Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Cer schreef:Waarop zou je dit baseren? Snellere besmetting??
Voor de duidelijkheid: ik wil dat niet he! Maar aan het begin van de uitbraak werd er over groepsimmuniteit gesproken, en vooral ook dat het daarvoor nodig is dat er wel degelijk mensen besmet raken.
Shadow0 schreef:Niet als een verrassing, maar wel als bevestiging dat we niet proberen het virus te stoppen. (Terwijl ik juist omdat het met deze maatregelen best redelijk terugloopt, het idee heb dat we dat wel zouden moeten proberen.)
Het tandje erbij haalde ik uit de opmerkingen van de voorzitter van het Landelijk Overleg Acute Zorg, maar dat had ik al geschreven.
Cer schreef:Wat weten een aantal mensen toch goed wat er wel en niet geprobeerd wordt.
Citaat:Beschamend is een nogal zwaar woord in deze. De testcapaciteit wordt opgeschaald (je kunt alleen testen indien mensen symptomen vertonen, anders heeft het geen zin, zeggen de experts) en de beschermingsmiddelen zijn nog niet voldoende maar worden wel opgeschaald.
Citaat:maar ik begrijp dat jij, Shadow0, nu dan zou opteren voor een volledige lockdown totdat er geen enkele persoon meer besmet / besmettelijk is én er een vaccin is.
Citaat:je verhaal komt op mij een beetje over alsof de deskundigen 'maar wat doen' of eigenlijk sterker nog 'niks doen' maar dat begrijp ik wellicht verkeerd..
Cer schreef:Bijvoorbeeld over PBMs "uit de hoge hoed toveren"
Citaat:Ik hoef geen beschermingsmiddelen van een lapje stof als 1,5 meter voor mij prima gaat werken. Want ik hoest en nies niet, en ik ga ervan uit dat iemand die dat wel doet, lekker thuis blijft met zn kont.
Citaat:En ik denk zeker dat er meer mogelijkheden zijn, maar ik denk dat er ook de menskracht soms ontbreekt en dat er op middenniveau misschien wat management skills missen hier en daar..
Shadow0 schreef:Oh, ik meen dat ze daar wel al mee bezig zijn, productie in in eigen land en invliegen. En het briefje van BaudetDa's framing, en hele vervelende. Er wordt helemaal niet gevraagd om dingen 'uit de hoge hoed te toveren' maar om dingen in gang te zetten. Maar dat gebeurt niet of zeer beperkt.
Citaat:En nee, dan krijg je dus ook geen resultaat. Maar als men een week of zes terug al was begonnen met moeite doen, zou je nu wel resultaat hebben.
Citaat:Andere omliggende landen beginnen het nu namelijk op gang te krijgen. Ook zijn er haalbare oplossingen voor productie in eigen land die wellicht niet exact zo goedkoop of exact zo gekeurd zijn als de massaproductie, maar wel aanzienlijk beter dan niets, en dan vele doden in 1 tehuis.
Citaat:Idem voor de tests: er is meer dan duidelijk dat als er een duidelijke vraag komt van het MinVWS dat de testcapaciteit moet worden opgeschaald, er beslist wat mogelijk is. Maar als je het niet vraagt, dan gebeurt er ook niets.
Citaat:Contactonderzoek idem: als we dat willen opschalen, kunnen we nadenken over hoe.. maar als er niet eerst duidelijk gesteld wordt dat dat de bedoeling is, dan gebeurt er niks.
Citaat:Maar vervolgens doet men alsof de schaarste een oorzaak is van het niet handelen, terwijl hete inmiddels vooral het gevolg is van niks ondernemen.
Citaat:Wat dus in elk geval niet een erg zinvol uitgangspunt is voor mensen die van zorg afhankelijk zijn, en voor de zorgenden die zich niet ziek mogen melden als ze hoesten of niesen (maar zonder koorts.)
Citaat:Valt volgens mij wel mee
Citaat:het begint eerst en vooral met de wil om iets te doen. En ook met duidelijk weten wat je wil: als je het 'door wilt laten kabbelen' is de inzet duidelijk anders dan als je verspreiding daadwerkelijk wilt stoppen. En nogmaals: dat stoppen zit niet in draconische maatregelen. Maar wel in de mogelijkheden die je hebt in elk geval zo goed mogelijk inzetten, met zoveel mogelijk nieuwsgierigheid naar die goede inzet, ipv half onwillig.
Pareltjes schreef:Flatten the curve en immuniteit opbouwen.
Citaat:Nergens ben ik tegengekomen het virus uitroeien. Wél voorkomen dat kwestbare worden besmet.
Citaat:Wat bovenaf besluit hoeft niet per definitie in het voordeel van het individu te zijn.
NOS liveblog schreef:Het is totaal geen verrassing dat de zeven door de overheid gepresenteerde corona-apps zijn mislukt, zegt de directeur van appontwikkelaar MediaMonks in Dit is de Dag op NPO Radio 1. "Er zitten 140 appbouwers bij de Nederlandse branchevereniging DDA en geen van hen zit in het expertteam."
Directeur Victor Knaap vertelt dat de eerste vraag voor de aanbesteding van de overheidsapp luidde: is de app op 28 april klaar? "Daar hebben wij netjes 'nee' ingevuld." De app kon volgens Knaap nooit zo snel af zijn. "Dat is onmogelijk en ook onmogelijk gebleken."
De ontwikkelaar stelt dat er alleen consultancybureaus overbleven en geen serieuze appbouwers. Uiteindelijk werden de zeven overgebleven voorstellen van tafel gehaald.