Avalanche81 schreef:Een gerechtelijk comite is zeer zeker wel voorbehouden aan JG, en het moeten vertellen van ieder detail van het misbruik tegen over 3 (!) mannen is dat ook. En dat is gewoon niet oke.
UIteraard gebeurd actief ontmoedigen overal, maar het is niet overal beleid van de organisatie zelf. Dat is hier het grote probleem. Hoe het in de katholieke kerk toen is gegaan weet ik uiteraard niet, en er zijn ook slachtoffers die het zelf heel moeilijk vinden om aangifte te doen. Ik weet wel dat het bij JG gezien wordt als "bringing reproach on Jehovah".
Dat is echt onzin. Hier moet ik toch wel even op reageren, want anders blijft dit hangen.
Er is idd een rechterlijk comite van 3 personen. Je hoeft niet in ieder detail te treden. En je kunt samen met een vertrouwd iemand je verhaal vertellen. Er wordt hulp aangeboden ook bij het aangifte doen bij de politie of het zoeken van professionele hulp. Dat is de lijn. Dat je wel iets zal moeten vertellen kan natuurlijk niet anders want iemand uit de gemeente verwijderen of uit zijn ambt zetten als hij die bekleedt kan natuurlijk ook niet zomaar.
Dat het misschien niet in ieder individueel geval zo is gelopen, geloof ik best. Ook degenen die leiding geven aan de gemeente zijn niet volmaakt.
Bij de politie zul je je verhaal moeten doen (in ieder detail) tegenover 2 rechercheurs.
Maar ook aangifte doen waarborgt niet dat er iets mee gebeurt. Die verhalen kennen we ook allemaal.
Hoewel pedofielen buiten de gemeenschap van Jehovah's Getuigen nogal eens in de anonimiteit kunnen verdwijnen en letterljk je buurman of /vrouw kan zijn zonder dat jij het weet komt nogal eens voor.
Maar binnen de gemeenschap - Als zo iemand toch mag blijven als hij / zij berouw toont of weer wordt opgenomen - blijft deze gemonitord. Ouders met kinderen gewaarschuwd en ouderlingen gewaarschuwd in elke gemeente over de hele wereld waar zo iemand zich vertoont. De dader mag ook geen ambt meer bekleden binnen de gemeente. Kinderen genieten binnen de gemeenschap meer bescherming dan daarbuiten. Zoveel als mogelijk is. Helaas kun je het niet altijd voor zijn.
Lekker makkelijk he?

daar was dat wel echt zo met een of andere drugs.
nee het is echt de naam van de drank.