Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:02

Laulitz schreef:
SassyMoon schreef:
Ik las hier over stasher bags, siliconen bewaarzakjes. Ze lijken me reuze handig, maar wel prijzig. Ik zag op bol.com bij een beoordeling van andere (goedkopere) siliconen bewaarzakjes, dat ze moeilijk schoon te maken zijn ook in de vaatwasser en ook moeilijk droog te krijgen zijn. Dat herken ik wel van andere siliconen of plastic artikelen die je in de vaatwasser doet. Iemand zelf ervaringen met de stasher bags? Zijn die goed schoon en droog te krijgen? Ik denk dat kwaliteit van ook wel een rol kan spelen.

Ik heb er eentje :Y) Wij hebben nu nog geen afwasser, dus hij wordt met de hand afgewassen, dan over bv een glas gezet en een nachtje laten drogen. Eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Ik wil zeker mijn collectie hierin nog uitbreiden. Ik heb momenteel het kleinste formaat, misschien dat het met de grotere wel lastig is maar mij lijkt even met de theedoek erdoor en het is droog? Ik gebruik de mijne nu meestal voor mn worstenbroodje mee te nemen naar het werk, even 30 seconden in de microgolf (want dat gaat ook gewoon :D ) en hij is warm. Diepvries heb ik er nog niet mee gedaan omdat ik er maar eentje heb en ik het liever wat vaker gebruik.
Heb je een linkje voor die op bol.com?

Ik zag die goedkopere hier: https://www.bol.com/nl/p/siliconen-vers ... d0QAvD_BwE

SassyMoon

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:34

Ik heb net bij Kitchenhugs een stasherbag, 2 broodzakken, setje foodhuggers en een foodwrap voor de boterhammetjes besteld, ben benieuwd!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:46

Ik heb ook net een setje foodhuggers binnen, maar nog niet gebruikt.
Verder heb ik een safetyrazor en een blokje scheerzeep (van werfzeep) gekocht.

Zag hierboven een vraag over siliconen bewaarzakjes. Ik weet niet hoe duurzaam dat eigenlijk is? Voor invriezen kan je een katoenen broodzak of (glazen) bewaardozen gebruiken. En voor onderweg heb ik een boc’n roll, foodwrap en bakjes.

Een broodzak is trouwens heel makkelijk zelf te maken van een hydrofieldoek. Dubbelvouwen, over 1 korte en de lange zijde dichtstikken en je hebt een broodzak :D.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:42

Marie_Anne schreef:
Welke heb jij, Laulitz?

Ik heb het kleinste formaat,
Afbeelding
Op deze foto kun je de 3 verschillende maten zien, ik heb dus de kleinste. Niet zo heel groot, kan bv net een kipfilet in. Dit is de link.

Ik heb net die van bol.com bekeken en die zien er ook erg leuk uit! Misschien die ook eens proberen, de prijs is zeker aantrekkelijker :D Ze doen me denken aan deze: https://www.yuggen.org/

Ik heb ook foodhuggers. Ik vind het een erg leuk concept en ze werken op zich wel okay. Ik vind alleen als je ze langer dan een dag laat liggen dan moet je toch nog een stukje van de groente afsnijden dus je kunt ze evengoed zonder foodhugger bewaren :+ Ik gebruik deze dus ook heel weinig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:47

Klinkt interessant als mijn tubbeware collectie ooit eens besluit te overlijden. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:27

Die foodhuggers, wel leuk dat je dan geen aluminium folie of plastic zakje meer nodig hebt. Maar zijn de siliconen waar zo'n foodhugger van wordt gemaakt dan wel zo duurzaam ? En gezond om om voedsel heen te doen ?

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:47

Maris schreef:
Die foodhuggers, wel leuk dat je dan geen aluminium folie of plastic zakje meer nodig hebt. Maar zijn de siliconen waar zo'n foodhugger van wordt gemaakt dan wel zo duurzaam ? En gezond om om voedsel heen te doen ?

Dat soort bedenkingen had ik dus ook, siliconen kwam mij helemaal niet duurzaam of gezond over. Maar dat blijkt een misvatting te zijn, google maar. Het ligt wel aan de soort siliconen die je gebruikt, daarom ben ik bang dat een goedkoper alternatief weer niet duurzaam is, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:19

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:12

Noeps schreef:
https://www.handiggoed.nl/blog/zijn-sil ... -duurzaam/
Goed om te weten. Zie nu dat mijn eerdere post ook wat tegenstrijdig was. Me afvragen of siliconen vershoudzakjes duurzaam zijn en in diezelfde post noemen dat ik food huggers had gekocht :7.

Misschien dan wel duurzaam. Maar hoe gezond is het om voedsel te verpakken in siliconen ? Weet iemand dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:39

Maris schreef:
Noeps schreef:
https://www.handiggoed.nl/blog/zijn-sil ... -duurzaam/
Goed om te weten. Zie nu dat mijn eerdere post ook wat tegenstrijdig was. Me afvragen of siliconen vershoudzakjes duurzaam zijn en in diezelfde post noemen dat ik food huggers had gekocht :7.

Misschien dan wel duurzaam. Maar hoe gezond is het om voedsel te verpakken in siliconen ? Weet iemand dat ?

Het schijnt van wel, maar ik vind het lastig om betrouwbare info te vinden. Ik vond dit:
Citaat:
In Nederland is er weinig tot geen onderzoek gedaan naar siliconen. Maar de Canadezen, ook een van de voorlopers m.b.t. een nationaal BPA-verbod, heeft wel onderzoek gedaan. De Canadese overheid geeft aan dat siliconen producten geen gevaar opleveren voor de gezondheid opleveren.

Is er twijfel over de veiligheid van siliconen producten? Ja, er wordt gespeculeerd over het lekken van stoffen (bijv: siloxanen) wanneer het wordt verhit. Dit zou mogelijk zijn bij verhitting boven de 150/180* graden. Maar verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen.

De Belgische organisatie Test Aankoop heeft bijvoorbeeld in 2014 een onderzoek gedaan naar siliconen bakvormen. Zij geven aan dat eventueel gevaar in het gebruik van siliconen producten zit in het verwarmen ervan.

Als het product 100% van siliconen is gemaakt, is dit de veiligste soort. Het nadeel is dat je als consument niet kan zien of het 100% van siliconen is gemaakt. Als het product gaat stinken wanneer je het verwarmt is het waarschijnlijk niet gemaakt van 100% siliconen. Je kan je het product draaien/twisten en kijken naar de kleur van het product. Wanneer het niet verkleurt (lichter wordt) is het waarschijnlijk 100% gemaakt van siliconen. De betere siliconen producten hebben vaak wel een vermelding van “100% siliconen” op de verpakking staan.
https://zonderbpa.nl/siliconen-veilig-a ... f-plastic/
Ingewikkeld om te weten wat goed is en wat niet. Laatst heb ik een podcast gehoord met een hoogleraar toxicologie die waarschuwde voor de gevaren van chemische zooi zoals BPA. Schokkend, vooral hoe laks de overheid daar wat mij betreft ook in is. Er wordt altijd zo traag gereageerd als duidelijk wordt dat iets schadelijk is of als alles daar op wijst.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:06

Dank je wel voor het uitzoeken. Op de een of andere manier voelen siliconen voor mij niet veilig om voedsel in te bewaren. Maar ja wat wel buiten glas of een papieren zak ?!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:34

Metalen bakjes?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:34

Ik zou niet weten waarom siliconen meer of minder veilig zou zijn dan andere materialen? :o?

Ik heb 3 jaar van mijn jeugd op scoubidou touwtjes gekauwd en leef ook nog steeds. Dus het zal wel meevallen allemaal. :Y) (anekdotisch bewijs, ik weet het)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:35

Magrathea schreef:
Ik zou niet weten waarom siliconen meer of minder veilig zou zijn dan andere materialen? :o?

Ik heb 3 jaar van mijn jeugd op scoubidou touwtjes gekauwd en leef ook nog steeds. Dus het zal wel meevallen allemaal. :Y) (anekdotisch bewijs, ik weet het)

scoubidou touwtjes ? Haha, even googlen wat dat nou weer zijn.

Inmiddels is van best wel wat stoffen bekend dat ze in het voedsel terecht kunnen komen, b.v. met plastic en aluminium folie. Als dat niet nodig is, dan liever niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:42

Haha dat was een enorm ding toen ik rond de 10 jaar was. Iedereen liep ermee. Tegenwoordig heet dat macrame.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:45

Haha, ja ik had het al gevonden ! ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:53

Selka schreef:
Ik durf er ook niet fulltime aan ondanks dat ik nog nooit een gaatje ofzo heb gehad. Ik heb er een natuurlijke tandpasta naast gekocht met fluoride.

Ook de deodorant van Sukin ben ik heel benieuwd naar. Ruikt lekker, erg subtiel. Sowieso heb ik meerdere producten van dit merk gekocht. Overal vrij (sls/parabenen/alcohol etc.) van alleen helaas wel een plastic verpakking.

Inmiddels heb ik een tijdje de producten uitgeprobeerd en ik ben erg tevreden over de Sukin producten en het Sonnett wasmiddel. Nog bedankt voor de tip Sonja! De vlekken gaan er uit en de Citroen&Munt geur is heerlijk fris.

De Sukin conditioner en Oil Balancing Mattifying Facial Moisturiser kan ik bijzonder aanraden. Dit is de eerste natuurlijke conditioner die mijn wilde krullen temt. De Moisturiser is zelfs zo prettig dat mijn vriend hem inmiddels ook gebruikt :D

Iemand nog een tip voor een vegan, dierproef-, aardolie en alcoholvrije zonnebrand?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:28

Iemand bekend met Frosch voor schoonmaakmiddelen? Zag het in het kantje van de jumbo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:39

Deodorant gebruik ik al jaren de deodorant gemaakt van rozen van Weleda in een glazen flesje. Heel erg lekker en natuurlijk. Het camoufleert de geurtjes maar door deze te gebruiken met natuurlijke zeep (Hakawerk ) onder de oksels wassen ben ik van een enorme stinkerd (familie kwaal ) naar een lekker ruikende vrouw gegaan. Ik transpireer nog steeds maar het ruikt neutraal. Het is niet goedkoop, maar je hebt maar heel weinig nodig.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:42

Selka schreef:
Iemand nog een tip voor een vegan, dierproef-, aardolie en alcoholvrije zonnebrand?

Goh ik weet niet in hoe verre deze dat zijn (ik heb het nog niet uitgebreid gelezen/nagekeken) maar deze zonnebrandcrèmes zijn vriendelijk voor het koraalrif: https://www.flair.be/nl/fashion-beauty/ ... eVW52gj02/

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:59

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:22

Sting schreef:
Iemand bekend met Frosch voor schoonmaakmiddelen? Zag het in het kantje van de jumbo.

Een prima doorsnee schoonmaakmiddel. Is in Duitsland overal te koop.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 00:01

Hee allen, misschien heeft iemand hier een idee. Ik was dit weekend op een evenement en werd best ongelukkig van de hoeveelheid niet-duurzaamheid die je daar ziet. :n Ik zou graag de organisatie voor volgend jaar een tip willen geven om hoe te verduurzamen. Nu kan ik zelf wel eea bedenken maar het lijkt me dat er bureaus/NPO's bestaan die helemaal gemaakt zijn om daarin te adviseren. Weet iemand er hier zo een? Dat lijkt me zinvoller dan ik die wat dingetjes aandraag :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:33

Wat tof dat je dat wil doen Magrathea! Ik heb het mijn broer even gevraagd, die werkt voor de gemeente Amsterdam op een afdeling waar ze heel erg bezig zijn met de circulaire economie, en ze hebben daar ook een groot netwerk van bedrijven. Hij raadt https://www.metabolic.nl/ aan. :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:14

Ik wil mijn tandpasta ook gaan vervangen, maar zie door de bomen het bos niet. Zijn hier nog mensen met tips? :D

Sinds gisteren ook deo van natuurlijkedeo.nl (in een glazenpotje die je kunt inleveren voor korting), ben heel benieuwd +:)+