het zelf niet eens ziet, maar je klinkt dus als één van die wappies. Een oog om oog, tand om tand... We hebben het hier over een druk buitengebied joh. Vind je het zelf ook niet een beetje intens?
Doubtless schreef:Ineke, dat bedoel ik met een van mijn eerdere posts. Er worden hier extremen geplaatst, dan ook nog eens van 16 jaar geleden... Dat is toch helemaal niet relevant in zo'n topic? Waarom zoiets uitlichten als het 90% van de tijd wel goed gaat?
Verder blijf ik bij mijn standpunt: Als jij met je paard door die picknick heen rijdt, ben je geen haar beter dan de aso's die je uitschelden. Ik snap dat hele "jij doet iets dat ik niet leuk vind, dus ik doe iets dat jij niet leuk vindt" niet. Daar wordt het toch allemaal niet beter van?
Dilan93 schreef:Dat door de picknick rijden heb ik anders maar op een haar na kunnen voorkomen. Je kunt in het bos niet altijd even ver vooruit kijken. En als ze dan net achter een struik zitten, vlak langs het ruiterpad, sta je ook vanuit een rustige draf niet ineens stil.
En ja, dan zwiept er wel eens wat zand op.
Ineke2 schreef:Toen heb ik geroepen “ Jammer jullie willen echt niet luisteren en denken alleen maar aan je eigen pleziertje, dan doe ik dat nu ook! Aju paraplu en ben over hun picknick kleedje heen gesprongen om zo veel zand erover heen te krijgen
Doubtless schreef:Ineke, dat bedoel ik met een van mijn eerdere posts. Er worden hier extremen geplaatst, dan ook nog eens van 16 jaar geleden... Dat is toch helemaal niet relevant in zo'n topic? Waarom zoiets uitlichten als het 90% van de tijd wel goed gaat?
Verder blijf ik bij mijn standpunt: Als jij met je paard door die picknick heen rijdt, ben je geen haar beter dan de aso's die je uitschelden. Ik snap dat hele "jij doet iets dat ik niet leuk vind, dus ik doe iets dat jij niet leuk vindt" niet. Daar wordt het toch allemaal niet beter van?
Ineke2 schreef:Ik reed er trouwens niet doorheen, mijn paard sprong er overheen en ja dat brengt wat zand met zich mee. Dat heb je nou eenmaal op een ruiterpad. In mijn noodstop was er meer zand op hun kleedje / eten gekomen dan tijdens mijn sprong eroverheen.
Ineke2 schreef:Toen heb ik geroepen “ Jammer jullie willen echt niet luisteren en denken alleen maar aan je eigen pleziertje, dan doe ik dat nu ook! Aju paraplu en ben over hun picknick kleedje heen gesprongen om zo veel zand erover heen te krijgen
Ineke2 schreef:Ik heb die mensen niet uitgescholden trouwens. Dat maak jij er nu van.
Er staat dat jij uitgescholden wordt.