[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:17

Ik heb heel vaak gespreide vakantie met mijn partner om precies zulke redenen.
Dan is hij 1 week vrij en daarna ik 1 week vrij. We zijn geloof ik sowieso nooit echt 2 weken samen vrij geweest. Kan het me in iedergeval niet actief herinneren, ook niet voordat we een kind hadden want toen waren we nog post-docs en die werken altijd :+
Tijdens de laatste herfstvakantie was er een audit. Toen is dus de man van mij collega alleen met zijn zoon naar de familie in het buitenland gegaan want ik mocht haar in die week niet vrijgeven.
Kan ze drammen tot ze een ons weegt.
Thats life.
Tijdens de feestdagen werkt mijn man eigenlijk standaard en de dagen ertussen werk ik dan meestal omdat ik een van de weinige ben die weinig op heeft met kerst.
De rest (kinderlozen) barsten zowat in tranen uit als je vraagt of er iemand vrijwillig beschikbaar is tussen 27-31 Dec.
Oplossing: moslims aannemen :))
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-10-18 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:18

Varekaj schreef:
Ik zou er werkelijk waar niet eens een gesprek mee kunnen voeren. Ze mogen nog zo enthousiast zijn over hun avonturen op school of een nieuw stuk speelgoed, ik kan me gewoon niet in hun leefwereld verplaatsen en meepraten.
Als ze beginnen ratelen is het helemaal mis.

Iets met "you lost me at hello" :')

Ik vind het vooral moeilijk om met mensen óver hun kinderen te praten. Ze zijn zo trots en vol van hun koters en ik heb daar helemaal niets mee. Heb ik trouwens ook een beetje met mensen die op dezelfde manier over hun hond (op de een of ander manier vooral retrievers) praten..... ik ben meer een kattenmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:20

Mijn irritaties qua kinderen hebben eigenlijk altijd te maken met de opvoeding én mijn eigen ongeduld.. Ik trek een jengelend kind gewoon niet, waar ouders meestal iets (veel) meer geduld hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:35

@ sizzle: ik zie mijn partner maar 6 maanden/jaar. Ik ben bewust minder gaan werken daarom, zodat we elkaar meer zien dan alleen maar 's avonds na mijn werk en de paarden.
Ons hele sociale netwerk plant hun feestjes etc ook om zijn werkschema heen zodat hij er toch mazr bij kan zijn. Heel fijn natuurlijk, al levert dat ook flink drukke weekends op.
Die 2-3 weken vakantie samen zijn voor ons dan ook echt heilig. Helemaal omdat we nooit garantie hebben dat we überhaupt vakantie samen kunnen nemen! Want als alle collega's al alles inpalmen op exact dezelfde periode die hij thuis is, dan heb ik brute pech. En dan krijg ik echt geen vrij "want ja zij hebben kinderen".

En ja, dat is al paar keer gebeurd in het verleden. We gaan dan wel een keertje buiten het seizoen op citytrip als compensatie.

Mijn ouders waren gescheiden. De regeling was dat we bij mama woonden en om het weekend naar papa. In schoolvakanties elke eerste helft ook bij hem.
Dat kwam er op neer dat beide ouders voor de schoolvakantie een maand onbetaald verlof moesten nemen.
Als kind sta je daar niet bij stil. Als ik nu bedenk wat voor financiële gevolgen dat meebracht... Zeker omdat mama alle toeslagen ontving omdat we daar woonden en papa niks.

Dus nee, het hoeft niet voor mij.

Edit: waar schoonbroer werkt hebben ze volgende regel: wie werkt tijdens de feestperiode (van kerst tot nieuwjaar) krijgt het jaar erop 2 dagen extra vakantie.

Mungbean

Re: Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:40

Ik hoor meer problemen met een starre werkgevers dan met collega‘s.
Zou jij niet je zin proberen te krijgen als je wist dat het je standaard zou lukken om de ideale vakantie te hebben?
Volwassenen zijn niet anders als kinderen wat dat betreft.

Ik wil ook makkelijker en flexibeler vrij kunnen zijn ivm onregelmatig werken van mijn partner. Ik begin daarom vanaf dec bij een nieuwe baan met minder uren en die 1 dag per week thuiswerken toe staat en flexilbele uren *\o/*

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:42

Bij ons is het of kerst werken of oud en nieuw.
Pasen of Pinksteren
Koningsdag of Hemelvaart

En mocht het niet lukken om een goede verdeling te maken wordt er gekeken wat er vorig jaar is gewerkt.
En als dat geen nut heeft dan wordt er gewoon eerlijk geloot.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:46

@fjordjes; Ik had die reclame voorbij zien komen, hoe verzinnen ze het :')

@Adindaa, Is hij nou helemaal gek geworden dat hij zomaar de keukens doorvliegt om te vragen waar het eten blijft :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:46

Schoonzus had een prachtjob. 20u/week, uitsluitend thuiswerk, internet/telefoon 100% op kosten WG. Ze werkte nooit binnen de kantooruren, dus altijd nachtdienst, weekendshift, feestdagen, avondshift. Soms had ze 2x/ week shift van 10u, soms 4x 5u/week en alles er tussenin. Omdat ze buiten de kantooruren werkte kwamen daar dus ook elke keer alle extra premies bovenop. Die had een ruim voltijds loon voor wat ze presteerde in uren.

Heeft ze die job opgezegd voor een standaard 9-5. Omdat ze dan dezelfde uren had als schoonbroer en ze al hun vrije tijd samen konden doorbrengen. En dat mag je heel letterlijk nemen. (Wij noemen het onder ons controletijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:51

Doe mij die eerste job 8-)

Ik had pas een feestje... heb beetje verbaasd geobserveerd hoe alle rammelende eierstokken zich op de enige baby in de zaal focusten. En ik zat maar te wachten op een puppy, maar helaas :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:51

Oooooh die KPN reclame “zeg maar oooooma, ooooooma”

Moooooord neigingen krijg ik daarvan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:55

Sanet schreef:
Oooooh die KPN reclame “zeg maar oooooma, ooooooma”

Moooooord neigingen krijg ik daarvan.

+1 bleeeegh

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:58

Sws als je in gesprek bent met een moeder en jong komt ertussen met ‘mamamamamamamaaaaa!’ Mijn moeder zei dan altijd doodleuk dat ze in gesprek was en ik er niet tussendoor moest dreinen. Maar menig moeder heeft de spanningsboog van een visstick als het kroost aandacht komt eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:59

quera schreef:
Bij ons is het of kerst werken of oud en nieuw.
Pasen of Pinksteren
Koningsdag of Hemelvaart

En mocht het niet lukken om een goede verdeling te maken wordt er gekeken wat er vorig jaar is gewerkt.
En als dat geen nut heeft dan wordt er gewoon eerlijk geloot.

Hier ook zo :j

Vriend zit hier ook in de bouw. Net zoals de partners van meerdere van mijn collega’s. Aangezien de winkels niet zo maar even toe kunnen komt meestal iedereen om beurt aan bod. Vaak kan ik in praktijk maar een 2 weken gemeenschappelijk opnemen. Ik vind dat te weinig maar goed. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik ook veel weekends werk. Een dag samen thuis is dus echt uitzondering en heilig. Als mijn vriend zijn opa dan opeens toe komt omdat hij persé dan wat gedaan wil hebben waar mijn vriend bij moet mee helpen kan die ook weer vertrekken want wij hebben wel wat beters te doen. Ze vinden mij dan asociaal maar dat maakt mij geen **** uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:03

Iemand zei dat crèches dicht gaan in vakanties. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Is ook niet logisch want welke ouder heeft er nu 13 weken vakantie? (Behalve de ouders die zelf in het onderwijs werken, die komen op 10)

Men zegt wel eens; opvoeden doe je voor de buitenwereld. En dat is zolang ze jong zijn ook wel waar. Mijn kinderen weten prima hoe het hoort als ze elders zijn, maar dat moet er thuis blijkbaar toch uit.
Mooiste vind ik het wel dat ze andere kinderen corrigeren die hier spelen: 'Je mag niet met schoenen binnen', 'als je naar de wc vent geweest moet je je handen wassen', 'eten doe je boven je bord' etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:03

idinn schreef:

Ik had pas een feestje... heb beetje verbaasd geobserveerd hoe alle rammelende eierstokken zich op de enige baby in de zaal focusten. En ik zat maar te wachten op een puppy, maar helaas :+

Dat had ik vorig jaar op school -O- hadden praktijkles baby baden. Had een klasgenoot haar eigen baby meegenomen :\

Echt iedereen veranderde spontaan en je hoorde de eierstokken klapperen bij iedereen.

Ik en andere klasgenoot zaten mooi helemaal achteraan. En heb nog gezegd van als kind ging janken dat ik wegging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:08

Hier (België) zijn scholen 15/16 weken toe. Creches sluiten idd ook vaak of zijn part time open omdat ze dan ook voor hun eigen kinderen thuis willen zijn. Om nog maar te zwijgen over feestdagen, brugdagen, pedagogische studiedag etc.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:10

love_western schreef:
idinn schreef:

Dat had ik vorig jaar op school -O- hadden praktijkles baby baden. Had een klasgenoot haar eigen baby meegenomen :\

Echt iedereen veranderde spontaan en je hoorde de eierstokken klapperen bij iedereen.

Ik en andere klasgenoot zaten mooi helemaal achteraan. En heb nog gezegd van als kind ging janken dat ik wegging.

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar wat voor opleiding jij doet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:13

Tiggs schreef:
love_western schreef:

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar wat voor opleiding jij doet :D

Verzorgende ig. Gelukkig zitten er geen kraamlessen meer bij in. Wie kraamverzorgende wil worden, kan er nog een jaar achter aan doen.

Alleen bij de praktijk lessen krijg je paar lessen over baby's en kinderen. Baby bed opmaken, baby wassen en hoe je ze het beste kunt tillen enzo.

En ze hebben van die nep zwangere buiken. Kun je ervaren hoe het is, hoe zwaar zo'n buik is.

Ik heb er vriendelijk voor bedankt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:17

Ze wil ook als het kan zo snel mogelijk kinderen. Geen kat die dus begrijpt waarom ze die job heeft opgezegd :+
Maar goed, iedereen heeft wel vaker vraagtekens bij haar (en waarom schoonbroer erbij blijft op bepaalde momenten).

Bedenk net nog iets. Het is wissel van uur geweest toch? Als ze hyper zijn zit je er nu gevoelsmatig Nog een uur langer mee opgescheept :')

Benangelique: mijn collega op ex-werk had dat probleem. Die crèche sloot tijdens de bouwvakantie omdat 2/3 van de verzorgsters hun partner in de bouw zat. Dus dat was standaard ook de sluitingsperiode voor die crèche. Handig voor die dames en crèche, geen gedoe ivm verlofaanvragen.
Voor mijn collega een ramp, want haar partner mocht alles behalve die periode vrij nemen op zijn werk en ze hadden eigenlijk geen sociaal netwerk waar ze de kleine aan konden toevertrouwen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:41

Lijkt me echt heftig die sluiting van kinderdagverblijf en bso. Dan heb je als ouders echt een vet probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:48

Ja weet je, ik vind onze maatschappij totaal niet meer aangepast aan gezinnen. Creche heeft heel klasse uren. Van maandag tot vrijdag van 7.00 tot 18.00. De tijd dat mensen enkel van maandag tot vrijdag tussen die uren werkten is al lang voorbij. Zaterdag/zondag/feestdag zijn ook gewoon werkdagen. Er zijn enkele uitzonderingen maar die zijn op een 40 minuten rijden enkel uit de richting. Mijn vriend is speciaal van werk veranderd om het allemaal rond te krijgen maar dan nog hebben wij een probleem. 16 weken verlof, stel jou voor. Mijn vriend heeft recht op 5, ik op 4. Dat is 9 in totaal. Dan zitten wij nog met 7 weken die niet ingevuld zijn. Dan nemen wij al geen enkele week verlof samen. Echt, ik snap het helemaal dat zo veel mensen geen kinderen meer willen. Ook 1 van de grote redenen dat het bij ons maar bij 1 blijft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:55

Ik vind het sowieso eigenlijk niet meer dan logisch dat een kind de eerste paar jaar van zijn leven altijd bij een van zijn ouders is (evt een keer bij opa of oma/ander familielid, maar niet structureel). Das een van de redenen dat ik ze niet wil, ik ben niet bereid om zo veel werk in te leveren, daar vind ik m'n werk te leuk voor.

Maar als je ervan uit gaat dat het normaal is om een kind bij de ouders te laten, dan maakt dat hele gedoe met creches ed dus gewoon niet meer uit.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:55

Mogen wij kinderlozen dan even vieren dat we hier nooit rekening mee gaan hoeven houden O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:00

Vjestagirl: Dan zouden er nog nauwelijks kinderen geboren worden (wat de meeste hier niet erg vinden) omdat het anders niet te betalen is. De gevolgen gaan ook veel verder dan enkele jaren thuis zijn. Je moet opnieuw werk zoeken, je verliest een heel stuk op jou pensioen. Je wordt als moeder zijnde ook veel moeilijker aangenomen. Het is logisch ja. Maar zoals ik al aanhaalde is de maatschappij daar niet meer naar. Je moet al flink verdienen wil je met 1 loon rondkomen. Mensen moeten langer werken dus grootouders zijn nu ook gewoon nog aan het werk. Mijn schoonvader bv werkt nu nog terwijl mijn grootvader op dezelfde leeftijd al op pensioen was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:18

Als mijn partner voor die 3 jaar (tot kleine naar kleuterschool kan) de financiële kant van mijn paarden zou willen ondersteunen, dan bleef ik er graag voor thuis. Met mijn diploma vind ik altijd wel een job.
Helaas weigert hij dat pertinent, dus zeg ik ook jammer maar helaas.