Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:16

Avalanche81 schreef:
Een gerechtelijk comite is zeer zeker wel voorbehouden aan JG, en het moeten vertellen van ieder detail van het misbruik tegen over 3 (!) mannen is dat ook. En dat is gewoon niet oke.

UIteraard gebeurd actief ontmoedigen overal, maar het is niet overal beleid van de organisatie zelf. Dat is hier het grote probleem. Hoe het in de katholieke kerk toen is gegaan weet ik uiteraard niet, en er zijn ook slachtoffers die het zelf heel moeilijk vinden om aangifte te doen. Ik weet wel dat het bij JG gezien wordt als "bringing reproach on Jehovah".

Dat is echt onzin. Hier moet ik toch wel even op reageren, want anders blijft dit hangen.
Er is idd een rechterlijk comite van 3 personen. Je hoeft niet in ieder detail te treden. En je kunt samen met een vertrouwd iemand je verhaal vertellen. Er wordt hulp aangeboden ook bij het aangifte doen bij de politie of het zoeken van professionele hulp. Dat is de lijn. Dat je wel iets zal moeten vertellen kan natuurlijk niet anders want iemand uit de gemeente verwijderen of uit zijn ambt zetten als hij die bekleedt kan natuurlijk ook niet zomaar.
Dat het misschien niet in ieder individueel geval zo is gelopen, geloof ik best. Ook degenen die leiding geven aan de gemeente zijn niet volmaakt.

Bij de politie zul je je verhaal moeten doen (in ieder detail) tegenover 2 rechercheurs.
Maar ook aangifte doen waarborgt niet dat er iets mee gebeurt. Die verhalen kennen we ook allemaal.

Hoewel pedofielen buiten de gemeenschap van Jehovah's Getuigen nogal eens in de anonimiteit kunnen verdwijnen en letterljk je buurman of /vrouw kan zijn zonder dat jij het weet komt nogal eens voor.
Maar binnen de gemeenschap - Als zo iemand toch mag blijven als hij / zij berouw toont of weer wordt opgenomen - blijft deze gemonitord. Ouders met kinderen gewaarschuwd en ouderlingen gewaarschuwd in elke gemeente over de hele wereld waar zo iemand zich vertoont. De dader mag ook geen ambt meer bekleden binnen de gemeente. Kinderen genieten binnen de gemeenschap meer bescherming dan daarbuiten. Zoveel als mogelijk is. Helaas kun je het niet altijd voor zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:15

Ik heb niet het héle topic gelezen, maar ik heb er bijna in eentje gezeten die in Groningen is ontstaan maar ook veel via internet en social media bezig was.
Ik durf de naam niet direct te noemen omdat ze zichzelf nogal eens googlen en er dan héél hard tegenin gaan.

Ze richten zich juist op mensen die het moeilijk hebben met het moderne leven, die zich raar/afgezonderd voelen, die sociale problemen hebben etc. en tja daar hoor(de) ik ook bij.
Vervolgens word je helemaal gehersenspoeld en ga je geloven dat het leven van energieën aan elkaar hangt, en het wordt dan wat geloofwaardiger gemaakt door toevoeging van dingen die wél bewezen zijn in bv. de Chinese/Aziatische geneeskunst.

Eerst was het gratis, maar daarna moest je toen ze meer leden kregen voor elke cursus behoorlijk wat dokken, wat ik gelukkig altijd heb kunnen vermijden door zielig te doen over mijn chronisch geldgebrek als student en omdat ik één van de eerste leden was. Ook was er veel sprake van groepsdruk, met name de twee leiders waren verschrikkelijk goed in je manipuleren tot je ja zei op wat ze dan ook van je wilden. Ik ben daar dus 2 of 3 keer op bezoek geweest in Groningen, ze wilden eigenlijk altijd dat je minstens een paar dagen bleef logeren maar ik wilde terecht elke keer weer keihard wegvluchten als ik daar geweest was. Je kwam er compleet in de war en gehersenspoeld van weg vaak...

Uiteindelijk dus alle contact mee verbroken en ik heb nog enkele vriendinnen op mijn Facebook die wel langer gebleven zijn en ook dus niet zo prettig behandeld zijn geweest en last hebben gehad van de emotionele chantage en manipulatie waar die mensen zich schuldig aan maakten. Er zijn ook suggesties geweest van seks, en dan natuurlijk niet gedwongen omdat ze die meisjes eerst onder druk hadden gezet dat ze zelf ja zeiden. :j Lekker makkelijk he?

Over het algemeen vind ik hun volgers ook zeer aanmatigend, zo niet eng. Gelukkig is het volgens mij geen heel grote sekte.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:18

De moeder van een goeie vriendin van mij zit bij een sekte. Ik weet niet hoe het heet, maar haar moeder rookte/gebruikte een soort drugs waardoor ze constant op een nare manier onder invloed was. Vriendin heeft ook geen contact meer met haar moeder, helaas, moeder was zo ver dat ze de sekte boven haar dochter koos. Zelfs kinderen moesten daar in de kerk het middel gebruiken, anders mocht je gewoon niet naar binnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:54

Sheehan schreef:
De moeder van een goeie vriendin van mij zit bij een sekte. Ik weet niet hoe het heet, maar haar moeder rookte/gebruikte een soort drugs waardoor ze constant op een nare manier onder invloed was. Vriendin heeft ook geen contact meer met haar moeder, helaas, moeder was zo ver dat ze de sekte boven haar dochter koos. Zelfs kinderen moesten daar in de kerk het middel gebruiken, anders mocht je gewoon niet naar binnen.

Is dat niet dat ayahuasca gedoe?

Urbanus

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 14:59

Dat is thee en geen sekte. En als je dat drinkt kun je niet in een kerk zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:10

Oh, ik dacht dat je dat ook kon roken :P

Dan zal het idd wat anders zijn ja.

Er was wel een sekte van ayahuasca, daar hebben ze met rambam eens een aflevering over gemaakt, en volgens mij was dat echt ook bij een sekte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:12

Nee je drinkt het en daarna lig je uren te hallucineren en kotsen op een matje. :=

De begeleiders van zo'n sessie zijn wel sjamanen maar het is geen sekte, ze winnen je zieltje niet. Je wordt niet binnengehaald ofzo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:15

Oh, dan ben ik denk ik in de war met een andere sekte :+ daar was dat wel echt zo met een of andere drugs.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:18

Oh haha gezellig dan. _O-

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:46

Is wel ayahuaska, en ja dat kan je roken. Heb het net nagevraagd. Is zeker wel een sekte.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:57

Sheehan schreef:
Is wel ayahuaska, en ja dat kan je roken. Heb het net nagevraagd. Is zeker wel een sekte.

Nee Ayahuasca is thee. Werkzame stof is DMT dat kun je roken maar het zijn echt 2 verschillende dingen. Iemand jokt of is in de war.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:59

Ayahuasca is volgens mij gewoon het kruid... om even de discussie wat op te stoken. _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:02

Nummus schreef:
Ayahuasca is volgens mij gewoon het kruid... om even de discussie wat op te stoken. _O-

Kreng :') nee het is echt de naam van de drank.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:03

Ik ga het googelen. Nu wil ik het weten ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:05

Oke ik heb het gevonden, het is idd een drank. Lieveli heeft gewonnen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:17

Ik hou ook van jou Lieveli. _O-

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:57

Dan roken ze DMT. Ook goed :z

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:12

Kinderen die dmt roken?

Overigens zorgt DMT ervoor dat je niet ontvankelijk bent voor anderen. Om mensen te kunnen beïnvloeden zullen ze vast die mensen andere kruiden laten roken.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:35

Zij heeft het nooit gedaan,maar het gebeurde wel daar

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:37

Hoe heet die sekte zei je?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:43

Ik weet niet hoe het heet, en ik wil die vriendin er nu niet over gaan appen want het is voor haar ook traumatisch geweest. Ik zou het aan haar vragen als ik haar dit weekend zie :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:57

Wat een narigheid :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:14

Zo, dit topic maar weer nieuw leven inblazen. Ja, Jehovas zijn een sekte. En ja, ik sta er als buitenstaander middenin. Zusje bij Jehovas, nu eindelijk officieel bij de rechter gescheiden. Maar nee, blijft toch ondanks scheiding bij die sekte en vent onder de plak zitten. Dan gaan ze gesprekken aan met de sekte over het man en vrouw zijn. Ja, ze is zelf zo stom om hieraan mee te werken, maar durft ook niet weg bij de sekte. Gevalletje onderdrukking. Maar wie hielpen met verhuizen? Niet de jeeweetjes hoor, maar de 'ongelovige' familie.
Kortom, jeeweetjes zijn echt een sekte. Ben blij er niet bij te horen.
En hoop dat mijn zusje leert voor zichzelf op te komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:55

Wat meer empathie zou je goed staan. Als er wordt gedreigd dat je iedereen kwijtraakt waar je om geeft, en je familie begrijpt helemaal niks van die angst, en je zou dus helemaal alleen staan als je de gemeente kwijtraakt...... dat heeft een enorme emotionele impact op mensen. Plus, zij gelooft wss alles. En dat maakt het bepaald niet makkelijker voor haar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:14

dat is toch wat germie bedoelt? Het feit dat ze zelfs na een scheiding nog zo onder invloed is van die club