De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:45

Ik ben begin april naar Brussel geweest even op en neer voor een concert. Heb 12 maart mijn rijbewijs gehaald dus was wel ff vuurdoop daarna 600km snelweg heen en terug gerekend

Maar man wat een idiote op de weg :') snijden, bumperkleven, om dan in te halen en gelijk vol op de rem te gaan staan omdat ze niet opletten..geen alarmlichten gebruiken bij zichtbare filevorming

En het ergste, midden in de nacht op een 5 baans weg rond Antwerpen ergena. Ik reed 2e baan omdat ik 1e baan vrachtwagen wou inhalen. Komt er achter mij een vliegtuig met minimaal 160km aangestormd. Gaat gewoon niét naar links dus ik uiteindelijk maar knipperlicht aan en naar rechts achter die vrachtwagen want vertrouwde het niet (misschien alcohol achter het stuur ofzo) en met dat ik naar rechts beweeg naar de andere baan achter de vrachtwagen. Schiet dat vliegtuig naar rechts en haalt mij rechts in!! Tussen die krappe ruimte van mij en de vrachtwagen door en schiet daarna 3 banen opzij om weer links door te racen

Nou echt ik moest vol op de rem (gelukkig geen enkele andere auto op de weg) en hart in de keel en blij dat ik hem dus al in de gaten hield met mn spiegels

Snap nog Steeds niet waarom die er rechts langs ging via de 1e baan terwijl er nog 3 vrije banen links waren en geen rood kruis ofzo. Dit was zó gevaarlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:12

troi schreef:
Laatst een weekje naar midden-azie en later naar afrika geweest. Nou de NL chauffeurs kon ik wel allemaal zoenen toen ik terug kwam! Wat een kalmte, wat een respect voor elkaar! Echt bizar hoe goed we zijn op de wegen hier!

Helemaal mee eens.

Afgelopen week was het hier in Thailand 5 dagen vakantie en de politie heeft 220.000 mensen aangehouden voor rijden onder invloed (auto en motor).

220.000 aanhouding in 5 dagen op een bevolking van 5x Nederland.

220.000!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:51

Shiloh schreef:
:+ Misschien stoppen ze wel omdat ze snappen dat het zwaar is en laten ze je bewust voorgaan.

Volgende keer gewoon handje opsteken en knikken en stug doorfietsen. Dan is ook voor de automobilisten die niet bewust stopte duidelijk dat je ze bedankt en door fietst.

Zo had ik het zelf nog niet bekeken, ben zelf iemand die me graag aan de verkeersregels houd, zowel op de fiets als in de auto. En erger me in de auto altijd aan fietsers die overal maar voorrang nemen terwijl ze die niet hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:15

Jis_ schreef:
troi schreef:
Laatst een weekje naar midden-azie en later naar afrika geweest. Nou de NL chauffeurs kon ik wel allemaal zoenen toen ik terug kwam! Wat een kalmte, wat een respect voor elkaar! Echt bizar hoe goed we zijn op de wegen hier!

:D Het valt vergeleken met sommige andere plekken wel mee hier ja.
rondje Parijs laat je de NL weggebruikers ook wel waarderen trouwens :+

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:34

Heb ooit dit meegemaakt:
Afbeelding

Ik kon mijn ogen niet geloven! (ik was de blauwe en hij de rode en er waren dus 2 rijstroken per richting) Zomaar even spookrijden aan een kruispunt!

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:47

En mensen die met dubbele pinkers (ahem richtingaanwijzers) heel het fietspad en een deel van het voetpad blokkeren om dan doodleuk te gaan winkelen.
Dat zijn wel 3 overtredingen ineen!

En de porsche die mij langs rechts inhaalde op een kruispunt vergeet ik ook nooit. Evenals de BMW die me nét na een kruispunt over een volle witte lijn in een bocht inhaalde. Ongelofelijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:11

Laatst was een item op TV over de oprit bij de Brienenoordbrug. Daar gebeuren de meeste aanrijdingen. Grootste oorzaak was het te langzaam invoegen. Dat is voor mij een bevestiging. Mensen voegen soms met 40-50 km in, terwijl je daar 100 km mag. Ik merk dat ook op andere wegen: invoegen met 80 km waar je soms 120 of 130 km mag.
Uitvoegen rondom Rotterdam is ook vaak vervelend. Vrachtauto's rijden in een treintje en er is bijna geen ruimte om uit te voegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:20

Electra63 schreef:
Laatst was een item op TV over de oprit bij de Brienenoordbrug. Daar gebeuren de meeste aanrijdingen. Grootste oorzaak was het te langzaam invoegen. Dat is voor mij een bevestiging. Mensen voegen soms met 40-50 km in, terwijl je daar 100 km mag. Ik merk dat ook op andere wegen: invoegen met 80 km waar je soms 120 of 130 km mag.
Uitvoegen rondom Rotterdam is ook vaak vervelend. Vrachtauto's rijden in een treintje en er is bijna geen ruimte om uit te voegen.

Wat me daar ook vreselijk stoort is dat niemand gas bij geeft als hij/zij omhoog rijdt waardoor het tempo terugzakt en men gewoon zelf file veroorzaakt. Er wordt daar echt slecht gereden. In- of uitvoegen tussen de vrachtwagens kan ook echt een drama zijn ja.
Wat me tevens opvalt is dat men vaak OP de Brienenoordbrug al massal op de rechterbaan gaan rijden omdat ze anders bang zijn om 5 km verderop niet meer van baan te kunnen wisselen en dan op die manier vertragingen of zelfs file veroorzaken. Mensen zijn bangig en rijden gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:32

Invoegen met 40-50 is inderdaad razend gevaarlijk, maar mijn auto is nogal een trapbeest en ik krijg het op korte invoegstroken ook niet altijd voor elkaar om in te voegen met 80 of zelfs 100. Vlakbij mij is een oprit van misschien 100 meter omdat er werkzaamheden zijn, maar op de weg zelf mag je gewoon 100. Als het rustig is en mensen een beetje rekening houden met de korte invoegstrook is het prima, maar de strook gaat ook niet over in een vluchtstrook dus ik moet daar ook wel eens halverwege de strook op m'n rem trappen omdat ik er anders niet tussen kan komen. Ik denk dat bangig rijden een onderdeel van het probleem is, maar ook zeker mensen die gewoon geen rekening met elkaar lijken te houden. Hoe moeilijk is het om een baan op te schuiven indien mogelijk als je ziet dat er mensen willen invoegen, of even je gas loslaten of een dot gas bijgeven. Ik heb dat ook gewoon geleerd toen ik les had, als je mensen een beetje de ruimte geeft maak je het verkeer zo veel prettiger voor jezelf.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:23

silvericathy schreef:
Shiloh schreef:
:+ Misschien stoppen ze wel omdat ze snappen dat het zwaar is en laten ze je bewust voorgaan.

Volgende keer gewoon handje opsteken en knikken en stug doorfietsen. Dan is ook voor de automobilisten die niet bewust stopte duidelijk dat je ze bedankt en door fietst.

Zo had ik het zelf nog niet bekeken, ben zelf iemand die me graag aan de verkeersregels houd, zowel op de fiets als in de auto. En erger me in de auto altijd aan fietsers die overal maar voorrang nemen terwijl ze die niet hebben.

Nee. Daar erger ik me ook wel aan hoor. Maar ja. Moet je maar doorrijden denk ik dan.

Voorrang nemen is iets anders dan “aannemen dat de ander je voorlaat” en daar dan ook voor bedanken. Voorrang nemen is stug vooruit kijken en of er nu iets aankomt of niet gewoon doorrijden.

Maar als de ander onnodig stopt, is handje op en knikken toch een teken dat je de ander bedankt. En zelfs als het niet je bedoeling was als automobilist snap je toch dat de ander denkt dat je zelf voorrang geeft bij zon gebaar.

Gewoon doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:01

Oeps, verkeerde topic :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:15

Electra63 schreef:

Of het volgende variantje: op een plek waar ik dagelijks kom is een gecombineerde in-/uitvoegstrook. 4 baans en bijna 3 (DRIE!) kilometer lang. En dan zijn er hele volksstammen die per se in-/of uit moeten voegen in de eerste 100 meter, of er nu plaats is of niet. De *&^%$#@! in-/uitvoegstrook is *&^%$#@! 3 kilometer lang! Er is geen *&^%$#@! noodzaak om die in de eerste 100 meter te doen! Je riskeert je eigen leven en dat van anderen voor een actie die je in de komende 2.9 kilometer in alle rust kunt doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:29

@cowboy, toevallig omgeving Ehv?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:32

Rond Utrecht zit ook zo'n punt...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:37

Soms kun je trouwens ook niet anders. Ik kom dagelijks op de ring bij Utrecht bij afrit 17 de A12 op richting Arnhem. Die oprit heeft een hele scherpe bocht, waarbij ook het verkeer moet ritsen van twee naar een baan. Als het dan spits is, vergeet het dan maar dat je met je hele treintje auto’s uberhaubt boven de 40 uit komt voor je gaat invoegen naar 80. Dat is gewoon niet mogelijk als je een ander niet wilt aanrijden. Het is dan gewoon file. Oprit is ook gelijk een afrit. Dus al te lang wachten is dan ook niet handig.

Ik vind eigenlijk ook dat ze van dat stuk gewoon 50 moeten maken ipv 80 in de spits.

Sowieso heb je naar mijn mening daar niks op de rechter baan te zoeken als je de afrit niet wilt nemen. Gewoon links rijden. Pas naar rechts komen als je er ook echt af wilt. Als iedereen dat doet, is de rechterbeen vrij voor in en uitvoegers. In voegers en uitvoegers mikken op elkaars konten en vertrouwen er min of meer op dat degene erachter dat ook doet (of in ieder geval ruimte maakt). Dan kruist alles langzaam, maar soepeltjes...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:55

Lielle schreef:
@cowboy, toevallig omgeving Ehv?

Nee, bij Urmond in noordelijke richting, maar ook in Ehv ja. En inderdaad Marjoow, bij Utrecht is een soortgelijk feest. En die op-/afrit is ook super lang.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:46

Shiloh schreef:
Soms kun je trouwens ook niet anders. Ik kom dagelijks op de ring bij Utrecht bij afrit 17 de A12 op richting Arnhem. Die oprit heeft een hele scherpe bocht, waarbij ook het verkeer moet ritsen van twee naar een baan. Als het dan spits is, vergeet het dan maar dat je met je hele treintje auto’s uberhaubt boven de 40 uit komt voor je gaat invoegen naar 80. Dat is gewoon niet mogelijk als je een ander niet wilt aanrijden. Het is dan gewoon file. Oprit is ook gelijk een afrit. Dus al te lang wachten is dan ook niet handig.

Ik vind eigenlijk ook dat ze van dat stuk gewoon 50 moeten maken ipv 80 in de spits.

Sowieso heb je naar mijn mening daar niks op de rechter baan te zoeken als je de afrit niet wilt nemen. Gewoon links rijden. Pas naar rechts komen als je er ook echt af wilt. Als iedereen dat doet, is de rechterbeen vrij voor in en uitvoegers. In voegers en uitvoegers mikken op elkaars konten en vertrouwen er min of meer op dat degene erachter dat ook doet (of in ieder geval ruimte maakt). Dan kruist alles langzaam, maar soepeltjes...
Dat wordt op steeds meer plekken ook toegepast toch? :D Dan wordt verkeer voor rechtdoor losgetrokken van afslaand verkeer (bijvoorbeeld hier bij den bosch) werkt heel goed!

.........

Als ze dan niet dat verkeer weer samen lieten komen richting Utrecht bij een brug (waar om een of andere reden mensen nooit met hun gewone snelheid overheen durven) EN waarbij de linker 2 banen blijven, maar van de rechter 2 banen die erbij komen de linkse 'verdwijnt' (mensen kunnen helemaal niet goed genoeg invoegen voor dat systeem) + er is een drukke oprit/invoegstrook van de A59 vanaf waalwijk die 200 meter voor het verdwijnen van de linkerrijstrook stopt, waardoor de rechter rijstrook bomvol zit.

Ben ik blij dat ik meestal de andere kant op moet :Y) Reed er laatst om 6:50 en er stond al een file voor dat punt van zeker 2 kilometer (reed tegenovergestelde richting erlangs).

Nog een persoonlijke ergenis: mensen die niet durven te rijden. En dus op punten waar je gewoon meteen door kunt rijden (genoeg overzicht over de t-splitsing) helemaal stil gaan staan (geen ander verkeer he), uitgebreid even kijken en dan doorrijden. En dan ook 38 blijven rijden waar je 50 mag, invoegen met 65 (!!!) waar je 120 mag (ik heb uiteraard afstand genomen om toch nog met 90 in te kunnen voegen.... Had gelukkig de 'goede' auto bij. Met mijn Twingo was ik de banketstaaf geweest, want daarmee zit ik niet zo snel op de 90). Rij dan niet, of neem er nog even een paar goede cursussen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:52

Goof schreef:
Electra63 schreef:

Wat me daar ook vreselijk stoort is dat niemand gas bij geeft als hij/zij omhoog rijdt waardoor het tempo terugzakt en men gewoon zelf file veroorzaakt. Er wordt daar echt slecht gereden. In- of uitvoegen tussen de vrachtwagens kan ook echt een drama zijn ja.
Wat me tevens opvalt is dat men vaak OP de Brienenoordbrug al massal op de rechterbaan gaan rijden omdat ze anders bang zijn om 5 km verderop niet meer van baan te kunnen wisselen en dan op die manier vertragingen of zelfs file veroorzaken. Mensen zijn bangig en rijden gewoon niet.

En dan net na de brug moeten ze allemaal weer invoegen, want dan gaat de rechterbaan er af (beide kanten op) :')

En de A12 hier is ook een ergernis. Ik kom er op bij Nieuwegein als ik naar huis ga (en 'sochtends bij knooppunt Lunetten vanaf de A27 naar de A12), en dan schuif ik ook direct door naar links als ik al genoeg snelheid hebt. Daar staat het, bij Lunetten, vaak al helemaal stil voor de afslag Utrecht centrum. Linkerbaan rijdt gewoon door en dan kan je keurig om die rij heenrijden en alsnog op het lange weefvlak veilig uitvoegen zonder wachten. Ik moet altijd één afslag er na, en verbaas me keer op keer dat mensen een weefvlak gewoon niet snappen terwijl dat wel uitgelegd wordt met rijles en theorie.

Want ook daar bij nieuwegein is het enorm druk en twee invoegstroken moeten naar één en dat wordt dan een weefvak. Als je niet op die parallelbaan moet zijn, waar de weefvakken op zitten, dan zou ik ook lekker op de hoofdbaan blijven rijden. Dat rijdt tenminste meestal wel ok door.

Maar boven alles, Utrecht moet gewoon op de schop. Het is het zo'n beetje het drukste verkeersknooppunt van Nederland met vier snelwegen die elkaar kruisen. En dan ook die achtelijke tunnel nog die steeds dicht is. Weefvlakken dichtgooien, vijfbaansweg van maken ipv 2 losse op de A12 en normale in en uitvoegstroken. Dat lost al een hoop ellende op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:52

De A12/A27 gaat op de schop toch? Met een waanzinnig interessant en gecompliceerd vlechtwerk van wegen.
Maar ik verbaas me al sinds ik mijn rijbewijs heb over hoe slecht mensen omgaan met die weefvakken. Zo moeilijk is het nou ook weer niet...

Vijfbaanswegen zijn overigens ook niet ideaal met veel in- en uitvoegend verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:57

Shadow0 schreef:
De A12/A27 gaat op de schop toch? Met een waanzinnig interessant en gecompliceerd vlechtwerk van wegen.
Maar ik verbaas me al sinds ik mijn rijbewijs heb over hoe slecht mensen omgaan met die weefvakken. Zo moeilijk is het nou ook weer niet...

Vijfbaanswegen zijn overigens ook niet ideaal met veel in- en uitvoegend verkeer.

Ja ze zijn al een tijd bezig met dat hele stuk. De A27 van Blaricum tot Utrecht is volgens mij ondertussen bijna klaar, heb er al een tijd niet gereden maar tot januari waren ze er nog volop mee bezig. Volgens mij werken ze richting het knooppunt met de A12 en is dat hierna aan de beurt. Mocht ook wel een keer want het is in de spits echt een groot drama. Ik rijd altijd de Uithof af de A28 op om daar gelijk weer af te gaan naar de A27, maar het kost me regelmatig al drie kwartier om de A28 op te komen zo druk is het. De A27 rijdt dan doorgaans wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:08

A27 Gorinchem richting Brabant is inmiddels een eeuwig uitstelproject geworden
Tegen de tijd dat ze daar ooit aan beginnen , laat staan af hebben zullen de plannen wel weer hopeloos verouderd zijn :+
En ondertussen ploeteren we vrolijk verder op die dicht geslibde ader

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:12

De A27 naar het zuiden zie ik inderdaad niet zomaar gebeuren. Net als de trein die daar had moeten rijden er waarschijnlijk nooit komt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:18

Ja ik snap niet waarom ze hem richting het zuiden niet aanpakken. Ik rij hem dus van het noorden (Almere) naar Utrecht en voordat ze hem aanpakten stond er eigenlijk amper file. Ja in de spits stond je soms even vast maar dat was meestal alleen rond Hilversum bij knooppunt A27/A1 en daarna kon je zo weer door.. In de avondspits heb ik er nooit heel veel last van gehad, meestal rijdt hij wel en als dat niet zo is is het meestal door een ongeluk op het stuk dus ook heel logisch. Knooppunt Utrecht is gewoon een groot drama, je staat daar standaard vast en hoewel ik snap dat het moeilijk is om zo veel snelwegen op elkaar te laten uitkomen gaat het me soms ook wel heel ver. Ik moest een keer in de spits van Utrecht naar Amsterdam, de snelste optie was om via de A28 de A2 op te rijden en ik heb er toen 3 uur over gedaan voordat ik toch de A27 op gedraaid ben en over Naarden naar Amsterdam ben gereden. Was niet eens zo veel speciaals gebeurd, gewoon een drukke avondspits. Als het kan pak ik de trein of bus als ik in de spits naar Utrecht moet want met de auto is het echt niet te doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:23

Zat een keer bij mijn oma (de schat) in de auto jaaaren geleden en die wilde met 30 kilometer per uur de snelweg op.... :oo gas oma gas!!! Nooit meer bij haar ingestapt. :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:36

Heb je er ook voor gezorgd dat haar rijbewijs ingenomen werd? Lijkt mij het veiligst. Als je zo rijdt hoor je (helaas) niet meer thuis op de weg.