Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:21

Nog een toevoeging n.a.v. het verhaal van dhr. Gommers van NVIC: de piek van IC-bezetting ligt later dan de piek voor het aantal patiënten, de modellen voorspellen nu dat deze eind mei ligt. Dat is zowel goed als slecht nieuws: goed nieuws omdat dat ons enige tijd voor levering apparatuur en opleiding personeel biedt, slecht omdat dat een langdurige zware belasting voor zorgpersoneel betekent.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:23

SophievdV schreef:
Ik zag laatst een overzicht van de leeftijden van patiënten enzo. Nu circuleert er op social media een bericht dat er ook jonge kinderen in het ziekenhuis liggen met corona. Kan ik dat ergens in de statistieken terug vinden?

Ja, dat kun je hier zien: https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020 . Deze is van gisteren, ik verwacht vandaag een nieuwe update. Er waren tot en met gisteren 10 kinderen van 0-4 jaar opgenomen in het ziekenhuis.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:25

SophievdV schreef:
Ik zag laatst een overzicht van de leeftijden van patiënten enzo. Nu circuleert er op social media een bericht dat er ook jonge kinderen in het ziekenhuis liggen met corona. Kan ik dat ergens in de statistieken terug vinden?

Afbeelding

Grafiek van het Parool, zij zeggen op basis van RIVM cijfers. (Op het RIVM vond ik ze zelf zo snel even niet)

Dit zijn alle opnames in ziekenhuizen, níét specifiek Intensive Care.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:26

Lon schreef:
SophievdV schreef:

Ja, dat kun je hier zien: https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020 . Deze is van gisteren, ik verwacht vandaag een nieuwe update. Er waren tot en met gisteren 10 kinderen van 0-4 jaar opgenomen in het ziekenhuis.

Dank, die zocht ik dus ook, jij hebt hem vlotter paraat!

_Penotti

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:00

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:10

_Penotti schreef:
deze betreft leeftijden vind ik ook wel duidelijk.
Alleen het plaatje hier plaatsen lukt me niet helaas.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... E48zYRnLh4

Die zijn ook allemaal op basis van de gegevens uit het linkje dat Lon plaatste.

Dit artikel maakt het vooral visueel duidelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:23

Lon schreef:
SophievdV schreef:

Ja deze!! Thanks!

Ik ben ook heel benieuwd wat er vandaag voor update komt met aantal overledenen en totaal aantal nieuwe besmettingen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:09

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:36

Via deze link: https://www.demorgen.be/nieuws/wie-word ... ~b6fbd488/

Zijn de getallen in België te vinden met ook verschil man/vrouw, leeftijd in grafiekjes en mogelijke verklaringen waarom mannen vaker overlijden. Onderaan ook een grafiek waaruit blijkt dat van de overleden Italianen (481 patienten) slechts 1,2% geen andere klachten had.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:28

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:22

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:57

Jeetje, dat zijn flinke aantallen. Dan heb ik blijkbaar hele gezonde mensen in mijn omgeving (gehad).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:17

De vraag is alleen hoe met je die ongezonde getallen interpreteren. Mijn vriendin heeft 5 jaar geleden kanker gehad waar zenog steeds medicijnen slikt. Ze werkt 60 uur per week, is super vitaal en vrolijk. Krijgt ze corona dan kan het zijn dat haar immuniteitssysteem dat minder aan kan en ze in de overleden cijfers valt. Maar ze is zo vreselijk goed. Zo ken ik echt heel erg veel mensen.
Mijn man is 77 jaar. KOmt uit een familie waar vrijwel iedereen tussen de 95-100 jaar wordt. Stel hij valt in de overleden cijfers, dan kun je daar toch vraagtekens bij zetten, want hij werkt hier gewoon nog flink en is gezond en vitaal.
Dus ik heb wel vraagtekens bij die cijfers van onderling lijden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-03-20 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:18

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

A review of the 2019 Novel Coronavirus (COVID-19) based on current evidence

Inmiddels al weer 6 dagen oud, maar een wetenschappelijke samenvatting (dus uiteraard met verwijzingen) van wat er tot op heden bekend is van sars-CoV2.

_

Clinical, laboratory and imaging features of COVID-19: A systematic review and meta-analysis

Voor de liefhebbers, uitgebreid artikel met veel data, verzameld uit 19 verschillende onderzoeken.

Data over bloedwaarden patiënten, welke aandoeningen zij naast corona hebben etc.

_

Ik hoop nog steeds op echt nieuwe informatie, maar vandaag nog niets echt heel bijzonders tegen gekomen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:33

Weet iemand wat de laatste updates zijn mbt brufen en nsaid's die corona-klachten mogelijk kunnen verergeren?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:07

Ik weet niet of dit artikel al is gedeeld, moet namelijk 15 pagina’s doorlezen, maar in dit artikel laten ze de vergelijking in eiwitten zien in de de spikes van het Sars-CoV-2 virus, waar dus de genetische code van de Receptor binding domain inzit van ACE-2 en de polybasic cleavage site

Zoals je hier onder in de afbeelding uit het artikel ziet worden strains vanuit de vleermuis, pangolin met de human coronavirus (sars-cov-2) met elkaar vergeleken en dan zie je dat er overeenkomsten zijn. En dat het aannemelijk is dat het kon overgaan van dier op mens. Ook vergelijken ze het virus met eerdere SARS gerelateerde varianten uit vleermuizen en hebben deze ook overeenkomsten. Met deze informatie kan gekeken worden wat de ‘afkomst’ van het virus is.

Verdere informatie, zie link hieronder

Afbeelding
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 01:14

Interessant nieuw artikel, vandaag voor het eerst op pubmed.

Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an open-label non-randomized clinical trial

Eerste resultaten van proef op mensen met hydrochlorquine.

Er waren natuurlijk al veel berichten over dit middel, en het wordt ook al ingezet bij mijn weten (ook in NL)
Maar dit is het eerste, nog vrij kleine, onderzoek met resultaten en volledige omschrijving.

Ik zie nog wel wat dingen die beter kunnen in het onderzoek.
Maar dit zijn wél de eerste resultaten die ik kon vinden waarbij niet in vitro resultaten zijn, maar echt op patiënten.

De moeite van het hier delen waard denk ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 01:23

Jadeleigh263 schreef:
Ik weet niet of dit artikel al is gedeeld, moet namelijk 15 pagina’s doorlezen, maar in dit artikel laten ze de vergelijking in eiwitten zien in de de spikes van het Sars-CoV-2 virus, waar dus de genetische code van de Receptor binding domain inzit van ACE-2 en de polybasic cleavage site

Zoals je hier onder in de afbeelding uit het artikel ziet worden strains vanuit de vleermuis, pangolin met de human coronavirus (sars-cov-2) met elkaar vergeleken en dan zie je dat er overeenkomsten zijn. En dat het aannemelijk is dat het kon overgaan van dier op mens. Ook vergelijken ze het virus met eerdere SARS gerelateerde varianten uit vleermuizen en hebben deze ook overeenkomsten. Met deze informatie kan gekeken worden wat de ‘afkomst’ van het virus is.

Verdere informatie, zie link hieronder

[ [url=m/bpKTfu.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0820-9

Interessant, leesvoer voor morgen!

Ik gooi het linkje van de fylogenetische stamboom er ook even in weer dan.

https://nextstrain.org/ncov

Dit is uiteraard vanaf dat we het echt sars-CoV2 noemen, en het bij mensen voorkomt.

Maar sluit wel een beetje aan op jouw informatie!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:47

Boeiend. Ik gebruik altijd azithromycine en ik heb toevallig gezegd in het AMC en in mijn eigen ziekenhuis dat ik dacht dat dat mijn geluk is geweest. Dat de infectie in mijn longen niet doorzet maar suddert.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:51

Raket hoe vaak gebruik jij het per week als ik mag vragen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:28

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:35

Echwel schreef:
Raket hoe vaak gebruik jij het per week als ik mag vragen.

Dagelijks.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:56

Iemand hier enig idee wat voor test het is die gedaan wordt om het virus aan te tonen? PCR, LCMS, of ELISA? ik zag namelijk dat er een King fisher voor gebruikt (kan) worden (https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... en-leveren) en er dus met beads gewerkt wordt.
Ik vermoed PCR, aangezien dit een gevoeligere techniek is.. Wie kan mijn nieuwsgierigheid bevredigen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:04

Tot nu toe QPCR

Inmiddels zijn er ook a la minute serum tests op de markt en Roche heeft ook nog een andere grotere schaal PCR test op de markt gegooit afgelopen week die blijkbaar in sommige ziekenhuizen zelf gedaan kan worden.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:26

Real time PCR wordt er vooral gebruikt.
Verder is Coris in BE bezig met een antigen test op een nasopharynsuitstrijk op de markt te brengen. Dit is een sneltest op 15 minuten, zoals ze ook al de RSV sneltest hebben. Dit zou een pak goedkoper kunnen uitdraaien als je alles eerst in sneltest doet en de negatieve alleen nog een pcr voor uitvoert. (alles is natuurlijk van de sensitiviteit en specificiteit)