Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:37

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het juist een praktisch oordeelvrij topic op wat hiaten na. Iedereen beleeft de liefde vanuit z'n eigen perspectief, de één vindt het hard werken en bij de ander komt het vanzelf. Beide is goed toch?

Ja, zolang je niet oordeelt is dat prima in principe. Maar was aan het bijlezen en kwam wat reacties tegen die toch wel anders waren.

Ik zou ook echt niet met iemand anders willen ruilen. Het is helemaal prima hoe anderen het doen, maar voor mij zou het niet werken.

Toch merk je wel dat mensen al snel een oordeel hebben als je iets zegt of verteld. Dan zullen jullie wel..............vul maar in.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:43

Weet je, hoe ouder ik wordt des te minder trek ik me wat aan van wat andere mensen denken!
Als ze een probleem hebben moeten ze het zeggen en zo niet dan is er voor mij geen probleem.
Ik zou ook niet willen ruilen hoor, we laten elkaar lekker vrij als we iets leuks willen doen, ik zeg weleens voor de gein dat ik twee weken naar Benidorm ga, dan zegt hij moet je lekker doen!

Kan natuurlijk ook wat anders achter zitten he :)* _O- _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:57

chanicha schreef:
Weet je, hoe ouder ik wordt des te minder trek ik me wat aan van wat andere mensen denken!
Als ze een probleem hebben moeten ze het zeggen en zo niet dan is er voor mij geen probleem.
Ik zou ook niet willen ruilen hoor, we laten elkaar lekker vrij als we iets leuks willen doen, ik zeg weleens voor de gein dat ik twee weken naar Benidorm ga, dan zegt hij moet je lekker doen!

Kan natuurlijk ook wat anders achter zitten he :)* _O- _O-

Haha alles kan.

Een van de pijlers van onze relatie, is juist dat we niet alles samen doen. Ik vind het heerlijk om heel veel samen te zijn, maar ik vind het ook heerlijk om gewoon lekker mijn eigen ding te doen. Ik ga regelmatig zonder hem de kroeg in met vrienden, dan vraagt men ook wel eens waar mijn man is, en kijken me dan vreemd aan als ik zeg dat hij thuis zit. :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:58

chanicha schreef:

En wij doén dat dan ook :D
Zonder dat daar eerst ruzie voor nodig is ;)

Dit jaar is ´ietwat´ speciaal en een haast surrealistisch, Kafkaesque, sociaal gedragspatroon.
Ook een precaire balans tussen risico mijden en doorleven. Met meerliefde is dat meercomplex want meerbubbels.

Qimm

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

Ik ben al zo vaak zonder hem op vakantie geweest (van een weekendje weg tot 3 weken) Geen probleem, ik hou enorm van reizen, hij wat minder gepassioneerd en heeft andere dure hobby's waar hij liever geld aan uitgeeft dan aan reizen.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:19

Wat is er anders om in te geloven dan echte liefde?

Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat er eerst verliefdheid was en daarna liefde. Bij mij werkt dat andersom. Het begint met een intuïtief aanvoelen dat jij en die ander elkaar een groot geschenk te geven hebben, al weet je niet gelijk wat dat is. Het gaat om herkenning, iets waarvan je aanvoelt dat de ander het kan gebruiken en waar jij iets in kunt betekenen. Voor mij geeft dat gelijk verbinding en toewijding en de drang om erachter te komen wat het precies is wat je kunt delen. Liefde op het eerste gezicht dus, maar niet noodzakelijk meteen ook met fysieke aantrekkingskracht. Voor mij wordt iemand aantrekkelijk door wat hij voor me is, niet door hoe hij eruitziet.

Toen ik bijna 15 jaar geleden mijn man voor het eerst zag wist ik gelijk dat ik 'iets' met hem moest. Hij had toen nog anderhalf jaar nodig om zich dat te realiseren, maar liefde vraagt soms ook om volharding.

Een poosje geleden overkwam het me opnieuw. Niet per se heel handig in een wereld die ervan uitgaat dat je maar met één persoon tegelijk een dergelijke band kunt voelen, maar daar vinden we wel een weg in. Ik geloof niet in ware liefde in de zin dat er maar eentje voor je is, maar echte liefde is ook absoluut niet iets wat je op iedere straathoek tegenkomt. Als je het vindt moet je het koesteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:31

present schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat er eerst verliefdheid was en daarna liefde. Bij mij werkt dat andersom.

Zie de chemie van liefde. De meest voorkomende volgorde is niet de enige noch uitsluitend. Overigens ook niet (s)exclusief. Kan in andere volgorde, overlappen en parallel voor verschillende partners.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:34

Wat grappig, ik wist ook direct dat ik wat met mijn man moest. Na 5 minuten al dat ik hem leerde kennen. Die connectie was echt heel sterk.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:42

Huertecilla schreef:
Zie de chemie van liefde. De meest voorkomende volgorde is niet de enige noch uitsluitend. Overigens ook niet (s)exclusief. Kan in andere volgorde, overlappen en parallel voor verschillende partners.

Mijn beschrijving heeft dan ook uitsluitend betrekking op mijn ervaringen tot nu toe en is niet bedoeld om aan te geven hoe het zou moeten zijn. Als er iets een bedreiging is voor de liefde dan zijn dat denk ik wel alle opvattingen en verwachtingen over wat het zou moeten zijn en over hoe het zou moeten voelen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:45

Ik hoop dat er echte liefde is...

Ik zit midden in een breuk op dit moment. Mijn ex leeft meer zijn eigen leven en ik vindt dat hij me met veel dingen buitensluit waardoor ik me rot voel en dat probeer uit te leggen...al heel lang. Ben het gewoon zo zat. Dus hoop en denk zeker wel dat er echte liefde is, zie zoveel mooie stelletjes en ook wel veel stellen die maar bij elkaar blijven maar waar niets meer tussen is...dat is wel erg zonde...ik wil gewoon graag oud worden met iemand met wie ik de chemie heb en de rust en het vertrouwen er is.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:46

present schreef:
Als er iets een bedreiging is voor de liefde dan zijn dat denk ik wel alle opvattingen en verwachtingen over wat het zou moeten zijn en over hoe het zou moeten voelen.
´

Tatáááá *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Ergo; cultuur is een domper op vrijheid van liefde ;)
Helemaal mee eens +:)+

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:16

BarbaraNova schreef:
Ik hoop dat er echte liefde is...

Ik zit midden in een breuk op dit moment. Mijn ex leeft meer zijn eigen leven en ik vindt dat hij me met veel dingen buitensluit waardoor ik me rot voel en dat probeer uit te leggen...al heel lang. Ben het gewoon zo zat. Dus hoop en denk zeker wel dat er echte liefde is, zie zoveel mooie stelletjes en ook wel veel stellen die maar bij elkaar blijven maar waar niets meer tussen is...dat is wel erg zonde...ik wil gewoon graag oud worden met iemand met wie ik de chemie heb en de rust en het vertrouwen er is.....

Wat vervelend dat je je er zo rot bij voelt. Laat je niet ontmoedigen. Eén van de dingen die ik de laatste tijd geleerd heb is dat ongemak eigenlijk heel nuttig is. Daar waar je je niet comfortabel voelt heb je in de eerste plaats zélf iets te doen of te leren. Soms kan iemand anders je daarbij helpen, maar je kunt een ander er niet verantwoordelijk voor maken. Liefde is een cadeautje, niet iets waar je aanspraak op kunt maken. Juist het feit dat het niet altijd makkelijk is maakt het zo de moeite waard.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:20

Earth schreef:
Wat grappig, ik wist ook direct dat ik wat met mijn man moest. Na 5 minuten al dat ik hem leerde kennen. Die connectie was echt heel sterk.

Ik ook. Ik heb de avond na onze ontmoeting mijn familie verteld dat ik de vader van mijn kinderen had ontmoet. _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:33

:') ik heb na onze eerste ontmoeting vooral volgehouden dat t m niet was.. uiteindelijk zijn we in een relatie-achtig iets gerold.. wat uiteindelijk niet werkte. Toen uit elkaar gegaan, erachter gekomen dat we het wel zijn voor elkaar, en nu de tweede keer pakken we het anders aan ..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:31

present schreef:
Als er iets een bedreiging is voor de liefde dan zijn dat denk ik wel alle opvattingen en verwachtingen over wat het zou moeten zijn en over hoe het zou moeten voelen.
´

Precies dit!

Hier beide nogal conflict vermijdend, wel gezellig kibbelend soms tijdens klussen bijvoorbeeld. Maar (snel) echt boos nee, beide niet en dat is heerlijk, terwijl een ander dat misschien saai vindt. Voor mij is het een veilig gevoel.
Mijn partner kan mij overigens goed plagen, ik vind het geweldig (en plaag natuurlijk terug), terwijl iemand die ons niet kent misschien zal denken oeoeoe wat zegt hij nou. :))

present schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat er eerst verliefdheid was en daarna liefde. Bij mij werkt dat andersom.

Of eerst verliefdheid en wordt dan houden van, die hoor ik vaak. De verliefdheid hier is door de jaren heen alleen maar intenser geworden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:32

Ik ben juist blij dat die verliefdheid minder is geworden. Ik kan echt niet fatsoenlijk functioneren met m'n hoofd in de wolken :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:40

:D

Mijn partner is ook mijn beste vriend en andersom. Best klef eigenlijk. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:49

Ik lees hier toch best lieve verhalen en ervaringen en mensen die echt gelukkig zijn in hun relatie. Als ik om me heen kijk dan zie ik toch meer relaties waar ik absoluut niet mee zou willen ruilen. Dan ben ik liever alleen. Of veel ruzie, of bij elkaar blijven om de kinderen, of het buiten de deur zoeken, of langs elkaar heen leven etc.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:32

Dat viel onze kinderen ook op, als ze bij vriendjes speelde, het verschil hoe ouders bij vriendjes thuis met elkaar om gingen en bij hun zelf. En daar kwamen ze dan zelf mee dat dat opvallend was.

Kinderen geven ook wat druk op je relatie. Dat kan, denk ik, niemand ontkennen maar hoe ga je er mee om. Die druk hebben wij ook echt wel ervaren en onze kleine kinderen waren helemaal niet zo moeilijk, op een paar jaren 2 slechte slapers na dan, dat scheelt ook. Een kind met (heel veel) extra zorg is nog intensiever.

Ze zijn nu 25, 22 en 20 en leuke, vriendelijke jongvolwassen en we kijken uit naar meer met zijn 2en zijn. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:52

Earth schreef:

Ja, wij ook. We hebben het er nog weleens over hoe vreemd dat is gelopen. Beiden al vriendjes en vriendinnen gehad en totaal niet op zoek. Veel aan het stappen en beiden genoeg aandacht. We liepen tegen elkaar aan, begonnen te praten en het is niet gestopt.
Hij bracht me naar huis en toen was het gelijk raak. We zeiden tot morgen en het was geregeld. Ook geen gedoe zoals je weleens hebt met om elkaar heen draaien, via vriendinnen of vrienden als je jong bent.

Het mooie is dat hij het thuis en bij zijn oma gelijk vertelde en die waren echt verbaasd. Zijn oma zei ook gelijk tegen me dat ze het in zijn ogen zag en wist dat ik zijn "ware" was.

Liefde en verliefdheid kan ook wel samen.

Ruzies zijn nooit leuk, maar het kan ene vorm zijn om je te uitten en weer nader tot elkaar te komen. Ik maak nu geen ruzie meer, maar ik moet ook echt niet gaan binnenvetten. Dan is het of; loslaten, zo belangrijk is het niet, Of je uitten, praten etc.
Ik vind het niet eerlijk als mensen zich niet uitten, niet praten en dan opeens ermee komen dat de liefde over is, dat ze niet verder kunne/willen etc.

Dat is toch wel iets wat ik vaak heb meegekregen in mn omgeving, dat 1 helft het totaal niet heeft zien aankomen.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:52

Suzanne F. schreef:
Ik lees hier toch best lieve verhalen en ervaringen en mensen die echt gelukkig zijn in hun relatie. Als ik om me heen kijk dan zie ik toch meer relaties waar ik absoluut niet mee zou willen ruilen. Dan ben ik liever alleen. Of veel ruzie, of bij elkaar blijven om de kinderen, of het buiten de deur zoeken, of langs elkaar heen leven etc.

Dat je met of door de liefde gelukkiger zou moeten zijn is volgens mij nu precies één van die misvattingen waardoor zoveel mensen teleurgesteld raken. Ik denk dat het leven veel gemakkelijker is in je eentje. Niet per se gelukkiger of ongelukkiger, maar wel gemakkelijker. Liefde is een complicerende factor en hoe meer je ervan hebt hoe ingewikkelder het wordt. Ik ervaar het zo nu en dan als een kwelling, maar toch zou ik het niet willen missen. Liefde geeft energie, het maakt kwetsbaar, het confronteert, stimuleert, zet je aan het denken en altijd doet het íets met je, of dat nou prettig is of niet. Het geeft mij het gevoel dat ik leef.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:53

Dan zal ik maar niet vertellen wat voor gemene eerste gedachte ik had toen ik hem zag. _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:57

Jis_ schreef:
Dat viel onze kinderen ook op, als ze bij vriendjes speelde, het verschil hoe ouders bij vriendjes thuis met elkaar om gingen en bij hun zelf. En daar kwamen ze dan zelf mee dat dat opvallend was.

Kinderen geven ook wat druk op je relatie. Dat kan, denk ik, niemand ontkennen maar hoe ga je er mee om. Die druk hebben wij ook echt wel ervaren en onze kleine kinderen waren helemaal niet zo moeilijk, op een paar jaren 2 slechte slapers na dan, dat scheelt ook. Een kind met (heel veel) extra zorg is nog intensiever.

Ze zijn nu 25, 22 en 20 en leuke, vriendelijke jongvolwassen en we kijken uit naar meer met zijn 2en zijn. :D

Dat is waar hoor. Een kind samen krijgen is echt mooi en bijzonder. Maar ik ben de eerste die zal toegeven dat ik mijn man weleens op een 2e plek heb gezet en te vaak voor lief heb genomen.

Onze zoon is 23 en nu 2 jr het huis uit en dat is echt heel anders. In het begin wat onwennig, want ik deed echt alles voor mn zoon, verwende hem en dacht vrij weinig aan mezelfof mn man.
Met eten bijv; wat eten we? Zei mn man; shoarma. Dus ik; nee, dat vind X lekker. En zei mn man weer; Ja, maar dat kunnen we toch ook samen eten?
Lijkt heel klein, maar was echt even een periode van wennen en veranderingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:57

MarlindeRooz schreef:
Dan zal ik maar niet vertellen wat voor gemene eerste gedachte ik had toen ik hem zag. _O-

Ja, nu moet je wel, want nu maak je mensen nieuwsgierig. :+ }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:09

Qimm schreef:
Ik ben al zo vaak zonder hem op vakantie geweest (van een weekendje weg tot 3 weken) Geen probleem, ik hou enorm van reizen, hij wat minder gepassioneerd en heeft andere dure hobby's waar hij liever geld aan uitgeeft dan aan reizen.

Ik ben ook in mijn eentje 2 weken naar Bali geweest, veel mensen vonden dat maar raar.

Maar goed, de vooroordelen zijn we inmiddels al wel aan gewend, hij zit op zee, en "het in elk stadje een ander schatje' argument hebben we al zo vaak aan moeten horen. Mensen met een wat achterhaalde gedachtengang over het leven op zee, denken we dan maar. We gaan samen en apart uit, gewoon omdat we dat leuk vinden, vinden mensen ook vreemd, alsof we elkaar in de gaten moeten houden of wat.

Nee hoor gewoon elkaar in de waarde laten, niks of niet te veel willen veranderen, dan ben je al een heel eind. En hier klappen de deuren ook wel eens flink en dat is ok, we weten dat het weer goed komt, we kennen elkaar door en door. We hebben het fijn samen en we lachen wat af, na dertig jaar nog steeds, dus we zullen vast iets goed doen :D
Ja en de tegenslagen hebben we ook in hoge mate gehad helaas.