Hier ook echt al vanalles door de tuin gewaaid. De Hocker van de tuinset lag achter de tuinset tussen de planten. Hij is er overheen gewaaid. Anders kan hij er niet komen..
NatasjavE
Geplaatst: 11-08-19 00:22
Pepperrr schreef:
Succes Natasja! Laat je even weten als je weer veilig aan de grond staat?
Ik sta weer veilig op de grond...of nou ja. Op een boot. Dus technisch gezien op het water.
Vlug was rustig. Alleen met het opstijgen hadden we turbulentie.
Siamsmeesje
Geplaatst: 11-08-19 12:19
poetser schreef:
Vanmorgen waaide het harder. Nu is het een harde wind, vanmorgen eerder echt storm.
Wow Magda, daar word je ook niet vrolijk van
Wat erg van die fietser
Hier is het gisteren bijna de hele dag aan het stormen geweest. Stoelen die de vorige stormen netjes zijn blijven staan, lagen nu aan de andere kant van de binnenplaats. De citroen was omgewaaid, en dat is echt geen klein boompje meer inmiddels Zelfs de kas heb ik bij uitzondering dichtgetrokken, want de tomaten stonden aan hun touwen te slingeren
Gelukkig is het nu een stuk beter
Pepperrr
Geplaatst: 11-08-19 13:29
NatasjavE schreef:
Pepperrr schreef:
Succes Natasja! Laat je even weten als je weer veilig aan de grond staat?
Ik sta weer veilig op de grond...of nou ja. Op een boot. Dus technisch gezien op het water.
Vlug was rustig. Alleen met het opstijgen hadden we turbulentie.
Fijn! Veel plezier verder!
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 17:16
KNMI geeft nu al een code geel af voor morgen (vooral middag/avond). Dat is vaak een teken dat KNMI het ziet zitten qua slecht weer, ze zijn namelijk altijd voorzichtig met waarschuwingen. Ik twijfel nog of ik morgen op pad ga of niet, ik ben een beetje blut na m'n vakantie.
Ook nog even over de tornado in Amsterdam: ik heb m'n collega-chaser even gevraagd wat hij er nou van vond. Ik twijfelde namelijk, met mijn gelimiteerde kennis, of het nou een land/water spout was of een tornado. In Nederland noemt men alles wat roteert een windhoos, vaak met de gedachtegang dat een tornado op z'n minst een half dorp omploegt. Echter heb je ook in het grote boze Amerika dit soort kleine tornado's die slechts korte tijd aan de grond zijn. Er is niet voor niets een schaal die van EF-0 tot EF-5 loopt, waarbij de EF-0 categorie je helpt bladblazen en EF-5 een stad wegveegt.
Hoedanook: in de VS hebben ze een soort subcategorie van tornado's genaamd 'landspouts'. Volgens de definitie van een tornado is een landspout wel een type tornado, maar het cruciale verschil zit hem in de vorming.
Een tornado vormt vaak uit een supercell, terwijl een landspout ontstaat uit een soort 'tube' van horizontale lucht die door de updraft van een bui omhoog gezogen wordt. Voor dat laatste heb je relatief weinig windschering nodig, terwijl een supercell wat meer windschering nodig heeft om te vormen en een tornado op de grond te zetten.
In het geval van Amsterdam was er (volgens de chaser, ik heb de kaarten er niet bij gehaald) 70 knopen windschering in 0 - 6 km. Landspout taferelen komen vaker voor bij een max van 20 knopen windschering.
Het incident in Amsterdam was een gevolg van veel instabiliteit ter plekke en veel windschering, waardoor er dus voor een korte tijd een tornado op de grond gezet kon worden op 'traditionelere' wijze.
Het is voor ons chasers alleen wel grappig dat de meest volwassen supercell's niks op de grond zetten (ok, goed, wij zaten de Luxemburg bui te chasen) terwijl er verderop in het noorden een kleine scheet twee tornado's op de grond zet.
Hopelijk is deze uitleg nog een beetje helder. Ik probeer de situatie zelf wat beter te snappen en ik hoop dat ik jullie nog wat kan bijbrengen terwijl ik zelf aan het leren ben.
Het blijft interessant. Ik was je graag komen vergezellen maar ik moet nog steeds plat blijven liggen zolang niet bekend is waarom mijn rug en bekken niet meer doen wat ze horen te doen.
Ik vond de bui hoe hij zich vormde enorm fascinerend. Toen ik een kegel zag vormen ben ik meer foto's gaan maken. Dacht zelf nog te zien dat ik een soort slurf naar de grond zag, geloofde het niet maar blijk het dus wel goed gezien te hebben.
Vind het enorm fascinerend hoe die dingen ontstaan.
Wij hebben alleen maar strakblauwe lucht, mooi zonnetje lichte bries en 24 graden. Kortom korte broeken weer en heerlijke zomerdag. Bizar die verschillen
Ja, dat was hier vanmorgen ook nog het geval. Ik ben voor werktijd alvast boodschappen gaan doen, droog met een stralend zonnetje. Blij dat dat iig gedaan is, voor de rest van de dag ziet het er niet fantastisch uit. Ik hoef gelukkig alleen vanavond de paarden nog te voeren.
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 12:55
Er zijn al wat waterhoosjes gespot vandaag!
De kans op supercells is nu vrijwel 0 vanwege de toch te lage windschering vandaag, maar er is wel genoeg schering om wat gestructureerde buien te laten zien. Ik ben benieuwd of er nog wat leuke cadeautjes tussen zitten.
Vrijdag al zeiknat uit het werk thuis en vandaag weer , vind het stiekem zalig
Ghostattack
Geplaatst: 12-08-19 13:06
Volgens mij heb ik heel wat sensatie gemist in Nederland de afgelopen dagen? Ik heb een week in Polen gezeten waar het 28+ graden was (niet voorspeld, puur geluk denk ik).. Niks regen, onweer of wind Sinds vannacht weer aangekomen in Nederland.
Hier nu ook grotendeels blauwe lucht met een zuchtje wind, niks extreems. Geen druppel regen gezien nog.
Hier nog een stralende zon. Wel steeds meer wolken, maar vooralsnog zijn dat lieve witte donsjes. Staat hier van 14:00 tot 23:00 onweer op de radar dus hij snapt er zelf ook niks meer van